Plany miesięczne Pięciolatek_luty_kwiecien[1](1).pdf

(179 KB) Pobierz
001-043 Poradnik 5lat sem2
I. Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni 96–145)
Luty
Kràg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobiç mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie dzieci z ró˝nymi placówkami handlowymi i specyfikà zawodu sprzedawcy;
• Kszta∏towanie w∏aÊciwych nawyków i zachowania podczas spacerów i wycieczek w miejscach publicznych (ulica, park, sklep);
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci mierzenia, pomaganie dzieciom w uÊwiadomieniu sobie sta∏oÊci d∏ugoÊci;
• Rozwijanie orientacji przestrzennej, kszta∏towanie umiej´tnoÊci okreÊlania kierunków, stosowania wyra˝eƒ przyimkowych w zabawach orientacyjnych;
• Wspomaganie dzieci w kszta∏towaniu umiej´tnoÊci liczenia, dodawania i odejmowania, a tak˝e rozdzielania po kilka;
• Zapoznanie dzieci z ró˝nymi sposobami okreÊlania ci´˝aru;
• Doskonalenie wymowy dzieci przez çwiczenia fonacyjne.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
96. Gdzie robimy
zakupy?
I.
• „Nasz sklepik” – przygotowanie kàcika
do zabawy w sklep
• „Manekiny” – zabawa ruchowa. Wzajemne
oglàdanie swojej garderoby, nazywanie
poszczególnych cz´Êci ubrania
– przygotowuj´ rekwizyty potrzebne do zabawy
stolik, kasa, waga, talony, ˝etony, koszyki,
produkty pasujàce do bran˝y sklepu
– czerpi´ radoÊç z udzia∏u w zabawach
ruchowych
– znam nazwy ró˝nych cz´Êci ubrania
II. A.
• „Nowe ubranko” – rozmowa na temat
opowiadania z „Ksià˝ki”
• „Co robi Kajtek?” – praca z „Kajecikiem”
– wypowiadam si´ na temat treÊci opowiadania,
odpowiadam na pytania pe∏nymi zdaniami
– potrafi´ pokolorowaç obrazek zgodnie
z instrukcjà
– podejmuj´ próby globalnego czytania
wyrazów
„Ksià˝ka” s. 60–61
„Kajecik” cz. 2, s. 7, kredki
II. B.
• „Wizyta w pasmanterii” – zapoznanie
z materia∏ami pasmanteryjnymi, oglàdanie
witryn sklepowych
– przestrzegam zasad bezpieczeƒstwa podczas
spaceru
– u˝ywam zwrotów grzecznoÊciowych
w kontaktach z innymi osobami („dzieƒ
dobry”, „do widzenia”, „prosz´”, „dzi´kuj´”)
– poznaj´ ró˝ne rodzaje sklepów
191694832.003.png
III.
• „Ubranka dla Kajtka” – wspólne przygotowanie
ubraƒ dla Kajtka z „Wycinanek-sk∏adanek”
• „Szycie” – zabawa ruchowa
• „Pilne zakupy” – zabawa ruchowo-muzyczna
– potrafi´ ubraç Kajtka odpowiednio do pogody
„Wycinanki-sk∏adanki” cz. 2, s. 5 (instrukcja),
s. 17–19 (projekt)
tamburyn
dzwonki
– reaguj´ na zmian´ tempa gry
– rozwijam refleks muzyczny
– rozró˝niam wysokie i niskie dêwi´ki
97. Syrop dla
misia
I.
• „Sklep” – zabawa tematyczna w grupach
– wiem, jak nale˝y si´ zachowaç, robiàc zakupy
lalki, misie, przedmioty pasujàce do asortymentu
sklepu (np. artyku∏y spo˝ywcze, papiernicze,
zabawki), kasy, ˝etony, banknoty
CD Utwory… cz. 2 – „Marsz wojskowy”
F. Schuberta (nr 5)
• „Weso∏e zakupy” – zabawa
orientacyjno-porzàdkowa
– przestrzegam ustalonych regu∏ zabawy
– reaguj´ na pauz´ w muzyce
II. A.
• „Gdzie si´ co kupuje” – teatrzyk pude∏kowy
na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego
– s∏ucham uwa˝nie opowiadania, odpowiadam
na pytania dotyczàce jego treÊci
– dostrzegam humor utworu
– przedstawiam sytuacje z opowiadania w formie
scenek, wykorzystujàc wykonane kukie∏ki
– çwicz´ percepcj´ wzrokowà
Cz. Janczarski „Gdzie si´ co kupuje”; tekturowe
opakowania po lekarstwach lub kremach,
pinezki, kolorowe wstà˝ki, bibu∏ki, nici, Êcinki
materia∏ów, klej
• „Kolorowy pojazd” – praca z „Kajecikiem”
„Kajecik” cz. 2, s. 8–9, kredki
II. B.
• „Robimy dziÊ zakupy” – nauka piosenki
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
– rozwijam pami´ç muzycznà i s∏uch
CD Piosenki cz. 2 – „Robimy dziÊ zakupy” (nr 1);
obrazki: bu∏ka, myd∏o, ksià˝ka, syrop od kaszlu,
lody, gazeta, kwiaty
III.
• „Co kupi∏em?” – zabawa dydaktyczna,
rozpoznawanie ró˝nych produktów
po zapachu, kszta∏cie i fakturze
– umiem okreÊliç cechy ró˝nych produktów
– rozpoznaj´ produkty za pomocà w´chu
i dotyku, potrafi´ je nazwaç
nieprzezroczyste torebki foliowe z ry˝em,
ziarnami fasoli, cukierkami, kredkami itp.,
kolorowa chusta do przewiàzania oczu, produkty
o charakterystycznym zapachu, np. jab∏ka,
cytryny, papryka, myd∏o, ró˝ne przyprawy
• „Kolejka” – zabawa ruchowa
– potrafi´ naÊladowaç wiernie gesty kolegi
98. Co si´
z czego robi?
I.
• „Sklep samoobs∏ugowy” – zabawa tematyczna
– planuj´ wspólnie z kolegami urzàdzenie sklepu
z ró˝nymi dzia∏ami
– potrafi´ robiç zakupy
artyku∏y charakterystyczne dla ró˝nych dzia∏ów
sklepu samoobs∏ugowego (np. dzia∏u spo˝ywczego,
odzie˝owego, kosmetycznego), koszyki lub torby
do pakowania zakupów, kasa, ˝etony, banknoty
 
191694832.004.png
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
• „Robimy dziÊ zakupy” – zabawa ruchowa
przy piosence, utrwalenie utworu
– z radoÊcià uczestnicz´ w zabawach przy muzyce
– podejmuj´ próby globalnego czytania
prostych wyrazów
CD Piosenki cz. 2 – „Robimy dziÊ zakupy”
(nr 1–2); szyldy sklepów: piekarnia, drogeria,
ksi´garnia, apteka, lodziarnia, kiosk, kwiaciarnia
II. A.
• „Co si´ robi z mleka?” – prezentacja
konkretnych wyrobów mleczarskich
– potrafi´ grupowaç rzeczy wed∏ug przyj´tego
kryterium i uzasadniam, dlaczego do siebie pasujà
– dostrzegam wartoÊci od˝ywcze mleka oraz
produktów mlecznych
– ustalam kolejnoÊç wydarzeƒ i opowiadam
historyjk´ obrazkowà
mleko w kartonie, Êmietana, jogurt, kefir, mas∏o,
bia∏y i ˝ó∏ty ser, serki topione
i homogenizowane, miód, d˝em, chleb,
jednorazowe kubki i ∏y˝eczki, wyka∏aczki
„Wycinanki-sk∏adanki” cz. 2, s. 21,
du˝y arkusz bia∏ego papieru, pastele
• „Skàd mleko trafia na nasze sto∏y?”
– porzàdkowanie historyjki obrazkowej
z „Wycinanek-sk∏adanek”
II. B.
• „W zdrowym ciele – zdrowy duch” – çwiczenia
gimnastyczne
– rozwijam sprawnoÊç ruchowà
∏aweczki, materace, woreczki, szarfy, skakanki,
liny, klocki, obr´cz, pi∏ka
III.
• „Mój zdrowy posi∏ek” – praca plastyczna
(wydzieranka)
• „Bia∏y berek” – zabawa ruchowa
– estetycznie wykonuj´ prac´ plastycznà
jednorazowe talerze tekturowe, kolorowy papier,
klej
– przestrzegam ustalonych regu∏ zabawy
99. Co jest
ci´˝sze?
I.
• „Waga w sklepie” – zabawa tematyczna
z wykorzystaniem wagi szalkowej
• „Na placu zabaw” – zabawa ruchowa
– umiem pos∏ugiwaç si´ wagà szalkowà
waga szalkowa, odwa˝niki, ry˝, cukier,
przedmioty z sali zabaw, które mo˝na zwa˝yç
du˝a chusta (najlepiej w kszta∏cie ko∏a)
– aktywnie uczestnicz´ w zabawie ruchowej
II. A.
• „MiÊ na huÊtawce” – wys∏uchanie wiersza
H. Bechlerowej
– s∏ucham uwa˝nie wiersza
– potrafi´ wyciàgaç wnioski na podstawie
wys∏uchanego utworu, wyra˝am w∏asne opinie
H. Bechlerowa „MiÊ na huÊtawce”
II. B.
• „Co jest ci´˝sze?” – zabawy w kàciku
badawczym: wa˝enie w zespo∏ach ró˝nych
przedmiotów za pomocà wagi szalkowej,
okreÊlanie ci´˝aru szacunkowo – na oko,
w r´kach
– bior´ aktywny udzia∏ w zabawach badawczych,
poszerzam swojà wiedz´ i doÊwiadczenie
– okreÊlam ci´˝ar przedmiotów wa˝onych
za pomocà wagi szalkowej bez odwa˝ników
– pos∏uguj´ si´ okreÊleniami: „l˝ejszy”, „ci´˝szy”
patyk, dwie przezroczyste reklamówki, sznurek,
taÊma klejàca, miÊ, samochód, klocki plastikowe
i drewniane, 1 kg cukru, 1 l mleka, jab∏ka,
ksià˝ki i inne przedmioty do wa˝enia; zdj´cia
ró˝nych wag, odwa˝niki
191694832.005.png
III.
• „Moja waga” – wykonanie w∏asnej wagi
szalkowej z kartonu i pude∏ek po zapa∏kach
– wiem, jak zrobiç wag´ szalkowà
– rozumiem koniecznoÊç dok∏adnego
stosowania si´ do instrukcji
pude∏ka po zapa∏kach, paski grubego brystolu,
taÊma dwustronna, cienki sznurek, zszywacz;
do wa˝enia: nakr´tki od butelek, guziki, kulki
z plasteliny itp.
linka, kolorowe szarfy, tamburyn, drabinki,
b´benek, taÊma do wyznaczenia granicy
• „Karuzela”, „Âcianka wspinaczkowa” – zabawy
ruchowe
– rozwijam szybkoÊç i zwinnoÊç
100.
W supermarkecie
I.
• „Idziemy na zakupy” – opowieÊç ruchowa
(wk∏adamy ˝eton, pchamy wózek, wybieramy
potrzebne produkty, wyk∏adamy na taÊm´,
p∏acimy, pakujemy do toreb, pomagamy
rodzicom nieÊç zakupy...)
– przedstawiam ruchem i gestem kolejne
czynnoÊci zwiàzane z robieniem zakupów
II. A.
• „Dom towarowy” – rozmowa na temat robienia
zakupów w du˝ych centrach handlowych
– wypowiadam si´ w sposób spontaniczny
i otwarty
– dziel´ si´ swojà wiedzà i doÊwiadczeniem
– przestrzegam zasad dobrego wychowania:
nie przerywam wypowiedzi kolegów, oczekuj´
na swojà kolej
– potrafi´ grupowaç przedmioty ze wzgl´du
na przynale˝noÊç
• „Sprzedawcy”– praca z „Kajecikiem”
„Kajecik” cz. 2, s. 10–11, no˝yczki, klej
II. B
• „W supermarkecie” – çwiczenia gimnastyczne
– roz∏adowuj´ napi´cie przez uczestnictwo
w zabawach ruchowych
– rozwijam zwinnoÊç, si∏´ i skocznoÊç
szarfy w dwóch kolorach, pi∏ka, instrumenty
perkusyjne
III.
• „Sklep” – zabawa tematyczna
– sprawnie licz´ i dokonuj´ wymiany: jeden za
jeden, dwa za jeden, pi´ç za jeden
– rozumiem, ˝e trzeba zap∏aciç zgodnie
z umownà cenà
– potrafi´ przedstawiç ruchem przenoszenie
ró˝nych towarów i uk∏adanie ich na niskich lub
wysokich pó∏kach
kàciki imitujàce wyposa˝enie ró˝nych sklepów
(np. sklepu spo˝ywczego, warzywniczego,
piekarni), waga plastikowa, koszyki, ˝etony
• „Rozk∏adamy towar na pó∏kach” – zabawa
ruchowo-naÊladowcza z okreÊleniem
w∏aÊciwoÊci przedmiotów (rzeczy ci´˝kie,
lekkie, du˝e, ma∏e itp.)
 
191694832.001.png
Kràg tematyczny: Ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zach´canie dzieci do aktywnoÊci fizycznej i rozwijanie ich sprawnoÊci w zakresie du˝ej i ma∏ej motoryki podczas zabaw na Êniegu i lodzie, çwiczeƒ gimnastycznych i zabaw
pantomimicznych;
• Wdra˝anie dzieci do zgodnej zabawy i zachowania podstawowych zasad bezpieczeƒstwa;
• Rozwijanie myÊlenia przyczynowo-skutkowego oraz umiej´tnoÊci uk∏adania i opowiadania historyjek obrazkowych;
• Rozwijanie zdolnoÊci skupiania uwagi na drugiej osobie oraz sprawnego wykonywania poleceƒ nauczyciela;
• Uwra˝liwienie na pi´kno górskiego krajobrazu zimà, poznawanie góralskiej kultury (gwara, stroje ludowe, muzyka, taniec);
• Kszta∏towanie u dzieci zdolnoÊci do podejmowania wysi∏ku intelektualnego w sytuacjach trudnych, a tak˝e do znoszenia pora˝ek bez zb´dnych frustracji;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci prawid∏owego akcentowania i mówienia w sposób zrozumia∏y dla innych.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
101. Z Kajtkiem
na sankach
I.
• „Ânie˝ki” – zabawa oddechowo-ruchowa
• „Zimowe dyscypliny sportowe” – rozmowa,
podzia∏ na dyscypliny indywidualne
i zespo∏owe
– çwicz´ rzuty do celu
– poznaj´ ró˝ne dyscypliny sportów zimowych
gazety, szarfy
zdj´cia (lub rysunki) przedstawiajàce ró˝ne
sporty zimowe, wyci´te z papieru kule Êniegowe
– du˝a i ma∏a
II. A.
• „Jednak w górach!” – wys∏uchanie
opowiadania z „Ksià˝ki”, rozmowa kierowana
pytaniami nauczyciela
• „Bezpieczne zabawy zimowe” – rozmowa
z odniesieniem do doÊwiadczeƒ dzieci
– odpowiadam na pytania dotyczàce
wys∏uchanego utworu, opowiadam w∏asnymi
s∏owami jego treÊç
– opowiadam o swoich zimowych przygodach
– podaj´ w∏asne rozwiàzania trudnych sytuacji,
które mogà si´ pojawiç podczas zabaw
zimowych
„Ksià˝ka” s. 62–63, ilustracje przedstawiajàce
krajobraz górski i morski
rysunki symbolizujàce poszczególne pory roku
(np. zima – p∏atki Êniegu, ba∏wan), napisy do
czytania globalnego: wiosna, lato, jesieƒ, zima
II. B.
• „Âniegowy ba∏wanek” – nauka piosenki,
doskonalenie techniki gry na instrumentach
perkusyjnych
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
– potrafi´ przedstawiç ruchem i gestem treÊç
zwrotek i refrenu
CD Piosenki cz. 2 – „Âniegowy ba∏wanek” (nr 3),
instrumenty perkusyjne; koszyk, marchewka,
w´giel, garnek, miot∏a
III.
• „Sanki dla Kajtka” – przestrzenna praca
plastyczna
– wykonuj´ sk∏adanki papierowe zgodnie
z instrukcjà nauczyciela
pude∏ka po zapa∏kach, klej, no˝yczki, papier
kolorowy, sznurek, flamastry, kredki, wata,
papierowe r´czniki
kocyki, szarfy
• „Kulig” – zabawa ruchowa w parach
– aktywnie uczestnicz´ w zabawie,
przestrzegajàc zasad bezpieczeƒstwa
191694832.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin