Internetowa Baza Pomocy Studentów Psychologii - psychol
www.psychobaza.prv.pl
Odwiedź nas!
Co głosi teoria optimum aktywacji Hebba ( reaktywność a zapotrzebowanie na stymulację)
- Jednostka dostarcza sobie stymulacji, po to aby osiągnąć optymalny poziom aktywacji
- Zbyt intensywna stymulacja prowadzi do tego, że jednostka podejmuje działania obniżające poziom aktywacji i doprowadzające ten poziom do optymalnego
- Aktywność stanowi właściwość organizmu pełniącą podstawową funkcję regulacyjną w doprowadzeniu lub też utrzymaniu optymalnego poziomu aktywacji
- ELIAN: optymalny poziom aktywacji, stanowiący standard regulacji stymulacji; powinien być tak ustawiony jako pewne pasmo, umieszczone w środkowej części continuum poziomu aktywacji
- Pod względem szerokości pasma optymalnej aktywacji zachodzą różnice indywidualne i różnice te zależą od poziomu reaktywności
- Jednostki nisko reaktywne posiadają zawsze pasmo, aniżeli osoby o wysokim poziomie reaktywności
1. Pojęcie cechy i podział wg Cattela
- dynamiczne
o cechy ergi – źródłowa, wrodzona, psychofizyczna dyspozycja, która skłonna jest do zwracania uwagi na pewną klasę bodźców do reakcji z nimi, mają charakter treściowy ; są utożsamiane z wrodzonymi dyspozycjami : seksualne, bezpieczeństwa i opiekuńcze, ucieczki, głodu
o sentymenty – środowiskowe, źródłowe, ukształtowane przez środowisko, dynamiczne, źródłowe mają charakter treściowy, przejawiają się w tendencji do spostrzegania pewnych obiektów; może nimi być : własna osoba, inne ważne osoby, zawód, kariera, sport, praktyka
o postawy- dynamiczne,powierzchniowe, środowiskowe mają charakter treściowy; znajdują się najbliżej obwodu, stanowią tendencję do działania w określony sposób wobec pewnych obiektów, może ale nie musi być werbalnie wyrażona np. żona, dzieci, rodzice / można badać wprost – kwestionariuszem/
- temperamentalne – głównie konstytucjonalny charakter z formalnymi stanami zachowania, szybkość reakcji, itp., niezależne od sytuacji, ( względnie) nie wiążą się z określonymi przedmiotami
- uzdolnieniowe – cechy poznawcze konstytucjonalne i środowiskowe, określają jak dobrze jednostka może wykonywać określone zadania – inteligencja płynna i skrystalizowana
· zdolności :
o centralne – ogólne parametry pracy mózgu jako całości, które determinują wszystkie czynności poznawcze; tempo pracy umysłu, łatwości kojarzenia, sprawności pamięci ( inteligencja płynna- zdeterminowana przez kompetencję jednostki
o lokalne- wrodzona i nabyta organizacja pól sensorycznych mózgu leżących u podstaw zdolności specjalnej pracy mózgu i motoryki
o pośredniczące- nabyte nawyk umysłowe pod wpływem uczenia się, wiążą się z inteligencją skrystalizowaną
podział CECH
indywidualne wspólne
źródłowe powierzchniowe
* konstytucjonalne - środowiskowe
· dynamiczne - dynamiczne
· temperamentalne - temeramentalne
· uzdolnieniowe - uzdolnieniowe
7. Główne tezy teorii Adlera
Adler – twórca psychologii indywidualnej. Był wiedeńskim psychiatrą, wspólnie z Freudem akcentował rolę dzieciństwa w kształtowaniu się jednostki. Cofając się do dzieciństwa szukał przyczyn zaburzeń.
- w. Adlera głównym motywem postępowania jest poczucie niższości, walka o uzyskanie znaczenia, widoczna od najwcześniejszych lat życia. Poczucie niższości jest błogosławieństwem dla człowiek, bowiem jest to czynnik rozwoju jednostki. Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest uspołecznienie wynikające z kontaktu z matką.
Przyczyny poczucia niższości
- człowiek rodzi się słaby, mały, od dzieciństwa czuje się słabszy od innych i uzależniony od innych
- niższa wartościowość narządów np. : mowy, słuchu, wzroku, kalectwo . brak urody, przewlekłe choroby – czynniki te powodują zależność, czynniki biologiczne
- rozmaite czynniki rozmaite np. ubóstwo
- przynależność do dyskryminowanej, mniejszościowej grupy lub kategorii społecznej ( np. ojciec alkoholik)
- różne błędy wychowawcze: rozpieszczanie uczy dziecko postawy roszczeniowej, egoistycznej, ciągła krytyka
KOMPLEKS NIŻSZOŚCI
- brak uspołecznienia jednostki wiąże się z kompleksem niższości ( pychą, próżnością, chełpliwością, nadmiernym wywyższaniem się, snobizmem, męskim zachowaniem u kobiet, kobiecym u mężczyzn, przypisywanie dużego znaczenia drobiazgom.
o Te dwa kompleksy mogą przejawiać w różny sposób
§ Pozytywny – powoduje wyrównanie braków, uzyskanie suksesu, a czasem znaczne nawet przewyższanie innych ( kompensacja, hiperkompensacja)
§ Negatywny – u osób biernych ucieczka od życia w świat fikcji 9 muzycy, poeci), ucieczka w chorobę ( nerwica, świadome tworzenie symptomów chorobowych).U osób aktywnych ucieczka w alkoholizm, narkomanię, a w konsekwencji nawet samobójstwo.
Znaczna część uspołecznienia wiąże się z kontaktem z MATKĄ i OJCEM .Może to w sposób pozytywny wpływać na wychodzenie z kompleksów. Duże znaczenie na kolejność narodzin.
- pierwsze dziecko – obdarzone przesadną troską, co rodzi poczucie niższości, gdy rodzą się kolejne dzieci; starsze odczuwa wówczas negatywne nastawienie otoczenia. Wśród tych dzieci najwięcej jest alkoholików, przestępców.
- Drugie dziecko – jest bardzo ambitne. Musi przecież dojść do głosu i swoich praw
- Dziecko najmłodsze – zwykle rozpieszczane i zepsute
Teoria Adlera ma duże zastosowanie w pedagogice, większość trudności wynika z poczucia
niższości, sukces można osiągnąć nie karcąc dziecka, ale nagradzając je.
I. 1.Wg. Teorii cech osobowość składa się z cech rozłożonych hierarchicznie. Allport: cecha to zorganizowany system wemopsychiczny? Powodujący, że podmiot reaguje w jednolity sposób na pewną klasę bodźców. Cecha istnieje obiektywnie, jest bardziej ogólna niż nawyk
- cecha może być określona empirycznie, jest względnie niezależna od innych cech. Zachowanie człowieka nie jest zawsze zgodne z cechami, lecz należy pamiętać, że nie tylko cecha wpływa na zachowanie
- cecha a postawa. Postawa jest specyficzna lub ogólna. Cecha jest zawsze ogólna. Cecha nie musi mieć przedmiotu, nie zawiera też stosunku negatywnego lub pozytywnego.
2. Podział cech:
a) indywidualne – charakterystyczne dla danej osoby
b) wspólne – pozwalają porównać ludzi między sobą
c) zasadnicze- centralne
d) wtórne - drugorzędowe
3. Z cech wypływa zachowanie, cecha jest wrodzona, kształtowana wewnątrz jednostki
4. Wg. Zawadzkiego : cecha nie jest zmienną obiektywną, lecz zmienną hipotetyczną, nazwą pewnych zachowań, wnioskowaną z powtarzających się zachowań
II. 1.Wg.teorii dymensji: dymensja to przestrzeń między najwyższym a najniższym wymiarem danej cechy, albo między cechą a jej przeciwieństwem (np. introwersja – ekstrawersja)
- Dymensja zakłada nieskończoną ilość stopni między najwyższy a najniższym wymiarem cech, albo między cechą a jej przeciwieństwem poszczególnych osób wartości mogą występować w różnym nasileniu, różne osobowości można umieszczać na różnym poziomie.
- Osobowość to zbiór dymensji, pozycji danej jednostki na poszczególnych wymiarach to indywidualność ( Eysenck)
III. Typy ( np. typologie konstytucjonalne Kreschmera, Sheldona)
1. Trzeba odróżnić typ od klasy czy kategorii
2. Typ to idealny wzorzec ( np.typ.atlety, leptosomika); teoria typów zakłada, że istnieje pewien związek między cechami, cechy takie idą ze sobą w parze i tworzą ze sobą typ.( np. ekstrawertyka)
3. teoria typów zakłada związek między np. cechami budowy ciała a cechami psychiki
4. ludzi porównuje się do idealnego wzorca – typu
5. Rzadko zdarzają się idealne, czyste typy; najczęściej występują przypadki mieszane
6. Podział typów
- typy budowy fizycznej ( kretschmer, Sheldon, )
- typy fizjologiczne ( typ układu nerwowego Pawłowa, Eysencka)
- typy psychiczne ( typologia Junga)
CECHY OSÓB PSYCHOPATYCZNYCH
Osoby psychopatyczne przejawiają wiele charakterystycznych cech ujawnionych na podstawie badań
- poszukiwanie doznań, impulsywność
- nonkonformizm, brak zahamowań i odpowiedzialności
- brak potrzeby odpowiedniej struktury poznawczej
- brak starania o to by żyć zgodnie z normami społecznymi i moralnymi
- posiadają niebywałą umiejętność wnikania w psychikę innych
- duża „siła przebicia”, skłonność do działania w pojedynkę
- umiejętność czynienia z siebie osoby popularnej
- tworzenie własnej legendy
- potrafią wzbudzić wokół siebie charyzmę
- pewni siebie, niezachwiana wiara w swoje możliwości
- nie uczą się z własnego doświadczenia- daje to możliwości przewidywania działań
- wg Pawłowa mają krańcowo silny układ nerwowy
- odmienne obrazy impulsów bioelektrycznych mózgu – inne EEG
- dużo mniejsze przewodnictwo skóry
- występowanie zmian „spontanicznych”- nie uwarunkowanych
- większa niewrażliwość na bodźce otoczenia
- wg. Eysecka – występuje u nich : warunkowy odruch leku”
- mniejsza reaktywność – większa potrzeba stymulacji
- brak zdrowego rozsądku, niedojrzałość emocjonalna
- niezdolność do miłości, niewierni
- opóźniona mielinizacja
- opóźnione dojrzewanie dendrytów
- późniejszy rozwój płatów przedczołowych
Wśród peryferycznych składników samowiedzy znajdują się :
1. Sądy o regułach generowania wiedzy o sobie – sądy te mogą być nie tylko opisowe, ale też normatywne
2. Reguły komunikowania wiedzy o sobie – opisowe i normatywne – jak jednostka prezentuje siebie w środowisku
3. Formalne oceny sądów osobistych
...
makslojer