Regeneracja pb.pdf

(1032 KB) Pobierz
OPRACOWANIA – WDROŻENIA – EKSPLOATACJA
Regeneracja stacjonarnych baterii kwasowo-ołowiowych
Jacek Świątek, Witold Hejnrych
W systemie zasilania gwarantowanym napięciem stałym
lub przemiennym stacjonarna bateria akumulatorów jest
sercem układu. Jest także magazynem, który zabezpiecza
dostęp do energii w przypadku zaniku zasilania sieci
podstawowej. Nawet najlepszy system, z najlepszymi
parametrami prądu i napięcia wyjściowego, ale z wadliwą
baterią, która nie jest w stanie zapewnić wymaganego czasu
podtrzymania, nie spełni swojego zadania. Kondycja baterii
i dbałość o jej parametry jest bardzo ważnym elementem,
niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania układu
zasilania napięciem gwarantowanym.
Pojęcia używane w artykule:
Akumulator ogniwo galwaniczne, wielokrotnie użytkowa-
ne i ładowane prądem elektrycznym. Akumulatory gromadzą
i później uwalniają energię elektryczną dzięki odwracalnym re-
akcjom chemicznym zachodzącym w elektrolicie oraz na styku
elektrolitu i elektrod.
Ogniwo – najmniejszy akumulator, dla akumulatorów kwasowo-
-ołowiowych ogniwo ma napięcie nominalne 2 V.
Monoblok – akumulator zestawiony w jednej obudowie z wielu
ogniw: np. z 3 (wtedy napięcie nominalne jest 6 V) lub z 6 ogniw
(wtedy napięcie nominalne jest 12 V).
Bateria – szeregowo połączone ogniwa.
Bateria klasyczna – oznaczenie według normy PN-EN 60896-
21:2005 – VF gazowanie swobodne ( free vented ). Bateria zesta-
wiona z ogniw z odgazowaniem swobodnym, elektrolit płynny,
klasyczny. Wymaga ustawienia w wydzielonych pomieszcze-
niach – w akumulatorniach.
Bateria VRLA z rekombinacją gazów – oznaczenie według
normy PN-EN 60896-21:2005 – VRLA ( valve regulated lead
acid ). Bateria zestawiona z ogniw z odgazowaniem regulowa-
nym zaworami (znikoma emisja gazów), elektrolit uwięziony
w postaci żelu lub w matach szklanych. Można ją eksploatować
w pomieszczeniach, które nie są specjalnie wydzielone, przy gra-
witacyjnej lub zredukowanej wentylacji.
Napięcie baterii [V] – napięcie nominalne baterii, najczęściej od
12 do nawet 400 V, wynikające z liczby połączonych szeregowo
ogniw.
Napięcie buforowe, bufor – napięcie ładowania baterii podczas
spoczynku. Jest ono konieczne do pokrycia strat wynikających
z samorozładowania.
Pojemność – miara energii w akumulatorze. Jest to ilość wydat-
kowanego prądu w czasie [Ah].
Kondycję baterii można porównać do zdrowia człowieka – nie tyl-
ko dlatego, że w baterii oraz w organizmie ludzkim zachodzą proce-
sy elektrochemiczne. Przy tym porównaniu chodzi przede wszyst-
kim o podejście mentalne. Jeżeli człowiek nie odczuwa poważnych,
negatywnych sygnałów o zdrowiu, zwykle się nim nie interesuje
i nie stosuje proilaktyki. Podobnie jest z baterią. Jeśli przechodzi
ona testy pojemności z odpowiednim rezultatem, to nie próbujemy
jej regenerować i poprawiać jej parametrów. Dopiero jeśli utraci po-
jemność w takim stopniu, że nie nadaje się do eksploatacji, najczęś-
ciej zostaje podjęta decyzja o pracach serwisowych. W takim mo-
mencie może być już za późno na skuteczne czynności naprawcze.
Jeżeli sygnały o złej kondycji baterii przyjdą zbyt późno i system
zasilania nie będzie działał poprawnie, to koszty takiej diagnostyki
są zwykle bardzo wysokie. W dalszej części artykułu zostaną omó-
wione sposoby zapobiegania awariom baterii i sposoby efektywne-
go poprawiania jej pojemności.
W artykule [1] opisano, jaką praktyczną żywotność osiągają kwaso-
wo-ołowiowe akumulatory VRLA na stacjach energetyki zawodowej
w Polsce. Z doświadczeń eksploatacyjnych wynika, że jest to zaledwie
50-60% żywotności katalogowej. Z tego powodu zastosowanie właś-
ciwych metod regeneracyjnych jest niezbędne dla uzyskania akcepto-
walnej przez użytkowników żywotności baterii kwasowo-ołowiowych.
Dotyczy to szczególnie baterii z rekombinacją gazów z zaworami bez-
pieczeństwa (typu VRLA). Dodatkowo metody regeneracji muszą być
dostosowane do realiów eksploatacyjnych, czyli muszą być efektyw-
ne, przy minimalnym dodatkowym serwisowaniu.
Na skrócenie żywotności mają też wpływ inne czynniki, wynika-
jące z niewłaściwej eksploatacji baterii akumulatorów. Są to m.in.:
termiczne warunki pracy baterii (szczególnie zbyt wysokie tempe-
ratury pracy), charakter pracy (np. szkodliwe są częste cykle łado-
wania i rozładowania), wysokie tętnienia prądów ładowania, płytkie
rozładowania itp. Często uszkodzenia baterii wynikają ze złych pa-
rametrów ładowania. Klasyikacja uszkodzeń, ze względu na miej-
sce ich powstania, została przedstawiona na rysunku 1.
Ze względu na rodzaje uszkodzeń w akumulatorze, można je po-
dzielić na:
mechaniczne, czyli wszystkie ilościowe ubytki elementów aku-
mulatora, takich jak elementy wsporcze, połączenia, sworznie, ubyt-
ki materiału aktywnego na płytach, parowanie elektrolitu,
Uszkodzenia baterii kwasowych
Uszkodzenie baterii w końcu zawsze (najczęściej z jakimś in-
terwałem czasowym) skutkuje obniżeniem się pojemności i skró-
ceniem czasu przydatności akumulatora do pracy w systemie. Pro-
cesy starzeniowe baterii akumulatorów są nieuniknione i zachodzą
w sposób naturalny. Te zmiany są uwzględnione w deklarowanej
przez producenta żywotności katalogowej.
Mgr inż. Jacek Świątek − APS Energia, Zielonka
mgr inż. Witold Hejnrych − Trakcja Polska, Warszawa
29
Rok LXXVII 2009 nr 8
1042898950.103.png 1042898950.114.png 1042898950.125.png 1042898950.136.png 1042898950.001.png
OPRACOWANIA – WDROŻENIA – EKSPLOATACJA
Rys. 1. Rodzaje uszkodzeń w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, ze względu na miejsce wystąpienia
Zmiany zachodzące w elektrolicie
W trakcie pracy akumulatorów klasycznych z elektrolitem cie-
kłym w trybie buforowym oraz ładowania i rozładowania baterii,
elektrolit ma tendencję do miejscowej zmiany gęstości, czyli do
rozwarstwiania się (stratyikacji). Zjawisko to nie występuje w aku-
mulatorach z elektrolitem uwięzionym VRLA.
Uformowany fabrycznie akumulator zwykle ma stały rozkład
gęstości, natomiast podczas eksploatacji stan ten zostaje zakłó-
cony. W trakcie pracy buforowej zjawisko stratyikacji jest kon-
sekwencją opadania cięższych cząstek kwasu (zgodnie z prawem
ciążenia). Podczas ładowania akumulatora i po rozładowaniu gę-
stość w obszarze między płytami zwiększa się, natomiast powyżej
i poniżej (czyli poza obrysem płyt) gęstość będzie taka, jak przed
ładowaniem. W wyniku tych procesów podczas eksploatacji ba-
terii następuje rozwarstwienie się gęstości kwasu – od najniższej
na górze, do bardzo wysokiej na dole akumulatora. Taki stan jest
niebezpieczny, ponieważ w miejscach o zwiększonej gęstości ele-
menty akumulatora są bardziej podatne na korozję i uszkodzenia
mechaniczne. Ponadto akumulator, w którym występuje zjawisko
stratyikacji elektrolitu, ma niższą pojemność, niższą siłę elektro-
motoryczną i nierównomierny (związany z rozkładem gęstości kwa-
su) rozkład prądów międzyelektrodowych. Bateria wykazuje także
większą podatność do samorozładowania. Osiągnięcie jednorodnej
gęstości kwasu jest łatwe – można ją uzyskać przez mechaniczne
lub elektryczne wymieszanie elektrolitu. Mieszanie mechaniczne
(przez pompy powietrzne) nie jest stosowane przy akumulatorach
stacjonarnych. Dla tego typu ogniw wystarczy wykonywać miesza-
nie elektryczne, czyli doprowadzenie akumulatorów do gazowania
przez podniesienie napięcia ładowania do 2,30/2,40 V na ogniwo.
Jest to zabieg prosty, wręcz obowiązkowy, po teście pojemności.
Często jednak nie jest on przeprowadzany i stosuje się standardowe
ładowanie IU , tj. prądem stałym co do wartości (ograniczonym do
prądu dziesięciogodzinnego baterii) oraz stałym napięciem buforo-
wym. Po wymieszaniu elektrolitu przez gazowanie należy pamiętać
o sprawdzeniu poziomu elektrolitu i w razie konieczności dolaniu
wody destylowanej.
morfologiczne płyt – związane z powstawaniem miejscowej mi-
kroformy krystalicznej siarczanów ołowiu, która powoduje nieod-
wracalne zasiarczenie płyt,
chemiczne – związane ze zmianą rozkładu gęstości elektro-
litu.
Uszkodzenia mechaniczne można zrekompensować tylko przez
wymianę zniszczonych elementów. W obecnie produkowanych
akumulatorach klasycznych jest to praktycznie niemożliwe.
W przypadku ubytków mechanicznych można uzupełnić poziom
elektrolitu, ale też nie zawsze, gdyż nie dotyczy to akumulatorów
VRLA z rekombinacją gazów (w których ich szczelna konstruk-
cja oraz uwięzienie elektrolitu w matach szklanych lub w żelu
takie czynności wyklucza).
Niekiedy można wymienić zewnętrzne elementy akumulatora,
np. złączki międzyogniwowe lub sworznie. Inne elementy me-
chaniczne są nie do naprawienia. W akumulatorach produkowa-
nych do końca lat 80. w słojach szklanych można było wykony-
wać bardziej skomplikowane naprawy mechaniczne [2], jednak
takich prac serwisowych już się nie wykonuje.
Regeneracja może natomiast wpływać na poprawę parametrów
morfologicznych płyt i chemicznych elektrolitu. Można to uzyskać
przez zwiększenie efektywności odsiarczania materiału aktywnego
płyt. Efekt utraty części materiału aktywnego – PCL ( permanent ca-
pacity lost ) został opisany w [1]. W czasie normalnej eksploatacji
baterii PCL jest niemożliwy do zlikwidowania. Jeżeli zachodzące
w akumulatorze zmiany chemiczne nie będą szybko korygowane,
to w konsekwencji staną się przyczyną mechanicznych uszkodzeń
akumulatora.
Zmiany parametrów morfologicznych i chemicznych
w akumulatorze
W akumulatorze może wystąpić zmiana parametrów chemicznych
elektrolitu oraz materiału aktywnego płyt. Powoduje to obniżenie
pojemności dyspozycyjnej akumulatora. Mechanizm powstawa-
nia oraz przebieg tych procesów można wyjaśnić na podstawie [3]
i [4].
30
Rok LXXVII 2009 nr 8
1042898950.012.png 1042898950.023.png 1042898950.034.png 1042898950.045.png 1042898950.056.png 1042898950.060.png 1042898950.061.png 1042898950.062.png 1042898950.063.png 1042898950.064.png 1042898950.065.png 1042898950.066.png 1042898950.067.png 1042898950.068.png 1042898950.069.png 1042898950.070.png 1042898950.071.png 1042898950.072.png 1042898950.073.png 1042898950.074.png 1042898950.075.png 1042898950.076.png 1042898950.077.png 1042898950.078.png 1042898950.079.png 1042898950.080.png 1042898950.081.png 1042898950.082.png 1042898950.083.png 1042898950.084.png 1042898950.085.png 1042898950.086.png 1042898950.087.png 1042898950.088.png 1042898950.089.png 1042898950.090.png
 
OPRACOWANIA – WDROŻENIA – EKSPLOATACJA
Rys. 2. Rozwarstwienie elektrolitu
w bateriach akumulatorów
Rys. 3.
Częściowo odsiarczona płyta akumulatora
Likwidację dużych kryształów można wykonać przez zastoso-
wanie specjalnej strategii ładowania lub przez dodanie specjalnych
związków do elektrolitu. Ta druga metoda ma zastosowanie tylko
dla ogniw z elektrolitem ciekłym.
Metody regeneracji akumulatorów kwasowo-ołowiowych
Regeneracji podlegają tylko zmiany chemiczne i morfologiczne
akumulatora. Zlikwidowanie rozwarstwienia elektrolitu jest dość
proste – jak wspomniano, wystarczy zapewnić elektryczne miesza-
nie elektrolitu. Można to uzyskać przez zastosowanie ładowania
wyrównawczego (ładowania stałonapięciowego – wyższym napię-
ciem niż buforowe lub ładowania stałoprądowego).
Dużo trudniejsza jest rekrystalizacja, czyli zlikwidowanie dużych
kryształów siarczanu ołowiu PbSO 4 występujących na elektrodach
baterii. Rozpuszczenie tych kryształów nie jest możliwe za pomocą
klasycznych metod ładowania, stosowanych dla baterii stacjonar-
nych. Można to uzyskać przez następujące czynności:
– dolanie do elektrolitu specjalnych związków przyśpieszających
rozpuszczenie dużych kryształów siarczanów ołowiu,
– zastosowanie specjalnej strategii ładowania odsiarczającego,
przyśpieszającego rozpuszczenie dużych kryształów siarczanów
ołowiu.
Pierwsza metoda polega na wprowadzeniu do elektrolitu związ-
ków chemicznych przyśpieszających rozpuszczenie kryształów. Są
to związki zawierające silne utleniacze, najczęściej perhydrol (czyli
30-procentowy roztwór nadtlenku wodoru H 2 O 2 ). Firmy świadczą-
ce takie usługi mają pełną certyikację bezpieczeństwa, zapewnia-
jącą że w trakcie zabiegów nie zostaną uszkodzone inne elementy
akumulatora. Skład takich mieszanek jak np. PowerBatt jest ścisłą
tajemnicą handlową przedsiębiorstw, natomiast skuteczność tej me-
tody została wielokrotnie potwierdzona w praktyce. Metody tej nie
można zastosować do akumulatorów z elektrolitem uwięzionym
VRLA i AGM, gdyż elektrolit jest uwięziony i zamknięty wewnątrz
ogniwa. W przypadku ogniw stacjonarnych jest to duża uciążliwość,
ponieważ większość niedomagań i uszkodzeń dotyczy właśnie og-
niw VRLA z elektrolitem uwięzionym.
Druga metoda polega na zastosowaniu w ostatniej fazie ładowa-
nia baterii charakterystyki stałoprądowej, dla której prąd jest ogra-
niczony do 10-20% prądu 10-godzinnego. Ładowanie prądowe
w fazie, kiedy akumulator ma już wysoką gęstość elektrolitu, sku-
tecznie rozpuści duże kryształy i zregeneruje materiał aktywny na
płytach. Ograniczenie prądu ładowania do zaledwie 10-20% prądu
10-godzinnego daje możliwość zastosowania tej metody dla ogniw
z zaworami typu VRLA (dla tak małej wartości prądu system we-
wnętrznej rekombinacji powinien sobie poradzić z cyklem repro-
dukcji wody i zawory bezpieczeństwa nie powinny się otworzyć,
a ogniwa nie powinny ulec wysuszeniu). Rozpuszczając kryształy
przy użyciu tej metody w akumulatorach klasycznych, można pod-
nieść wartość prądu ładowania.
Zmiany zachodzące w materiale aktywnym płyt
W trakcie rozładowania następuje zamiana energii chemicznej
na elektryczną oraz (w konsekwencji tego) przemiana materiału
aktywnego płyt na siarczan ołowiu (PbSO 4 ). Kryształy siarcza-
nów – przy pełnym rozładowaniu – pokrywają całą powierzch-
nię elektrod. W wyniku ładowania elektrycznego akumulatora
kwasowego i procesów chemicznych siarczany zmieniają się na
materiał aktywny elektrod. Siarczany ołowiu powstałe w wyniku
rozładowania są małe, ale pozostawione przez dłuższy czas na
płytach mają tendencję do wzajemnego łączenia się, tworząc duże
kryształy.
Zjawisko krystalizacji i powstawania dużych kryształów na pły-
tach może być konsekwencją pozostawienia baterii rozładowanej
po jej pracy autonomicznej. Takie kryształy mogą tworzyć się
także w trakcie długiego rozładowania, np. prądem 8-10-godzin-
nym lub mniejszym (siarczany, które powstały w pierwszej fazie
rozładowania, długo pozostają na płytach). Powstawanie takich
kryształów w ogniwach starszych technologii z kratkami płyt wy-
sokoantymonowych, występowało w dużo mniejszym stopniu i nie
było aż tak groźne. Wprowadzenie innych dodatków w miejsce
antymonu do stopów kratek płyt, takich jak wapń i selen, ograni-
czyło gazowanie akumulatorów, ale wpłynęło negatywnie na pro-
cesy morfologiczne związane z powstawaniem dużych kryształów.
Dodatkowo w typach ogniw wysokoantymonowych duży prąd ła-
dowania buforowanego rozpuszczał takie kryształy i powodował
rekrystalizację.
We współczesnych technologiach akumulatorów kwasowych
z kratkami elektrod ze stopów niskoantymonowych oraz bezanty-
monowych zjawisko powstawania dużych kryształów jest bardzo
groźne. W końcowej części ładowania dla charakterystyki stało-
napięciowej prąd jest bardzo mały. Z tego powodu część dużych
kryształów siarczanu zostaje nierozpuszczona na płytach i jest po-
wodem permanentnej utraty pojemności ogniw, gdyż takie kryształy
siarczanu ograniczają powierzchnię czynną płyt. Duże kryształy są
termodynamicznie stabilniejsze (trudno je zlikwidować), zaś kine-
tycznie mają gorszą proporcję powierzchni do masy, a więc trudniej
ulegają procesom elektrochemicznym.
Przy rekrystalizacji współczynnik rozpuszczania jest związany ze
stężeniem jonów. Taki widok – tylko częściowo odsiarczonej elek-
trody dodatniej – przedstawiono na rysunku 3 (na elektrodzie obok
PbO 2 widać duże kryształy PbSO 4 ).
31
Rok LXXVII 2009 nr 8
1042898950.091.png 1042898950.092.png 1042898950.093.png 1042898950.094.png 1042898950.095.png 1042898950.096.png 1042898950.097.png 1042898950.098.png 1042898950.099.png 1042898950.100.png 1042898950.101.png 1042898950.102.png 1042898950.104.png 1042898950.105.png 1042898950.106.png 1042898950.107.png 1042898950.108.png
OPRACOWANIA – WDROŻENIA – EKSPLOATACJA
Rys. 4. Schemat układu do realizacji odsiarczania
Wymagania prostownika do ładowania baterii
Prostownikiem może być urządzenie będące na wyposażeniu
obiektu lub serwisowe, czyli dostarczone specjalnie dla zabiegu
odsiarczania, które powinno zapewnić automatyczne ładowanie od-
siarczające (najlepiej bez ingerencji służb eksploatacyjnych). Musi
także spełniać wszystkie wymagania zapewniające długą żywotność
baterii (w tym wymogi normy EUROBAT [6] oraz zalecenia pro-
ducentów baterii dotyczące stabilizacji napięcia ładowania, pulsacji
napięcia i prądu ładowania, kompensacji termicznej napięcia buforo-
wania itp.). Użytkownik powinien mieć możliwość odpowiedniego
modelowania charakterystyki, gdzie przełączenia pomiędzy każdym
trybem ładowania powinny być wykonywane automatycznie.
W latach 70. i 80. przy odsiarczaniu akumulatorów samocho-
dowych stosowano bardzo pracochłonne zabiegi, przedstawiane
w prasie motoryzacyjnej z lat 80., a także w obecnie dostępnych
portalach [5]. Dziś taki zestaw zabiegów i takie działanie wydaje się
trudne do zastosowania ze względów ekonomicznych.
Dla akumulatorów samochodowych z lat 80. wykonywano:
– ładowanie kontrolne (informacja o rodzaju zasiarczenia płyt),
– pomiar gęstości elektrolitu,
– wylanie elektrolitu i napełnienie akumulatora wodą destylowaną,
– wstępne ładowanie 1 godz. prądem Q10,
– wylanie elektrolitu i napełnienie akumulatora wodą destylowaną,
– właściwe pierwsze ładowanie odsiarczające (26-48 godzin) prą -
dem Q5,
– pomiar gęstości elektrolitu,
– próbę akumulatora – pomiar napięcia pod obciążeniem,
– wylanie elektrolitu i napełnienie akumulatora wodą destylowaną,
– drugie ładowanie odsiarczające (8-12 godzin) prądem Q5,
– pomiar gęstości elektrolitu,
– wylanie elektrolitu i napełnienie akumulatora elektrolitem 1,26,
– ładowanie (30 minut) prądem Q10,
– wylanie elektrolitu i napełnienie akumulatora elektrolitem 1,26,
– ładowanie (3-4 godziny) prądem Q10,
– pomiar gęstości elektrolitu.
Wykonanie tak skomplikowanej obsługi na obiektach przemysło-
wych jest niemożliwe. Zastąpienie tych wszystkich zabiegów łado-
waniem z charakterystyką stałoprądową znacznie ułatwia zadanie
(taką metodę obsługi akumulatorów opisał prof. Uwe Sauer w re-
feracie [4], przedstawionym na konferencji w Kozienicach w 2006
roku). Metoda ta zapewnia uzyskanie rekrystalizacji dużych krysz-
tałów, ale może spowodować większą korozję kratki wsporczej
elektrody dodatniej.
Wymagania dla przetwornicy DC/DC
separującej odbiory od wysokiego napięcia
W końcowej fazie ładowania odsiarczającego należy zastosować
ładowanie stałoprądowe bez ograniczania napięcia, celowe wydaje
się zatem zabezpieczenie odbiorów przed zbyt wysokim napięciem
przez zastosowanie przetwornicy DC/DC. Ponieważ takie wyposa-
żenie nie jest standardem na obiektach przemysłowych, urządzenie
musi być dostarczone przed rozpoczęciem prac.
Przetwornica powinna być dobrana prądowo do prostownika oraz
mieć przeciążalność około 150% I n , w celu zapewnienia prawidło-
wego zadziałania zabezpieczeń. Jeżeli na obiekcie są dwie baterie
(jedną można odłączyć) lub zostanie podstawiona bateria zastępcza
albo odbiory mogą pracować przy wysokim napięciu, wtedy prze-
twornica nie jest konieczna.
Charakterystyki ładowania regeneracyjnego
Dla przykładu zostanie opisane ładowanie baterii, dla której po
teście pojemności stwierdzono spadek pojemności, a jednocześnie
istnieje podejrzenie, że może to być skutkiem wytworzenia się du-
żych kryształów siarczanów na płytach (wiek baterii nie wskazuje
na możliwość wystąpienia starzenia z powodów mechanicznych).
Podczas regeneracji do baterii należy dostarczyć ładunek na pozio-
mie ok. 130-180% pojemności nominalnej (w zależności od stanu
baterii trzeba ustalić, czy regeneracja ma być dłuższa czy krótsza).
Regeneracja baterii akumulatorów stacjonarnych
w obiektach energetycznych
Ładowanie odsiarczające dla aplikacji przemysłowych trzeba wy-
konać tanio, jednocześnie przy łatwej realizacji tego zabiegu, z jak
najmniejszą liczbą godzin serwisowych – tak, aby było to ekono-
micznie uzasadnione. W związku z tym regenerację należy wyko-
nać automatycznie (z minimalnym czasem nadzoru) na pracującej
instalacji przemysłowej (bez konieczności wypięcia akumulatorów
z układu i podstawienia baterii zastępczej). Większość instalacji sta-
cyjnych w Polsce ma jedną baterię (wyjątkiem są systemowe stacje
PSE), dlatego w dalszej części artykułu zostanie przedstawiony spo-
sób obsługi akumulatorów dla takiej koniguracji systemu. Układ do
regeneracji akumulatorów (rys. 4) zawiera dwa główne elementy:
prostownik oraz przetwornicę.
Wariant odsiarczania baterii z zapewnieniem szybkiego odzy-
skania pojemności dyspozycyjnej (ok. 70-80%) dla zapewnienia
bezpieczeństwa odbiorów. W celu zapewnienia bezpieczeństwa
układu, który rezerwuje bateria, przed wystąpieniem właściwej fazy
odsiarczającej trzeba w miarę szybko odbudować pojemność dys-
pozycyjną akumulatorów. W tym przypadku nawet jeżeli wystąpi
przerwa w zasilaniu w trakcie przeprowadzania odsiarczania, bate-
ria zapewni rezerwowanie układu napięciem gwarantowanym.
32
Rok LXXVII 2009 nr 8
1042898950.109.png 1042898950.110.png 1042898950.111.png 1042898950.112.png 1042898950.113.png 1042898950.115.png 1042898950.116.png 1042898950.117.png 1042898950.118.png 1042898950.119.png
OPRACOWANIA – WDROŻENIA – EKSPLOATACJA
Ładowanie powinno składać się z trzech faz:
1 faza: ładowanie prądem stałym I 10 (10-godzinnym) – zakończenie
fazy i przełączanie regulowane kryterium napięciowym, tj. osiąg-
nięcie napięcia ok. 2,3-2,4 V/ogniwo. Zgodnie z doświadczeniem
eksploatacyjnym faza ta trwa ok. 6-8 godzin.
2 faza: ładowanie stałym podwyższonym napięciem – zakończenie
fazy i przełączanie regulowane kryterium prądowym, tj. do osiąg-
nięcia prądu ok. 0,1 do 0,2 I 10 . Zgodnie z doświadczeniem eksploa-
tacyjnym ta faza będzie trwała także ok. 6-8 godzin.
3 faza: ładowanie stałym prądem I = (0,1-0,2) I 10 – zakończenie fazy
i przełączanie powinno być regulowane kryterium czasowym. Czas
powinien być tak wyliczony, aby do baterii wtłoczyć 130-180% po-
jemności dyspozycyjnej.
Rys. 5. Krzywa ładowania akumulatora kwasowego, charakterystyka IUI
TABELA I. Wyniki napięć z testu pojemności 1
Przykład.
Dla baterii o pojemności C 10 = 75 Ah (przy
U k =1,8 V/ogniwo, T = 20 o C), charakterysty-
ka może być dobrana w następujący sposób:
1 faza: ładowanie prądem stałym. Ogra-
niczenie prądowe nastawione dla prądu
10-godzinnego, czyli I 10 = 7,5 A – przełą-
czenie przy osiągnięciu napięcia 2,4 V/og-
niwo. W tej fazie do baterii wprowadzimy
6 h × 7,5 A = 45 Ah.
Numer
ogniwa
Napięcie
buforowe
Początek
Godz. 15.30
Godz. 16.15
Godz. 16.30
1
13,63 V blok
(2,271 V ogn.)
13,14 V blok
(2,19 V ogn.)
11,97 V blok
(1,995 V ogn.)
11,93 V blok
(1,988 V ogn.)
11,90 V blok
(1,980 V ogn.)
2
13,73 V blok
(2,288 V ogn.)
13,27 V blok
(2,21 V ogn.)
12,09 V blok
(2,015 V ogn.)
12,05 V blok
(2,008 V ogn.)
12,03 V blok
(2,005 V ogn.)
3
13,53 V blok
(2,255 V ogn.)
13,12 V blok
(2,1860 V ogn.)
11,93 V blok
(1,988 V ogn.)
11,67 V blok
(1,945 V ogn.)
10,32 V blok
(1,720 V ogn.)* )
4
13,71 V blok
(2,285 V ogn.)
13,26 V blok
(2,210 V ogn.)
12,06 V blok
(2,010 V ogn.)
12,02 V blok
(2,000 V ogn.)
12,01 V blok
(2,000 V ogn.)
5
13,60 V blok
(2,266 V ogn.)
13,17 V blok
(2,195 V ogn.)
11,94 V blok
(1,990 V ogn.)
11,90 V blok
(1,983 V ogn.)
11,88 V blok
(1,980 V ogn.)
2 faza: ładowanie napięciem (2,4 V/ogni-
wo). Przełączenie nastąpi, jeżeli prąd osiąg-
nie 20% I 10 , czyli 2 A. W tej fazie do baterii
wprowadzimy 6 h × średnio 3 A = 18 Ah.
3 faza: ładowanie prądem stałym 2 A – prze-
łączenie kryterium czasowym. Wyliczenie
czasu: (150% × 75 Ah – (45 Ah + 18 Ah))
/2 A = 24,75 h.
6
13,62 V blok
(2,270 V ogn.)
13,24 V blok
(2,20V ogn.)
12,08 V blok
(2,013 V ogn.)
12,05 V blok
(2,000 V ogn.)
12,02 V blok
(2,000 V ogn.)
7
13,41 V blok
(2,235 V ogn.)
12,97 V blok
(2,161 V ogn.)
11,87 V blok
(1,978 V ogn.)
11,82 V blok
(1,970 V ogn.)
11,78 V blok
(1,965 V ogn.)
8
13,28 V blok
(2,213 V ogn.)
12,86 V blok
(2,143 V ogn.)
11,77 V blok
(1,961 V ogn.)
11,70 V blok
(1,950 V ogn.)
11,68 V blok
(1,946 V ogn.)
9
13,68 V blok
(2,280 V ogn.)
13,26 V blok
(2,210 V ogn.)
12,03 V blok
(2,143 V ogn.)
12,00 V blok
(2,000 V ogn.)
11,97 V blok
(1,995 V ogn.)
Wyjaśnienie formuły: 150% × 75 Ah – tyle
ładunku trzeba wprowadzić do baterii, czyli
150% pojemności nominalnej. Odejmujemy
(45 Ah+18 Ah), ponieważ tyle Ah zostało
wprowadzone już do baterii w fazie 1 i 2.
Wynik zostaje podzielony przez 2 A, po-
nieważ przy takim prądzie odsiarczającym
wykonujemy fazę 3.
10
13,32 V blok
(2,220 V ogn.)
12,92 V blok
(2,153 V ogn.)
11,85 V blok
(1,975 V ogn.)
11,78 V blok
(1,963 V ogn.)
11,76 V blok
(1,960 V ogn.)
11
13,64 V blok
(2,273 V ogn.)
13,20 V blok
(2,200 V ogn.)
11,99 V blok
(1,998 V ogn.)
11,94 V blok
(1,990 V ogn.)
11,92 V blok
(1,986 V ogn.)
12
13,75 V blok
(2,291 V ogn.)
13,35 V blok
(2,225 V ogn.)
12,12 V blok
(2,020 V ogn.)
12,07 V blok
(2,011 V ogn.)
12,05 V blok
(2,000 V ogn.)
13
13,15 V blok
(2,191 V ogn.)
12,70 V blok
(2,116 V ogn.)
11,74 V blok
(1,956 V ogn.)
11,68 V blok
(1,946 V ogn.)
11,65 V blok
(1,941 V ogn.)
14
13,09V blok
(2,181 V ogn.)
12,21 V blok
(2,035 V ogn.)
10,34 V blok
(1,723 V ogn.)
wypięty z układu wypięty z układu
Wariant charakterystyki do odsiar-
czenia baterii obejmuje tylko 1 fazę: ła-
dowanie stałym prądem 1 A, przełączenie
kryterium czasowym. Wyliczenie czasu:
(130% × 75 Ah)/1 A = 97,5 h (ok. 4 dni).
Wyjaśnienie formuły: 130% × 75 Ah – tyle
ładunku chcemy wprowadzić do baterii,
czyli 130% pojemności nominalnej. Wynik
zostaje podzielony przez 1 A, ponieważ przy
takim prądzie odsiarczającym wykonujemy
tę fazę.
15
13,80 V blok
(2,30 V ogn.)
13,41 V blok
(2,235 V ogn.)
12,44 V blok
(2,073 V ogn.)
12,10 V blok
(2,016 V ogn.)
12,09 V blok
(2,015 V ogn.)
16
13,10 V blok
(2,183 V ogn.)
12,66 V blok
(2,110 V ogn.)
11,82 V blok
(1,970 V ogn.)
11,75 V blok
(1,958 V ogn.)
11,74 V blok
(1,956 V ogn.)
17
13,17 V blok
(2,195 V ogn.)
12,79 V blok
(2,131 V ogn.)
11,81 V blok
(1,968 V ogn.)
11,74 V blok
(1,956 V ogn.)
11,72 V blok
(1,953 V ogn.)
Łącznie
bateria
229,2 V bateria
(śr. 2,247 V ogn.)
221,47 V bateria
(śr. 2,171 V ogn.)
201,85 V bateria
(śr. 1,978 V ogn.)
188,02 V bateria
(śr. 1,843 V ogn.)
< 187 V bateria
(śr. 1,800V ogn.)
* ) Blok limitujący koniec pomiaru.
33
Rok LXXVII 2009 nr 8
1042898950.120.png 1042898950.121.png 1042898950.122.png 1042898950.123.png 1042898950.124.png 1042898950.126.png 1042898950.127.png 1042898950.128.png 1042898950.129.png 1042898950.130.png 1042898950.131.png 1042898950.132.png 1042898950.133.png 1042898950.134.png 1042898950.135.png 1042898950.137.png 1042898950.138.png 1042898950.139.png 1042898950.140.png 1042898950.141.png 1042898950.142.png 1042898950.143.png 1042898950.144.png 1042898950.145.png 1042898950.146.png 1042898950.002.png 1042898950.003.png 1042898950.004.png 1042898950.005.png 1042898950.006.png 1042898950.007.png 1042898950.008.png 1042898950.009.png 1042898950.010.png 1042898950.011.png 1042898950.013.png 1042898950.014.png 1042898950.015.png 1042898950.016.png 1042898950.017.png 1042898950.018.png 1042898950.019.png 1042898950.020.png 1042898950.021.png 1042898950.022.png 1042898950.024.png 1042898950.025.png 1042898950.026.png 1042898950.027.png 1042898950.028.png 1042898950.029.png 1042898950.030.png 1042898950.031.png 1042898950.032.png 1042898950.033.png 1042898950.035.png 1042898950.036.png 1042898950.037.png 1042898950.038.png 1042898950.039.png 1042898950.040.png 1042898950.041.png 1042898950.042.png 1042898950.043.png 1042898950.044.png 1042898950.046.png 1042898950.047.png 1042898950.048.png 1042898950.049.png 1042898950.050.png 1042898950.051.png 1042898950.052.png 1042898950.053.png 1042898950.054.png 1042898950.055.png 1042898950.057.png 1042898950.058.png 1042898950.059.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin