psychologia miedzykulturowa a.pdf

(280 KB) Pobierz
(Microsoft Word - wyk\263ady 2)
OtoŜsamościzperspektywypsychologiimiędzykulturowej
1. Znaczeniesposobupojmowaniasiebiedlapsychologicznej
komparatystykimiędzykulturowej.CharakterystykaJaniezaleŜnego
iJawspółzaleŜnego.
2.NiektórekonsekwencjeniezaleŜnegoiwspółzaleŜnego
pojmowaniasiebiedlaprocesówpoznawczych,emocjiimotywacji.
Wtym:
a/wyrazistośćkategoriiJaikategoriiInniaspostrzegane
podobieństwoJaInniiInni–Jawkulturachindywidualistycznych
ikolektywistycznych;
b/kulturoweuwarunkowaniadysonansupoznawczego:dysonans
osobistyidysonansinterpersonalny;
c/spórwokółuniwersalnościegotyzmu:dąŜeniedopozytywnej
samoocenyjakomotywacjaspecyficznadlakultur
indywidualistycznych.
 
GŁÓWNERÓśNICEPOMIĘDZYJANIEZALEśNYMIJA
WSPÓŁZALEśNYM
JANIEZALEśNE JAWSPÓŁZALEśNE
Struktura
Dobrzeustrukturowane,posiadawyraźne Strukturamałowyrazista,rozmyte
granice,niezaleŜneodkontekstuspołecznego, granice,zaleŜneodkontekstuspołecznego
złoŜonezwewnętrznych,„prywatnych” pojmowaniesiebieprzezpryzmatrelacji
atrybutówjednostki,uznawanychzadiagnozwaŜnymiinnymi,zewnętrzne,publiczne.
stycznezarównoprzezpodmiot,jaki Atrybutywewnętrzneuznawaneza
iobserwatorów. niediagnostycznedlapodmiotu.
Powiązanezmyśleniemanalitycznym Najbardziejznaczącecechyjednostki
zlokalizowanewpublicznejczęściJa.
(Np.japońskieJa–Jibun–oznaczaudział
jednostkiwewspólnejprzestrzeniŜyciowej.
Powiązanezmyśleniemholistycznym.
Rolakategoriiinniludzie
OpisinnychludziuboŜszyniŜsamoopis.Wyrazista,bogata,dostępnapoznawczo
GotowośćludzizJaniezaleŜnymdoreakcji kategoriaInni,częściowopokrywającasię
społecznychwyrastazpotrzebystrategicznegozakresowozJaprywatnym.
określenianajlepszegosposobuwyraŜanialub WraŜliwośćnaInnychzwłasnejgrupy
określaniawewnętrznychatrybutówJa. orazowysokimstatusiespołecznym.
InniludziesąwaŜnijakostandardyoceny, WspółpracazbliskimiiwaŜnymiinnymi.
źródławeryfikacjiipotwierdzenia Własnaautonomiawtórnawobec
wewnętrznejstrukturyJa. harmonijnejwspółzaleŜności.
GłówneceleizadaniaJa
Bycieniepowtarzalnym,wyraŜanieswojego Prymatcelówinormgrupowych,
Ja,realizacjaatrybutówwewnętrznych utrzymywanieharmonijnychrelacji
(samorealizacja),prymatwłasnychcelów zotoczeniem,dopasowanie,zajmowanie
wobeccelówotoczenia,bezpośrednie właściwegomiejscawśródinnych,
komunikowanie(potrzeb,opinii), komunikowaniepośrednie,
dąŜeniedopozytywnegowartościowania dbanieozachowanietwarzy,
własnejosoby. samokrytycyzmprowadzącydosamo
doskonaleniadladobragrupy
iharmonijnychrelacjispołecznych.
TwentyStatementsTest
51091498.001.png
Metodastosowanadopomiaruindywidualnegopoziomuindywidualizmu
kolektywizmu.Przyzastosowaniuanalizytreściowejzudziałemsędziów
kompetentnychmoŜesłuŜyćtakŜedorekonstrukcjizawartościJa
niezaleŜnegoiwspółzaleŜnego.Zwyklestosowanałączniezeskalą
postawiskaląwartości.
Wskaźnikiemindywidualizmukolektywizmujestliczbacharakterystyko
charakterzespołecznym:S(odniesieniedogrup,doinnychludzi,do
relacjispołecznych,dozadańgrupowych,wartościspołecznychitp.)
Zgodniezinstrukcją,osobybadanecharakteryzująsiebie,dwadzieścia
razydopisującrozwinięciezdania,zaczynającegosięod„Jestem...”:
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
Jestem.....................................................................................
HarryTriandis(1994)podaje,Ŝedlastudentówamerykańskich(połowa
lat90tychXXwieku)okolektywizmiejednostki(awięcioJa
współzaleŜnym)świadczyłwynikpowyŜej6charakterystykspołecznych.
GłównąkonsekwencjąrozróŜnienianaJaniezaleŜneiJa
współzaleŜnejestfakt,Ŝekiedyprocesypsychologiczne(poznawcze,
emocjonalne,motywacyjne)wprostlubnawetpośrednio
nakierowanesąnaJAlubdotycząJA,naturatychprocesówróŜnisię
wzaleŜnościodtego,jakzorganizowanejestJAwłaściwedla
danegosposobupojmowaniasiebie.
Zrozumienienaturykulturowoodmiennychsposobów
pojmowaniasiebie:
a/pozwalapogodzićwyraźniesprzecznewynikibadań(uzyskiwane
wróŜnychkulturach);
b/poddajewwątpliwośćuniwersalnywymiarwieluaspektów
procesówpoznawczych,emocjonalnychimotywacyjnych;
c/pozwalalepiejokreślićsposóbwjakiJapośredniczyw
zachowaniachiregulujeje.
Niektórekonsekwencjeodmiennychsposobówpojmowania
siebiedlaprocesówpoznawczych:
UosóbzJawspółzaleŜnym(wporównaniuzosobamizJaniezaleŜnym):
a/ większawraŜliwośćnainnychludzi (więcejaktywnościpoznawczej
poświęcaneinnymirelacjomjainni);przykłademmoŜebyćróŜnicaw
oceniepodobieństwaJa–Inni:bardziejwyrazista,centralnakategoria
(odpowiednioJalubInni)stajesiępunktemodniesieniadla
spostrzeganegopodobieństwa(atakŜedlaocenydystansuJaInni).
b/ większeuwzględnianiekontekstuspołecznego zarównow
reprezentacjija,jakiwreprezentacjiinnychludzi(badaniaz
zastosowaniemTST);
c/ róŜnicetakŜewzakresiepodstawowychformaktywności
poznawczej (np.dominacjamyśleniaanalitycznegolubholistycznego,
51091498.002.png
specyfikaprocesówkategoryzacji,specyfikamyśleniakontrfaktycznego
itd.).
**********************
WzakresiekonsekwencjiniezaleŜnegoiwspółzaleŜnego
sposobupojmowaniasiebiedlaprocesówemocjonalnych
wartozasygnalizować:
1.DominacjęodmiennychtypówemocjidlakaŜdejzformJa:
a/ emocjeskierowanenaego (np.gniew,frustracja,duma)wprzypadku
JaniezaleŜnegooraz
b/ emocjeskierowanenainnych wprzypadkuJawspółzaleŜnego
(emocje,którekreująiwzmacniająwspółzaleŜnośćjaknp.japońska
emocjaamaedoświadczanieioczekiwaniecałkowitejakceptacjiiopieki
zestronygrupy,atakŜe:współczucie,uczuciatowarzyszącekomunikacji,
wstyd,lękprzeddoświadczaniemgniewuiinnymiemocjami
zagraŜającymiharmoniizotoczeniem,etc.).
2.RóŜnicewzakresietrójwymiarowejstrukturyemocji,czyli:
a/pobudzenia,
b/przyjemności–przykrości,
c/ zaangaŜowaniawrelacjeinterpersonalne–odcięciaodrelacji .
Przykłady:
WyrazistośćkategoriiJaikategoriiInniaspostrzeganepodobieństwoJa
InniiInni–Jawkulturachindywidualistycznychikolektywistycznych;
51091498.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin