Studia grafiki komputerowej
1. Streszczenie projektu przedsięwzięcia 3
2. Profil i zakres działania firmy 4
2.1 Cele i zasady działania firmy 4
3. Założenie planu strategicznego przedsięwzięcia 5
3.1 Analiza strategiczna (metodą SWOT) 5
3.2. Wybór i wdrożenie strategii. 9
4. Plan Techniczny 10
4.1 Opis wyrobu i procesu produkcji 10
4.2 Etapy realizacji typowej usługi 11
4.3. Technologia 12
4.4. Program produkcji 12
4.5 Dostępność do usług podwykonawców: 13
4.5 Majątek trwały 13
4.5 Możliwości produkcyjne 14
4.6 Koszty produkcji 14
4.6.1 Koszty stałe 14
4.6.2 Koszty zmienne 14
5. Plan Marketingowy 16
5.1 Założenia planu marketingowego 16
5.2 Analiza rynku 16
5.3. Strategia cen 17
5.4. Strategia promocji i reklamy 17
6. Plan Organizacyjny 19
6.1. Zasoby ludzkie 19
6.2 Kalendarz organizacyjny 19
7. Plan finansowy 20
7.1 Dane wejściowe 20
7.2 Założenia planu finansowego 20
7.3 Analiza 21
7.3.1 Rachunek wyników 21
7.3.2 Bilans 21
7.3.3. Przepływy pieniężne (dostarczono w załączniku) 21
7.3.4 Próg rentowności 22
7.3.5 Analiza wskaźnikowa 22
7.3.6 Efektywność inwestycji 22
8. Wnioski 22
Przedstawiony w dalszej części niniejszego opracowania biznes plan opisuje działania związane z założeniem i funkcjonowaniem firmy – studia grafiki komputerowej, która zamierza wykonywać usługi z zakresu poligrafii. Ze względu na duże nasycenie rynku firma zamierza rozwijać się w taki sposób, aby stać się najatrakcyjniejszą ofertą dla pewnej części rynku poligraficznego. Z całego rynku poligraficznego firma zamierza skupić się na wykonywaniu usług dla gazet kolorowych średnio nakładowych będących skierowanych dla do pewnych grup czytelników. Gazety te będą najczęściej związane z hobby czytelnika. Firma nie zamierza wydawać własnych gazet, a klienta zamierza zachęcić nie tylko poprzez bardzo dobrą usługę poligraficzną, ale również poprzez służeniem pomocą w sferach redakcyjnych. Firma zamierza na początku przede wszystkim inwestować w rozwój firmy. Poniższy biznes plan został wykonany w celu stwierdzenia zasadności działania mającej powstać firmy.
Biznes plan został skonstruowany zgodnie ze standardem opisanym w opracowaniu pt. „Biznes Plan” autorstwa Ewy Filar i Jerzego Skrzypka (Poltext, Warszawa 1998). Biznes Plan obejmuje następujące części:
· Profil i zakres działania firmy
· Założenia planu strategicznego,
· Plan techniczny
· Plan marketingowy
· Plan organizacyjny
· Plan finansowy
Przedstawiony poniżej biznes plan przedstawia opis firmy powstanie w 1999 roku założona przez 2 osoby blisko związanych z branżą poligraficzną. Będzie to studio grafiki komputerowej. Zamierza ona wykonywać usługi przede wszystkim dla wydawców gazet średnio nakładowych (specjalistycznych).
Nowo powstająca firma pragnie zaspokoić zapotrzebowanie na szeroko rozumiane usługi wydawnicze. W związku z tym firma, ma zamiar przedstawić taką formę usług, która umożliwi obsługę każdego klienta w sposób szybki, terminowy, tani i uprzyjmy. W celu zapewnienia takiej formy usług firma zamierza skupić się przede wszystkim na pewnym fragmencie rynku wydawniczym, natomiast pozostałe prace wykonywać w formie dodatkowej pracy.
Podstawowy cel.
Podstawowym celem działania firmy jest zapewnienie sprawnej, o niskich kosztach produkcji gazet kolorowych średnio nakładowych. Działanie to ma spowodować uzyskanie kilku stałych klientów, co zapewni długotrwałe zyski. Firma zamierza dokonywać inwestycji, które pozwolą na dalszą obniżkę kosztów produkcji oraz pozwoli rozszerzyć ofertę swoich usług.
Co będziemy robić?
Podstawowym polem działania firmy będzie wykonywanie usług dla gazet kolorowych średnio nakładowych, skierowanych do wąskiego grona czytelników. Są to gazety przeważnie związane z hobby danego czytelnika. Ze względu na dużą konkurencję firma zamierza nie tylko wykonywać usługę dla klienta, ale również służyć mu poradą i dawać możliwości korzystania z tanich usług. Równocześnie firma w miarę możliwości będzie wykonywać inne zlecenia przede wszystkim dla swoich stałych klientów, w drugiej kolejności dla pozostałych jednak z założeniem: „nikomu nie odmówić”. W miarę w pozyskiwaniu następnych klientów (nowych tytułów) firma zamierza rozszerzać swoją działalność, dość do stanu posiadania możliwości technicznych, aby cały proces technologiczny wykonywać we własnym zakresie. Wiąże się to w przyszłości z bardzo dużymi inwestycjami w dział drukarski jak i zatrudnianiem wysoko wykwalifikowanych pracowników.
Gdzie to będziemy robić?
Firma będzie się mieścić w Krakowie – w ważnym ośrodku poligraficznym w Polsce. Mając świadomość, że wiele potencjalnych klientów znajduje się poza Krakowem firma zamierza wykorzystać w bardzo dużym stopniu nowe technologie telekomunikacyjne. Pomimo, że duża część klientów może pochodzić z Warszawy wybór Krakowa może przyczynić się do znacznego obniżenia kosztów działalności firmy.
Jak to będziemy robić? Firma będzie prowadziła swoje interesy z pełną świadomością odpowiedzialności i uwarunkowań wpływających na charakter jej działalności. Firma wierzy, że w długim okresie, wszystkie opisane poniżej elementy polityki firmy są zbieżne i wewnętrznie zgodne.
Do wykonania analizy strategicznej zastosowano znaną metodę SWOT - (możliwości-zagrożenia, silne strony-słabe strony). Do oceny wykorzystano 10 punktową skalę ocen. Więcej informacji o ocenianych obszarach analizy znajduje się w dalszych rozdziałach biznes planu.
Możliwości
Dziś
Jutro
Pojutrze
Elastyczność dostosowania się do wymogów klienta
10,00
9,00
Korzystne tendencje rozwoju rynku
Możliwość obniżenia kosztów produkcji
5,00
8,00
RAZEM
24,00
26,00
28,00
Średnia
8,67
9,33
Maksimum
Minimum
Mediana
zybo34