(Przekierowano z Tor kolejowy)
Tor kolejowy to dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych, ułożone na podkładach lub wlane w specjalną płytę betonową służą jako droga Kolejowa, Tramwajowa lub Metro, w określonej odległości od siebie. Ułożony jest na podtorzu.
tor kolejowy
Tory tramwajowe, pętla PST na os. Jana III Sobieskiego w Poznaniu
Szerokość standardowa toru kolejowego wynosi 1435 mm na podkładach drewnianych. Jest to rozmiar ustanowiony przez jednego z pionierów kolejnictwa - G. Stephensona (podobno taki rozstaw kół miały rzymskie kwadrygi), a obowiązuje do dziś w większości państw świata, w tym także w Polsce. Szerokość ta równa jest 4 stopy i 8 i pół cala w angielskim systemie miar.
W Finlandii używana jest jednak szerokość 1524 mm (5 stóp), podobnie w Rosji oraz niektórych państwach powstałych po rozpadzie ZSRR jest używana szerokość 1520 mm. Jednak to w Polsce znajduje się najdalej na zachód na świecie wysunięta linia kolejowa szerokotorowa (397 km), łącząca Polskę z systemem kolejowym Ukrainy i Rosji, która została wybudowana w latach siedemdziesiątych XX wieku przy okazji budowy Huty Katowice. Linia ta nosiła pierwotnie nazwę Linii Hutniczo-Siarkowej, a obecnie funkcjonuje pod nazwą Linia Hutnicza Szerokotorowa.
3 inne kraje europejskie również używają torów szerszych od normalnych. W Irlandii używa się torów kolejowych o szerokości 1600 mm (5 stóp i 3 cale). W Portugalii obowiązywała szerokość 1665 mm, w Hiszpanii - 1674 mm (obecnie używa się zunifikowanej szerokości 1668 mm w obu krajach iberyjskich).
Każdy tor o szerokości większej od 1435 mm nazywa się torem szerokim, a mniejszej – torem wąskim. Uwaga: w niektórych krajach, m.in. w Japonii i w RPA, szerokość 1067 mm (3 i pół stopy) uważa się za normalną. Szerokość nominalna toru to odległość między główkami szyny mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni główki szyny na odcinkach prostych i w łukach o promieniu nie mniejszym od 250 m. Ponieważ w kolei nie stosuje się mechanizmu różnicowego, problem przebywania różnej drogi przez koła na zakrętach rozwiązano w ten sposób, że średnica kół zmniejsza się na zewnątrz - na zakrętach wewnętrzne koło opiera się na szynie częścią o mniejszej średnicy. Aby to umozliwić szyny oddala się o:
Promień
m
Poszerzeniemm
R ≥ 250
0
200 ≤ R < 250
10
160 ≤ R < 180
20
R < 160
25
Uwaga: dane dla toru o szerokości 1435mm.
Czasami stosuje się w konstrukcji torowiska trzecią szynę o różnym przeznaczeniu. W Szwajcarii wiele jest linii z trzecią szyną w kształcie zębatki dzięki której pociągi mogą pokonywać ostre wzniesienia. W San Fransisco w środkowej szynie znajduje się lina na której zaciskają się kleszcze tramwaju zwanego cablecar, który nie posiada własnego silnika.
Spis treści
1 Szerokości torów:
1.1 Modelarskie1.2 Koleje
2 Zobacz również:
3 Odnośniki zewnętrzne:
[Edytuj]
Nazwa skali
Skala
Szerokość toru modelarskiego, odpowiadająca szerokości toru mm.W nawiasach litera dodawana po symbolu skali.
Uwagi
1700-1250
1250-850(m)
850-650(b)
650-400(i)
Z
1:220
6,5
N
1:160
9
TT
1:120
12
H0 (H zero)
1:87
16,5
Skrót od: Half O
00
1:72
S
1:64
22,5
0 (zero)
1:45
32
Zabawki. Dla zabawek szerokość toru bywa przybliżona uniemożliwiając zamienność.
I
1:32
45
romek.tytus