zwykle_i_niezwykle_techniki_plastyczne.pdf

(1040 KB) Pobierz
untitled
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
Zwykłe i niezwykłe
techniki plastyczne
Zajęcia plastyczne to ulubiona działalność dziecka
wnauczaniu zintegrowanym. Są one formą
odreagowania napięć, rozwijają twórcze myślenie
oraz wyobraźnię. Kształcą pamięć wzrokową,
zręczność manualną i zdolność przeżywania.
Barbara Ciebień, Anita Maliszewska
plastycznych, na których poznałyśmy
wiele ciekawych technik. Aby podzielić się
nabytymi umiejętnościami z innymi nauczy-
cielami, przygotowałyśmy warsztaty pla-
styczne dla nauczycieli nauczania zintegro-
wanego w naszej szkole.
3. Rozwijanie:
–uczuć iwyobraźni,
–samoekspresyjności i zdolności do
działań,
–potrzeby obcowania z plastyką w róż-
nych formach.
Zadania wychowania
plastycznego
1. Rozwijanie swobody w posługiwaniu się
linią i plamą, kształtem i barwą na płasz-
czyźnie i w przestrzeni w różnych techni-
kach plastycznych.
2. Uwrażliwienie dziecka na zjawisko ota-
czającej rzeczywistości na światło, barwę,
bryłę, linię, fakturę, ruch i przestrzeń, za-
początkowanie pierwszych kontaktów
zpięknem przyrodniczym i sztuki.
Zadania spełniają następujące funkcje:
– kształtowanie postawy i inwencji twórczej
dziecka,
– rozwijanie rożnych form myślenia
ipostrzegania,
–pobudzanie i pogłębianie uczuć i doznań,
–kształtowanie harmonijnie rozwiniętej
osobowości,
– przestrzeganie zasad i norm współżycia
wkolektywie,
Cele oraz zadania wychowania
plastycznego
Twórczość plastyczna jest najbardziej
spontaniczną działalnością dziecka.
Jest źródłem wiedzy. Wykracza poza sfe-
rę artystyczną.
Dotyczy:
– działalności własnej,
–odbioru sztuki.
Jest formą wypowiedzi bezpośredniej
ipośredniej symboli, wyrazów.
Największa działalność zaznacza się
w przedszkolu i w młodszym wieku szkol-
nym.
Cele edukacji plastycznej:
1. Stymulowanie ogólnego rozwoju dzieci.
2. Kształtowanie emocjonalnego po-
znawczego stosunku do otaczającego
świata.
18
Życie Szkoły
U czestniczyłyśmy w wielu warsztatach
65718832.008.png
– kształtowanie indywidualnych zaintere-
sowań dorobkiem kulturalnym,
– wdrażanie do codziennego stosowania
zasad etyki w swym otoczeniu,
–usuwanie zachowań i poczucia niepewno-
ści, wiara we własne możliwości twórcze
(funkcja terapeutyczna).
d) ogólne cechy, zdolności dzieci pla-
stycznie utalentowanych;
e) dobre rady dla nauczycieli plastyki.
Część główna
1. Przedstawienie wybranych technik
plastycznych.
2. Omówienie każdej po kolei:
Ogólne cechy zdolności dzieci
plastycznie utalentowanych:
1. Umiejętności widzenia przestrzennego,
2. Umiejętności spostrzegania istotnych
elementów i zjawisk natury.
3. Samodzielność dzieci w odtwarzaniu
itworzeniu.
4. Samodzielne i intuicyjne zdobywanie
umiejętności plastycznych.
5. Umiejętność spostrzegania wybitnych
dzieł malarskich.
6. Badanie sposobów tworzenia dzieł.
7. Żywe i głębokie zainteresowanie plastyką.
Wyszywanki matematyczne (1, 2)
Na kartkę naniesione są liczby. Po odpo-
wiednim połączeniu nitką tworzą rysunek,
który można pokolorować.
1
Scenariusz warsztatów
dla nauczycieli nauczania
zintegrowanego pod hasłem
ZWYKŁE I NIEZWYKŁE
TECHNIKI PLASTYCZNE
Cele:
–poznanie różnych technik plastycznych
dających uczniom możliwości przeżywa-
nia radości i wysiłku towarzyszących
twórczej aktywności na lekcjach;
– kształtowanie umiejętności posługiwania
się poznanymi technikami plastycznymi;
–doskonalenie warsztatu pracy nauczycie-
la poprzez wymianę poglądów oraz do-
świadczeń.
2
Plan zajęć
Część wstępna
1. Przywitanie uczestników.
2. Zapoznanie z planem warsztatów.
3. Przedstawienie referatu zawierającego:
a) cele edukacji plastycznej;
b) zadania wychowania plastycznego;
c) funkcje wynikające z zadań;
4/2006
19
65718832.009.png 65718832.010.png
Stemple z plasteliny (3)
Wpokrywce na słoik wykonuje się z pla-
steliny wzorki wymyślone przez dzieci, na-
stępnie maluje je farbą plakatową lub tu-
szem oraz odbija na kartkę.
5
3
Grafika z kartonu (4, 5)
Na kartkę z bloku technicznego nakleja-
my z grubego kartonu dowolne elementy
imalujemy je farbą plakatową lub tuszem
iszybko odbijamy na białej kartce z bloku
rysunkowego.
Origami z kółek i kwadratów (6, 7)
Technika składania i komponowania wie-
loelementowych modeli papierowych z traf-
nie dobranej liczby kół i kwadratów według
podanego w instrukcji modelu.
6
7
4
Ramki z makaronu (8)
Na przygotowaną wcześniej ramkę z kar-
tonu naklejamy klejem polimerowym
uprzednio spryskany farbą w sprayu (złotą
lub srebrną) makaron o różnych kształtach.
Malowanie widelcem (9, 10)
Wykorzystujemy do tej techniki farby
plakatowe w tubach. Wyciskamy farbę
do miseczki, dodając odrobinę wody, zanu-
rzamy widelec i malujemy nim różne wzory
na kartce z bloku technicznego.
20
Życie Szkoły
65718832.011.png 65718832.001.png 65718832.002.png 65718832.003.png 65718832.004.png
8
Odlewy gipsowe (11, 12)
Rozrobionym w wodzie gipsem (w odpo-
wiednich proporcjach) wypełniamy formy.
Po kilku minutach wyjmujemy odlewy
i odkładamy. Po wyschnięciu malujemy
farbami plakatowymi lub akwarelowymi.
Następnie odlewy można pomalować lakie-
rem bezbarwnym.
11
9
12
10
Malowanie klejem polimerowym
(13, 14)
Na przygotowanej kartce z bloku tech-
nicznego (białej lub kolorowej) malujemy
klejem wyciskanym z tuby dowolny kontur.
Następnie posypujemy solą i po wyschnięciu
spryskujemy złotą lub srebrną farbą
w sprayu.
4/2006
21
65718832.005.png 65718832.006.png
13
15
14
16
Malowanie kredą nasączoną
wodą z cukrem (15, 16)
Wcześniej wkładamy do miseczki różno-
kolorowe kawałki kredy. W miseczce znaj-
duje się cukier puder rozpuszczony w letniej
wodzie. Nasączoną kredą malujemy na kart-
ce z bloku technicznego kompozycje według
własnych pomysłów.
my w środku gniazdka mały znicz i ozdabia-
my go gwiazdeczkami (makaronem spryska-
nym farbą).
17
Upominek (np. z okazji
Dnia Matki) (17)
Przygotować makaron o kształcie gniaz-
dek i gwiazdek. Spryskujemy makaron farbą
w aerozolu (złotą lub srebrną). Umieszcza-
22
Życie Szkoły
65718832.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin