Socjalizacja.pdf

(174 KB) Pobierz
Program Oregoński rehabilitacji dzieci - SOCJALIZACJA
PROGRAM OREGOŃSKI
SOCJALIZACJA 1
Wiek 0-1
USPOKAJA SIĘ LUB REAGUJE RUCHAMI CIAŁA W ODPOWIEDZI NA
DOTYK, SPOJRZENIE LUB DŹWIĘK GŁOSU ZNANEJ OSOBY
1. Chcąc uspokoić płaczące dziecko, stosuj bliski fizyczny kontakt. Delikatnie je
kołysz, przemawiając łagodnie i czule. Gdy dziecko jest bardzo małe, noś je z przodu w
nosidle krzątając się koło zajęć domowych.
2. Zabieraj ze sobą dziecko w dziecięcym leżaczku lub w wózku do pokoju, w
którym masz coś do zrobienia.
3. Umożliw dziecku poznanie zapachów i odgłosów każdej części domu, jak
również odgłosów wykonywania przez ciebie różnych czynności. Zachowuj częsty
kontakt z dzieckiem głosem i dotykiem.
4. Jeżeli oddalasz się, mów dziecku o tym, co właśnie robisz. (Najlepiej jest
wyeliminować wszelkie inne odgłosy, jak np. radia i telewizji, żeby odgłosy twego
poruszania się i wykonywania czynności w pełni potwierdzały twoją obecność).
5. Podczas ubierania, przewijania, karmienia i kąpieli dziecka mów mu o tym, co
robisz.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem w czasie karmienia jest bardzo ważny dla więzi
uczuciowej między rodzicami a dzieckiem.
SOCJALIZACJA 2x
Wiek 0-1
OBSERWUJE OSOBĘ PORUSZAJĄCĄ SIĘ NA LINII WZROKU
1. Włóż ubranie w żywych kolorach i stań w odległości ok. pół metra na wprost
dziecka. Poruszaj się, aby zwrócić jego uwagę i utrzymać ją na swojej osobie.
2. Umieść przedmiot wywołujący dźwięk (np. dzwonek) na ubraniu i poruszaj się
na wprost dziecka.
3. Mów do dziecka zmieniając intonację wypowiadanych słów.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
SOCJALIZACJA 3
Wiek 0-1
UŚMIECHA SIĘ W REAKCJI NA ZAJMUJĄCĄ SIĘ NIM OSOBĘ
1
1. Baw się wesoło z dzieckiem w czasie ubierania go i przewijania. Łaskocz
dziecko w stopy lub ręce, dmuchaj na brzuszek i często przytulaj.
2. Połóż ręcznik na twarzy dziecka. Zapytaj: "Gdzie jest Zuzia?" i w odpowiedzi
ściągnij ręcznik i przytul policzek do policzka dziecka.
3. Odwiedź ręce dziecka na boki i dmuchaj na jego klatkę piersiową.
4. Baw się z dzieckiem zwracając się doń po imieniu (np. Kasiu!) z pewnej
odległości i powtarzając to przy zbliżeniu się. Kiedy będziesz już bardzo blisko, powiedz:
"Aa, tutaj jest ..." (np. moja Kasia) i przytul je.
5. Gdy dziecko się uśmiecha, odwzajemniaj jego uśmiech i śmiej się. Powtarzaj
czynność, która wywołała uśmiech.
6. Łaskocz inne części ciała dziecka - uszy zdają się być szczególnie wrażliwym
miejscem u dziecka. Baw się w "uklepywanie zagniecionego ciasta" lub śpiewaj wesołe
piosenki.
SOCJALIZACJA 4x
Wiek 0-1
PATRZY NA SWOJE RĘCE I BAWI SIĘ NIMI
1. Trzymaj ramię dziecka tak, by miało ręce w swoim polu widzenia. Potrząsaj i
machaj rękami dziecka w różne strony, by zauważyło je.
2. Dotykaj rękami dziecka jego twarzy. Wyginaj paluszki dziecka, aby zdawało
sobie sprawę z ich ruchów.
3. Włóż dziecku bransoletkę, aby przy ruchach brzęczała na przegubie jego ręki.
Zawiązuj jasne wstążeczki lub kolorowe tasiemki na rękach lub palcach dziecka.
4. Baw się palcami dziecka w "sroczka kaszkę warzyła".
5. Baw się rękami dziecka w "klepanie ciasta", gdy ma je w swoim polu widzenia.
6. Połóż dziecko na plecach i pomóż mu sięgnąć rękami do swoich palców u nóg.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
SOCJALIZACJA 5x
Wiek 0-1
UTRZYMUJE KONTAKT WZROKOWY PRZEZ OKOŁO 5 SEKUND
1. Wyeliminuj odgłosy mogące rozpraszać uwagę dziecka i zawołaj je z odległości
około 60 cm.
2. Zwróć uwagę, w którym momencie dziecko rozpoznało któreś z rodziców,
sprawdzając to na podstawie rozluźnionych mięśni i uspokojenia. (Jest to odpowiednik
reakcji następującej po nawiązaniu kontaktu wzrokowego).
3. Skieruj uwagę dziecka na wyraziste dźwięki, jak np. cmokanie, gwizdanie lub
klaskanie w dłonie i zaobserwuj, na ile dziecko reaguje na to, co dzieje się w jego
otoczeniu.
4. Podczas karmienia, przewijania i noszenia dziecka patrz na nie i mów do niego o
tym, co robisz w danej chwili. Przybliż swoją twarz jak najbardziej do dziecka, aby
nawiązać kontakt wzrokowy. Następnie powoli odsuwaj się, aby sprawdzić, przy jakiej
odległości dziecko jeszcze utrzymuje z tobą kontakt wzrokowy.
5. Trzymaj kolorową zabawkę przy swojej twarzy. Gdy dziecko nawiąże z tobą
kontakt wzrokowy - odsuń zabawkę.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
SOCJALIZACJA 6
Wiek 0-1
POZNAJE
GŁOSY
CZŁONKÓW
RODZINY,
OKAZUJĄC
TO
GAWORZENIEM LUB TYM, ŻE PRZESTAJE PŁAKAĆ CZY UŚMIECHA SIĘ
1. Już od najwcześniejszego okresu życia dziecka, każdy z członków rodziny,
powinien jak najczęściej nawiązywać z nim kontakt. Ponieważ dziecko uczy się
poznawać każdą osobę po dotyku, zapachu i po głosie, można wymyśleć specjalny sygnał
pozwalający dziecku identyfikować daną osobę, jak np. poklepanie ręki dziecka lub
radosny okrzyk.
2. Jeżeli kontakt z daną osobą był dla dziecka zdecydowanie przyjemny, zacznie
ono szybko reagować we właściwy sobie sposób, dając znak, że rozpoznaje tę właśnie
osobę.
3. Piosenki i zabawy z dzieckiem powinny zawierać jak najwięcej kontaktu
fizycznego.
4. Każdy członek rodziny powinien jak najczęściej wypowiadać imiona
pozostałych, wówczas bowiem dziecko łatwiej je sobie przyswoi. Rozmawiając z
dzieckiem i z wszystkimi osobami z rodziny mów: "Chodź tutaj ... (imię)", "Gdzie jest ...
(imię)?"
SOCJALIZACJA 7
Wiek 0-1
REAGUJE POZYTYWNIE NA PRZEBYWANIE W GRONIE RODZINNYM,
OKAZUJĄC TO GŁOSEM, UŚMIECHEM I TYM, ŻE PRZESTAJE PŁAKAĆ
1. Spraw, aby dziecko stało się integralną częścią życia rodzinnego - jedzenia, robót
domowych, kąpieli, podróżowania. Podczas wspólnych spotkań rodziny, np. w porze
posiłków, postaraj się, aby wszyscy jej członkowie zasiadali przy stole zawsze na tych
samych miejscach.
2. Połączcie ręce dookoła stołu odmawiając modlitwę przed jedzeniem.
3. Po skończonym posiłku niech dziecko posiedzi na kolanach kogoś z rodziny
(ojca, jeśli cały dzień przebywał poza domem).
4. Wprowadzaj w ciągu dnia stałą porcję rozdokazywania i wesołego zamętu wśród
całego grona rodzinnego. Wyjaśniaj dziecku odgłosy, które słyszy i w ogóle o co chodzi
w zabawie, z czego się wszyscy cieszą itd.
3
5. Pozwalaj starszemu rodzeństwu zajmować się dzieckiem i bawić się z nim oraz
zachęcaj do tego.
6. Zabieraj dziecko idąc do sklepu i wszędzie tam, dokąd udajesz się z rodziną.
SOCJALIZACJA 8
Wiek 0-1
KLEPIE I CIĄGNIE DOROSŁEGO ZA WŁOSY, NOS, POLICZEK
1. Dotykaj i głaszcz czule twarz dziecka (usta, nos, policzki).
2. Zachęcaj dziecko, aby ciebie badało dotykiem, skoro stwierdzisz, że rozumie już
rolę swych rąk w eksploracji otoczenia.
3. Uczyń zabawę z prowadzenia ręki dziecka po rysach swojej twarzy w celu
odnajdywania poszczególnych jej części. Skoro stwierdzisz budzenie się ciekawości u
dziecka, nazywaj części twarzy. Odnajduj razem z dzieckiem te same części na jego
twarzy.
4. Wydawaj ustami rozmaite odgłosy: całowania, cmokania, świstania, uderzania
językiem o podniebienie - rrr ..., dzwonienia zębami. Następnie pomóż dziecku dosięgnąć
ręką twej twarzy.
5. Twoja twarz nie jest, być może, dla dziecka najbardziej interesującą częścią
twego ciała. Mogą je bardziej interesować np. palce twych nóg, pachnące przecież nieco
od potu i poruszające się, albo szyja - oprzyj na niej rękę dziecka, gdy mówisz lub
śpiewasz.
SOCJALIZACJA 9+
Wiek 0-1
SIĘGA KU ZNANEJ OSOBIE
1. Ułóż dziecko na wznak lub posadź podparte, tak aby ręce miało wolne, nie
skrępowane żadnym przykryciem.
2. Zabawiaj niemowlę dotykaniem i ciągłym odzywaniem się do niego. Następnie
odsuń się poza zasięg jego rąk i wydawaj te same odgłosy lub wymawiaj te same słowa,
co przedtem. Dziecko może wówczas usiłować odnaleźć ręką źródło poprzednio
doznawanej przyjemności dotykowej.
3. Zanim dziecko weźmiesz na ręce, przemów do niego, stosując to samo umowne
słowo:"chodź". Mówiąc to wyciągnij ku niemu ręce.
4. Zanim podniesiesz dziecko, ujmij obie jego ręce i razem przyciągnij ku sobie.
5. Bywa, że dziecko wcześniej zaczyna sięgać po znany mu przedmiot związany z
jedzeniem, jak np. butelka. Spróbuj przesuwać uwagę dziecka z przedmiotu na osobę.
+ Może być osiągnięte w późniejszym wieku przez dziecko całkowicie niewidome.
SOCJALIZACJA 10x
Wiek 0-1
REAGUJE NA SWOJE ODBICIE W LUSTERKU (WYCIĄGA RĘCE, KLEPIE
LUSTRO)
1. Daj dziecku do zabawy nie tłukące się lusterko. Upewnij się, że daje ono czyste
odbicie.
2. Usiądź z dzieckiem przed dużym lustrem. Bawcie się w ulubioną przez dziecko
zabawę lub śpiewajcie piosenkę, którą zna i lubi. Pokaż dziecku jego odbicie i odbicie
innych osób w lustrze.
3. Trzymaj zabawki na wprost lustra. Zaświeć jasne światło, tak by się w nim
odbiło. Zachęć dziecko do dotykania lustra.
4. Opisuj dziecku części jego ciała dotykając ich, a następnie wskaż mu je w
odbiciu lustrzanym.
5. Weź rączkę dziecka i uderz nią lekko w lustro. Zrób z tego zabawę.
6. Umieść duże lustro w pokoju dziecka. Zwróć uwagę, aby je umieścić tak, by
dziecko widziało odbicie całej swojej postaci.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
SOCJALIZACJA 11
Wiek 0-1
BAWI SIĘ SAMO NIE PŁACZĄC, W POBLIŻU ZAJĘTEJ CZYMŚ INNYM
OSOBY DOROSŁEJ PRZEZ OKOŁO 10 MINUT
1. Daj dziecku większą ilość zabawek i przedmiotów domowego użytku i pokaż
mu, jak się można nimi bawić za pomocą uderzania, mieszania, podzwaniania. Nie
polegaj na stałych źródłach dźwięku, jak radio czy TV, ale popieraj u dziecka słuchanie
aktywne, a nie pasywne.
2. Podawaj nazwy wszelkich rozlegających się odgłosów.
3. Twoja obecność w pobliżu dziecka jest konieczna dla zapewnienia mu poczucia
bezpieczeństwa podczas samodzielnej zabawy, oraz dla czuwania nad jej sensem.
Odwódź je od uporczywego powtarzania jednej czynności, jak np. bujanie się lub tarcie
oczu. Jeżeli dziecko przejawia te blindyzmy, przerwij próby jego samodzielnej zabawy i
powróć do zabaw z twoim czynnym udziałem.
4. Wynajduj zabawki, wzbogacające wrażenia dotykowe, węchowe, smakowe i
wzrokowe dziecka i które rozbudzają jego ciekawość.
5. Zmieniaj często dawane dziecku zabawki, aby coraz bardziej rozbudzać jego
zainteresowanie.
SOCJALIZACJA 12
Wiek 0-1
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin