ZASADY NAUCZANIA WG KUPISIEWICZA.odt

(13 KB) Pobierz

ZASADY NAUCZANIA (Kupisiewicz)

 

1.                    zasada poglądowości

·          ma na celu pozbycie się werbalizmu

·          uczniowie najlepiej poznają to, co sami zmieniają

·          uczniom w młodszym wieku (7-11/12) należy stwarzać możliwości wykonywania czynności praktycznych, dzięki temu poznają materiał w pełniejszy sposób

·          u uczniów w wieku powyżej 11/12 lat pojawiają się nowe operacje z zakresu „logiki zdań”, które dotyczą wypowiedzi słownych, nie zaś wyłącznie przedmiotów

Reguły:

ü       bezpośrednie poznanie rzeczy i zjawisk (obserwacja)

ü       dostarczanie odpowiednich wskazówek

ü       zwracanie uwagi na istotne cechy poznawanego przedmiotu

 

2.                    zasada przystępności w nauczaniu

·          nauczyciel musi brać pod uwagę przystępność materiału, a także dostosowywać metody nauczanie do poziomu materiału, aby umożliwiły uczniom samodzielną pracę, zarówno na lekcji, jak i podczas zajęć pozalekcyjnych

Reguły:

ü       przechodzenie od tego co bliskie, do tego co dalekie

ü       od tego co łatwiejsze do tego co trudniejsze

ü       od tego co znane do tego co nowe

ü       należy uwzględnić różnice w tempie pracy i stopniu zaawansowania w nauce poszczególnych uczniów

 

3.                    zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania – uczenia się

·          nauczyciel powinien odpowiednio ukierunkować aktywność ucznia, aby mogła ona być wykorzystana do urzeczywistnienia zawartych w programie celów i zadań, uwzględniając potrzeby społeczne i indywidualne każdego ucznia

Reguły:

ü       nauczyciel powinien starać się poznać indywidualne zainteresowania i rozwijać je, aby uwzględniały coraz bardziej obiektywne potrzeby społeczeństwa; dzięki temu u uczniów kształtują się wartościowe motywy uczenia się

ü       powinien stawiać uczniów w sytuacjach problemowych, wymagający dostrzegania i wyjaśniania niezgodności pomiędzy faktami, a posiadaną wiedzą

ü       stwarzać warunki sprzyjające wdrażaniu uczniów do zespołowych form pracy

 

4.                    zasada systematyczności

·          złożona jest ze ściśle powiązanych ze sobą ogniw

·          przebiega płynniej i zapewnia lepsze wyniki im mniej występuje przerw i dezorganizujących czynności

Reguły:

ü       warunkiem skutecznego poznawania nowego materiału jest uprzednie określenie stanu wiedzy wyjściowej oraz systematyczne nawiązywanie do niej

ü       ustalenie tzw. merytorycznego środka ciężkości lekcji oraz eksponowanie na jego tle pochodnych wiadomości i umiejętności

ü       podzielenie danego tematu na punkty i podpunkty, które nauczyciel kolejno realizuje

ü       streszczenia i syntetyzujące powtórzenia powinny być używane zarówno na początku, jak i na końcu lekcji

ü       zwracanie na formę i sposób wyrażania myśli w celu korygowania błędów

ü       wdrażania do samodzielnej pracy

ü       rozwiązywanie zadań wymagających dłuższego i systematycznego wysiłku

 

5.                    zasada trwałości wiedzy uczniów

Reguły:

ü       należy wytworzyć pozytywne motywy uczenia się

ü       uczniowie muszą brać aktywny udział w poznawaniu nowych treści

ü       ćwiczenia mające na celu utrwalenie mogą być stosowane dopiero po upewnieniu się, że wszyscy uczniowie dobrze zrozumieli materiał

ü       częstotliwość powtórzeń powinna być zgodna z przebiegiem krzywej zapominania (największa liczba powtórzeń bezpośrednio po zaznajomieniu się z nowym materiałem)

ü       systematyzowanie wiadomości związane z samodzielnym odtwarzaniem ich przez uczniów

ü       systematyczna kontrola i ocena wpływa korzystnie na trwałość wiedzy

6.                    zasada operatywności

·          nauczyciel stwarza sytuacje wymagające nie tylko przyswajania i odtwarzania, ale wiadomości i umiejętności zaleconych przez program, posługiwania się nimi w pracy szkolnej i pozaszkolnej

·          „uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia”

Reguły:

ü       problem->hipoteza->plan działania->wykonanie->sprawdzenie i ocena->rezultat

7.                    zasada wiązania teorii z praktyką

·          przygotowuje do racjonalnego posługiwania się wiedzą teoretyczną, przekształcania rzeczywistości

·         właściwa realizacja tej zasady zapewnia trwałość i użyteczność wiedzy, operatywność, pobudza aktywność, rozwija samodzielność

Zgłoś jeśli naruszono regulamin