Korzystanie z Excela do obsługi grafiki i analizy danych naukowych.pdf

(1056 KB) Pobierz
Using Excel for Handling, Graphing,
and Analyzing Scientific Data:
A Resource for Science and
Mathematics Students
Scott A. Sinex
Barbara A. Gage
Department of Physical Sciences and Engineering
Prince George’s Community College
Largo, MD 20774-2199
Spring 2006 version
http://academic.pgcc.edu/psc
Korzystanie z Excela do obsługi,
grafiki i analizy danych naukowych
Zasoby dla naukowców i studentów matematyki
Przekład:
Robert Wiśniewski
http://chomikuj.pl/bobwis
925001919.019.png 925001919.020.png
 
Strona 2 z 13
SPIS TREŚCI
1. Wybrane podstawy Excela
2. Obsługa i manipulowanie danymi
3. Wyświetlanie zestawów danych X-Y na wykresie rozrzutu
4. Wykreślanie równania regresji
5. Interpolacja i ekstrapolacja
6. Wydruk lub eksport grafiki
7. Ściąganie danych z Internetu
8. Informacje dla zaawansowanych użytkowników
9. Korzystanie z interaktywnych arkuszy Excela
10. Dodatkowe zasoby
11. Przykład wydruku wykresu
Jeden z Autorów miał zły dzień
Zamierza kliknąć dowolny klawisz !!!
Gdzie jest mój kalkulator graficzny ?
Excel jest aplikacją komputerową firmy Microsoft nosząca nazwę „arkusz kalkulacyjny” Jest on
przeznaczony do zarządzania, manipulowania i wyświetlania danych. Zawiera on funkcje odpowiednie
dla zestawów danych dziedziny biznesu i nauki. Excel jest porównywalny z innymi aplikacjami
arkuszowymi takimi jak Quattro Pro firmy Corel. Gdy jesteście zaznajomieni z podstawowym
środowiskiem i terminologią arkuszy kalkulacyjnych, możecie pominąć następny rozdział lub
skorzystać z niego tylko przeglądowo.
925001919.021.png 925001919.001.png 925001919.002.png
Strona 3 z 13
1. Wybrane podstawy Excela
Po uruchomieniu Excela, pojawia się ekran podobny do pokazanego na poniższym rysunku:
Pasek menu
Standardowy pasek narzędzi
Pasek narzędzi formatowania
Pasek formuł - Musi zaczynać się od =
Komorka D2 z formułą A2^3
Pole nazwy - aktywna komórka lub obszar
Zakładki
Pasek narzędzi rysowania
Główny obszar ekranu zawiera kolumny z etykietami literowymi ( A, B, C, ...) oraz wiersze
z etykietami liczbowymi ( 1, 2, 3, ...). Komórka jest miejscem, w którym wprowadza się liczby, formuły
lub teksty. Każda komórka ma swoje oznaczenia określające jej lokalizację, np. takie jak F22
(kolumna F , wiersz 22 ) lub CC115 (kolumna CC , wiersz 115 ).
Nad głównym obszarem arkusza znajdują się dwa białe obszary. Obszar lewy: Pole nazwy wskazuje
jaka komórka lub obszar (np. taki jak diagram) są aktywne (zaznaczone). Obszar prawy jest Paskiem
formuł . Wyświetlana jest w nim zawartość komórek. Gdy uaktywnimy komórkę zawierającą wartość
wygenerowaną przez formułę, wówczas wartość ta pojawia się w komórce, ale w pasku formuł
pojawia się ta formuła.
Dane prowadzamy do komórki przez wstawienie kursora w komórce, kliknięcie i wpisywanie. Można
zauważyć, że to co wpisujemy pojawia sie w komórce i w pasku formuł. Dane zatwierdza się przez
wciśnięcie klawisza ENTER lub skorzystanie z dowolnego klawisza do zmiany lokalizacji komórki. Gdy
chcemy edytować zawartość komórki, należy ją kliknąć, po czym kliknąć w pasku formuł a następnie
można zmieniać zawartość w komórce lub w pasku formuł. Zatwierdzamy tak jak poprzednio.
Nad polem nazwy i paskiem formuł znajdują się dwa rzędy ikon noszące nazwę Standardowego
paska narzędzi i Paska narzędzi formatowania . Niektóre z ikon można wymieniać i dostosowywać
do ich wyglądu jak w procesorze tekstu i innych arkuszy kalkulacyjnych. Gdy wstawimy kursor na
ikonie i odczekamy kilka sekund, zostanie wyświetlona nazwa wskazanej ikony. Pasek narzędzi
można dostosowywać wstawiając w nim dodatkowe, najczęściej stosowane ikony korzystając
z polecenia menu Widok | Pasek narzędzi | Dostosuj .
Nad paskiem narzędzi znajduje się Pasek menu . Każda pozycja tego menu ma własne menu
podrzędne różnych operacji. Podkreśla się, że menu Dane w tym pasku zmienia sie na menu
Wykres gdy tylko wykres staje się aktywny.
925001919.003.png 925001919.004.png 925001919.005.png
Strona 4 z 13
Gdy chcemy sformatować całą kolumnę lub wiersz komórek, kliknąć literę nazwy kolumny lub numer
wiersza. Cała kolumna lub wiersz zostaną podświetlone. Wszelkie wprowadzone zmiany, takie jak np.
definiowanie wyświetlania liczb (za pomocą menu Format ) lub usuwania, będą zastosowane do
wszystkich podświetlonych komórek. Gdy klikniemy prawym klawiszem myszki na literze kolumny lub
na numerze wiersza (albo w dowolnej komórce), otworzy się menu kontekstowe zawierające
najczęściej wykonywane operacje.
Przyjrzyjmy się przykładowemu arkuszowi kalkulacyjnemu pokazanemu na ostatnim rysunku. Można
w nim zauważyć, że komórka D2 zawiera formułę =A2^3 . Gdy skopiujemy tą formułę i wkleimy do
komórki D3 , wówczas Excel skorzysta z komórki A3 zamiast A2 do wykonania obliczeń. Jeśli wkleimy
do komórki D4 , Excel skorzysta z komórki A4 . Jest to wielka wygoda gdy chcemy rozszerzać
obliczenia na całą serię danych. Jednak gdy chcemy zablokować wartość w komórce A2 aby była
użyta we wszystkich obliczeniach, oznaczamy ją jako $A$2 . Skorzystanie ze znaku dolara sprawia, że
wartość tej komórki nie będzie ulegała zmianie. Gdy chcemy wyznaczyć serię wartości danych do
obliczeń takich jak np. średnia arytmetyczna, możemy skorzystać ze skrótu. Aby wyznaczyć wartości
komórek od A2 do A6 , korzystamy z zapisu A2:A6 . W celu wyznaczenia od A2 do B6 , wprowadzamy
A2:B6 .
Gdy chcemy wstawić lub usunąć kolumnę lub wiersz komórek, możemy to wykonać korzystając
z paska menu lub przez kliknięcie litery kolumny lub numeru wiersza. Excel wstawia kolumny i wiersze
przed lub nad podświetlonymi komórkami. Podświetlić kolumnę lub wiersz tam gdzie wstawienie ma
się pojawić. Przejść do menu Wstaw gdzie zobaczymy aktywną opcję Wiersze lub Kolumny . Wybrać
wymaganą opcję. Aby usunąć kolumnę lub wiersz, podświetlić je poczym przejść do menu Edycja
i wybrać opcję Usuń . Gdy korzystamy z klikania prawym klawiszem myszki, w menu kontekstowym
pojawiają się opcje Wstaw oraz Usuń .
Zakładki na dole arkusza ( Arkusz 1, ...) pozwalają na korzystanie w wielu arkuszy w jednym pliku.
2. Obsługa i manipulowanie danymi
Po uruchomieniu Excela, ukaże sie ekran podobny do poniższego. Nosi on w Excelu nazwę Arkusz
i gdy arkusz jest aktywny, w pasku menu pojawia sie pozycja Data . Wiele ikon paska narzędzi jest
podobnych do tych jakie znamy z edytorów i procesorów tekstu. Niektóre z nich, bardziej przydatne
w nauce i matematyce są na poniższym rysunku opatrzone napisami:
Sortowanie
Pasek formuł
Hiperlącze
Kreator
wykresów
Wstawianie
funkcji
Formula
w komórce B2
Narzędzia
rysowania
Komorka aktywna
z wynikiem formuly
Autosumowanie.
Wstawianie funkcji
natematycznych
i staystycznych
925001919.006.png 925001919.007.png 925001919.008.png 925001919.009.png 925001919.010.png 925001919.011.png 925001919.012.png 925001919.013.png
Strona 5 z 13
Pierwszym zadaniem jest wprowadzenie naszych danych w kolumnach. W celu ułatwienia tworzenia
wykresów, warto wstawiać zmienne niezależne w pierwszej kolumnie. Można etykietować pierwsze
komórki w każdej kolumnie ( A1, B1, C1 , ...) nazwami ich zmiennych.
Teraz możemy obliczać powierzchnie i objętości sześcianu o rożnych długościach boków, np. jak
w poniższym przykładzie:
1. Wprowadzić dane jak niżej do kolumny A . Wprowadzić etykietę Długość do komórki A1, po
czym począwszy od komórki A2 wprowadzać dane: 1, 2, 3, ... 10 .
Drugim naszym zadaniem będzie transformacja lub manipulowanie danymi.
2. W komórce B1 wpisać Powierzchnia , a w komórce B2 wpisać formułę = 6*A2^2 , po czym
wcisnąć klawisz ENTER . Wszystkie obliczenia formuły w komórce muszą zaczynać sie znakiem
równości = . Formula ta powoduje obliczenie powierzchni sześcianu. Złapać kursorem dolny
prawy uchwyt tej komórki i przeciągać w dół kolumny. Spowoduje to kopiowanie formuły do
dolnych komórek, tak jak to pokazuje poniższy rysunek:
Komórka z aktywną z formulą
Umieścić kursor w tym rogu
w celu przeciągania formuly
w dół kolumny
Kursor zmieni sie w znak +
3. W komórce C1 wpisać Objętość , a w komórce C2 wpisać formułę = A2^3 , po czym wcisnąć
klawisz ENTER . Spowoduje to obliczenie objętości sześcianu. Złapać kursorem dolny prawy
uchwyt tej komórki. Gdy kursor zmieni sie w znak + , przeciągać formułę w dół kolumny.
Gdy klikniemy prawym klawiszem w nagłówku kolumny ( A, B, C ,...) możemy sformatować liczbę
wyświetlanych miejsc dziesiętnych lub cyfr znaczących. Jest to bardzo istotne gdy rozpatrujemy
wygenerowane dane uzyskane na podstawie naukowych wyników doświadczalnych.
Korzystając z polecenia Wstaw funkcję (ikona ) lub korzystając z paska
narzędzi uzyskujemy dostęp do listy typowych funkcji pokazanej po prawej
stronie, dzięki czemu można wstawiać mnóstwo funkcji matematycznych
i statystycznych do formuł
925001919.014.png 925001919.015.png 925001919.016.png 925001919.017.png 925001919.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin