ROZKŁAD MATERIAŁU
DO PODRĘCZNIKA „JA I MOJA SZKOŁA”
DO KLASY 2
NA SEMESTR DRUGI
BLOK XIII. UCZĘ SIĘ ŻYĆ WŚRÓD RÓWIEŚNIKÓW (około 19 godzin)
Ogólne zadania edukacyjne:
– kształcenie umiejętności współpracy z rówieśnikami
– poznanie sposobów pokojowego rozwiązywania konfliktów między rówieśnikami
– wypowiadanie i uzasadnianie własnego zdania na dany temat
– kształcenie umiejętności wybaczania w przypadku koleżeńskich nieporozumień
– poznanie zagrożeń, jakie mogą spotkać dzieci ze strony innych ludzi i sposobów reagowania na nie
– sformułowanie zasad takiego zachowania się w miejscach publicznych, by nie wywoływało ono konfliktów
– czytanie wierszy z zastosowaniem odpowiedniego rytmu, tempa i intonacji
– formułowanie odpowiedzi na pytania
– poznanie znaczenia pojęcia morał
– próby formułowania morału do historyjki obrazkowej
– pisanie zdań na podany temat
– wyszukiwanie i pisanie synonimów
– pisanie czasowników i przymiotników z przeczeniem nie
– sprawne mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 30
– rozwiązywanie i układanie zadań na dzielenie i mnożenie
– rozwijanie umiejętności wycinania i sklejania papieru z tekturą
– łączenie elementów pracy technicznej za pomocą sznurka
– poznanie piosenki Wyciągnij dłoń
– poznanie dźwięku do2 (c2)
– rozwijanie poczucia rytmu
– rozwijanie wyczucia odległości, szybkości i koordynacji ruchowej.
Propozycje tematów dziennych
Tematyka i szczegółowe zadania zajęć
DZIEŃ 1.
UCZĘ SIĘ
WSPÓŁPRA-
COWAĆ Z KOLEGAMI
1. Rozmowa na temat pomocy koleżeńskiej na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej Może potem… Pisanie odpowiedzi na pytania. Pisanie przymiotników z przeczeniem nie.
– Prezentowanie scenek dramowych.
– Czytanie wiersza.
– Wypowiadanie się na temat przeczytanego wiersza.
– Formułowanie odpowiedzi na pytania.
– Formułowanie i zapisywanie wniosków.
– Poznanie znaczenia pojęcia morał.
– Pisanie przymiotników z przeczeniem nie.
2. Nauka piosenki Wyciągnij dłoń. Poznanie nuty do2 (c2).
– Poznanie piosenki Wyciągnij dłoń.
– Zabawa ruchowa przy muzyce.
– Poznanie dźwięku do2 (c2).
– Granie na dzwonkach.
3. Dzielenie i mnożenie liczb przez 9.
– Obliczanie ilorazów i iloczynów w zakresie 30.
– Rozwiązywanie zadań.
– 0, 1 w mnożeniu i dzieleniu.
DZIEŃ 2.
WYBACZAĆ
4. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Czy łatwo jest wybaczać? na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej Coś strasznego. Pisanie przymiotników z przeczeniem nie.
– Pisanie synonimów podanych wyrazów.
5. Prezent dla mojego przyjaciela – zabawka zręcznościowa Słonik.
– Rozwijanie umiejętności wycinania i sklejania papieru z tekturą.
– Badanie właściwości tektury.
– Łączenie elementów zabawki za pomocą sznurka.
– Samodzielne wykonanie zabawki.
6. Dzielenie i mnożenie liczb przez 10.
– 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu.
– Rozwiązywanie zadań tekstowych na dzielenie.
– Układanie pytań do zadań.
DZIEŃ 3.
POKOJOWO
ROZWIĄZY-
WAĆ
KONFLIKTY
7–8. Wypowiedzi dzieci na temat sporów i kłótni oraz sposobów ich rozwiązywania na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej Kłótnia, historyjek obrazkowych i własnych doświadczeń. Powtórzenie wiadomości o rodzajach zdań.
– Interpretowanie morału wiersza.
– Rozmowa na temat konfliktów między dziećmi.
– Formułowanie morału wynikającego z historyjki obrazkowej.
– Poznanie znaczenia wyrazu kompromis.
– Utrwalenie wiadomości o rodzajach zdań.
– Pisanie wyrazów z ó.
9. Jak zachowywać się w miejscach publicznych, aby nie doprowadzać do konfliktów?
– Wspólne ustalenie, jakie zasady zachowania powinny obowiązywać dzieci i dorosłych w miejscach publicznych.
10. Liczby 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu.
– Mnożenie i dzielenie przez 1.
– Liczba 0 w mnożeniu i dzieleniu.
– Dzielenie, gdy dzielna i dzielnik są sobie równe.
DZIEŃ 4.
MIEĆ SWOJE
ZDANIE
11–12. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Czy zawsze należy naśladować kolegów? na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej Koledzy. Pisanie czasowników z przeczeniem nie.
– Wypowiadanie się na podany temat.
– ...
kasia_mik