Pytania egzaminacyjne - Psychologia poznawcza - 5.doc

(47 KB) Pobierz
:55 http://www


http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html
To jest właśnie efekt McGurka... :D Wyjaśnienie pod filmem.
Nie wiem, czy to było gdzieś w materiałach do egzaminu, ale ten efekt omawia się najczęściej w kontekście języka.

Cytuj Odpowiedz

 

13/06/2006 08:46 efekt McGurka jest opisany w Sternbergu, dokładniej w rozdziale o Percepcji, przy percepcji mowy
wiem, bo wczoraj się wzięłam za czytanie :D

To było na pantoflu (dzięki Wam, Które zamieściłyście):
 

1. jakie systemy wymienia Neisser w swoim artykule?
a Spostrzeganie / działanie bezpośrednie -  umożliwia spostrzeganie i skuteczne działanie w najbliższym otoczeniu

 

b Spostrzeganie / wrażliwość interpersonalna – na nich opierają się najbliższe interakcje społeczne

 

c Reprezentacja / rozpoznanie pozwala na identyfikację i adekwatne reagowanie na obiekty i sytuację

 

2. czym zajmuje się psycholingwistyka?

Psycholingwistyka jest to psychologia stosowania języka. Do jej zrozumienia przyczyniły się:

a lingwistyka - badania nad strukturą i zmianami języka

b neurolingwistyka – związek pomiędzy mózgiem i językiem

c socjolingwistyka – związek pomiędzy zachowaniem społecznym i językiem
 

3. system brzuszny i grzbietowy - czym się różnią?
 

4. efekt Mc Gurka - na czym polega?
Efekt McGurka  dotyczy synchronii percepcji wzrokowej i słuchowej. Dopóki ścieżka dźwiękowa odpowiada ruchom warg mówiącej osoby nie mamy problemu z rozpoznaniem tego co mówi.  Jeśli jednak aktor mówi np. „ga” a ruchy jego warg wykonują ruchy dla innego dźwięku np. „ba” jest prawdopodobne, że usłyszysz pośredni dźwięk, w tym przykładzie „da”. Dokonuje się syntezy słuchowej i wzrokowej, dochodząc do wyniku, który jest odmienny od obu. W trakcie normalnej rozmowy wykorzystujemy czytanie z ruchu warg, aby zwiększyć percepcję  mowy.

 

5. teoria percepcji bezpośredniej Gibsona
Wg teorii bezpośredniej percepcji informacja dostępna receptorom zmysłowym, w tym kontekst zmysłowy, wystarcza do spostrzegania czegokolwiek. Nie potrzebujemy wyższych poziomów poznawczych, wcześniejszych doświadczeń czy czegokolwiek innego jako mediatora pomiędzy doświadczeniami zmysłowymi a percepcją. Wykorzystujemy informację kontekstową bezpośrednio – jesteśmy niejako przygotowani do reagowania na nią. Wskazówki potrzebne do zrozumienia tego co widzimy są zawarte w bodźcu. Inteligencja odgrywa jakąś rolę dopiero po zakończeniu przetwarzania percepcyjnego. Model ten wskazuje na sekwencyjność ról percepcji i inteligencji.

 

6. co jest ważne wg systemu sieci neuronalnych?

 

7. jakie dwie stałości pojawiają s najwcześniej?


 

8. funkcje wykonawcze pamięci roboczej

Pamięć robocza = operacyjna.   (chyba)

Pamięć operacyjna – część pamięci długotrwałej, zawiera w sobie pamięć krótkotrwałą.

 

Funkcja - utrzymywanie tylko tej części pamięci długotrwałej, która została ostatnio zaktywizowana i przenoszenie tych części z magazynu i do magazynu czasowego o ograniczonym czasie przechowywania.


 

9. czy pomiar reakcji jest stosowany jako zmienna zależna/niezależna w badaniach eksperymentalnych
 

10. czym jest sylogizm?

Schemat dedukcyjny składający się z przesłanki większej, przesłanki mniejszej i wniosku, który można z nich wyprowadzić ( i którym czasem może być stwierdzenie, że z przesłanek nie wynika żaden wniosek).

 

Sylogizm:

- kategoryczny (o przynależności do danej kategorii)

- liniowy (ilościowe lub jakościowe porównanie terminów)

 

11. 4 metody obrazujące zmiany w mózgu trzeba było poszeregować ale nie pamiętam wg czego
 

12. poziom podstawowy wg badań Rosch
 

13. etap 3 teorii Marra

Teoria percepcji wzrokowej – model komutacyjny.

 

Trójstopniowy proces, aby stworzyć trójwymiarowe spostrzeżenie:

 

a Pierwotny dwuwymiarowy zapis informacji zmysłowej, która dociera do oczu

 

b Dwu i pół wymiarowy zarys danych, który uwzględnia wskazówki głębi i ukierunkowania powierzchni

 

c Trójwymiarowy model, który reprezentuje trójwymiarowe obiekty oraz związki przestrzenne między obiektami.
 

14. zasada zamknięcia Gestaltu

a Zamknięcie - mamy tendencję do percepcyjnego zamykania czy uzupełniania obiektów, które nie są w rzeczywistości zamknięte.
b symetria

c ciągłość

d podobieństwo

e bliskość

f figura - tło

 

15. Co dowodzi istnienia pętli fonologiczej
 

16. efekt Sperlinga
Sperling zastosował w swoich badaniach:

 

a Procedurę całościowego odtwarzania – badani mieli sobie przypomnieć, wszystkie pokazane symbole. Pamiętali tylko 4  i ta liczba była prawie zawsze taka sama i niezależna od liczby symboli w pokazywanym zestawie.

 


amiętali tylko 4  i ta liczba była prawie zawsze taka sama i niezależna od liczby symboli w pokazywanym zestawie.nie mamy problb Procedurę częściowego odtwarzania – badani musieli odtwarzać, tylko część z tego, co widzieli. Prezentacja symboli odbywała się w 3 rzędach po 4 litery każdy. Sygnał wskazywał, który rząd badani mają odtworzyć.

 

Procedura druga (b) spowodowała ogromną zmianę ilości odtwarzanego materiału (wzrost w drugim przypadku). Po wykorzystaniu procedury Sperling odkrył, że badanym jest dostępnych ok. 9 z 12 symboli, jeśli otrzymywali wskazówkę, który rząd odtworzyć przed lub bezpośrednio po pojawieniu się materiału. 1 s późniejsza prezentacja zmniejszała odtwarzanie do ok. 4 – 5 elementów z 12 ( mniej więcej tyle co przy całościowym odtwarzaniu).

Magazyn pamięci ikonicznej potrafi przechować ok. 9 elementów ale czas trwania informacji w nim jest bardzo krótki.

 

 

17. co różni ekspertów od nowicjuszy
 

18. 3 etapy odnośnie uwagi u wg Treisman

a Bez udziału uwagi („przeduwagowo”) analizujemy cechy fizyczne bodźca.

Proces ten jest wykonywany symultanicznie (paralelnie) na wszystkich napływających bodźcach. W przypadku bodźców wykazujących poszukiwane cechy przekazywany jest sygnał na kolejny etap.
 

b  Analizujemy czy dany bodziec posiada wzorzec (jak mowa, muzyka).

Mają, to sygnał na kolejny etap.

 

c Koncentrujemy uwagę na bodźcach, które doszły do tego etapu i sekwencyjnie oceniamy napływające przekazy, przypisując odpowiednie znaczenia wyselekcjonowanym przekazom.

 

19. "wąskie gardło"

Niektóre teorie uwagi zakładają istnienie filtra czy wąskiego gardła i wg nich informacja jest selektywnie blokowana lub osłabiana, gdy przechodzi z jednego poziomu na drugi.


20. czym są naiwne teorie umysłu
 

21. co bada test fałszywych przekonań
 

22. kiedy dziecko nabywa pojęcia przyczynowości (chyba) i jaką procedurą się to bada
 

23. które ze zdań dotyczące kategoryzacji jest fałszywe

?
 

24. badania testem Wasona
 

25. co oznacza intencjonalność

Znacie jakieś odpowiedzi?
:-)

13/06/2006 09:42 to do tego sylogizmu to sprecyzuję:
 

Na to nie znalazłam odp. Napisałam jak mi się wydaje.

sylogizm jest przykładem wnioskowania dedukcyjnego, a wnioskowanie przez prawdopodobieństwo warunkowe opierające się o obserwacje jest przykładem wnioskowania indukcyjnego. (coś takiego)
(w odpowiedziach były dwa właściwe słowa)

metody zmiany mózgu trzeba było poszeregować wg kryterium czasu

ogólnie odnoszę wrażenie z pytan, które jużm padły na pantoflu, że w obu grupach były takie same pytania, tylko w różnej kolejności :) (to tak na pocieszenie)

Cytuj Odpowiedz

13/06/2006 10:41 po egzaminie z pamieci obiecuję napisać cos wiecej o hamanie, bo jeszcze sie nie zaczęłam uczyć :D i troche się już zaczynam denerwować tym faktem.

Ja powiem tak- wykłady by wystarczyły zupełni, jeżeli ktoś ma na tyle siły woli i zdolnosci, zeby móc sie skupić na tym co mówi pan haman. Efekt mc gurka była na wykładach dw razy, raz dokładnie i nawet długo omawiany.

a co do pytan na zerowce to bylo tak, ze te pyt co byly w jednej grupie np na 1 stronie w drugiej byly na 3, ale nie wszystkie..

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin