65.doc

(30 KB) Pobierz

65.TWÓRCZOŚĆ K.SZYMANOWSKIEGO

Karol Maciej Szymanowski h. Korwin / Ślepowron, (ur. 3 października 1882 we wsi Tymoszówka na Ukrainie, zm. 29 marca 1937 w sanatorium k. Lozanny) – polski kompozytor, pianista, pedagog i krytyk muzyczny.Wraz z Grzegorzem Fitelbergiem, Ludomirem Różyckim i Apolinarym Szeluto należał do grupy kompozytorów Młodej Polski. Obok Fryderyka Chopina jest uznawany za najwybitniejszego polskiego kompozytora. jest najsłynniejszym polskim kompozytorem I połowy XX wieku i jednym z największych twórców europejskich swoich czasów.

 

Twórczość dzielimy na trzy okresy :

·         I okres ok. 1900-1914 , odznaczający się wpływem twórczości Chopina, Skriabina i późnych romantyków, zwłaszcza Wagnera, R.Straussa i Regera

·         II okres 1914-1923 , wykazujący zainteresowanie impresjonizmem oraz kulturami Wschodu i starożytności

·         III okres od 1923 - , określany mianem „narodowego”

I okres ok. 1900-1914

·         Dużo muzyki instrumentalnej

·         Rozwijanie techniki wariacyjnej, budowanie na jednym motywie

·         Liczne utwory fortepianowe

o       Preludia op.1

o       Cztery etiudy op.4

o       Wariacje b-moll op 8 i A dur op.21

o       Sonata na skrzypce i fortepian d-moll op.9

o       I Symfonia f-moll oraz II symfonia B-dur

o       II sonata fort. A-dur

o       Liczne pieśni o tekstów poetów młodopolskich m.in : Tetmajer ,Kasprowicz, Brent, Miciński

o       Pieśni miłosne Hafiza 6 z for (op.24)t, 8 z ork(op.26)-ciekawa kolorystyka, dobór instrumentów (harfy, czlesta, fortepian, idiofony),różne odcienie piano, bogata artykulacja

II okres 1914-1923

·         Wpływ podróży do Włoch, na Sycylię i do Afryki, w drodze powrotnej Paryż i Londyn, gdzie kompozytor zetkną się z muz. Impresjonistyczna

o       III symfonia „Pieśń o nocy” op.27, wpływ wcześniejszych Pieśni miłosnych Hafizy- jest utw. wokolano-instrumentalnym, na tenor chór i ork, teksty średniowiecznej poezji perskiej; budowa trzyfazowa ze scherzem jako ogniwem centralnym, brzmieniowa rola chóru (impresjonistyczna instrumentacja i poziomy dynamiczne)

o       Mity-cykl trzech poematów na skzryzpce i fort op.30 : źródło aretuzy, ;narcyz; driady i Pan- fekt brzmieniowy : „współczesny liryzm” „efekt powietrza”; migotliwa partia fortepianu

o       Cykle poematów fortepianowych Metopy op.29 i Maski op.34

o       12 etiud op.33

o       III sonata op.36

o       I koncert skrzypcowy op.35

o       I kwartet smyczkowy op.37

o       Oraz pieśni min. Pieśń muezina szalonego op.42 do słów J.Iwaszkiewicza

o       Opera Król Roger

III okres od 1923

·         Pobyt w Zakopanem, m. góralska, zetkniecie z muz. Strawińskiego

·         Wzrost zainteresowanie folklorem: podhalański, kurpiowski

o       Pieśni kurpiowskie

o       Słopiewnie do tekstów Tuwima op.46 bis

o       Cykl 20 mazurków – dalekie od tonalności dur-moll

o       Balet Harnasie op.

o       Stabat Mater op.53 na gł. solowe chór mieszany i ork55

o       II kwartet smyczkowy

o       II koncert skrzypcowy op.61

o       IV symfonia koncertująca

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin