Elementy_prawa_dla_menedzerow(rev2006) październik.pdf

(1090 KB) Pobierz
852633 UNPDF
Politechnika Lubelska
Wydział Zarządzania i Podstaw Techniki
Katedra Ekonomii i Zarządzania Gospodarką
www.mba.pol.lublin.pl
Postgraduate Management Studies Certificate
prof. Ewa Bojar
Elementy prawa dla menedżerów
materiały pomocnicze do studiowania
Lublin, 2006
852633.039.png 852633.040.png 852633.041.png 852633.042.png 852633.001.png 852633.002.png 852633.003.png 852633.004.png 852633.005.png 852633.006.png 852633.007.png 852633.008.png 852633.009.png 852633.010.png 852633.011.png
Politechnika Lubelska – University of Illinois
Postgraduate Management Studies Certificate
Elementy prawa dla menedżerów
Spis treści
1. POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY, OZNACZANIE PRZEDSIĘBIORCÓW....................................................... 1
2. POJĘCIE PRZEDSIĘBIORSTWA I GOSPODARSTWA ROLNEGO............................................................ 2
3. KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH – WPROWADZENIE DO NOWYCH UREGULOWAŃ. ................ 3
3.1. O KRES PRZEJŚCIOWY . ...............................................................................................................................5
3.2. O KRESY DOSTOSOWAWCZE ....................................................................................................................... 7
4. NOWE RODZAJE SPÓŁEK HANDLOWYCH.................................................................................................. 9
4.1. S PÓŁKA PARTNERSKA . .............................................................................................................................. 9
4.1.1. Definicja spółki. ...................................................................................................................... 9
4.1.2. Partnerzy. ................................................................................................................................ 9
4.1.3. Firma..................................................................................................................................... 10
4.1.4. Powstanie spółki partnerskiej. .............................................................................................. 10
4.1.5. Zgłoszenie do sądu rejestrowego (rejestru)........................................................................... 10
4.1.6. Odpowiedzialność za zobowiązania. ..................................................................................... 11
4.1.7. Zarządzanie sprawami spółki partnerskiej............................................................................ 11
4.1.8. Rozwiązanie spółki. ............................................................................................................... 12
4.1.9. Obowiązek wystąpienia wspólnika (partnera) ze spółki........................................................ 12
4.1.10.Spadkobiercy zmarłych partnerów. ....................................................................................... 13
4.2. S PÓŁKA KOMANDYTOWO AKCYJNA . ...................................................................................................... 13
4.2.1. Definicja spółki ..................................................................................................................... 13
4.2.2. Firma..................................................................................................................................... 13
4.2.3. Powstanie spółki.................................................................................................................... 14
4.2.4. Reprezentowanie spółki......................................................................................................... 15
4.2.5. Prowadzenie spraw spółki..................................................................................................... 16
4.2.6. Organy spółki. ....................................................................................................................... 16
4.2.7. Rozwiązanie i likwidacja spółki. ........................................................................................... 18
5. NOWE REGULACJE W ZAKRESIE SPÓŁEK PRAWA HANDLOWEGO ISTNIEJĄCYCH W
POPRZEDNIO OBOWIĄZUJĄCYM KODEKSIE HANDLOWYM............................................................. 19
5.1. S PÓŁKA JAWNA ....................................................................................................................................... 19
5.1.1. Cechy spółki jawnej............................................................................................................... 19
5.1.2. Prawa i obowiązki wspólników spółki jawnej. ...................................................................... 20
5.1.3. Powstanie spółki jawnej. ....................................................................................................... 20
i
852633.012.png 852633.013.png 852633.014.png 852633.015.png 852633.016.png 852633.017.png
Politechnika Lubelska – University of Illinois
Postgraduate Management Studies Certificate
Elementy prawa dla menedżerów
5.1.4. Zmiana umowy. ..................................................................................................................... 21
5.1.5. Rozwiązanie spółki jawnej..................................................................................................... 21
5.1.6. Likwidacja spółki jawnej. ...................................................................................................... 21
5.2. S PÓŁKA KOMANDYTOWA ........................................................................................................................ 22
5.2.1. Cechy spółki komandytowej. ................................................................................................. 22
5.2.2. Prawa i obowiązki wspólników spółki komandytowej........................................................... 22
5.2.3. Powstanie spółki komandytowej............................................................................................ 23
5.2.4. Rozwiązanie spółki komandytowej. ....................................................................................... 23
5.3. S PÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ . .................................................................................. 23
5.3.1. Cechy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. ................................................................. 23
5.3.2. Prawa i obowiązki wspólników. ............................................................................................ 24
5.3.3. Powstanie spółki.................................................................................................................... 26
5.3.4. Rozwiązanie spółki. ............................................................................................................... 26
5.3.5. Likwidacja spółki................................................................................................................... 27
5.3.6. Upadłość spółki. .................................................................................................................... 27
5.4. S PÓŁKA AKCYJNA . .................................................................................................................................. 28
5.4.1. Cechy spółki akcyjnej. ........................................................................................................... 28
5.4.2. Pojęcie akcji. ......................................................................................................................... 28
5.4.3. Prawa i obowiązki akcjonariuszy spółki akcyjnej. ................................................................ 29
5.4.4. Powstanie spółki akcyjnej. .................................................................................................... 30
5.4.5. Rozwiązanie i likwidacja spółki akcyjnej. ............................................................................. 31
5.4.6. Upadłość spółki akcyjnej....................................................................................................... 31
6. FIRMA. .................................................................................................................................................................. 32
6.1. W STĘP . ............................................................................................................................................... 32
6.2. F IRMY POSZCZEGÓLNYCH TYPÓW SPÓŁEK . ............................................................................................. 33
6.2.1. Spółka jawna. ........................................................................................................................ 33
6.2.2. Spółka partnerska.................................................................................................................. 33
6.2.3. Spółka komandytowa............................................................................................................. 34
6.2.4. Spółka komandytowo-akcyjna. .............................................................................................. 34
6.2.5. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. ........................................................................... 34
6.2.6. Spółka akcyjna. .....................................................................................................................35
7. JOINT VENTURES – WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA. .............................................................................. 36
7.1. P OJĘCIE J OINT V ENTURE ......................................................................................................................... 36
7.2. N OWE UREGULOWANIA W ZAKRESIE SPÓŁEK Z UDZIAŁEM ZAGRANICZNYM ( JOINT VENTURES ) ............... 36
7.3. J OINT V ENTURES PRAKTYCZNE PORADY . ............................................................................................. 38
7.3.1. Wyszukiwanie odpowiedniego partnera. ............................................................................... 38
7.3.2. Znaczenie listu intencyjnego w Joint Ventures...................................................................... 38
7.4. R OZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW W OPERACYJNEJ DZIAŁALNOŚCI WSPÓLNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ . ............. 39
7.4.1. Praktyczne zasady rozwiązywania problemów operacyjnych. .............................................. 39
7.4.2. Trudności w realizacji strategii wspólnego przedsięwzięcia................................................. 39
ii
852633.018.png 852633.019.png 852633.020.png 852633.021.png 852633.022.png 852633.023.png 852633.024.png
Politechnika Lubelska – University of Illinois
Postgraduate Management Studies Certificate
Elementy prawa dla menedżerów
8. KRAJOWY REJESTR SĄDOWY. ..................................................................................................................... 40
8.1. R EJESTR PRZEDSIĘBIORCÓW . .................................................................................................................. 44
8.2. R EJESTR STOWARZYSZEŃ , INNYCH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH , FUNDACJI ORAZ
PUBLICZNYCH ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ ..................................................................................... 48
8.3. R EJESTR DŁUŻNIKÓW NIEWYPŁACALNYCH . ............................................................................................ 49
9. LEASING............................................................................................................................................................... 51
9.1. D EFINICJA LEASINGU . ............................................................................................................................. 51
9.2. Z ALETY LEASINGU . ................................................................................................................................. 60
9.3. Z ALETY LEASINGU DLA LEASINGODAWCY ( FINANSUJĄCEGO )................................................................. 60
9.4. Z ALETY LEASINGU DLA LEASINGOBIORCY ( KORZYSTAJĄCEGO ). ............................................................ 61
9.5. W ADY LEASINGU . ................................................................................................................................... 62
10. FRANCHISING. ................................................................................................................................................... 63
10.1. P OJECIE FRANCHISINGU . ......................................................................................................................... 63
10.2. E LEMENTY , NA KTÓRE WARTO ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ . ............................................................. 64
10.2.1.Wybór franchisobiorcy. ......................................................................................................... 64
10.2.2.Motywacja ............................................................................................................................. 65
10.2.3.Przedmiot franchisingu. ........................................................................................................ 65
10.2.4.Franchisodawca. ................................................................................................................... 66
10.2.5.Finanse.................................................................................................................................. 66
10.2.6.Umowa. ................................................................................................................................. 67
10.3. W ADY I ZALETY FRANCHISINGU . ............................................................................................................ 68
10.3.1.Zalety franchisingu dla franchisobiorcy. .............................................................................. 68
10.3.2.Zalety franchisingu dla franchisodawcy. .............................................................................. 69
10.3.3.Wady franchisingu dla franchisobiorcy. ............................................................................... 70
10.3.4.Wady franchisingu dla franchisidawcy. ................................................................................ 70
11. ZNAKI TOWAROWE. ........................................................................................................................................ 72
11.1. P OJĘCIE ZNAKU TOWAROWEGO ............................................................................................................... 72
11.2. Z NAK TOWAROWY POWSZECHNIE ZNANY . .............................................................................................. 73
11.3. U ŻYWANIE ZNAKU TOWAROWEGO .......................................................................................................... 76
11.4. R OSZCZENIA Z TYTUŁU NARUSZENIA PRAW WYNIKAJĄCYCH Z REJESTRACJI ZNAKU TOWAROWEGO . ..... 77
11.5. U STANIE PRAWA DO ZNAKU TOWAROWEGO ............................................................................................ 79
11.5.1.Wygaśnięcie prawa ochronnego na znak towarowy.............................................................. 79
11.5.2.Unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy. ......................................................... 80
iii
852633.025.png 852633.026.png 852633.027.png 852633.028.png 852633.029.png 852633.030.png 852633.031.png
Politechnika Lubelska – University of Illinois
Postgraduate Management Studies Certificate
Elementy prawa dla menedżerów
1. Pojęcie przedsiębiorcy, oznaczanie przedsiębiorców.
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna, a także inna jednostka organizacyjna,
prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Przedsiębiorca działa pod firmą. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej firmę ujawnia
się we właściwym rejestrze. Firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm
innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku.
Firma nie może wprowadzać w błąd w szczególności co do:
- osoby przedsiębiorcy,
- przedmiotu działalności przedsiębiorcy,
- miejsca prowadzenia działalności, czy też
- źródeł zaopatrzenia.
Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Jest jednakże dopuszczalne włączenie do
firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy,
miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie przez przedsiębiorcę obranych.
Firmą osoby prawnej jest jej nazwa. Firma zawiera określenie formy prawnej osoby prawnej,
które może być podane w skrócie, a ponadto może wskazywać na przedmiot działalności,
siedzibę tej osoby oraz inne określenia dowolnie obrane.
Firma osoby prawnej może też zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli
służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy.
Umieszczenie w firmie nazwiska albo pseudonimu osoby fizycznej wymaga pisemnej zgody
tej osoby, a w razie jej śmierci - zgody jej małżonka i dzieci. Przedsiębiorca może posługiwać
się skrótem firmy. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej firmę ujawnia się we
właściwym rejestrze.
Firma oddziału osoby prawnej zawiera pełną nazwę tej osoby oraz określenie "oddział" ze
wskazaniem miejscowości, w której oddział ma swą siedzibę.
Zmiana firmy wymaga ujawnienia w rejestrze. W razie przekształcenia osoby prawnej można
zachować jej dotychczasową firmę z wyjątkiem określenia wskazującego formę prawną
osoby prawnej, jeżeli uległa ona zmianie. To samo dotyczy przekształcenia spółki osobowej.
W przypadku utraty członkostwa przez wspólnika, którego nazwisko było umieszczone w
firmie, spółka może zachować w swej firmie nazwisko byłego wspólnika tylko za wyrażoną
na piśmie jego zgodą, a w razie jego śmierci - za zgodą jego małżonka i dzieci.
prof. Ewa Bojar
1
852633.032.png 852633.033.png 852633.034.png 852633.035.png 852633.036.png 852633.037.png 852633.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin