Korzystanie z Excela do obsługi grafiki i analizy danych naukowych.pdf
(
1056 KB
)
Pobierz
Using Excel for Handling, Graphing,
and Analyzing Scientific Data:
A Resource for Science and
Mathematics Students
Scott A. Sinex
Barbara A. Gage
Department of Physical Sciences and Engineering
Prince George’s Community College
Largo, MD 20774-2199
Spring 2006 version
http://academic.pgcc.edu/psc
Korzystanie z Excela do obsługi,
grafiki i analizy danych naukowych
Zasoby dla naukowców i studentów matematyki
Przekład:
Robert Wiśniewski
http://chomikuj.pl/bobwis
Strona 2 z 13
SPIS TREŚCI
1. Wybrane podstawy Excela
2. Obsługa i manipulowanie danymi
3. Wyświetlanie zestawów danych X-Y na wykresie rozrzutu
4. Wykreślanie równania regresji
5. Interpolacja i ekstrapolacja
6. Wydruk lub eksport grafiki
7. Ściąganie danych z Internetu
8. Informacje dla zaawansowanych użytkowników
9. Korzystanie z interaktywnych arkuszy Excela
10. Dodatkowe zasoby
11. Przykład wydruku wykresu
Jeden z Autorów miał zły dzień
Zamierza kliknąć dowolny klawisz !!!
Gdzie jest mój kalkulator graficzny ?
Excel
jest aplikacją komputerową firmy Microsoft nosząca nazwę „arkusz kalkulacyjny” Jest on
przeznaczony do zarządzania, manipulowania i wyświetlania danych. Zawiera on funkcje odpowiednie
dla zestawów danych dziedziny biznesu i nauki. Excel jest porównywalny z innymi aplikacjami
arkuszowymi takimi jak Quattro Pro firmy Corel. Gdy jesteście zaznajomieni z podstawowym
środowiskiem i terminologią arkuszy kalkulacyjnych, możecie pominąć następny rozdział lub
skorzystać z niego tylko przeglądowo.
Strona 3 z 13
1. Wybrane podstawy Excela
Po uruchomieniu Excela, pojawia się ekran podobny do pokazanego na poniższym rysunku:
Pasek menu
Standardowy pasek narzędzi
Pasek narzędzi formatowania
Pasek formuł - Musi zaczynać się od =
Komorka D2 z formułą A2^3
Pole nazwy - aktywna komórka lub obszar
Zakładki
Pasek narzędzi rysowania
Główny obszar ekranu zawiera
kolumny
z etykietami literowymi (
A, B, C,
...) oraz
wiersze
z etykietami liczbowymi (
1, 2, 3,
...).
Komórka
jest miejscem, w którym wprowadza się liczby, formuły
lub teksty. Każda komórka ma swoje oznaczenia określające jej lokalizację, np. takie jak
F22
(kolumna
F
, wiersz
22
) lub
CC115
(kolumna
CC
, wiersz
115
).
Nad głównym obszarem arkusza znajdują się dwa białe obszary. Obszar lewy:
Pole nazwy
wskazuje
jaka komórka lub obszar (np. taki jak diagram) są aktywne (zaznaczone). Obszar prawy jest
Paskiem
formuł
. Wyświetlana jest w nim zawartość komórek. Gdy uaktywnimy komórkę zawierającą wartość
wygenerowaną przez formułę, wówczas wartość ta pojawia się w komórce, ale w pasku formuł
pojawia się ta formuła.
Dane prowadzamy do komórki przez wstawienie kursora w komórce, kliknięcie i wpisywanie. Można
zauważyć, że to co wpisujemy pojawia sie w komórce i w pasku formuł. Dane zatwierdza się przez
wciśnięcie klawisza
ENTER
lub skorzystanie z dowolnego klawisza do zmiany lokalizacji komórki. Gdy
chcemy edytować zawartość komórki, należy ją kliknąć, po czym kliknąć w pasku formuł a następnie
można zmieniać zawartość w komórce lub w pasku formuł. Zatwierdzamy tak jak poprzednio.
Nad polem nazwy i paskiem formuł znajdują się dwa rzędy ikon noszące nazwę
Standardowego
paska narzędzi
i
Paska narzędzi formatowania
. Niektóre z ikon można wymieniać i dostosowywać
do ich wyglądu jak w procesorze tekstu i innych arkuszy kalkulacyjnych. Gdy wstawimy kursor na
ikonie i odczekamy kilka sekund, zostanie wyświetlona nazwa wskazanej ikony. Pasek narzędzi
można dostosowywać wstawiając w nim dodatkowe, najczęściej stosowane ikony korzystając
z polecenia menu
Widok | Pasek narzędzi | Dostosuj
.
Nad paskiem narzędzi znajduje się
Pasek menu
. Każda pozycja tego menu ma własne menu
podrzędne różnych operacji. Podkreśla się, że menu
Dane
w tym pasku zmienia sie na menu
Wykres
gdy tylko wykres staje się aktywny.
Strona 4 z 13
Gdy chcemy sformatować całą kolumnę lub wiersz komórek, kliknąć literę nazwy kolumny lub numer
wiersza. Cała kolumna lub wiersz zostaną podświetlone. Wszelkie wprowadzone zmiany, takie jak np.
definiowanie wyświetlania liczb (za pomocą menu
Format
) lub usuwania, będą zastosowane do
wszystkich podświetlonych komórek. Gdy klikniemy prawym klawiszem myszki na literze kolumny lub
na numerze wiersza (albo w dowolnej komórce), otworzy się menu kontekstowe zawierające
najczęściej wykonywane operacje.
Przyjrzyjmy się przykładowemu arkuszowi kalkulacyjnemu pokazanemu na ostatnim rysunku. Można
w nim zauważyć, że komórka
D2
zawiera formułę
=A2^3
. Gdy skopiujemy tą formułę i wkleimy do
komórki
D3
, wówczas Excel skorzysta z komórki
A3
zamiast
A2
do wykonania obliczeń. Jeśli wkleimy
do komórki
D4
, Excel skorzysta z komórki
A4
. Jest to wielka wygoda gdy chcemy rozszerzać
obliczenia na całą serię danych. Jednak gdy chcemy zablokować wartość w komórce
A2
aby była
użyta we wszystkich obliczeniach, oznaczamy ją jako
$A$2
. Skorzystanie ze znaku dolara sprawia, że
wartość tej komórki nie będzie ulegała zmianie. Gdy chcemy wyznaczyć serię wartości danych do
obliczeń takich jak np. średnia arytmetyczna, możemy skorzystać ze skrótu. Aby wyznaczyć wartości
komórek od
A2
do
A6
, korzystamy z zapisu
A2:A6
. W celu wyznaczenia od
A2
do
B6
, wprowadzamy
A2:B6
.
Gdy chcemy wstawić lub usunąć kolumnę lub wiersz komórek, możemy to wykonać korzystając
z paska menu lub przez kliknięcie litery kolumny lub numeru wiersza. Excel wstawia kolumny i wiersze
przed lub nad podświetlonymi komórkami. Podświetlić kolumnę lub wiersz tam gdzie wstawienie ma
się pojawić. Przejść do menu
Wstaw
gdzie zobaczymy aktywną opcję
Wiersze
lub
Kolumny
. Wybrać
wymaganą opcję. Aby usunąć kolumnę lub wiersz, podświetlić je poczym przejść do menu
Edycja
i wybrać opcję
Usuń
. Gdy korzystamy z klikania prawym klawiszem myszki, w menu kontekstowym
pojawiają się opcje
Wstaw
oraz
Usuń
.
Zakładki na dole arkusza (
Arkusz 1,
...) pozwalają na korzystanie w wielu arkuszy w jednym pliku.
2. Obsługa i manipulowanie danymi
Po uruchomieniu Excela, ukaże sie ekran podobny do poniższego. Nosi on w Excelu nazwę
Arkusz
i gdy arkusz jest aktywny, w pasku menu pojawia sie pozycja
Data
. Wiele ikon paska narzędzi jest
podobnych do tych jakie znamy z edytorów i procesorów tekstu. Niektóre z nich, bardziej przydatne
w nauce i matematyce są na poniższym rysunku opatrzone napisami:
Sortowanie
Pasek formuł
Hiperlącze
Kreator
wykresów
Wstawianie
funkcji
Formula
w komórce B2
Narzędzia
rysowania
Komorka aktywna
z wynikiem formuly
Autosumowanie.
Wstawianie funkcji
natematycznych
i staystycznych
Strona 5 z 13
Pierwszym zadaniem jest wprowadzenie naszych danych w kolumnach. W celu ułatwienia tworzenia
wykresów, warto wstawiać zmienne niezależne w pierwszej kolumnie. Można etykietować pierwsze
komórki w każdej kolumnie (
A1, B1, C1
, ...) nazwami ich zmiennych.
Teraz możemy obliczać powierzchnie i objętości sześcianu o rożnych długościach boków, np. jak
w poniższym przykładzie:
1. Wprowadzić dane jak niżej do kolumny
A
. Wprowadzić etykietę
Długość
do komórki A1, po
czym począwszy od komórki
A2
wprowadzać dane:
1, 2, 3, ... 10
.
Drugim naszym zadaniem będzie transformacja lub manipulowanie danymi.
2. W komórce
B1
wpisać
Powierzchnia
, a w komórce
B2
wpisać formułę
= 6*A2^2
, po czym
wcisnąć klawisz
ENTER
. Wszystkie obliczenia formuły w komórce muszą zaczynać sie znakiem
równości
=
. Formula ta powoduje obliczenie powierzchni sześcianu. Złapać kursorem dolny
prawy uchwyt tej komórki i przeciągać w dół kolumny. Spowoduje to kopiowanie formuły do
dolnych komórek, tak jak to pokazuje poniższy rysunek:
Komórka z aktywną z formulą
Umieścić kursor w tym rogu
w celu przeciągania formuly
w dół kolumny
Kursor zmieni sie w znak
+
3. W komórce
C1
wpisać
Objętość
, a w komórce
C2
wpisać formułę
= A2^3
, po czym wcisnąć
klawisz
ENTER
. Spowoduje to obliczenie objętości sześcianu. Złapać kursorem dolny prawy
uchwyt tej komórki. Gdy kursor zmieni sie w znak
+
, przeciągać formułę w dół kolumny.
Gdy klikniemy prawym klawiszem w nagłówku kolumny (
A, B, C
,...) możemy sformatować liczbę
wyświetlanych miejsc dziesiętnych lub cyfr znaczących. Jest to bardzo istotne gdy rozpatrujemy
wygenerowane dane uzyskane na podstawie naukowych wyników doświadczalnych.
Korzystając z polecenia
Wstaw funkcję
(ikona ) lub korzystając z paska
narzędzi uzyskujemy dostęp do listy typowych funkcji pokazanej po prawej
stronie, dzięki czemu można wstawiać mnóstwo funkcji matematycznych
i statystycznych do formuł
Plik z chomika:
kosa701
Inne pliki z tego folderu:
CurveExpert Professional.doc
(4679 KB)
CurveExpertPro.pdf
(4930 KB)
Polski opis programu Mocne udzerzenie.doc
(9633 KB)
Polski opis Calculatormatik.doc
(1062 KB)
Polska dokumentacja DreamCalc.doc
(2654 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
EXCEL w praktyce
excel w praktyce(1)
Filmy
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin