Plan pracy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla
Uczniów klas I-III nauczania zintegrowanego
w ramach dodatkowej godziny pracy.
Edukacja polonistycznaKlasa I, semestr I:- Analiza i synteza słuchowa i wzrokowa wyrazów;- Nauka czytania wyrazów i zdań; tekstu pisanego i drukowanego;- Swobodne wypowiedzi w oparciu o doświadczenia własne, historyjki obrazkowe i przeczytane teksty;- Wdrażanie do formułowania pytań i odpowiedzi;- Opowiadanie poznanych treści;- Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania;- Nauka pisania liter, połączeń literowych i wyrazów;- Przepisywanie i odwzorowywanie krótkich zdań i tekstów;- Układanie wyrazów, zdań z rozsypanek;- Rozpoznawanie i pisanie zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących;- Wielka litera, kropka, znak zapytania i wykrzyknik;- Przenoszenie wyrazów i podział na sylaby;- Pisanie z pamięci wyrazów i zdań;- Wzbogacanie słownictwa ucznia;Klasa I, semestr II:- Analiza i synteza słuchowa wyrazów;- Czytanie głośne i ciche ze zrozumieniem;- Swobodne wypowiedzi w oparciu o doświadczenia własne, historyjki obrazkowe i czytane teksty;- Wdrażanie do formułowania pytań i odpowiedzi;- Opowiadanie poznanych treści;- Ćwiczenia usprawniające kształtne pisanie;- Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych i opowiadania z rozsypanki zdaniowej;- Rozpoznawanie i pisanie zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących;- Układanie i zapisywanie 3-4 zdaniowych wypowiedzi;- Rozróżnianie rzeczowników i czasowników;- Wielka litera w zdaniu, w korespondencji, nazwach własnych;- Utrwalenie pisowni wyrazów z "ó", "rz", "ż", "h";- Pisanie ze słuchu i z pamięci wyrazów i zdań;- Utrwalenie pisowni wyrazów ze zmiękczeniami;- Bogacenie czynnego słownictwa ucznia;Klasa II, semestr I:- Ćwiczenia zmierzające do osiągnięcia poprawności i płynności czytania;- Wdrażanie do głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem;- Doskonalenie wypowiedzi ustnych: opowiadanie o własnych przeżyciach, opowiadanie ilustracji, ustalanie przebiegu wydarzeń, opisywanie i opowiadanie;- Układanie zdań i opowiadań z rozsypanek wyrazowych i zdaniowych;- Układanie i zapisywanie kilkuzdaniowych wypowiedzi;- Ćwiczenia w kształtnym pisaniu i właściwym łączeniu liter;- Ćwiczenia w płynnym i czytelnym pisaniu;- Rozpoznawanie głosek, sylab i wyrazów;- Praktyczne stosowanie znajomości alfabetu;- Rozpoznawanie zdań oznajmujących, pytających i wykrzyknikowych;- Rozpoznawanie części mowy: rzeczownika i czasownika;- Rozpoznawanie rodzajów i liczb części mowy;- Utrwalanie pisowni wyrazów z "rz", "ó", "h", "ż";- Pisownia wyrazów z utratą dźwięczności i ze zmiękczeniami;- Pisownia wyrazów wielką literą;- Pisanie z pamięci i ze słuchu;Klasa II, semestr II:- Ćwiczenia związane z osiągnięciem poprawności i płynności czytania;- Wdrażanie do głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem;- Doskonalenie wypowiedzi ustnych: opowiadanie o własnych przeżyciach, historyjek obrazkowych, opowiadań, lektur, ustalanie przebiegu wydarzeń, opisywanie;- Układanie opowiadań, planu wydarzeń, opisów oraz kilkuzdaniowych wypowiedzi na podany temat;- Ćwiczenia w kształtnym pisaniu i właściwym łączeniu liter;- Ćwiczenia w płynnym czytaniu i czytelnym pisaniu;- Rozpoznawanie głosek, liter, sylab,, praktyczne stosowanie alfabetu;- Rozpoznawanie i układanie zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących;- Rozpoznawanie rzeczownika, czasownika i przymiotnika;- Określanie liczby, rodzaju rzeczownika, przymiotnika i czasownika;- Rozpoznawanie czasu czasownika;- Pisownia wyrazów z: "rz", "ż", "u", "ó", "ch", "h", utratą dźwięczności, zmiękczeniami, wielką liter;- Pisownia czasowników z zakończeniem -uje oraz rzeczowników z zakończeniem -ów, -ówka, -unek;- Pisanie ze słuchu z objaśnieniami i bez objaśnień oraz pisanie z pamięci;Klasa III, semestr I:- Głośne i ciche czytanie ze zrozumieniem;- Swobodne i ukierunkowane rozmowy na podany temat;- Ustne i pisemne układanie planu wydarzeń, opisu, opowiadania, sprawozdania;- Ćwiczenia w kształtnym pisaniu, wyrabianie czujności ortograficznej;- Rozpoznawanie zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących;- Rozpoznawanie części mowy: rzeczownika, czasownika, przymiotnika; stopniowanie przymiotnika;- Określanie liczby, osoby, rodzaju i czasu czasownika;- Pisownia liczebników;- Pisownia wyrazów z "rz", "ó", "ż", "h" - wymiennym i niewymiennym;- Pisownia zakończeń rzeczowników i czasowników;- Pisownia wyrazów wielką literą;- Praktyczne stosowanie alfabetu;- Wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa;Klasa III, semestr II:- Głośne i ciche czytanie ze zrozumieniem;- Swobodne i dłuższe ukierunkowane wypowiedzi na podany temat;- Ustne i pisemne układanie opowiadania, listu, opisu i sprawozdania;- Ćwiczenia w kształtnym pisaniu, wyrabianie czynności ortograficznej;- Rozpoznawanie zdań, rozwijanie zdań: zdania pojedyncze i złożone;- Rozpoznawanie części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik;- Praktyczne stosowanie przyimków i spójników;- Określanie liczby, rodzaju, osoby i czasu czasownika: czas przyszły i przeszły dokonany i niedokonany;- Pisownia wyrazów z "rz", "ż", "u", "ó", "ch", "h";- Pisownia nazw własnych wielką literą;- Pisownia rzeczowników w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej;- Wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa; Edukacja matematycznaKlasa I, semestr I:- Określanie i przedstawianie wzajemnego położenia przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni;- Porównywanie i porządkowanie przedmiotów;- Rozpoznawanie figur geometrycznych;- Klasyfikacja przedmiotów według podanej cechy, przeliczanie elementów zbiorów i porównywanie ich;- Wyodrębnianie podzbiorów i części wspólnej zbiorów;- Liczenie przedmiotów w zakresie 0-10;- Zapisywanie liczb od 0-10 cyframi i odczytywanie ich;- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10;- Dopełnianie do pełnej dziesiątki;- Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych;- Porównywanie liczb na osi liczbowej;- Rozwiązywanie grafów, tabelek i prostych równań;- Liczba jako wynik pomiaru;- Odczytywanie godzin na zegarze;- Dni tygodnia, ich nazwy oraz kolejność.Klasa I, semestr II:- Rozpoznawanie figur geometrycznych;- Porównywanie liczebności zbiorów;- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem i bez przekroczenia progu dziesiątkowego;- Mnożenie i dzielenie w zakresie 20;- Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100, liczenie dziesiątkami, porównywanie liczb dwucyfrowych, liczby w układzie pozycyjnym;- Mierzenie odcinków, porównywanie długości odcinków;- Wiadomości praktyczne:dni tygodnialiczenie pieniędzy (zł, gr.)jednostki długości (cm, m)jednostki wagi (dag, kg)jednostki pojemności (l)Klasa II, semestr I:- Wyodrębnianie zbiorów i części wspólnej zbiorów;- Powtórzenie zakresu liczbowego do 10, 20, 100;- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 i 100 bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego;- Mnożenie i dzielenie liczb jednocyfrowych do 30;- Dzielenie jako mieszczenie i podział;- Stosowanie drzewek, tabel, grafów do działań matematycznych;- Rozwiązywanie zadań z treścią różnymi sposobami;- Rozpoznawanie linii prostych, prostopadłych i równoległych;- Rozpoznawanie linii prostych, łamanych i krzywych;- Wiadomości praktyczne: mierzenie odcinków, obliczenia zegarowe;- Rozszerzenia zakresu liczbowego do 100;Klasa II, semestr II:- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego i z przekroczeniem progu dziesiątkowego w różnych aspektach, rozszerzenie do 1000;- Mnożenie i dzielenie liczb do 50 i do 1000 z wykorzystaniem rozdzielności mnożenia względem dodawania;- Rozwiązywanie równań na mnożenie, dzielenie, dodawanie i odejmowanie;- Rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami;- Rozpoznawanie i rysowanie oraz mierzenie odcinków równoległych i prostopadłych;- Obliczanie ułamków 1, 1 z kg, m, godz., i zł;- Wiadomości praktyczne: liczenie pieniędzy, obliczenia zegarowe, jednostki wagi i miary;Klasa III, semestr I:- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 różnymi sposobami;- Rozszerzenie zakresu liczbowego do 200 i do 1000;- Porównywanie różnicowe;- Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie;- Praktyczne stosowanie własności dodawania;- Dodawanie i odejmowanie wyrażeń dwumianowych;- Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych;- Próby rozwiązywania złożonych zadań tekstowych w jednym zapisie;- Odróżnianie prostych, odcinków, krzywych, łamanych;- Mierzenie odcinków;- Mnożenie i dzielenie w zakresie 100;- Praktyczne stosowanie przemienności i rozdzielności mnożenia względem dodawania i odejmowania;- Pamięciowe mnożenie i dzielenie w zakresie 1000;- Wiadomości praktyczne: obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe;Klasa III, semestr II:- Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - podzielność i wielokrotność liczb, dzielenie z resztą;- Rozwiązywanie równań na mnożenie i dzielenie do 100;- Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000 i do 1000, rozkład liczby na setki, dziesiątki, jedności;- Algorytm pisemnego dodawania i odejmowania;- Rozszerzenie zakresu liczbowego do 10 000 i do 1 000 000;- Algorytm pisemnego mnożenia i dzielenia;- Ułamki o mianownikach 2, 3, 4, 5, 6, 7,8;- Rozwiązywanie równań na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 1000;- Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych w zakresie poznanych działań;- Geometria: obliczanie obwodu figur geometrycznych;- Zadania praktyczne dotyczące ważenia, mierzenia, pojemności, obliczeń zegarowych;
Opracowała mgr Barbara Antkowicz
basetla57