Olimpus_J_2004_P3_klucz.doc

(123 KB) Pobierz
Str ostatnia

ul. Grochowska 341/ 268

03 – 822 Warszawa

tel. (0-22) 741 26 80

fax. (0-22) 741 26 81

Język polski

GIMNAZJUM

Klasa 3

                                         

 

 

21. Wyrazy „podkreślił, nakreślone, wykreślone, przekreślone, podkreślają” to:

a)      wyrazy pokrewne

b)      wyrazy bliskoznaczne

c)      imiesłowy przymiotnikowe

 

22. Wskaż poprawną regułę tworzenia imiesłowów.

a)      Imiesłowy przymiotnikowe czynne tworzy się wyłącznie od czasowników niedokonanych.

b)      Imiesłowy przysłówkowe uprzednie tworzy się od czasowników dokonanych.

c)      Imiesłowy przysłówkowe współczesne tworzy się tylko od czasowników niedokonanych.

 

23. Spotykamy się przed szkołą i Darek przysięga, że widział czarnego kota.

Powyższe wypowiedzenie jest:

a)      wypowiedzeniem złożonym z imiesłowowym równoważnikiem zdania

b)      zdaniem złożonym podrzędnie okolicznikowym przyczyny

c)      zdaniem wielokrotnie złożonym

 

24. Dopełnienie …

a)      jest określeniem czasownika.

b)      odpowiada na pytania przypadków zależnych.

c)      może być wyrażone bezokolicznikiem.

 

25. Przydawkę będącą wyrażeniem przyimkowym można zastąpić przydawką wyrażoną przymiotnikiem w zdaniu:

a)      Zjedz pyszną kanapkę z serem.

b)      Włóż rękawiczki ze skóry.

c)      Idź do chatki nad rzeką.

 

26. W wypowiedzeniu   Trudno było się tego nauczyć na pamięć   przysłówek pełni rolę:

a) okolicznika              b) orzecznika              c) orzecznika w orzeczeniu

  imiennym

 

27. Wskaż punkt, w którym poprawnie określono formy gramatyczne czasownika z poniższego zdania:      Wczoraj kupiliśmy najnowszy model samochodu marki Mercedes.

a)      tryb orzekający, czas przeszły, liczba mnoga, osoba 1, rodzaj męski, aspekt dokonany

b)      tryb przypuszczający, czas przeszły, liczba mnoga, osoba 1, rodzaj niemęskoosobowy, aspekt niedokonany

c)      tryb orzekający, czas przeszły, liczba mnoga, osoba 1, rodzaj męskoosobowy, aspekt dokonany

 

28. W którym punkcie podano przykład skrótowca głoskowca oraz grupowca?

a) GOPR; sanepid              b) CPLiA; NATO              c) NIK; Polfa

 

29. Ze względu na funkcje i sposób artykulacji głoski dzielimy na:

a)      ustne i nosowe

b)      dźwięczne i bezdźwięczne

c)      samogłoski, półsamogłoski, spółgłoski

 

30. Aby poznać znaczenie słów walczyć z wiatrakami należy zajrzeć do:

a)      słownika frazeologicznego

b)      słownika wyrazów bliskoznacznych

c)      słownika terminów literackich


Język polski

GIMNAZJUM  KLASA 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drogi uczestniku!

Przewidziany czas na olimpiadę z języka polskiego to 65 minut.

 

Życzymy powodzenia!!!

 

 

I. Czytanie ze zrozumieniem

 

(...) – Gościu, zapytam cię najpierw, ktoś zacz i skąd? Gdzie twój gród i ród? Odpowiadając jej, rzekł Odys przemądry:

- Niewiasto, nikt ze śmiertelnych, jak ziemia szeroka, nie mógłby o tobie nic złego powiedzieć: twoja sława do niebios szerokich sięga (...). O wszystko mnie pytaj, tylko nie o mój ród ani moją ojczyznę, byś mi wśród wspomnień jeszcze bardziej serca nie napełniła goryczą. Bardzo jestem udręczony, a nie wypada w cudzym domu siedzieć, jęczeć i narzekać – nic gorszego jak płakać bez ustanku. (...)

Odpowiedziała mu wtedy mądra Penelopa:

- Gościu wszystkie moje przedmioty, urodę i kształt zabrali nieśmiertelni, odkąd Argiwi poszli pod Ilion, a z nimi małżonek mój, Odys. Jeśliby on powrócił i to moje życie wziął w opiekę, większą i piękniejszą niż teraz byłaby moja sława. Męczę się: jakieś bóstwo spuściło na mnie tyle nieszczęścia. Wszyscy, ilu ich jest, najlepsi z panów (...) starają się o mnie wbrew mej woli i objadają ten dom. Stąd nie dbam już ani o gości, ani o błagalników, ani o heroldów, którzy są sługami ludu, lecz z tęsknoty za Odyssem lube serce mi topnieje. Oni chcą ślub przyspieszyć, ja podstępy motam. Najpierw natchnęło mnie bóstwo postawić w mojej komnacie wielkie krosna i tkać faros cieniutki i bardzo obszerny, im zaś powiedziałam: „Chłopcy zalotnicy, umarł boski Odys, ale choć wam spieszno do ślubu, poczekajcie, aż skończę ten faros, by mi się przędza nie zmarnowała. Ma to być gzło grobowe dla herosa Laertesa, gdyby go kiedyś dola okrutna powaliła drętwą śmiercią. Boję się na siebie ściągnąć gniew Achajek, że bez całunu leży taki bogacz”. Tak mówiłam i usłuchało męskie serce. Odtąd za dnia tkałam przy wielkich krosnach, a w nocy prułam przy łuczywie. Przez trzy lata się z tym ukrywałam i zwodziłam Achajów. Lecz gdy nadszedł czwarty rok, a z nim wiosna, prowadząc dnie coraz dłuższe, wydało się wszystko przez sługi (...). I teraz nie mogę uciec przed ślubem ni nie znajduję innego wyjścia. (...)

Odpowiadając jej, rzekł Odys przemądry:

- (...) przestań płakać i zważ moje słowa: szczerze ci powiem i nie ukrywając, co słyszałem o powrocie Odysa, który żyje i jest niedaleko, w tłustej ziemi Tesprotów. (...) Sam Odys udał się pono do Dodony, by z boskich liści wysokiego dębu posłyszeć wolę Dzeusa, jak ma wrócić po tak długiej nieobecności do miłej ziemi ojczystej: jawnie czy po kryjomu. A więc ocalał i przyjdzie, jest już bardzo blisko, już wkrótce stanie wśród swoich drogich na ziemi rodzinnej. Mogę ci to przysiąc. Klnę się Dzeusem, który jest z bogów najwyższy i najlepszy, klnę się nieskazitelnego Odysa ogniskiem domowym, u którego stoję, że spełni się wszystko, jak mówię: tego roku tu przyjdzie Odys, miedzy tym niknącym księżycem a nowiem. (...)

 

/Źródło: Homer Odyseja, tłum. Jan Paradowski/

 



1. Gdzie się odbywa rozmowa gościa z Penelopą?

a)      w Dodonie

b)      pod Ilionem

c)      na ziemi Tesprotów

 

2. W przytoczonym fragmencie „Odysei” jest mowa o:

a)      bogach i ludziach

b)      umarłych herosach

c)      nieśmiertelnych ludziach

 

3. Które wyrazy nazywają czas powrotu Odysa?

a)      czwartego roku

b)      następnego roku po bitwie

c)      między niknącym księżycem a nowiem

 

4. Serce Odysa goryczą napełnia:

a) widok domu rodzinnego              b) widok pięknej żony              c) wspomnienie ojczyzny

 

5. W tekście mówi się o:

a) Odysie              b) Dzeusie              c) Penelopie

 

6. Z rozmowy wynika, że …

a)      mąż Penelopy powróci do niej.

b)      Penelopa podczas nieobecności męża zajmowała się tkaniem.

c)      Penelopa rozpoznała w gościu męża.

 

 

II. Literatura

 

7. W której grupie nazwisk powinno znaleźć się nazwisko Małgorzaty Musierowicz?

a)      E. Hemingway, K. Dickens, J. Conrad

b)      W. Szymborska, J. Twardowski, S. Żeromski

c)      K. Siesicka, H. Snopkiewicz, E. Niziurski

 

8. Fragment: …zbudzone echa leśne jęły odzywać się w głębinach i wołać … jest:

a) personifikacją              b) animizacją              c) zbiorem epitetów

 

9. Do epiki nie zaliczymy utworu:

a)      L. Staffa pt. „Gęsiarka”

b)      J. Słowackiego pt. „Balladyna”

c)      J. Tuwima pt. „Gorące mleko”

 

10. Skąd pochodzi zacytowany fragment?

 

Stary człowiek wyciągnął z zanadrza spłowiały jedwabny szmat, podobny do strzępu starej chorągwi. Rozwinął go i rzekł:

- Oto są świadectwa. Ten krzyż dostałem w roku trzydziestym. Ten drugi jest hiszpański z wojny karlistowskiej; trzeci to legia francuska; czwarty otrzymałem na Węgrzech. Potem biłem się w Stanach przeciw południowcom, ale tam nie dają krzyżów - więc oto papier.

 

a)      Krzyżacy              b) Latarnik              c) Stary człowiek i morze

 

11. Lis uczy Małego Księcia, bohatera książki A. de Saint-Exupery`ego, że:

a)      „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”

b)      „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki”

c)      „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”

 

12. Andrzej Radek mógł chodzić do szkoły w Przygłowach dzięki pomocy finansowej:

a) rodziców              b) dziedzica              c) nauczyciela Paluszkiewicza

 

13. Którzy z wymienionych bohaterów oraz które epizody pochodzą z książki W. Gombrowicza „Ferdydurke”?

a)      bohater - Syfon; epizod - pojedynek na miny

b)      bohater - Profesor Pimko; epizod - powrót Józia do szkoły

c)      bohater - Miętus; epizod - bójka z nauczycielem

 

14. Wskaż cytat, który najpełniej wyraża istotę postawy prometejskiej:

a)      "Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko."

b)      "Nazywam się Milijon - bo za milijony Kocham i cierpię katusze."

c)      "Tak! Zemsta, zemsta, zemsta na wroga, z Bogiem i choćby mimo Boga"

 

15. „Pan Cogito”

a)      ma imię zaczerpnięte z poglądów filozoficznych Kartezjusza.

b)      jest filozofem i wybitnym myślicielem.

c)      jest zwyczajnym człowiekiem, który zadaje sobie pytanie o sens życia.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin