poradnik_wczesne_wspomaganie.pdf

(380 KB) Pobierz
wczesne_wspomaganie.indd
Wczesne wspomaganie rozwoju
Informator dla rodziców
Publikacja bezpłatna przygotowana w ramach projektu
„Nasza Poradnia: pomoc psychologiczno-pedagogiczna
dla zwiększenia szans edukacyjnych
dzieci z powiatu limanowskiego i okolic”
nr UDA.POKL.09.05.00-12-082/07-00
© 2008 Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Asto”
34-730 Mszana Dolna, ul. Piłsudskiego 11, tel. (018) 540-42-42
www.asto.org.pl
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
416837768.039.png 416837768.040.png 416837768.041.png 416837768.042.png 416837768.001.png
Drodzy Rodzice!
Przeczytajcie poniższe informacje – mogą pomóc Waszemu dziecku!
Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju?
W trosce o pomoc i pełniejszy rozwój dziecka niepełnosprawnego Ministerstwo Edukacji
Narodowej i Sportu 4 kwietnia 2005 r. wydało rozporządzenie w sprawie organizowania
wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Nr 68, poz. 587). Wczesne wspomaganie
rozwoju jest to forma pomocy dzieciom niepełnosprawnym oraz zagrożonym niepełnosprawnością
i ich rodzinom. Rozporządzenie to zapewnia wszystkim niepełnosprawnym i zagrożonym
niepełnosprawnością dzieciom bezpłatną, kompleksową, profesjonalną pomoc od urodzenia albo
od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego.
Zajęcia organizowane w ramach wczesnego wspomagania mają na celu pobudzanie
psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Te zajęcia prowadzą nieodpłatnie, zależnie od
potrzeb dziecka, m.in.: logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant. Wymiar godzin jest określony
przepisami i wynosi od 4 do 8 godzin w miesiącu. Zajęcia odbywają się zazwyczaj w placówkach
– np. w przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych – ale w uzasadnionych
przypadkach, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3. roku życia, mogą być prowadzone
także w domu rodzinnym.
Termin dziecko zagrożone niepełnosprawnością oznacza dziecko z grupy wysokiego
ryzyka ciążowo-porodowego, u którego lekarz stwierdza zagrożenie nieprawidłowym rozwojem,
niepełnosprawnością lub upośledzeniem czynności fizycznych. Termin dziecko niepełnosprawne
oznacza dziecko, u którego lekarz stwierdził nieprawidłowy rozwój, wady wrodzone lub inne
upośledzenia, posiadające orzeczenie w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji.
Co powinno niepokoić w rozwoju dziecka?
W przypadku dzieci małych mówi się często o rozwoju ruchowym w kontekście powiązań
motoryki i funkcji poznawczych – rozwój psychoruchowy. Dlatego braki w rozwoju ruchowym
często sygnalizują opóźnienia w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym. W pierwszych
miesiącach życia opóźnienia w rozwoju ruchowym to jedyny często sygnał nieprawidłowości
w rozwoju dziecka. Zaobserwowanie tych nieprawidłowości powinno skutkować pogłębioną
diagnozą lekarską i psychologiczną. Poniżej zostaną przytoczone etapy rozwojowe dla kilku
umiejętności jak podnoszenie główki, stanie, siedzenie – pozwoli to zaobserwować dziecko pod
tym kątem. Jeżeli widać duże odstępstwa od podanych poniżej norm, warto skonsultować się
z lekarzem, psychologiem, pedagogiem czy logopedą.
Podnoszenie główki
Wiek
w miesiącach Umiejętności, które dziecko powinno w danym wieku posiąść
1
Odrywanie noska od materaca, niskie unoszenie głowy
2
Unoszenie głowy pod kątem 45 stopni
3
Unoszenie głowy pod kątem 90 stopni i trzymanie sztywnej głowy przez
około jedną minutę podczas pionowego trzymania
4
Unoszenie głowy pod kątem 90 stopni, utrzymywanie sztywnej główki
podczas pionowego trzymania
5
Unoszenie się na przedramionach, odwracanie głowy w kierunku bodźca
6
Swobodne odwracanie głowy w kierunku bodźca, utrzymywanie sztywnej
główki w pozycji pionowej
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
416837768.002.png 416837768.003.png 416837768.004.png 416837768.005.png 416837768.006.png 416837768.007.png 416837768.008.png 416837768.009.png 416837768.010.png
Umiejętność siedzenia
Wiek
w miesiącach Oczekiwane umiejętności
3
Pierwsze krótkie próby siedzenia z całkowitą pomocą opiekuna (warunek:
dziecko utrzymuje sztywno główkę)
4
Dalsze doskonalenie umiejętności siedzenia z całkowitym podparciem
i z pomocą opiekuna
5
Samodzielne siedzenie z podparciem
6
Samodzielne siedzenie bez podparcia
7
Samodzielne siedzenie bez podparcia, zdolność wykonywania ruchów
w pozycji siedzącej
8
Samodzielne siadanie
Stanie
Wiek
w miesiącach Oczekiwane umiejętności
3
Pierwsze próby przyjmowania pozycji stojącej, dziecku udaje się na krótko
usztywnić nogi w kolanach
4
Podtrzymywane pod pachy niemowlę opiera nóżki o podłoże i utrzymuje na
nich ciężar ciała
5
Niemowlę doskonali umiejętność utrzymywania sztywno prostych nóżek
6
Podciągane za rączki przechodzi z pozycji leżącej lub siedzącej do stojącej,
w pozycji stojącej podejmuje pierwsze próby stawiania kroczków
7
Dziecko samodzielnie stoi
8
Pierwsze próby samodzielnego wstawania po uchwyceniu się podpory
i podciągnięciu
9
Dziecko doskonali umiejętność podnoszenia się, korzystając z niewielkiej
podpory
10
Pierwsze próby samodzielnego podniesienia się z klęku lub raczkowania
Chodzenie
Wiek
w miesiącach Oczekiwane umiejętności
6 Pierwsze próby stawiania kroków podczas przytrzymywania pod pachy
7 Samodzielnie stanie z podparciem, próby wykonywania małych kroków
8 Doskonalenie sprawności zdobytych w siódmym miesiącu
9 Stawianie kroków z równoczesnym przytrzymywaniem się obiema rączkami
np. brzegu łóżka
10 Chodzenie z prowadzeniem za obie rączki
11 Chodzenie z przesuwaniem przed sobą, jako podpory, np. krzesła
12–14 Samodzielnie chodzenie
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
416837768.011.png 416837768.012.png 416837768.013.png 416837768.014.png 416837768.015.png 416837768.016.png 416837768.017.png 416837768.018.png 416837768.019.png 416837768.020.png
Etapy rozwoju dużej motoryki w drugim roku życia
Wiek
w miesiącach Oczekiwane umiejętności
12–13 Samodzielne chodzenie
13 Przysiadanie
16 Kopanie piłki
16–17 Wspinanie się
17 Rzucanie piłki
16–18 Bieganie
19–20 Wchodzenie po schodach
21–22 Pierwsze próby rozbierania się
22–23 Podskakiwanie
21–24 Pierwsze próby jazdy na rowerku
Etapy rozwoju małej motoryki w drugim roku życia
Wiek
w miesiącach Oczekiwane umiejętności
13–14 Doskonalenie chwytu pęsetkowego
13–15 Nieporadne posługiwanie się łyżką lub widelcem
13–15 Rysowanie znaczków, bazgranie
13–16 Picie z kubka
13–18 Wkładanie klocka do otworu w deseczce
13–17 Pierwsze próby samodzielnego mycia zębów
16–17 Budowanie wieży z 2 klocków
16–18 Budowanie wieży z 4 klocków
19 Budowanie wieży z 5 klocków
21 Budowanie konstrukcji na płaszczyźnie
21–22 Odkręcenie pokrywek
24
Budowanie wieży z 6 klocków 1
Rozwój mowy
Wiek Oczekiwane umiejętności
2 miesiąc życia Dziecko zaczyna produkować jednosylabowe dźwięki zwane głużeniem – aa,
uuu, czasem połączenie samogłoski i spółgłoski, np. guuu
6 miesiąc życia Dziecko powinno gaworzyć . Gaworzenie polega na łączeniu przez dziecko
identycznych dźwięków w rodzaju bababa
1–2 rok życia
Okres wyrazu. Na ten okres przypada wielki postęp w rozwoju mowy.
Wynika to przede wszystkim z poszerzania kręgu doświadczeń. Dziecko
powinno wymawiać wyrazy. Dziecko używa właściwie wszystkich samogłosek
oprócz nosowych: ę, ą , oraz wymawia znaczną ilość spółgłosek: p, b, m, n,
t, d, k, ś, ć
1 Informacje zaczerpnięto z książki: Wczesna interwencja terapeutyczna , J. Cieszyńska, M. Korendo, Wydawnictwo
Edukacyjne, Kraków 2007.
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
416837768.021.png 416837768.022.png 416837768.023.png 416837768.024.png 416837768.025.png 416837768.026.png 416837768.027.png 416837768.028.png 416837768.029.png 416837768.030.png
2–3 rok życia
Buduje pierwsze dwuwyrazowe zdania. Dziecko trzyletnie w zasadzie
wymawia już wszystkie samogłoski, z wyjątkiem nosowych, i spółgłoski:
Dziecko wymawia prawidłowo następujące głoski: a, o, e, y, u, i, ą, ę, p,
m oraz zmiękczenia ( pi, bi, mi ), f, w ( fi, wi ), t, d, n, l, ń (li), ś, ź, ć, k, g,
(ki, gi), ch, j, ł
3–7
Okres swoistej mowy dziecięcej :
Częstym zjawiskiem w wypowiedziach dziecka jest metateza , czyli
przestawianie głosek, a nawet całych sylab („latana” zamiast „altana”). Zdarza
się też zjawisko asymilacji , czyli upodobnienia („bebek”, zamiast „chlebek”).
Innym zjawiskiem językowym dzieci w tym wieku jest kontaminacja ,
czyli budowanie wyrazów na zasadzie łączenia dwóch wyrazów w jeden
(„pomasłować”).
Pod koniec 4 roku życia pojawia się głoska r , wcześniej pomijana lub zastępowana
innymi głoskami: l lub j . Około 4–5 roku życia pojawia się w wymowie dziecka
szereg szumiący : sz, ż, cz, dż .
Dziecko 7-letnie powinno w zasadzie wymawiać wszystkie głoski
prawidłowo.
Co zrobić, by dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego
wspomagania?
Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, musi posiadać
opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Gdzie można uzyskać taką opinię?
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest wydawana przez zespoły
orzekające działające w publicznych oraz niepublicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych, w tym specjalistycznych. Należy się udać do poradni właściwej dla miejsca
zameldowania lub – jeżeli dziecko jest zameldowane w miejscu innym niż chodzi do przedszkola
– do poradni, która opiekuje się danym przedszkolem. Pracownicy tych placówek poinformują,
co jest potrzebne, by starać się o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Co jest wymagane przy staraniu się o otrzymanie opinii o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju?
Aby zespół orzekający działający w danej poradni mógł rozpatrzyć, czy zachodzi potrzeba
wydania ww. opinii, dziecko musi mieć wykonane badania psychologiczno-pedagogiczno-
logopedyczne. Zostaną one wykonane w poradni (w poradni publicznej – nieodpłatnie).
Dodatkowo rodzice lub prawni opiekunowie dziecka muszą dostarczyć do poradni
następujące dokumenty:
zaświadczenie lekarskie na specjalnym druku (otrzymają druk w poradni),
opinię przedszkola, jeśli dziecko uczęszcza do niego,
wniosek rodziców o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
(odpowiedni druk otrzymają w poradni).
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
416837768.031.png 416837768.032.png 416837768.033.png 416837768.034.png 416837768.035.png 416837768.036.png 416837768.037.png 416837768.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin