Plany miesięczne Czterolatek_sem1[1](1).pdf

(5017 KB) Pobierz
001-057 Poradnik 4lat sem1
I. Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni 1.–95.)
Wrzesieƒ
Kràg tematyczny: Przyjació∏ poznaç czas, przedszkole wita nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie si´ dzieci w obr´bie grupy, a tak˝e z nauczycielem, salà, bohaterem „Ksià˝ki” oraz jego pacynkà;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci zgodnego wspó∏dzia∏ania w zabawie z innymi dzieçmi i wspó∏pracy z nauczycielem;
• Poznanie pomieszczeƒ przedszkolnych i ich funkcji;
• Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu spo∏ecznym i budowaniu dobrego samopoczucia;
• Wzbudzanie zaufania do nauczyciela i innych dzieci;
• Kszta∏towanie ÊwiadomoÊci w∏asnego Ja oraz orientacji przestrzennej.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
1. W naszym
przedszkolu jest
weso∏o!
I.
• „Mam na imi´…” – dokoƒczenie zdania przez
wszystkie dzieci, poznanie imion dzieci
• „Kto to taki?” – zabawa muzyczno-ruchowa
(utrwalenie imion dzieci)
– poznaj´ imiona kole˝anek i kolegów
rekwizyt do przekazywania (ma∏a pi∏eczka, kost-
ka do gry itp.)
CD Piosenki cz. 1 – „Kto to taki?”
– integruj´ si´ z innymi dzieçmi w zabawie
– czerpi´ radoÊç ze wspólnej zabawy
II.
• „Pani Waleria i ró˝owy kocyk” – zapoznanie dzieci
z B´ckiem, bohaterem „Ksià˝ki”, prezentacja pacynki
• „Mój znaczek” – przydzielanie dzieciom indywi-
dualnych znaczków w ∏azience lub w sali
– uwa˝nie s∏ucham tekstu czytanego przez na-
uczyciela
– poznaj´ swojà sal´ i kàciki zainteresowaƒ
– rozpoznaj´ swój znaczek
„Ksià˝ka” s. 4-5, pacynka B´cek
znaczki dla ka˝dego dziecka
III.
• „Ma∏o nas” – zabawa w kole ze Êpiewem – z wy-
mienianiem imion
• „Czyj to znaczek?” – utrwalenie znajomoÊci
przydzielonych znaczków
– ch´tnie bawi´ si´ z kole˝ankami i kolegami,
pami´tam ich imiona
– pami´tam swój znaczek
CD Utwory… cz. 1 – „Ma∏o nas do pieczenia
chleba” (nr 25)
kopie znaczków danych ka˝demu dziecku
2. Jestem super-
przedszkolakiem
I.
• „Do kogo toczy si´ pi∏ka?” – zabawa integra-
cyjna utrwalajàca imiona dzieci
• „Pajacyki” – zabawa ruchowa
– rozpoznaj´ dzieci z grupy i pami´tam ich imiona
– çwicz´ skocznoÊç
– reaguj´ na umówiony sygna∏
– rozluêniam ca∏e cia∏o
pi∏ka
tamburyn
II.
• „Tymek, Tomek i pierwszy dzieƒ w przedszko-
lu” – wys∏uchanie opowiadania z „Ksià˝ki”;
rozmowa o bohaterach utworu oraz w∏asnych
doÊwiadczeniach dzieci
• „Rysunek dla B´cka” – rysowanie kredkami
Êwiecowymi na ma∏ej kartce
– uwa˝nie s∏ucham tekstu czytanego przez na-
uczyciela
– opowiadam o sobie i swoich doÊwiadczeniach
„Ksià˝ka” s. 6-7
– wykonuj´ rysunek dla B´cka
kartony z bloku rysunkowego, kredki Êwiecowe
pacynka B´cek
III.
• „B´cki” – zabawa muzyczno-ruchowa
– çwicz´ sprawnoÊç
– reaguj´ ruchem na przerw´ w muzyce
– çwicz´ sprawnoÊç d∏oni
CD Utwory… cz. 2 – „Ta Dorotka” (nr 38), „Kra-
snoludki” (nr 39)
plastelina
• „B´cek” – lepienie B´cka z plasteliny
3. Nasze
wspólne zabawy
I.
• „Ma∏o nas” – zabawa ruchowa przy muzyce
– wykonuj´ prosty uk∏ad ruchowy
CD Utwory… cz. 1 – „Ma∏o nas do pieczenia
chleba” (nr 25)
I. Salach „Czyste r´ce”
• „Czyste r´ce” – wys∏uchanie wiersza I. Salach
i mycie ràk z przestrzeganiem kolejnych etapów
– aktywnie s∏ucham wiersza, zapami´tuj´ i po-
wtarzam uzyskane informacje
– myj´ r´ce
II.
• „Wiem, jak wyglàdam i jak si´ nazywam”
– wst´p do autoprezentacji na podstawie frag-
mentu scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyƒskiej
i E. Zieliƒskiej; oglàdanie swoich sylwetek
w lustrze, a nast´pnie przedstawienie si´ innym
• „Przedszkolaki” – ozdobienie sylwet dzieci
z „Wycinanek-sk∏adanek”, po∏àczenie w gir-
land´, umieszczenie pod postaciami wizytó-
wek z imionami dzieci
– przedstawiam si´ i opisuj´ swój wyglàd
– dostrzegam cechy wyglàdu kole˝anki i kolegi
i potrafi´ je narysowaç
„Wspomaganie rozwoju umys∏owego…”, scena-
riusz nr 1, s. 90, du˝e lustro, podest
– çwicz´ sprawnoÊç manualnà
„Wycinanki-sk∏adanki” cz. 1, s. 5 (instrukcja),
s. 17 (projekt), kredki, wizytówki z imionami
dzieci
III.
• „Gdzie jest pi∏ka?” – zapoznanie ze s∏owami
okreÊlajàcymi po∏o˝enie: na, nad, pod, obok ;
wykorzystanie tych poj´ç w zabawie
• „Zabawki” – wys∏uchanie wiersza I. Salach;
ustalenie zasady poszanowania i odk∏ada-
nia zabawek na miejsce po skoƒczonej
zabawie
– wskazuj´, gdzie le˝à zabawki, okreÊlam ich
po∏o˝enie
pi∏ka i inne zabawki
– odk∏adam zabawki na miejsce po skoƒczonej
zabawie
I. Salach „Zabawki”
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
4. Poznajemy
tajemnice
przedszkola
I.
• „Poznajemy kàcik przyrody” – wprowadzenie dzie-
ci w Êwiat przyrody w najbli˝szym otoczeniu; zapo-
znanie z roÊlinami, eksponatami, zbiorami, akwa-
rium z rybkami (jeÊli znajduje si´ w przedszkolu)
• „Rybki w akwarium” – zabawa naÊladowcza, poru-
szanie si´ na wydzielonej powierzchni
– dbam o roÊliny i zwierz´ta
– zbieram skarby do kàcika przyrody
eksponaty do kàcika przyrody, np.: roÊliny do
hodowli, pamiàtki z wakacji (muszle, bursztyny),
szyszki, kora
– naÊladuj´ ruchy nauczyciela
II.
• „Jestem sobie przedszkolaczek” – nauka piosen-
ki; prezentacja b´benka, zapoznanie z brzmie-
niem i sposobem gry na instrumencie
• „W naszym ogrodzie” – wyjÊcie do ogrodu,
ustalenie zasad zachowania si´ podczas zabaw
z wykorzystaniem sprz´tu na placu zabaw
• „W ogrodzie” – zestaw çwiczeƒ gimnastycz-
nych z wykorzystaniem szarf
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
– gram na b´benku i rozpoznaj´ jego brzmienie
CD Piosenki cz. 1 – „Jestem sobie przedszkola-
czek”, b´benek
– rozumiem zasady obowiàzujàce w przedszkolu
– przestrzegam zasad bezpieczeƒstwa na placu
zabaw
– rozwijam sprawnoÊç fizycznà
szarfy
III.
• „Nasze przedszkole” – zwiedzanie przedszkola
(sal innych grup, kuchni, szatni)
• „Przedszkolaczek” – zabawa rytmiczna przy piosence
– poznaj´ ró˝ne pomieszczenia przedszkola
i wiem, co si´ w nich robi
– doskonal´ sprawnoÊç ruchowà
CD Piosenki cz. 1 – „Jestem sobie przedszkola-
czek”, krà˝ki
5. Smaczne
i zdrowe posi∏ki
I.
• „Nakrywamy stó∏ w kàciku lalek” – zabawa tema-
tyczna; nauka nakrywania sto∏u i kultury jedzenia
– prawid∏owo zachowuj´ si´ przy stole podczas
posi∏ków
– ucz´ si´ nakrywania sto∏u do posi∏ku
– çwicz´ równowag´
komplet talerzyków i sztuçców z kàcika lalek
• „ZanieÊ Êniadanie” – zabawa ruchowa
taca, fili˝anki z kàcika lalek
II.
• „Jestem sobie przedszkolaczek” – utrwalenie
piosenki
• „Myszki” – zabawa muzyczno-ruchowa
– Êpiewam piosenk´
CD Piosenki cz. 1 – „Jestem sobie przedszkola-
czek”
CD Piosenki cz. 1 – „Myszki”, szarfy
– czerpi´ radoÊç z zabaw muzyczno-ruchowych
III.
• „W ogrodzie” – çwiczenia oddechowe przy
muzyce, dmuchanie na liÊcie, êdêb∏a traw
– çwicz´ prawid∏owy oddech
listki, trawy itp., CD Utwory… cz. 1 – „Nokturn
Es-dur” F. Chopina (nr 4)
• „Wàska Êcie˝ka” – zabawa ruchowa; çwiczenia
równowagi
– doskonal´ równowag´
Kràg tematyczny: W moim domu nie nudzi si´ nikomu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie u dzieci zdolnoÊci do uwa˝nego s∏uchania opowiadaƒ i wierszy;
• Nauka wymiany jeden do jednego;
• Kszta∏towanie pozytywnego, pe∏nego ciekawoÊci stosunku do ksià˝ek i literatury dla dzieci;
• Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi;
• Wyrabianie u dzieci poczucia odpowiedzialnoÊci za porzàdek w najbli˝szym otoczeniu.
6. Kolorowe
kredki w pude-
∏eczku nosz´
I.
• „Kolorowe kredki” – nazywanie kolorów
podstawowych, przeliczanie kredek, klasy-
fikowanie wed∏ug ustalonych cech: koloru,
rodzaju itp.
• „Kolorowe rytmy” – zabawa rytmiczna
– nazywam kolory i rozpoznaj´ je w otoczeniu
– przeliczam i segreguj´ kredki
kredki, kartony
– powtarzam rytm
– rytmizuj´ nazwy kolorów
– poprawnie reaguj´ ruchem na has∏o
• „Kredki stojà – kredki le˝à” – zabawa naÊla-
dowcza
II.
• „Domowa piosenka” – nauka piosenki
• „Mieszanie kolorów” – doÊwiadczenie pla-
styczne z farbami, otrzymywanie barw po-
chodnych, nazywanie ich
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
– poznaj´ i nazywam kolory powstajàce z po∏à-
czenia innych kolorów
CD Piosenki cz. 1 – „Domowa piosenka”
farby plakatowe, kartony
III.
• „Znajdê czerwone!” – szukanie w najbli˝szym
otoczeniu przedmiotów we wskazanym kolorze
– rozró˝niam kolory
kartoniki w kolorach podstawowych (˝ó∏ty, nie-
bieski, czerwony) i pochodnych (zielony, poma-
raƒczowy itp.)
• „Kolorowy berek” – zabawa bie˝na
– biegam, nie potràcajàc innych dzieci
7. Przedszkolna
biblioteczka
I.
• „Ksià˝ki w biblioteczce” – uwa˝ne oglàdanie
ksià˝ek z przedszkolnej biblioteczki, omó-
wienie ich wyglàdu, dostrze˝enie ilustracji
i tekstu
– w∏aÊciwie obchodz´ si´ z ksià˝kami
– wskazuj´, z jakich cz´Êci sk∏ada si´ ksià˝ka
(ok∏adka, grzbiet, kartki z tekstem, ilustracje)
ksià˝ki z przedszkolnego ksi´gozbioru
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
• „Moje ksià˝ki” – wys∏uchanie wiersza I. Salach,
ustalenie zasady dbania o ksià˝ki
• „Ksià˝ki na pó∏eczk´!” – zabawa orientacyjno-
-porzàdkowa
– uwa˝nie s∏ucham wiersza
– dbam o ksià˝ki
– ustawiam si´ w szeregu na sygna∏ nauczyciela
I. Salach „Moje ksià˝ki”
II.
• „Kupujemy ksià˝eczki dla misiów” – zabawa
matematyczna, wymiana jeden do jednego (na
podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyƒ-
skiej, E. Zieliƒskiej)
• „Przewracanie kartek w ksià˝ce” – zabawa ru-
chowa, toczenie si´ po pod∏odze w jednà
i drugà stron´
– wymieniam jeden do jednego w sytuacji kup-
na-sprzeda˝y
ksià˝eczki, fasolki, kartoniki (pieniàdze), misie,
„Wspomaganie rozwoju umys∏owego…”, scena-
riusz nr 1, s. 228
– sprawnie si´ poruszam
III.
• „Kto zadba o ksià˝ki?” – wy∏onienie osób od-
powiedzialnych za porzàdek w ksi´gozbiorze
– dy˝urnych
• „Na swoim miejscu” – porzàdkowanie, uk∏ada-
nie ksià˝eczek na pó∏kach
• „Uwaga – has∏o!” – zabawa muzyczno-rucho-
wa przy muzyce do marszu i biegu
– ucz´ si´ odpowiedzialnoÊci za utrzymanie po-
rzàdku
emblemat dy˝urnego
– sprawnie porzàdkuj´ ksià˝ki na pó∏kach
ksià˝ki z przedszkolnej biblioteczki
– prawid∏owo reaguj´ na umówione has∏o
– odpowiednio reaguj´ na zmiany tempa
CD Utwory… cz. 1 – „Muzyka do marszu i bie-
gu” (nr 22)
8. Odg∏osy domu
I.
• „Pociàg” – zabawa ruchowa
– prawid∏owo reaguj´ na zmiany tempa
– naÊladuj´ odg∏osy pociàgu
– doskonal´ wymow´
– coraz lepiej rzucam do celu
klawesy
• „Szur, szast, chlust” – çwiczenia ortofoniczne
• „Warzywa do garnka” – zabawa ruchowa, ce-
lowanie woreczkiem z grochem do obr´czy
woreczki z grochem, obr´cze
II.
• „Domowa muzyka” – odgadywanie odg∏osów,
jakie wydajà urzàdzenia domowe
• „Co to jest?” – rozwiàzywanie zagadek teksto-
wych o urzàdzeniach domowych ze wskaza-
niem w∏aÊciwych obrazków
• „Dwa salony” – oglàdanie ilustracji w „Ksià˝ce”;
rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela
– rozpoznaj´, ró˝nicuj´ i nazywam dêwi´ki z oto-
czenia
– rozpoznaj´ elementy wyposa˝enia domu po opisie
– wskazuj´ odpowiedni obrazek po wys∏uchaniu
zagadki
– odpowiadam na pytania nauczyciela
CD Piosenki cz. 1 – odg∏osy domu (nr 45) – p∏y-
ta z pakietu dla pi´ciolatków
zbiór zagadek, obrazki ilustrujàce odpowiedzi
„Ksià˝ka” s. 8–9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin