Wyklad_8.rtf

(6 KB) Pobierz

WYKLAD 7 12.04.2010

 

Departamentalizacja - laczenie stanowisk pracy w wieksze jednostki (komorki, dzialy, piony) zgodnie z pewna logika np. wg funkcji (zaopatrzenie, produkcja, zbyt), wg produktow, wg typow klientow lub ich lokalizacji

 

Projektowanie i grupowanie stanowisk - przyklad A. Smitha (z ksiazki "Bogactwo narodow")

 

Podstawowy cel/zadanie: produkcja szpilek

Zadania elementarne: wyciaganie drutu; prostowanie drutu; przycinanie drutu; ostrzenie

Stanowiska: od 1 do 12 (kazde stanowisko wykonuje kazde z zadan elementarnych)

Komorki organizacyjne: grupa mistrza X; grupa mistrza Y; grupa mistrza Z (kazda grupa sklada sie z 4 stanowisk)

Cala organizacja: zaklad produkcji szpilek

 

Po zmianie:

 

Kazde stanowisko zajmuje sie konkretnym zadaniem (po 3 stanowiska do kazdego zadania)

Komorki organizacyjne: dzial wyciagania; dzial prostowania; dzial przycinania; dzial ostrzenia (kazdy dzial sklada sie z 3 stanowisk)

 

Koordynacja

 

Podstawowy sposob koordynacji dzialan elementow organizacyjnych - umiejscowienie nad nimi stanowiska kierowniczego (koordynacja poprzez hierarchie)

Kluczowe zagadnienia zwiazane z hierarchia: rozpietosc kierowania, decentralizacja/centralizacja wladzy

Rozpietosc kierownaia - liczba podwladnych podleglych bezposrednio danemu kierownikowi

Rozpietosc: formalna, rzeczywista, potencjalna

Warunek dobrej struktury organizacyjnej: rozpietosc formalna = rzeczywista = potencjalna

Liczba szczebli kierowniczych w hierarchii organizacyjnej jest odwrotnie proporcjonalna do rozpietosci kierowania

 

Struktura plaska: zasieg kierowania: 30; rozpietosc kierowania: 5; szczeble zarzadzania: 2; liczba stanowisk kierowniczych: 6

Struktura smukla: zasieg kierownaia: 30; rozpietosc kierownia: 2; szczeble zarzadzania: 4; liczba stanowisk kierowniczych: 15

 

Historyczne podejscia do zagadnienia rozpietosci kierowania:

Biblia: "Wybral sobie Mojzesz z calego Izraela mezow dzielnych i ustanowil ich kierownikami ludu, przelozonymi nad tysiacem, nad stoma, nad piecdziesiecioma i nad dziesiecioma, aby wyroki wydawali ludowi w kazdym czasie, a tylko wazniejsze sprawy przedkladali Mojzeszowi, wszystkie lzejsze sami rozstrzygali"

 

Legiony rzymskie: 1 legion (ok 5000) obejmowal 10 kohort i oddzial kawalerii

1 kohorta (480) 6 centurii

1 centuria (80) 10 contuberni

1 contubernia obejmowala 8 legionistow

 

R.C. Davis - 3-9 podwladnych na szczeblu dyrektorskim, do 30 podwladnych na nizszych szczeblach kierownaia

L.F. Urwick - do 6 na szczeblu dyrektorskim

 

Wzor A.V. Graicunasa:

I = N * (2^N/2 + N - 1)

N - rozpietosc kierowania

I - laczna liczba interakcji (pojedynczych, krzyzowych, grupowych)

 

Wspolczesne podejscie - jaka jest optymalna rozpietosc kierowania? - to zalezy (podejscie sytuacyjne)

szczebel kierowania (im wyzszy tym wezsza RK)

kwalifikacje podwladnych (im wyzsze tym szersza RK)

stopien fizycznego rozproszenia podwladnych (im wyzszy tym wezsza RK)

zakres pracy kierowniczej innej niz nadzorowanie (im wiekszy tym wezsza RK)

stopien formalizacji (im wyzszy tym szersza RK)

stopien podobienstwa zadan w nadzorowanych stanowiskach (im wyzszy tym szersza RK)

czestosc wystepowania nowych problemow (im wieksza tym wezsza RK)

 

Centralizacja/decentralizacja wladzy - rozmieszczenie uprawnien decyzyjnych w hierarchii organizacyjnej

 

Organizacja scentralizowana - uprawnienia sa skoncentrowane na samym szczycie piramidy organizacyjnej; sredni a zwlaszcza nizszy szczebel pelnia role kanalu infomacji i nadzorcze

Organizacja zdecentralizowana - uprawnienia znajduja sie w rekach kierownikow sredniego i nizszego szczebla, czasem nawet pracownikow wykonawczych

 

Uwarunkowania centralizacji wladzy:

zlozonosc i niepewnosc otoczenia (im wieksza tym slabsza C)

jakosc kierownictwa sredniego i nizszego szczebla (im wyzsza tym slabsza C)

typ decyzji (im bardziej strategiczne tym silniejsza C)

historia (inercja)

 

Oprocz hierarchii (stanowisko kierownicze) istnieja inne sposoby koordynacji porpzez elementy struktury organizacyjnej:

menedzer lacznikowy (punkt kontaktowy ulatwiajacy przeplyw informacji, np koordynator ds systemow jakosci)

zespol zadaniowy/projektowy - forma tymczasowa zlozona z osob ulokowanych na stanowiskach w roznych miejscach struktury organizacyjnej

wydzial integrujacy - zazwyczaj zlozony z grupy stalych czlonkow oraz czlonkow czasowo oddelegowanych

 

Formalizacja

 

Formalizowac - przedkladac prawo pisane nad zwyczaj i orzecznictwo; ograniczac dowolnosc dzialan

 

Formalizacja - stopien w jakim cele i zadania organizacji i jej elementow sa definiowane w formiepisemnej (regulamin, schemat organizacyjny, ksiega sluzb, opisy stanowisk pracy) a sposoby i wzorce o dzialania kodyfikowane w formie procedur/instrukcji

 

Miary formalizacji: liczba przepisow, stopien ich szczegolowosci i rygoryzmu (sankcje)

 

Zalety formalizacji:

odciaza kierownikow (zmniejsza potrzebe koordynacji poprzez hierarchie)

stanowi forme instytucjonalizacji doswiadczenia

zwieksza stabilnosc i przewidywalnosc organizacji

zmniejsza liczbe blednych decyzji, konfliktow kompetencyjnych

niezbedna w systemach zarzadzania jakoscia (np. ISO)

 

Wady formalizacji:

usztywnia organizacje, zmniejsza reaktywnosc na zmiany w otoczeniu

nakreca spirale "wyuczonej nieudolnosci" - mnozenie przepisow w utopijnej wizji przewidzenia i regulacji wszystkiego

 

Efekty formalizacji a stopien formalizacji - 2 wykresy

 

Typy struktur organizacyjnych:

wg kryterium liczby szczebli kierowniczych: plaskie i smukle

 

Cechy struktur plaskich:

mala liczba szczebli zarzadzania

duza rozpietosc kierowania

mala czestotliwosc kontaktu kierownika z podwladnymi

wysoki stopien delegowania uprawnien

wymagane wysokie kwalifikacje podwladnych

male zagrozenie znieksztalceniem przekazywanych informacji (krotkie kanaly informacyjne)

 

Cechy struktur smuklych:

duza liczba szczebli zarzadzania

mala rozpietosc kierowania

duza czestotliwosc kontaktu kierownika z podwladnymi

niski stopien delegowania uprawnien

kwalifikacje podwladnych nie musza byc wysokie

duze zagrozenie znieksztalceniem przekazywanych informacji (dlugie kanaly informacyjne)

 

wg kryterium dominujacych wiezi organizacyjnych: liniowe, wieloliniowe (funkcjonalne), sztabowe (liniowo-sztabowe) [plus rysunki]

 

wg kryterium grupowania stanowisk: funkcjonalna typu U, wielodzialowa typu

Stanowiska sztabowe (sztab):

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin