Koła.pdf

(80 KB) Pobierz
Koła - centrowanie i ciśnienie
Koła - centrowanie i ciśnienie
Żal mi serce ściska jak widzę przejeżdżającego rowerzystę który ma tak mało
powietrza w kołach, że prawie jedzie na obręczach. To że powietrze samo
stopniowo uchodzi z dętek, a na flakach mniej trzęsie nie zmienia faktu że koła
powinny być odpowiednio napompowane!
Wracając do opon. Na boku każdej opony podany jest zakres ciśnień do jakich
powinna być napompowana. O ile nie planujemy przeprawy przez pustynie
polecam pompowanie w okolicach maksimum. Sam, pomimo że na co dzień
jeżdżę na słabej jakości oponach (20 zł sztuka) pompuje 2,5-3,5 atmosfery, a jak
planuje przejechanie większego dystansu po szosie to prawie 4. (czyli
maksimum zalecane przez ich producenta)
Rodzaje wentyli
1. Dunlopa zwany tez rowerowym. Najpopularniejszy wentyl w starych
polskich rowerach typu składak.
2. Presta czyli tzw. cienki lub Włoski. Zaletą jest możliwość szybkiego
spuszczenia powietrza z dętki i bardzo dobra szczelność wentyla. Wadą -
można łatwo ułamać końcówkę zabezpieczającą.
3. Schradera czyli tzw. samochodowy. W razie awarii można go
napompować na każdej stacji benzynowej czy nawet pożyczoną pompką
od przejeżdżającego kierowcy.
Skutki jazdy z za niskim ciśnieniem:
1
30392312.001.png 30392312.002.png
1. zwiększenie oporów toczenia, a co to za frajda z jazdy rowerem, który nie
chce się toczyć?
2. szybsze niszczenie boków opony. Słaba opona kosztuje 20-30 zł lepsze
ponad 100. Oponę można zniszczyć już po przejechaniu kilkudziesięciu
km na za niskim ciśnieniu. Nie szkoda pieniędzy?
3. utrudnione prowadzenie roweru na zakrętach (pomimo większej
powierzchni styku z podłożem - opona zawija się i koło "płynie" w bok)
4. dziurawienie dętek poprzez dobicie obręczą do krawężnika lub innej
nierówności, czyli tzw. "snake". Efektem są 2 charakterystyczne
rozcięcia, równoległe do ścianek obręczy.
5. przy uderzeniu w np. krawężnik że łatwo uszkodzić ściankę obręczy, co
później przy hamowaniu będzie powodowało szarpanie rowerem (w
przypadku hamulców szczękowych).
6. krzywienie się koła. Dobrze napompowana dętka poprawia sztywność
obręczy i zwiększając jej odporność na wykrzywienie.
Centrowanie
Scentrowane koło, czyli takie które ma bicie na boki, zaczyna ocierać o klocki
hamulcowe. W skrajnych wypadkach może nawet nie mieścić się w ramie.
Wyprostowanie go wymaga odpowiedniego ponaciągania, a często i
poluzowania odpowiednich szprych. Jest to trudne i jeżeli ktoś nie wie jak się do
tego zabrać to polecam zaniesienie koła do dobrego serwisu. Tam za kilka (ok.
6-15zl) zrobią to jak należy. Samodzielne próby centrowania kończą się
najczęściej zrobieniem z koła jajka, czyli bicia góra-dół, a jest to już prawie nie
do naprawienia.
Jeżeli koło pochodzi z taniego roweru to prawdopodobnie jego centrowanie jest
nieopłacalne, bo nie da się już wyprostować idealnie i w krótkim czasie na byle
wyboju wykrzywi ponownie. A przy kolejnej próbie prostowania zwykle pękają
już szprychy. Najlepszym rozwiązaniem jest wtedy zakup nowego koła. Te
najtańsze i najpodlejszej jakości kosztują do ok. 30 zł. Lepsze koła opłaca się
złożyć na zamówienie, ale to wydatek co najmniej 100zł.
2
30392312.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin