Tory.doc

(149 KB) Pobierz
Tory

Tory

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii.

(Przekierowano z Tor kolejowy)

Tor kolejowy to dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych, ułożone na podkładach lub wlane w specjalną płytę betonową służą jako droga Kolejowa, Tramwajowa lub Metro, w określonej odległości od siebie. Ułożony jest na podtorzu.

tor kolejowy

Powiększ

tor kolejowy

Tory tramwajowe, pętla  na os. Jana III Sobieskiego w

Powiększ

Tory tramwajowe, pętla PST na os. Jana III Sobieskiego w Poznaniu

Szerokość standardowa toru kolejowego wynosi 1435 mm na podkładach drewnianych. Jest to rozmiar ustanowiony przez jednego z pionierów kolejnictwa - G. Stephensona (podobno taki rozstaw kół miały rzymskie kwadrygi), a obowiązuje do dziś w większości państw świata, w tym także w Polsce. Szerokość ta równa jest 4 stopy i 8 i pół cala w angielskim systemie miar.

W Finlandii używana jest jednak szerokość 1524 mm (5 stóp), podobnie w Rosji oraz niektórych państwach powstałych po rozpadzie ZSRR jest używana szerokość 1520 mm. Jednak to w Polsce znajduje się najdalej na zachód na świecie wysunięta linia kolejowa szerokotorowa (397 km), łącząca Polskę z systemem kolejowym Ukrainy i Rosji, która została wybudowana w latach siedemdziesiątych XX wieku przy okazji budowy Huty Katowice. Linia ta nosiła pierwotnie nazwę Linii Hutniczo-Siarkowej, a obecnie funkcjonuje pod nazwą Linia Hutnicza Szerokotorowa.

3 inne kraje europejskie również używają torów szerszych od normalnych. W Irlandii używa się torów kolejowych o szerokości 1600 mm (5 stóp i 3 cale). W Portugalii obowiązywała szerokość 1665 mm, w Hiszpanii - 1674 mm (obecnie używa się zunifikowanej szerokości 1668 mm w obu krajach iberyjskich).

Każdy tor o szerokości większej od 1435 mm nazywa się torem szerokim, a mniejszej – torem wąskim. Uwaga: w niektórych krajach, m.in. w Japonii i w RPA, szerokość 1067 mm (3 i pół stopy) uważa się za normalną. Szerokość nominalna toru to odległość między główkami szyny mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni główki szyny na odcinkach prostych i w łukach o promieniu nie mniejszym od 250 m. Ponieważ w kolei nie stosuje się mechanizmu różnicowego, problem przebywania różnej drogi przez koła na zakrętach rozwiązano w ten sposób, że średnica kół zmniejsza się na zewnątrz - na zakrętach wewnętrzne koło opiera się na szynie częścią o mniejszej średnicy. Aby to umozliwić szyny oddala się o:

Promień

m

Poszerzenie
mm

R ≥ 250

0

200 ≤ R < 250

10

160 ≤ R < 180

20

R < 160

25

Uwaga: dane dla toru o szerokości 1435mm.

Czasami stosuje się w konstrukcji torowiska trzecią szynę o różnym przeznaczeniu. W Szwajcarii wiele jest linii z trzecią szyną w kształcie zębatki dzięki której pociągi mogą pokonywać ostre wzniesienia. W San Fransisco w środkowej szynie znajduje się lina na której zaciskają się kleszcze tramwaju zwanego cablecar, który nie posiada własnego silnika.

Spis treści

1 Szerokości torów:

1.1 Modelarskie
1.2 Koleje

2 Zobacz również:

3 Odnośniki zewnętrzne:

[Edytuj]

Szerokości torów:

[Edytuj]

Modelarskie


Nazwa skali


Skala

Szerokość toru modelarskiego, odpowiadająca szerokości toru mm.
W nawiasach litera dodawana po symbolu skali.


Uwagi

1700-1250

1250-850
(m)

850-650
(b)

650-400
(i)

Z

1:220

6,5

 

 

 

 

N

1:160

9

6,5

 

 

 

TT

1:120

12

9

6,5

 

 

H0 (H zero)

1:87

16,5

12

9

6,5

Skrót od: Half O

00

1:72

16,5

12

9

6,5

 

S

1:64

22,5

16,5

12

9

 

0 (zero)

1:45

32

22,5

16,5

12

Zabawki. Dla zabawek szerokość toru bywa przybliżona uniemożliwiając zamienność.

I

1:32

45

32

22,5

16,5

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin