PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
DLA GRUPY DZIECI
3 –4-LETNICH „ Żabki”
MARZEC 2010 r.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
ü Określanie przez dzieci pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej i późnej wiosny: odwilż, roztopy, coraz dłuższe dni, słońce grzeje coraz mocniej, często wieje ciepły wiatr itp.
ü Kształtowanie w dzieciach szacunku dla człowieka i jego pracy. Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola; zaznajomienie dzieci z pracą fryzjerki, kucharki.
ü Zapoznanie się z różnymi sposobami hodowania roślin cieplarnianych w kąciku przyrody i prowadzenie obserwacji. Poznawanie i nazywanie przez dzieci podstawowych części roślin: łodyga, liść, korzeń.
ü Eksperymentowanie: wysiewanie nasiona do skrzynek, pielęgnacja roślin w sali, obserwowanie gałęzi w wazonach w sali i na dworze, porównywanie ich rozwoju;
ü Poznanie i kultywowanie zwyczajów oraz obrzędów ludowych związanych z obchodami nadejścia wiosny ( wykonanie słomianej kukły, barwnie ozdobionej; topienie marzanny zwaną też,,śmiertką”).
ü Kultywowanie polskich tradycji wielkanocnych, poznanie symboliki tych świąt. Wspieranie i rozwijanie działalności twórczej dziecka.
Opracowała:
Tematyka wiodąca: „KIM ZOSTANĘ JAK BĘDĘ DOROSŁY”
Termin realizacji: od 1.03.2010r do 12.03.2010r.
PONIEDZIAŁEK:
v „Kiedy będę dorosły”- słuchanie wiersza B.Szelągowskiej ilustrowanego obrazkami.
Cel ogólny :
-poszerzenie słownictwa dziecka o nowe wyrazy związane z zawodami;
-uczenie szacunku dla pracy innych;
Dziecko :
-chętnie uczestniczy w rozmowie „Kim zostanę jak będę dorosły”,
wymienia znane mu nazwy zawodów;
- uczestniczy w ćwiczeniach słuchu fonematycznego;
v „Któż to?”- układanie gotowych elementów i przyklejanie na kartkę;
Cel ogólny:
-doskonalenie analizatora wzrokowego poprzez umiejętne łączenie kilku elementów
w całość;
- nazywanie przedstawionej na obrazku osoby(fryzjer, kierowca, kucharz)
-układa z elementów obrazek ( liczba elementów zróżnicowana w zależności
od możliwości dziecka 2- 4), przykleja na kartkę, koloruje;
Pomoce dydaktyczne:
Wiersz B.Szelągowskiej „Kiedy będę dorosły”, obrazki przedstawiające ludzi
w różnych zawodach; kolorowanka pocięta na części, kredki, klej;
WTOREK:
v „Ile to jest oczek ?”-zabawy z wykorzystaniem dużej kostki do gry;
- poznanie i utrwalenie globalnego ujmowania liczby kropek na kostce,
-odwzorowywanie wyrzuconej liczby ruchem ciała(skoki, tupanie, klaskanie itp.) Dziecko :
-zapamięta układ kropek na kostce;
-chętnie uczestniczy w zabawie matematycznej, cierpliwie czeka
na swoja kolej (Mateusz K., Kubuś J)
v „Wyprawa w świat”- opowieść ruchowa z wyk metody Thulina;
-zachęcanie do samodzielnych rozwiązań ruchowych;
-doskonalenie umiejętności czworakowania;
- prawidłowo wykonuje poszczególne ruchy ciała;
Pluszowa kostka do gry dużych rozmiarów, płyta CD z odgłosami lasu i rzeki,
opowieść ruchowa „Wielka wyprawa w świat Tygrysa”, płyta Cd „Puchatek
i przyjaciele”
ŚRODA:
v „Zwiedzamy kuchnię”- spacer do przedszkolnej kuchni połączony z rozmową z panią kucharką;
-poznanie pracy kucharza;
-kształtowanie odpowiedniego zachowania się podczas pieszych wycieczek na terenie przedszkola;
- wie o konieczności kulturalnego przywitania(dzień dobry), z zainteresowaniem
ogląda wyposażenie kuchni;
v „Gra na rondlach i przykrywkach”- zabawa muzyczna z wykorzystaniem rondelków i przykrywek;
- kształtowanie poczucia rytmu;
- uderza zgodnie z partyturą( garnek, garnek , garnek przykrywka,
przykrywka, przykrywka, garnek)
Garnki i przykrywki wypożyczone od pań kucharek, łyżki drewniane i plastikowe ,
Cd Muzyka instrumentalna;karta pracy 10 „Garnki”
CZWARTEK:
v „Zaczarowane garnki”- zabawy pantomimiczne poprzedzone słuchaniem opowiadania nauczycielki wg utworu H.Podolak z wykorzystaniem sylwet;
-poznanie nazw przedmiotów niezbędnych każdemu kucharzowi;
-doskonalenie koncentracji uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- czyta wspólnie z nauczycielem tekst słowno-obrazkowy;
(nauczyciel tekst-dzieci obrazki); naśladuje kolejne etapy gotowania zupy;
v ” Pieczemy pizze”- lepienie z kolorowej masy solnej;
-rozwijanie inwencji twórczej i doświadczeń plastycznych;
- ugniata w rękach ciasto na pizzę; wie, z jakich produktów ona się składa; toczy kule(pomidorki, oliwki) i wałeczki, (ser żółty, kiełbasa salami)kroi je nożykiem plastikowym; komponuje swoją pizze wg własnego pomysłu;
Pomoce dydaktyczne
„Zaczarowane garnki” utwór H.Podolak w: Moje 3-lata Przewodnik metodyczny wyd.Mac.s.57,sylwety mamy, Mara ,warzyw i przedmiotów gospodarstwa domowego,
masa solna w 4 kolorach ;
PIĄTEK:
v „Łyżka i widelec”- inscenizacja utworu T.Śliwiaka połączone z praktycznym działaniem;
-wdrażanie do uważnego słuchania inscenizowanego tekstu;
-poznanie wyglądu i sposobu wykorzystania sztućców;
- odpowiada na pytanie: co jemy łyżką a co widelcem?; układa sztućce umieszczone
na stoliku przy talerzykach dla lalek(przy głębokich -łyżki, płytkich widelców,
przy kubeczkach-łyżeczki;
v Ćwiczenia gimnastyczne(zestaw 5 )
D- rzuty oburącz woreczków;
N- ruchy naprzemienne
„Łyżka i widelec”- utwór T.Śliwiaka w :Moje 3-lata Przewodnik metodyczny wyd.Mac.s.63
Łyżki i widelce drewniane i plastikowe, zestaw sztućców plastikowych dla lal i misiów;
Woreczki do ćwiczeń gimnastycznych; Księga uśmiechu 4-latka-przewodnik metodyczny Juka s.59
Ćwiczenia poranne: z elementem biegu
Zabawa ruchowa: „Spaghetti”(wg K.W.Vopela)
Zabawy dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjne, kontaktowo-naśladowcze:
Ø „Pomagamy w kuchni”- zabawa naśladownicza; dziecko naśladuje czynności wykonywane przez n-la: krojenie, mieszanie, wałkowanie;
Ø „Spaghetti”-(K.W. Vobel Od stóp)zabawa w kole ; dziecko wczuwa się role gotującego się makaronu, reaguje na sygnał nauczyciela;
Ø „Pieczemy tort” -zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna; dziecko układa z klocków warstwy tortu; określa jego smak i kolor;
Ø „Co najbardziej lubisz jeść?”- zabawa dydaktyczna; dziecko wyszukuje w kolorowych gazetach, książkach swoje ulubione dania; nazywa je;
Ø „Gotujemy dla lal”- zabawa tematyczna; dziecko gotuje posiłki dla lalek, nakrywa do stołu;
Ø „Słodkie ciasteczka z kremem-ćwiczenia artykulacyjne; dziecko naśladuje oblizywanie się od ucha do ucha, głośne mlaskanie, zlizywanie kremu z brody;
Ø „Co jest potrzebne?- zabawa dydaktyczna; dziecko wybiera naczynia niezbędne kucharzowi w pracy spośród innych;
Ø „Puzzle”- dz. układa puzzle, wie, co przedstawia ilustracja;
Ø „Kto tak potarfi?”- zabawa rytmiczno muzyczna; wystukuje łyżką proste rytmy podane przez nauczyciela;
Ø „Echo”- ćwiczenia słuchowe dziecko słucha skąd dobiega głos nauczyciela, powtarza kolejne sylaby;
Ø „Wzięła kucharka…”-zabawa paluszkowi; dz. powtarza treść rymowanki, ilustrując ją ruchem;
Ø „Powrót na swoje miejsce”- zabawa rytmiczno-ruchowa; dziecko tańczy w rytm muzyki na przerwę w muzyce szuka krzesełka ze swoją wizytówką;
Ø „Opowiedz co się wydarzyło”- dz.rozwija mowę poprzez swobodne wypowiedzi nt. ilustracji;
v „U fryzjera”- wycieczka do zakładu fryzjerskiego mamy Melasi;
-poznanie zawodu fryzjera oraz przyborów niezbędnych w jego pracy;
Dziecko:
-dziecko wzbogaca słownik czynny w nowe słowa: grzebień, maszynka, loki, koki;
v „Oto ja”- naklejanie włóczki na kontury głowy dziecka;(i ramion)zainspirowane wyliczanką;
-przypomnienie różnych fryzur oraz sposobów ich uczesania;
- dziecko wykonuje ćwiczenia ruchowo- graficzne, kreśli ręką w powietrzu
włosy proste –(linie pionowe),loki (sprężynki),podkręcone(odwrócona laseczkę);
-nakleja włóczkę, dba o estetykę pracy;
Wiersz „Hopsa sa oto ja”(załącznik),kontury głowy i ramion dla każdego dziecka, pocięta włóczka i molina;
v „Dziesięć palców mam”- zabawa paluszkowa;
-wdrażanie do przeliczanie palców w zakresie dostępnym dziecku;
-poznanie liczebników porządkowych :pierwszy, drugi, trzeci;
- recytuje z pamięci treść rymowanki, określa ile palców jest przy jednej dłoni;
v „Marcowe kaprysy deszczowej chmurki" - zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń słownych.
-doskonalenie skoku obunóż,- kształtowanie analizatora słuchowego podczas zagadek słuchowych,
T. Sąsiadek „zabawy paluszkowe”, kolorowe krążki, gazety, zagadki słuchowe
na płycie Cd;
v „Fryzjer”- ...
marlen107