KSOP.doc

(70 KB) Pobierz
KONSTYTUCJA – najwyższy akt prawny w systemie prawnym danego państwa; określa podstawowe zasady ustroju państwa; reguluje ustrój naczelnych organów państwa, zakres ich kompetencji oraz wzajemne relacje; ustawa zasadnicza / fundamentalna – wszytskie inne

KONSTYTUCJA – najwyższy akt prawny w systemie prawnym danego państwa; określa podstawowe zasady ustroju państwa; reguluje ustrój naczelnych organów państwa, zakres ich kompetencji oraz wzajemne relacje; ustawa zasadnicza / fundamentalna – wszytskie inne opierają się na niej.

 

RODZAJE KONSTYTUCJI

a)      pisana – ujęta w akt / akty normatywne

niepisana – obyczaje, konwenanse konstytucyjne, precedensy, np. Wlk. Brytania

     

b)      sztywna – większa moc prawna w stosunku do ustaw zwykłych, nie może byc 

przez nie zmieniona

elastyczna – może byc zmieniona przez ustawy zwykłe

 

c)       jednolita – materiał konstytucyjne znajduje się w jednym akcie normatywnym

złożona – materiał konstytucyjne podzielony na kilka aktów normatywnych, np. Polska 1922-1997

 

WALORY KONSTYTUCJI

walor organizacyjny – opisuje ustrój władz państwowych i i ch kompetencje

walor gwarancyjny – ustanawia granice poza które władza nie może wykroczyc

                              

CECHY KONSTYTUCJI

a)      szczególna treśc

Polega na zakresie i sposobie kontrolowanej przez konstytucje materii

Konstytucja to jedyna ustawa obowiązująca w państwie, która kompleksowo reguluje całokształt zagadnień dotyczacych :

- zasad ustroju politycznego państwa

- relacji pomiędzy państwem a obywatelem; praw, wolności iobowiązków obywateli

- norm określających stosunek prawa wewnętrznego do międzynarodowego

 

b)      szczególna forma

Polega na :

- szczególnej nazwie

- szczegółnym trybie ustalania, uchwalania oraz wprowadzania do niej wszelkich zmian

 

c)       szczególna moc

Jest to nadrzędnośc konstytucji w systemie prawa.

Konstytucja jest ustawą zasadnicza, a więc jest :

- zbiorem praw kardynalnych stanowiących fundament politycznego i społecznego ładu

- zawiera najwyższe miejsce w hierarchii aktów prawnych, miejsce nadrzędne

- zawiera podstawowe zasady dotyczące treści, formy i trybu stanowienia aktów prawnych

 

GWARANCJE KONSTYTUCYJNE

a)      układ sił politycznych w państwie

- partie polityczne

- związki zawodowe

- duże grupy społeczne

 

b)      kultura polityczna i prawna – szereg instytucji

 

c)       organy w tym celu powołane

- Rzecznik Praw Obywatelskich

- Trybunal Konstytucyjny

 

FORMY PAŃSTWA

 

Sposob wyłaniania

a)      monarchnia – król, sułtan, cesarz, emirat, car; suwerenem jest jeden człowiek, nazywany monarchą. Monarcha sprawuje władzę zazwyczaj dożywotnio, jego funkcja jest często dziedziczna i zwykle jego stanowisko jest nieusuwalne. Obecnie w wielu monarchiach monarcha pełni często jedynie funkcje reprezentacyjne i nie sprawuje realnej władzy.ok 30 % państw obecnie.

 

b)      republika - władza jest sprawowana przez organ wyłoniony w wyniku wyborów na określony czas.

 

Relacje między organami

a)      parlamentarno-gabinetowa

- rząd z premierem na czele jest powołany i odwołany przez głowę państwa, a odpowiedzialność polityczną ponosi przed parlamentem (wotum nieufności, wotum zaufania)

- parlament (a przynajmniej jego izba niższa) jest wybierany w wyborach powszechnych

- układ sił w parlamencie przesądza o powołaniu premiera i powołaniu rządu

- między parlamentem a rządem istnieje system powiązań organizacyjnych , funkcjonalnych i personalnych

 

b)      prezydencka

występuje tu rygorystyczny podział władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz połączenie funkcji prezydenta i szefa rządu. W myśl tych zasad prezydentowi przysługuje pełnia władzy wykonawczej oraz zwolnienie od odpowiedzialności przed parlamentem – pozbawiony zostaje jednak możliwości ustawodawczych

- monizm egzekutywny – jeden ośrodek władzy wykonawczej

- wybór prezydenta w głosowaniu powszechnym

- określona w czasie kadencja

- niemożnośc odwołania prezydenta, chyba że naruszy konstytucje

- akty wydawane przez prezydenta nie wymagają kontrasygnaty

     Stany Zjednoczone, republiki południowoamerykańskie

 

c)       komitetowa v parlamentarno-komitetowa

- jednolitośc władzy państwowej

- parlament organem władzy najwyższej ( włądza ustawodawcza i wykonawcza)

- rząd powołany przez parlament a nie głowę państwa

- rząd odpowiada politycznie przed parlamentem, ale konflikt na linii paralen-rząd może zostac rozstrzygniety tylko na korzyśc parlamentu

- ministra nie można odwołac

- głową państwa zostaje członek rządu o najdłuższym stażu

- głowa państwa odpowiada politycznie przed parlamentem 

- głowa państwa nie ma prawa rozwiązac parlamentu przed upływem jego kadencji

Konstytucja jakobińska z 1793 r., Komuna Paryska, liczne państwa bloku wschodniego, Szwajcaria

 

d)      mieszana

elementy parlamentarno-gabinetowej i prezydenckiej

- prezydent wybierany w wyborach powszechnych, ma ważną rolę w kreowaniu rządu ( bo na wniosel premiera wręcza nominacje)

 

      Czasem wyróżnia się system półprezydencji ( semi-prezydencki), np w Polce bo

      prezydent ma mało możliwości decyzyjnych, mało osobistych uprawnień

 

      IMPEACHMENT – postawienie głowy państwa ( lub generalnie wyższe funkcje 

      pełniąchych) w stan oskarżenia, mając na celu udowodnienie, że działa na

      szkodę państwa.

 

Struktura

a)      forma unitarna

- jednolity system organów państwa

- jedna konstytucja

- jednolity system prawa obowiązyjący bez ograniczeń na terytorium całego państwa

- jednolite obywatelstwo – żadna z jednostek nie może tworzy własnego obywatelstwa

- jednolity system norm procesowych i kodeksów postępowania

Wlk. Brytania, Wlochy, Francja, Holandia, kraje skandynawskie, większośc Ameryki łacińskiej

 

b)      forma złożona

Federacja:

- państwo złożone, związkowe

- dwa aparaty państwowe

- dwa systemy prawne

- podwójne obywatelstwo

- aparat federalny i podmiotó federalnych

- czynniki łączące – wojsko, pieniądze, polityka zagraniczna, prawo materialne

- wielośc poglądów prawnych

Stany Zjednoczone, kanada, Brazylia Blegia, Austria, Niemcy, Szwajcaria

 

Konfederacja:

– wspólne pograny naczelne dla podmiotów 

Zjednoczone Emiraty Arabskie

 

Styl sprawowania władzy

a)      reżim demokratyczny

źródło władzy stanowi wola większości obywateli. Gwarantem istnienia demokracji jest konstytucja (wyjątkami są Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej i Izrael, nie posiadające spisanej konstytucji).

- pluralizm polityczny

- poszanowanie interesów mniejszości ( etnicznych, kulturalnyc, religijnych )

- brak i zakaz istnienia cenzury

- działanie organów państwa na podstawie prawa

- opracie rządu na ideałach wolności i równości

 

b)      reżim totalitarny

dąży do całkowitego podporządkowania społeczeństwa państwu za pomocą monopolu informacyjnego i propagandy, ideologii państwowej, terroru tajnych służb i masowej monopartii. Władze wymagają od jednostki nie tylko podporządkowania się, ale również zaakceptowania ideologii i publicznego manifestowania tej akceptacji. Władzę zaś sprawują otaczane kultem "nieomylne" jednostki (Hitler, Stalin).

- jedna ideologia

- jedna partia

- kult jednostki otaczający wodza

- aparat przymusu politycznego i represji

- gospodarka centralnie sterowana

- brak wolnych mediów wobec podporządkowania władzy

- militaryzacja, czyli tzn państwo pilicyjne

 

PLEBISCYT – głosowanie za przynależnością do danego terytorium

 

REFERENDUM – instytucja demokracji bezpośredniej polegająca na wyrażaniu woli w określonej kwestii przez wszytskich obywateli posiadających czynne prawo wyborcze;m forma głosowania bezpośredniego / powszechnego, gdzie obywatele odpowiadają na pytaniazadane przez organ organizujacy negatywnie bądź pozytywnie

 

Podział

a)      ze względu na przedmiot

- konstytucyjne

- ustawodawcze  - konsultacyjne v ratyfikacyjne v arbitrażowe

- administracyjne

- finansowe

- komunalne

 

b)      ze względu na podstawy prawne

- obowiązujące / obligatoryjne

- fakultatywne ( zorganizowane na wniosek ogranów państwa lub odpowiedniej liczy obywateli )

 

c)       ze względu na szczebel organizacji państwa

- lokalne

- federalne

 

d)      ze względu na zakes

- ogolnokracjowe ( ustawa z 1997r.)

Inicjatywa – Rada Ministrów v obywatele – 500 tys podpisów 

- lokalne

 

Podstawowe błędy

- mainpulacja polityczna ( związana z miejscem, czasem, osobą i jej popularnościa, przedmiotem)

- deformacja wyników

- pozorna alternatywa ( dzwina forma pytania)

- niski poziom uczestnictwa

 

Co moze byc przedmiotem referendum?

- wszytskie ważne, doniosłe sprawy

- kwestie konstytucyjne

- ratyfikacja umów międzynarodowych

- swoboda zachowań moralnych

- aprobata fukcji głowy państwa

- zmiany terytorialne / statusu regionu

- kwestie ustrojowe

 

Co nie może byc przedmiotem referendum?

- hipotezy naukowe

- dogmaty wierzeń religijnych

- normy etyczne

- normay moralne

 

Podwójna konstrukcja pytania

- pytanie służy jako symbol w zwracaniu się do obywateli; jako desygnat treści zawartej w akcje, na który wypowiadają się głosujący ( odesłanie do aktu, z którym należy sie zapoznac)

- w pytaniu wskazuje się treśc referendum

 

Odpowiedź nie może pozostawiac wątpliwości – TAK / NIE !!!!!!

 

Kto narzuca treśc?

- organ państwowy przeprowadzający / zarządzający

- obywatele

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

    

 

 

     

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin