Skąd się bierze chleb - zapoznanie dzieci z historią powstania chleba z wykorzystaniem serii obrazków, piosenki i zabawy.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z dziećmi 4-5 letnimi

Scenariusz zajęć z dziećmi 4-5 letnimi

 

 

Temat: Skąd się bierze chleb? - zapoznanie dzieci z historią powstania chleba z wykorzystaniem serii obrazków, piosenki i zabawy.

 

Cele ogólne:

·         Zapoznanie dzieci z procesem powstawania pieczywa;

·         Zapoznanie dzieci z melodią i treścią piosenki „Skąd się bierze chleb?”;

·         Rozwijanie sprawności manualnej;

 

Cele operacyjne:

·         Dziecko wie do czego służą różne produkty, co można z nich robić;

·         Potrafi ułożyć obrazki wg kolejności zdarzeń;

·        

Umie słuchać piosenki;

·         Potrafi bawić się do słów piosenki;

·         Potrafi zaśpiewać krótką piosenkę;

·         Zna rodzaje pieczywa;

·         Dziecko potrafi wykonać pieczywo z masy solnej;

 

Metody pracy:

·         Słowna: rozmowa, objaśnienie

·         Oglądowa: pokaz

·         Aktywizujące

·         Czynna

 

Formy pracy:

·         indywidualna;

·         grupowa.

 

Środki dydaktyczne:

·         Sylwety produktów i ich nazwy;

·         Obrazy przedstawiające powstawanie pieczywa;

·         Płyta CD z nagraniem piosenki pt. „Skąd się bierze chleb?”;

·         Sól, mąka, woda, miska;

·         Kartki tekturowe;

 

Przebieg zajęć:

1.      Omówienie przez nauczyciela poszczególnych tablic przedstawiających kolejne etapy powstawania pieczywa, tj.

·         Sianie na polach;

·         Zbieranie zboża przy pomocy kombajnu;

·         Przetwarzanie ziaren na mąkę w młynie;

·         Formowanie i pieczenie pieczywa w piekarni;

·         Sprzedaż pieczywa w sklepie;

 

2.      Dzieci układają z obrazków kolejne etapy powstawania pieczywa.

 

3.      Słuchanie piosenki Skąd się bierze chleb? nagranej na płycie CD.

 

Skąd się bierze chleb?

Najpierw rolnik sieje zboże,

potem deszczyk je podlewa,

potem rośnie i złociście

długo na polu dojrzewa,

Słonce grzeje całe lato,

złote kłosy w nim się mienią,

a z tych kłosów, z tego ziarna

chlebek będziesz jeść jesienią.

Młynarz we młynie ziarenka zmiele,

z ziaren tych mąka powstanie,

a z mąki piekarz nocą w piekarni,

upiecze chleb na śniadanie.

 

4.      Rozmowa z dziećmi na temat treści piosenki.

 

5.      Zabawa ilustrująca treść piosenki. Dzieci stoją w kole jeden za drugim. Idąc w kole naśladują siew zboża i podlewanie. Potem naśladują jak zboże rośnie (stoją w kole i z przysiadu powoli wstają), przy słowach „słońce... jeść jesienią” dzieci idą w kole, machają rękami w górze, naśladują kołysanie się kłosów na wietrze. Dzieci stoją i rękami naśladują ruch mielenia i ugniatania ciasta.

 

6.      Robimy bułeczki. Dzieci otrzymują od nauczyciela gotową masę solną i mają za zadanie ulepić różne rodzaje bułek: kajzerkę, bułkę zwykłą, rogalik itp. Następnie układają je na tekturowych kartkach i odkładają do wyschnięcia.

 

7.      Śpiewanie piosenki Skąd się bierze chleb? dla utrwalenia.

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin