Rachunkowość zadania.doc

(110 KB) Pobierz

 

 

 

Konta wykazują salda:

1.      finansowy majątek trwały – 700, w tym akcje obcych jednostek 500, długoterminowe pożyczki 200

2.      rozrachunki z odbiorcami 2400$ co stanowi 8640

3.      rozrachunki z dostawcami 3000$, co stanowi 11100

4.      rachunek bieżący 8000

5.      kredyty bankowe 3000

Operacje gospodarcze w miesiącu:

1.      sprzedano akcje obcych jednostek

a)      wartość sprzedanych akcji wg cen ewidencyjnych 150

b)     wpływ na rachunek bieżący sumy za sprzedane akcje 225

2.      otrzymano wyciąg z rachunku bieżącego stwierdzający wpływ dywidendy od akcji obcych jednostek 50

3.      otrzymano wyciąg bankowy z rachunku bieżącego stwierdzający wpływ odsetek za bieżący okres od udzielonych jednostkom długoterminowych pożyczek 80

4.      otrzymano wyciąg z rachunku bieżącego stwierdzający wpływ od odbiorcy zagranicznego 2400$ po kursie dnia 3,70, to stanowi

a)      wpływ na rachunek bankowy 8880

b)     suma należności 8460

c)      różnice kursowe 240

5.      otrzymano wyciąg z rachunku bieżącego stwierdzający spłatę zobowiązania wobec dostawcy zagranicznego 3000$ po kursie 3,60

a)      wypłata z rachunku 10800

b)     suma zobowiązania 11100

c)      różnice kursowe 300

6.      otrzymano wyciąg z rachunku bieżącego stwierdzający dopisanie należnych odsetek od sum lokowanych na rachunku bieżącym 400

7.      otrzymano wyciąg stwierdzający naliczenie odsetek od zaciągniętych kredytów 350

 

Polecenia: otworzyć konta, zaksięgować, ustalić wynik osiągnięty przez jednostkę na operacjach finansowych.

 

 

Finansowy majątek trwały                   rozrach. z odbiorcami  

       

Sp. 700         150  (1a)                       sp. 8640        8640  (4b)

 

 

Rozrach. z dostawcami                     rach. bieżący                           kredyty bankowe

 

(5b) 11100    11100 sp.                Sp.  8000                                                       3000 sp.

                                                     (1b)  225

                                                     (2)      50

                                                     (3)      80

                                                     (4a) 8880      10800 (5a)

                                                     (6)     400       350   (7)

 

 

przychody finansowe                koszty finansowe                  wynik finansowy

 

                 225  (1b)                (1a)  150                                       przychody   -  1295

                  50   (2)                  (7)    350                                       koszty         -    500

80      (3)                                                            ___________________________

240      (4c)

300      (5c)                                                                                             795

400      (6)

 

 

stany początkowe:

1. kasa                3000

2. rachunek bieżący              20000

3. inne środki pieniężne              4000

4. rozrachunki publiczno – prawne                            3000

5. rozrachunki z dostawcami                            11000

6. rozrachunki z odbiorcami              9000

 

operacje gospodarcze:

1. otrzymano wyciąg

a)      przelew zobowiązań wobec dostawców 8000

b)     przelew podatku dochodowego od wynagrodzeń  2000

2. od odbiorcy otrzymano czek rozrachunkowy potwierdzony tytułem uregulowania należności  4000

3. raport kasowy zawiera następujące informacje:

a)      pobranie przez pracownika zaliczki na pokrycie kosztów podróży służbowej 1000

b)     zapłata rachunku za naprawę maszyny biurowej  500

c)      wpłata gotówki od odbiorcy 600

4. czek rozrachunkowy od odbiorcy złożono do banku do realizacji  4000

5. otrzymano wyciąg potwierdzający

a)      realizację czeku rozrachunkowego  4000

b)     otwarcia akredytywy  3000

6. wyciąg bankowy z rachunku pomocniczego stwierdzający

a)      przelew zobowiązań  2500

b)     zwrot niewykorzystanej akredytywy  500

7. wyciąg bankowy z rachunku bieżącego potwierdzający zakup jednorocznych obligacji państwowych  4000

 

 

           kasa                                   r – k bieżący                            inne śr. pieniężne

 

sp.   3000   1000 (3a)              sp. 20000    8000  (1a)                sp. 4000      4000  (4)

(3c)  600      500  (3b)            (5a) 4000     2000  (1b)             (2)    4000

                                               (6b)  500      3000  (5b)

4000    (7)

 

 

 

 

rozrach. publ.-prawne                   rozrach. z dostawcami              rozrach. z odbiorcami

 

(1b) 2000   3000 sp.                    (1a) 8000    11000  sp.              Sp.  9000    4000  (2)

                                                   (6a)  2500                                                       600  (3c)

 

 

pozost. rozr. z pracow.                   Usługi obce                       środki pien. w drodze

 

(3a) 1000                                    (3b) 500                               (4) 4000     4000  (5a)

 

 

 

        akredytywy                    krótkoter. pap. wartościowe

 

(5b)  3000    2500  (6a)          (7)  4000

                       500  (6b)

 

 

Art. 3 ust. 1 p.14 – zdefiniowane pojęcie rzeczowego majątku trwałego (materiały i towary)

Art. 17 ust. 2 p.4 zagadnienia z ewidencji materiałów i towarów

Art. 28 ust.5 – materiały czy towary wycenia się w ciągu roku wg cen nabycia

Art. 28 ust. 2 p.1 – cena nabycia (cena zakupu, cena nabycia, cena sprzedaży netto)

Art. 28 ust. 1 p.4 – metodologia wyceny materiałów i towarów na dzień bilansowy (cena nabycia, koszt wytworzenia)

Art. 28 ust. 2 p. 3 - cena sprzedaży netto

Art. 34 ust. 1 p.1 -  jednostka może dokonywać wyceny towarów w cenach zakupu

Art. 34 ust. 1 p.2 -  stałe ceny ewidencyjne (konto odchylenia cen ewidencyjnych)

Art. 34 ust. 1 p. 4 – możliwość ustalania wartości majątku przy założeniu korzystania przez jednostkę przy ustalaniu rozchodów materiałów i towarów wg 4 metod:

        1. cen przeciętnych
        2. metody fito (pierwsze weczło – wyszło)
        3. metody lifo ( ostatnie weszło – pierwsze wyszło)
        4. szczegółowa identyfikacja)

 

Obrót materiałowy (przy cenach ewidencyjnych)

 

Rozrach. z dostaw.              Rozlicz. zakupu               mat. na składzie             koszty wg rodz.   

                      ______________           ________________          _______________

                         f-ra dostawy                       dowód PZ

 

 

Ewidencja stałych cen ewid. W dowodzie PZ przebiega następująco:

 

Rozrach. z dost.           Rozlicz. zakupu             materiały na skł.            Odchyl. od cen i mat.

               _______________      ________________

                 1. f-ra dostawy             2. dowód PZ

                                       ____________________________________________________

                                                                                                      3a

                  

 

 

1) obliczamy wskaźnik narzutu odchyleń od cen ewidencyjnych wg wzoru

                                                    ( Orp + Oo ) x 100

                                                   ------------------------

                                 Wno  =             Mrk + Mr

 

         Wno – wskaźnik narzutu odchyleń od cen ewidencyjnych towarów

         Orp – odchylenie odciążające stan początkowy materiałów

         Oo – odchylenie stwierdzone w czasie bieżącego okresu

         Mrk – stan końcowy materiałów

         Mr – rozchód materiałów korygowany od odchylenia

 

2) obliczamy kwotę odchyleń od cen ewidencyjnych dotyczącą całości rozchodów materiałów

                                                        Mr x Wno

                                                       ---------------

                                       Or  =            100

 

 

Materiały na składzie               odchylenia od cen ewid.             Zużycie materiałów i energii

                      1 __________________             2 _____________________

                                                      3 __________________________________________

 

 

zadanie 4.3

Saldo konta „kasa” wynosi    3 500

Zaksięgować następujące operacje gospodarcze:

1. Wypłacono pracownikowi zaliczkę na koszty podróży służbowej               zł           500,-
dokumenty: polecenie wyjazdu służbowego i raport kasowy

2. Pracownik złożył rozliczenie kosztów podróży służbowej na sumę              zł           440,-

3. Pracownik wpłacił do kasy nie rozliczoną część zaliczki na koszty podróży służbowej

              zł    ..............

dokumenty: polecenie wyjazdu służbowego i raport kasowy

4. Wypłacono pracownikowi do rozliczenia zaliczkę na zakup materiałów              zł       l 000,-
dokumenty: Kw i raport kasowy

5. Pracownik złożył fakturę za zakupione materiały na sumę              zł       l  100,-
Materiały przyjęto do magazynu

6. Wypłacono pracownikowi różnicę wynikającą z rozliczenia zaliczki na zakup materiałów              zł   ..............

Na podstawę powyższych informacji dokonać niezbędnych księgowań.

 

            Kasa                                 rozrach. z pracownikami                                    pozostałe koszty

Sp. 3500      500  (1)                   (1)   500        440   (2)                                        (2)   440

(3)    60      1000  (4)                   (4)  1000       60     (3)

                     100  (6)                   (6)    100      1100   (5)

 

 

rozliczenie zakupu                    materiały na składzie

(5) 1100     1100  (5a)            (5a)  1100

 

 

zadanie  5.2

 

W spółce salda wybranych kont w dniu 1 grudnia były następujące:

- materiały na składzie   20 000

- odchylenia od cen ewidencyjnych  (Ct)  400

- rozliczenie zakupu

o       materiały w drodze  6 000

o       dostawy niefakturowane

 

1. na podstawie dowodu PZ przyjęto do magazynu zafakturowane w poprzednim okresie sprawozdawczym materiały; wartość materiałów według cen ewidencyjnych    6 400

2. otrzymano fakturę od dostawcy „A” zawierającą następujące dane

o       materiały      4 800

o       VAT 22%    1 052

o       Suma faktury   5 856

Materiały objęte powyższą fakturą przyjęto do magazynu w ubiegłym miesiącu.

3. otrzymano od dostawcy „Z” fakturę zawierającą następujące dane:

o       Materiały    40 000

o       VAT 7%      2 800

o       Suma faktury   42 800

4. otrzymano od dostawcy „Z” materiały i przyjęto je do magazynu na podstawie dowodu Pz do magazynu według cen ewidencyjnych na sumę    38 000

5. otrzymano fakturę od dostawcy „M” zawierającą następujące dane:

o       Materiały  4 500 kg po 4,-   -   18 000

o       VAT 22%   3 960

o       Suma faktury     21 960

6. otrzymano od dostawcy „M” (dotyczy poz. 5)  4 000 kg materiału; materiały wyceniono w dowodzie Pz po 4,40 za 1 kg      .................................

7. wysłano do dostawcy „M” reklamację w związku z niedotrzymaniem zafakturowanej ilości materiałów oraz zwrócono fakturę. Dostawca reklamację uznał i przysłał  nową fakturę zawierającą następujące dane:

o       Materiały   16 000

o       VAT 22%   3 520

o       Suma faktury   19 520

8. otrzymano fakturę od dostawcy „N” zawierającą następujące dane

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin