Program gimnastyki korekcyjnej dla klas 1 -3.docx

(17 KB) Pobierz
PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

DLA KLAS I – III

 

CELE OGÓLNE :

 

1.      Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile to możliwe do stanu prawidłowego .

2.      Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu .

3.      Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy .

4.      Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała .

5.      Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń .

 

ZADANIA OGÓLNE :

 

1.      Wykształcenie świadomości „ odczuwania ” własnego ciała czyli znalezienia równowagi pomiędzy podświadomością, a napięciem mięśniowym .

2.      Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy/ wyrobienie wytrzymałości posturalnej /, czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp .

3.      Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady .

4.      Uaktywnienie układów : narządów ruchu, układu krążeniowego i oddechowego .

5.      Zwiększenie zakresu ruchu w stawach, wydłużenie, skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych .

6.      Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka .

7.      Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą .

 

ROCZNY PLAN PRACY

 

Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała .

 

1.      Dokładne poznanie dziecka

·         stan zdrowia – konsultacja z pielęgniarką środowiskową, rodzicami dziecka uwzględnianie zaleceń lekarzy,

·         określenie odchyleń w postawie,

·         warunki środowiskowe dziecka,

·         próby sprawnościowe – pomiary możliwości .

·         badania kontrolne :punktowa ocena wad postawy ciała, uproszczone badanie ortopedyczne .

2.      Nauka korygowania błędów postawy – indywidualizacja .

·         nauka przyjmowanie pozycji wyjściowych,

·         kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach w miejscu i ruchu,

·         rozluźnienie i zwiększenie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmocnieniem odcinkowym,

·         stopniowe zwiększenie intensywności ćwiczeń,

·         nauka prawidłowego pogłębionego oddechu,

·         nauka ćwiczeń domowych .

 

Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy.

 

1.      Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez powtórzenia ćwiczeń zmienne

tempo, opór, mięśni obręczy barkowej, grzbietu, klatki piersiowej,

kończyn dolnych, stóp, głowy, brzucha i pośladków .

2. Wyrabianie wytrzymałości .

3. Kontrola stopnia opanowania poszczególnych ćwiczeń .

4. Kontrola dokładności ruchu wykonywanego w określonej płaszczyźnie w

określonej amplitudzie i w odpowiednim zakresie ruchu .

5. Nauka autokontroli, wyrobienie czucia własnego ciała i nawyku

utrzymywania go w pozycjach skoordynowanych .

6. Nauka kontroli przez współćwiczącego w celu wyczulenia dziecina dostrzeganie jakości ruchów i przyjmowanych pozycji .

7. Stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich w czasie ćwiczeń

oraz w różnych sytuacjach, w jakich znajduje się dziecko w szkole, w

domu i poza nimi .

8.      Badania postawy ciała i wskazania na okres wakacyjny .

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DLA DANEJ WADY

 

PLECY OKRĄGŁE

 

1.Likwidacja dystonii mięśniowej .

2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .

3.Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy .

4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

5.Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

·         mięsni piersiowych / wielkich i małych /,

·         mięsni brzucha,

·         mięśni zębatych przednich .

6.Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

·         mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego,

·         mięśni karku,

·         mięsni ściągających łopatki,

·         mięśni pośladkowych,

·         mięśni kulszowo – goleniowych .

7.Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej .

8.Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .

9.Nauka zabawi gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych

 

PLECY WKLĘSŁE

 

1.Likwidacja dystonii mięśniowej .

2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .

3.Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .

4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

5.Wzmocnienie mięśni osłabionych .

·         mięśni brzucha / prostego i skośnego /

·         mięśnia półścięgniastego, półbłoniastego, dwugłowego uda,

·         mięśni pośladkowych,

·         kulszowo – goleniowych,

·         mięsni ściągających łopatki .

3.      Rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

·         mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego,

·         mięśni czworobocznych lędźwi,

·         mięśnia prostego uda,

·         mięśnia biodrowo – lędźwiowego,

·         mięśnia czworobocznego grzbietu / część dolna /.

7. Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .

4.      Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych

 

PLECY WKLĘSŁO – OKRĄGŁE

 

1.      Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .

2.      Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .

3.      Likwidacja dystonii mięśniowej .

4.      Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

5.      Zwiększenie ruchomości w stawach poszczególnych odcinków kręgosłupa .

6.      Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

·         w odcinku szyjnym – mięśnia prostownika grzbietu,

·         w odcinku piersiowym - mięśnia piersiowego większego i mniejszego, zębatego przedniego,

·         w odcinku lędźwiowym – mięsień czworoboczny lędźwi, biodrowo – lędźwiowego, prostownika grzbietu,

·         łydki, smukłego i prostego uda, przywodziciela wielkiego .

7.      Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

·         w odcinku piersiowym – mięśni prostownika grzbietu, równoległobocznego czworobocznego, najszerszego grzbietu,

·         w odcinku lędźwiowym – mięśni brzucha, pośladkowych,

·         półścięgnistego, półbłoniastego, dwugłowego uda .

8.      Zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych – jak przy plecach okrągłych i wklęsłych .

 

PLECY PŁASKIE

 

1. Zwiększenie ruchomości stawów kręgosłupa, szczególnie zgięcia w odcinku Th.

2.      Nauka przyjmowania postawy skorygowanej .

3.      Wykształcenie fizjologicznej kifozy, lordozy i fizjologicznego przodopochylenia miednicy .

4.      Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

·         mięśnia prostownika grzbietu w części C i L,

·         mięśnia piersiowego /wielkich i małych/,

·         mięśnia zębatego przedniego,

·         mięśnia czworobocznego lędźwi,

·         mięśnia biodrowo – lędźwiowego,

·         mięśnia prostego uda,mięśnia smukłego, przywodziciela wielkiego, łydki .

5.      Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

·         mięśnia prostownika grzbietu w odcinku Th,

·         mięśni pośladkowych,

·         mięśni brzucha,

·         mięśnia półścięgnistego, półbłoniastego, dwugłowego uda

·         mięśnia równoległobocznego, czworobocznego grzbietu w części środkowej i dolnej .

6.      Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .

 

KLATKA PIERSIOWA KURZA

 

1.      Zwiększenie ruchomości klatki piersiowej i jej rozmachu .

2.      Zwiększenie siły mięśni oddechowych .

3.      Kształtowanie przeponowego toru oddechowego / z akcentem na fazę wydechu /.

4.      Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy kończyny górnej i brzucha .

5.      Doskonalenie statyki ciała .

6.      Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .

7.      Ćwiczenia ogólnorozwojowe – podnoszące wydolność fizyczna oraz sprawność ogólną .

 

KLATKA PIERSIOWA LEJKOWATA

 

1 . Ćwiczenia ogólnorozwojowe – oddziaływujące na cały narząd ruchu

zwiększające ruchomość w stawach i siłę mięśniową .

2. Ćwiczenia oddechowe – zwiększające pojemność i ruchomość klatki

piersiowej .

5.      Kształtowanie piersiowego toru oddechowego ?z akcentem na fazę wdechu /.

6.      Redresja mięśni piersiowych i powięzi piersiowej / zniesienie barku filiżankowatego /.

7.      Wzmocnienie mięśni obręczy kończyny górnej, grzbietu i brzucha .

8.      Ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową.

9.      Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .

 

SKOLIOZA I POSTAWY SKOLIOTYCZNE

/ asymetria ramion i łopatek /

 

1.      Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .

2.      Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .

3.      Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

4.      Elongacja kręgosłupa / czynna i bierna, w różnych niskich i wysokich /.

5.      Ćwiczenia dla przeciwdziałania utraty fleksyjności kręgosłupa / usztywnianiu się kręgosłupa w części Th 7 – Th 12 .

6.      Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

·         mięśni brzucha,

·         mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego,

·         mięsni pośladkowych,

·         mięsni ściągających łopatki,

·         mięśni karku,

·         mięśni obręczy barkowej .

7.      Ćwiczenia dla pokonania przykurczów :

·         redresja abduktorów biodra,

·         redresja mięśnia prostego uda i wszystkich zginaczy biodra,

·         redresja tkanek po stronie wklęsłej skoliozy lędźwiowej i piersiowej .

8.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin