PODSTAWOWE FORMY LECZENIA I REHABILITACJI - Katarzyna Puławska - Popielarz
MODELE LECZENIA NARKOMANII
MODEL WSPÓLNOTOWO-RESOCJALIZACYJNY
Jego korzenie sięgają tradycji Ruchu Anonimowych Alkoholików. Charles Dederich (ur. 1913 r.) postanowił przeprowadzić eksperyment. Podjął inicjatywę tworzenia stacjonarnych ośrodków leczniczych o charakterze wspólnot. Ośrodki te były oparte o ideę gospodarczej samowystarczalności , społeczny egalitaryzm oraz samorządność.
Pierwsza wspólnota „Synanon” została założona w 1958r. w Kalifornii.
CECHY WYRÓŻNIAJĄCE PIERWSZE WSPÓLNOTY TERAPEUTYCZNE:
MODEL MEDYCZNY
Nurt medyczny wiąże się z tradycyjnym podejściem psychiatrycznym. Uzależnienie traktowane jest jako choroba psychosomatyczna. Pierwsze oddziały stworzono w USA na początku lat dwudziestych XX wieku.
Należy do niego:
MODEL DUCHOWY
Model ten wychodzi z założenia, że narkomania jest chorobą duszy, polega na zerwaniu kontaktu z Siłą Wyższą, z Bogiem. Przejawia się poprzez rozpad systemu wartości wyższych.
Ruch AA i NA, ośrodki buddyjskie, ośrodki wspólnot chrześcijańskich.
MODEL INTEGRALNY
Model integralny charakteryzuje się:
- rozwiniętymi formami pomocy ambulatoryjnej dla osób zagrożonych narkomanią i uzależnionych oraz dla ich rodzin;
- uwzględnia aspekt medyczny pomocy (detoksykacja, diagnoza stanu zdrowia, w koniecznych przypadkach wsparcie farmakologiczne w trakcie długoterminowej terapii, diagnoza psychiatryczna, kuracja osób z zespołem HIV-AIDS);
- opiera się na solidnych podstawach diagnostycznych i stosuje selekcję osób do poszczególnych form terapii;
- charakteryzuje się rozwiniętymi formami pomocy w ośrodkach terapii krótkoterminowej i długoterminowej, które pracują w oparciu o ideę społeczności terapeutycznej;
-uwzględnia wagę wychowawczej i resocjalizacyjnej pracy z osobami uzależnionymi;
- uwzględnia duchowy aspekt pomocy osobom uzależnionym;
-kładzie duży nacisk na przebudowę świadomości i relacji w rodzinie osoby uzależnionej, a co za tym idzie promuje pracę edukacyjną i terapeutyczną z rodziną;
-w jego ramach jest organizowany program wsparcia dla osób, które zakończyły terapię długoterminową (grupy postrehabilitacyjne);
-akcentuje wagę profesjonalnego przygotowania i podnoszenia kwalifikacji terapeutów udzielających pomocy uzależnionym.
PODSTAWOWE FORMY POMOCY DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH I NADUŻYWAJĄCYCH NARKOTYKÓW
1. PLACÓWKI PIERWSZEGO KONTAKTU
2. PLACÓWKI STACJONARNE
3. ODDZIAŁY DZIENNE
Pozwala osobie pozostać w jej stałym środowisku, przy jednoczesnym programie pracy nad problemem uzależnienia.
4. OPIEKA ŚRODOWISKOWA, SOCJOTERAPIA
Odbywa się głównie poprzez sieć klubów i świetlic socjoterapeutycznych, gdzie grupują się dzieci oraz młodzież ze środowisk zagrożonych nadużywaniem narkotyków.
5. PROGRAMY POSTREHABILITACYJNE
Służą one pomocą osobom powracającym do życia w środowisku rodzinnym i społecznym. Pomagają w nowej adaptacji.
Na programy postrehabilitacyjne składa się:
OFERTA LECZENIA STACJONARNEGO PRZEZNACZONA JEST DLA OSÓB :
LECZENIE W OŚRODKU STACJONARNYM JEST OFERTĄ DLA OSÓB:
· ZDIAGNOZOWANYCH JAKO UZALEŻNIONE OD ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH
· MAJĄCYCH DUŻA MOTYWACJĘ DO ZMIANY JAKOŚCI ŻYCIA
· NIE POSIADAJĄCYCH PRZECIWSKAZAŃ DO LECZENIA W RAMACH SYSTEMU STACJONARNEGO (NP. ZDIAGNOZOWANE CHOROBY PSYCHICZNE, MYŚLI SAMOBÓJCZE, OSOBOWOŚĆ „BORDER-LINE”)
· ULEGAJĄCYCH STAŁEJ DEMORALIZACJI
PODSTAWOWE METODY ODDZIAŁYWAŃ TO:
· TERAPIA GRUPOWA OPARTA O SPOŁECZNOŚĆ TERAPEUTYCZNĄ
· TRENINGI UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH
· TERAPIA INDYWIDUALNA
· TERAPIA RODZINNA
· ERGOTERAPIA
CELE LECZENIA
· UTRZYMANIE ABSTYNENCJI OD NARKOTYKÓW I ALKOHOLU
· NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI SAMODZIELNEGO I KONSTRUKTYWNEGO ROZWIĄZYWANIA WŁASNYCH PROBLEMÓW
· PODEJMOWANIE RÓL SPOŁECZNYCH
· ZERWANIE Z SUBKULTURĄ NARKOMAŃSKĄ
· PODJĘCIE PRACY ZAROBKOWEJ, KONTYNUOWANIE NAUKI
· ODNALEZIENIE I ROZUMIENIE SENSU ŻYCIA
· PODJĘCIE TRUDU ROZWOJU OSOBOWEGO
ZASADY DZIAŁANIA SPOŁECZNOŚCI TERAPEUTYCZNEJ
· ZASADA AKTYWNEGO UDZIAŁU PACJENTÓW W LECZENIU
· ZASADA OTWARTEJ KOMUNIKACJI
· ZASADA DEMOKRATYCZNOŚCI (RÓWNOUPRAWNIENIE W PODEJMOWANIU DECYZJI)
· ZASADA ZESPOŁOWOŚCI
· ZASADA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ
· NACZELNE ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W SPOŁECZNOŚCI TERAPEUTYCZNEJ
· ZAKAZ UŻYWANIA NARKOTYKÓW ORAZ PICIA ALKOHOLU
· ZAKAZ STOSOWANIA PRZEMOCY LUB GRÓŹB Z NIĄ ZWIĄZANYCH
· ZAKAZ UPRAWNIANIA SEKSU MIĘDZY MIESZKAŃCAMI
NACZELNE ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W SPOŁECZNOŚCI TERAPEUTYCZNEJ
PROCEDURA PRZYJĘCIA PACJENTA DO OŚRODKA STACJONARNEGO
W procedurze przyjęcia do ośrodka powinno się zadbać o następujące elementy:
Z pacjentem należy przeprowadzić wywiad, określić motywację do leczenia.
W przypadku przyjmowania do leczenia dzieci i młodzieży niezbędna jest zgoda rodziców/opiekunów prawnych.
TERAPEUTYCZNY CYKL PACJENTA W OŚRODKU LECZENIA DŁUGOTERMINOWEGO
Leczenie w warunkach ośrodków długoterminowych obejmuje trzy podstawowe elementy:
RESOCJALIZACJA wiąże się z koniecznością przebudowy nieuczciwych zachowań o charakterze przestępczym i chuligańskim.
WYCHOWANIE obejmuje kształtowanie podstawowych umiejętności współżycia społecznego i odpowiedzialności za własne działania.
TERAPIA wiąże się z przepracowaniem negatywnych postaw i bolesnych emocji, warunkujących uzależnienie, ze stworzeniem możliwości trzeźwienia i utrzymywania abstynencji, z wglądem w mechanizmy uzależnienia i z budowaniem pozytywnego systemu wartości oraz twórczej wizji życia.
POSZCZEGÓLNE STADIA LECZENIA OSOBY UZALEŻNIONEJwg George DeLeon (De Leon 2000)
Etap poprzedzający właściwe leczenie
1. Zaprzeczenie:
2. Ambiwalencja:
3. Motywacja zewnętrzna:
4. Motywacja wewnętrzna:
Etap właściwego leczenia
1. Gotowość do zmiany swojego życia:
2. Gotowość do podjęcia leczenia:
3. Podjęcie trudu leczenia uzależnienia podczas pobytu w ośrodku, utrwalanie abstynencji.
Etap zewnętrzny po zakończeniu leczenia
1. Kontynuacja abstynencji, dalsze trzeźwienie:
2. Integracja oraz zmiana tożsamości:
ETAPY LECZENIA W PROGRAMACH DŁUGOTERMINOWYCH
ETAP 1 (próbny), pierwszy po miesiącu pobytu
Podstawowe cele i formy leczenia:
a) wspieranie motywacji,
b) wdrażanie do przestrzegania regulaminu,
c) nawiązanie kontaktu z grupą, kształtowanie otwartej postawy w relacjacjach interpersonalnych,
d) wykonywanie zleconej pracy,
e) rozmowy z członkami społeczności terapeutycznej,
f) obowiązek wypowiadania się na wspólnych spotkaniach.
ETAP 2 – trwa od 3 do 6 miesięcy
Czas formułowania i realizowania kontraktu terapeutycznego, nabywania praw i podejmowania społecznych funkcji.
Podstawowe formy leczenia to:
Cele drugiego etapu obejmują:
ETAP 3-przejściowy (trwa 3-4) miesiące
Cele i formy leczenia tego etapu obejmują:
Etap 4 – zewnętrzny (trwa 2-3 miesiące)
Pacjent mieszka poza ośrodkiem.
Podstawowe formy i cele leczenia na tym etapie obejmują:
PROCES PRZEMIANY WEWNĘTRZNEJ OSOBY W OŚRODKU DŁUGOTERMINOWYM
SPOŁECZNOŚĆ TERAPEUTYCZNA
Stanowi specyficzną formę organizacji zbiorowego życia pacjentów na terenie ośrodka. Jest to forma życia zbiorowego. Społeczność terapeutyczna jest grupą o ustalonej strukturze, opartą o więzi nieformalne. Jej podstawowe zadanie wiąże się ze stworzeniem środowiska społecznego, przypominającego powiązania i zależności występujące z jednej strony w rodzinie, z drugiej zaś w grupach formalnych, takich jak grupy szkolne czy pracownicze. Daje to możliwość modyfikowania, normalizowania i zmiany wadliwych postaw i zachowań, rozwiązywania problemów indywidualnych i grupowych. W społeczności terapeutycznej istnieje określona hierarchia, panują jasne reguły i zasady.
CZYNNIKI, KTÓRE DZIAŁAJĄ NA RZECZ LECZENIA W OBSZARZE SPOŁECZNOŚCI TERAPEUTYCZNEJ ( MARTIEN KOOYMAN 1993 ):
1. Społeczność terapeutyczna ma jasną strukturę.
2. Społeczne uczenie się odbywa się poprzez system społecznych interakcji (modelowanie).
3. Istotnym elementem społecznego uczenia się jest konstruktywne przechodzenie kryzysów indywidualnych oraz grupowych.
4. Wszystkie rodzaje aktywności w obszarze społeczności mają potencjalnie terapeutyczny charakter.
5. Odpowiedzialność osoby leczącej się za swoje zachowanie.
6.Wzrost poczucia własnej wartości dzięki kolejnym osiągnięciom, dzięki realizacji zadań.7. Uwewnętrznienie pozytywnego systemu wartości.8. Środowisko, które stwarza okazję do konstruktywnych konfrontacji. 9. Pozytywny wpływ innych leczących się osób.10. Uczenie się rozumienia i wyrażania uczuć.11. Poprawa relacji z rodziną.12. Przemiana postawy życiowej.
PODSUMOWANIE CZYNNIKI WSPIERAJĄCE PROCES TERAPII
· Ocena stanu pacjenta poprzez używanie narzędzi diagnostycznych (diagnoza stopnia uzależnienia, diagnoza psychologiczna, diagnoza stanu zdrowia)
· Wewnętrzna motywacja do zmiany stylu życia
...
Nisa