URZĄDZENIA dżwigowo towarowe.pdf
(
55 KB
)
Pobierz
URZĄDZENIA
URZĄDZENIA
DZWIGOWO – TRANSPORTOWE
Urządzenia dzwigowo – transportowe są to środki do przemieszczania poziomego i pionowego dóbr
materialnych w obrębie placu składowego, magazynu, hali produkcyjnej lub całego zakładu
przemysłowego. Należą do nich:
• urządzenia dzwigowe (dzwignice)
• urządzenia transportu:
- przerywanego (wózki transportowe)
- ciągłego (przenośniki).
DZWIGNICE
Dzwignice są to środki transportu wewnątrzzakładowego o zasięgu ograniczonym lub
nieograniczonym i ruchu przerywanym, służące do prac przeładunkowych i montażowych. RYS 1
A) CHARAKTERYSTYKA KONSTRUKCJI I ZASTOSOWANIE GŁÓWNYCH TYPÓW DZWIGNIC
1. DZWIGNIKI
Należą do najprostszych dzwignic. Służą do przemieszczania pionowego (czasem poziomego)
ładunków na niewielką wysokość odległość za pośrednictwem sztywnych elementów – śrub,
zębatek oraz tłoków hydraulicznych lub pneumatycznych. Dzwigniki śrubowe i zębate napędzane
ręcznie. RYS 2a i b stosuje się przy pracach montażowych do podnoszeni ładunków o masie do 25t
na wysokości do 400 mm. W kolejnictwie stosowane są dzwigniki śrubowe o napędzie silnikowym,
mogące podnosić ładunki o większej masie (dzwigi typu Beckera).Dzwigniki tłokowe z napędem
ręcznym lub silnikowym stosuje się do podnoszenia masy rzędu do 500t na wysokości 200 – 1600
mm. RYS 2c.
2. CIĄGNIKI
Tworzą drugą grupę dzwignic prostych. Służą do przeciągania lub podnoszenia ładunków za
pomocą cięgien linowych bądź łańcuchowych z zastosowaniem odpowiednich zaczepów.Wyciągniki
RYS 3 stosuje się do prac montażowych do obsługi maszyn i pieców, do przeładunków na rampach i
w magazynach oraz jako wyposażenie suwnic. Dotyczy to zwłaszcza wyciągów z napędem
elektrycznym, wyposażonych w koła jezdne, umożliwiające przemieszczanie wzdłóż belki nośnej
suwnicy. Główne dane techniczne wyciągów produkcji krajowej podano w TAB 2. Wyciągi
stojakowe, kozłowe i przyścienne z ręczną korbą RYS 4a stosuj się przy pomocniczych pracach
montażowych i remontowych. Szerszy zakres zastosowania znajdują wyciągi stojakowe stałe i
wózkowe napędzane silnikami elektrycznymi. RYS 4b ,sterowane bezpośrednio lub zdalnie Często
stanowią one wyposażenie suwnic i żurawi. Główne dane techniczne TAB 3.
3. DZWIGI LUB WYCIĄGI ELEKTRYCZNE
Stosuje się do pionowego przemieszczania ładunków (towarów lub ludzi) w kabinach lub na
pomostach wzdłóż prowadnic pionowych (czasem pochylonych wzdłóż pod kątem).Dzwigi szybowe
– wykonuje się z maszynownią górną (umieszczoną nad szybem), dolną lub boczną oraz wyposaża
w układy sterowania przestawne: zbieracze, gumowo – zbieracze i grupowo rozdzielcze.
Odrębną grupę stanowią dzwigi budowlane pionowe RYS 5 tzn. wyciągi masztowe wolno stojące i
przyścienne. TAB 4.
4. SUWNICE
Stanowią jedną z głównych grup o szerokim zakresie zastosowania. Stosuje się je do obsługi hal
produkcyjnych, magazynów i otwartych składowisk oraz do obsługi procesów technologicznych.
Najczęściej stosowane są suwnice pomostowe RYS 6. Zależnie od przeznaczenia wyróżnia się:
suwnice hutnicze, odlewnicze, magazynowe wyposażone w haki lub w odpowiednie chwytaki,
uchwyty, widły do sterowania. TAB 5.W celu zwiększenia intensywności obsługi hal produkcyjnych
można zainstalować pod suwnicami wspornice o dźwigu 3 – 8 t i wyciągu 4 – 10 m lub żurawie
pościerano – przejezdne, umożliwiające podawanie materiałów na stanowisko pracy, do których
dostęp dla suwnic jest utrudniony. Do obsługi terenów otwartych stosuje się suwnice bramowe RYS
7 lub półbramowe oraz mostowe o rozpiętości do 80 m, które wyposaża się w żuraw podwieszony
albo podnośnik taśmowy TAB 6. Coraz większe zastosowanie znajdują suwnice kontenerowe RYS 8
umożliwiające przeładunek wielkich kontenerów, sterowane ręcznie lub automatycznie.
Konstrukcje nośną mostów suwnicowych wykonuje się w postaci:
- jednego lub dwóch dzwigów spawanych z kształtowników walcowych, które stosuje się do
przenoszenia mas rzędu 10 t przy rozpiętości do 14 m.
- Kratownicy z kształtowników walcowych lub rur (wykonanie pracochłonne i wrażliwe na zmiany
otoczenia).
- Blachownicy jednej lub dwuśrodnikowej albo o przekroju trójkątnym bądż też ukł. ramowego i
sprężynowego.
Kształt dżwigni zależy przebiegu momentów zginających przy zachowaniu stosunku wysokości h do
rozpiętości l w zakresie 1/12 do 1/32. RYS 6c
Czołownice ( poprzecznice), w których są osadzone koła jezdne, ze względów montażowych i
transportowych wykonuje się z 2 części, które po ustawieniu na torze łączy się śrubami.
5. UKŁADNICE
W magazynach i składach znajdują zastosowanie układnice ramowe i słupowe, przejezdne po
szynach lub podwieszone o udzwigu 160 – 630 kg, służące do obsługi regałów o dużej wysokości.
6. ŻURAWICE
Stanowią pod względem częstotliwości zastosowania drugą po suwnicach grupę dzwignic.
Obsługują one przestrzeń w kształcie walca o wysokości równej podnoszenia promienia, czyli
równej wysięgowi. Najprostsze żurawie stałe to żurawiki okienne i przyścienne o momencie
użytkowym 20 – 100 kn.n, ze stałym wysiągnikiem o niepełnym obrocie i z wyciągarką
umieszczoną na konstrukcji wspornej. Stosuje się je do pomocniczych prac na budowlach. Stałe
żurawie wolnostojące RYS 9a, zwykłe, pełno obrotowe wykonuje się z wysięgiem stałym lub
zmiennym, uzyskiwanym przez wychylenie wyciągnika za pomocą ukł. linowego albo przez
zastosowanie wózków wodzakowych, przejezdnych wzdłóż poziomego wysięgnika. Odmiany tego
typu żurawi to:
- żurawie obracające się na kołkach osadzonych w ramie nośnej lub po wieńcu utworzonym z
wałków obrotowych,
- żurawie portowe, zwykle wypadowe o udzwigu 8 – 12 t i wysięgu do 40 m,
- żurawie kontenerowe wyposażone w osprzęt do przeładunku kontenerów.
Żurawie stałe wykonuje się w postaci ustrojów kratownicowych, spawanych z kształtowników lub
rur stalowych albo też z wieżą w postaci rury o określonej średnicy. Wyposażenie w kabinę
sterowniczą, przesuwną wzdłóż wieży, umożliwia dogodną obsługę. Stosuje się też sterowanie
zdalne. Większe zastosowanie, zwłaszcza w budownictwie znajdują żurawie towarowe (zwykle
dwuszynowe). Buduje się je podobnie do żurawi stałych RYS 9b. Odmianę żurawi szynowych
stanowią żurawie kolejowe o udzwigu do 160 t, służące głównie do usuwania skutków awarii na
kolei. Do napędu żurawi stałych i szynowych stosuje się za zwyczaj układy z silnikami
elektrycznymi prądu stałego, które zapewniają dużą elastyczność i płynność ruchów. TAB 7
Coraz większe zastosowanie mają żurawie jezdniowe:
- żurawie warsztatowe o udzwigu 0,5 – 1 t i wysięgu do 3 m wyposażone w stały lub obrotowy słup
i wysięgnik z typowym wyciągnikiem przejezdnym, albo napędzane ręcznie, pneumatycznie lub
przez silnik elektryczny lub spalinowy. Stosowane są do obsługi stanowisk roboczych w zakładach
produkcyjnych.
- żurawie budowlane składane o udzwigu do 0,6 t pełnoobrotowe, z mechanicznym napędem
podnoszenia i zmiany wysięgu, dostosowane do transportu ręcznego lub za ciągnikiem, stosowane
głównie w budownictwie wiejskim
- żurawie samojezdne montowane na podwoziu własnym lub samochodowym.
RYS 10 , TAB 8
Oprócz omówionych typów suwnic i żurawi spotyka się liczne odmiany:
- dzwignic: kombinowanych, suwnicowo – wspornikowych, suwnicowo – żurawinowych,
- żurawi wielokrotnych.
7. PODESTY
Są to głownie pomosty i rusztowania służą do wykonywania prac wykończeniowych na prostych
ścianach budynków, na których istnieje możliwość ich zawieszenia lub do wszelkich robót
konserwacyjnych do 16 m wysokości. RYS 11
8. DZWIGI LINOTOROWE
Są prostą odmianą kolejek linowych, służących do transportu materiałów sypkich w pojemnikach
lub ładunkach jednostkowych za pomocą wodzaka przemieszczającego się po linie nośnej lub nośno
– ciągnocej, rozpiętej między dwiema podporami rozstawionymi w odległości 100 – 600 m. Stosuje
się je na budynkach obiektów przemysłowych w warunkach, w których transport innymi środkami
jest niemożliwy.
B) PODSTAWOWE ELEMENTY MECHANIZMÓW DZWIGNICOWYCH.
1.ELEMENTY DO PODNOSZENIA I PRZEMIESZCZANIA ŁADUNKÓW
Są to: haki, zawiesia, uchwyty i chwytaki. Haki służą do zawieszania ładunków bezpośrednio lub za
pośrednictwem odpowiednio ukształtowanych uch oraz pętli linowych lub łańcuchowych. Dane
techniczne najczęściej stosowanych haków pojedynczych (jednorożnych) i podwójnych
(dwurożnych) RYS 12a podano w TAB 9. Do podnoszenia ładunków o wysokiej temperaturze
stosuje się haki płytowe jednorożne, złożone z kilku pasów blachy odpowiednio ukształtowanej,
między którymi szczeliny wypełnia się czasem wkładami azbestowymi. Stosuje się również haki w
kształcie pałąków tzw. uszkami. W celu umożliwiania obracania haka z obciążeniem zawieszonego
bezpośrednio na linie stosuje się tzw. sprzęgi, a w przypadku ukł. wielolinowych – zblocza. RYS 12
Do zawieszania ładunków na haku stosuje się:
- wiązanie, pętle lub zawiesie linowe oraz chwytowo zaczepowe RYS 13
- uchwyty kleszczowe RYS 14a, uchwyty elektromagnetyczne używane w stalowniach, walcowniach
i na placach składowych do przenoszenia materiałów ferromagnetycznych, oraz uchwyty
pneumatyczne służące do transportu materiałów płytowych za pomocą ssawek przykładanych do
ich powierzchni.
- chwytaki dwu – lub wielołupinowe do transportu materiałów sypkich luzem RYS 14b, wśród
których rozróżnia się: chwytaki jednolinowe ( o pojemności 0.75 – 12 m), wielolinowe (0,5 – 10
m), silnikowe (0,5 – 8m) i hydrauliczne (0,63 – 1,25).
W celu ułatwienia nabierania materiału, krawędzie łubin chwytaków wyposaża się w pazur lub
szczęki wymienne, wykonanej ze stali manganowej odpornej na ścieranie.
2. CIĘGNA
W dzwignicach stosuje się liny włókienne (zwykle konopne),częściej stalowe oraz łańcuchy. Liny
konopne RYS 15a stosuje się do ręcznych wyciągarek, wielokrążków oraz wiązań łańcuchów. Mają
małą wytrzymałość na rozciągania (rzędu 40 – 140 MPa), są mało odporne na wilgoć i łatwo się
przecierają. Smołowanie i natłuszczanie częściowo uodparnia je na wilgoć, ale zmniejsza
wytrzymałość o 10 – 15 %.Liny stalowe wykonuje się je z drutów stalowych o średnicy 0,2 – 5 mm
i wytrzymałości 1400 – 2000 Mpa, których wiązki skręca się w żyły, te zaś skręcone wokół rdzenia
stalowego lub konopnego, tworzą linię współzwitą lub przeciwzwitą. RYS 15b i TAB 10. Linie łączy
się przez splatanie na długości równej co najmniej 800 średnic w przypadku lin przeciwzwitych i
1000 średnic przy linach współzwitych, albo przez zaprasowanie w specjalnych tulejach. Końcówki
lin zamocowuje się za pomocą kausz (sercówek) i specjalnie wolnego końca za pomocą klina i
łączenie zaciskami. RYS 15c Łańcuch stalowe ogniowe technicznie kalibrowane, spawane lub
zgrzewane. RYS 16a Stosuje się je jako cięgna nośne przy udzwigu do 150 t i prędkości do 0,75 m/
s oraz jako cięgna służące do przemieszczania i podnoszenia ładunków przy napędzie ręcznym.
TAB11 Przy udzwigu rzędu 15 – 30 t i prędkości 0.5 m/s stosuje się łańcuch sworzniowo – płytowe
RYS 16b pewniejsze w pracy od łańcuchów ogniowych lecz cięższe i droższe. Wykonuje się je ze
stali o wytrzymałości 500 – 600 MPa.
3. KRĄŻKI I KOŁA LINOWE
Krążki linowe RYS 17 służą do podtrzymywania i zmiany kierunku lub wyrównania obciążenia i
długości liny. Osadza się je na osiach stałych, zamocowanych w stałych punktach konstrukcji
nośnych lub przesuwnych i łożyskowych ślizgowo albo tocznie. TAB 12 Istotny wpływ na pracę i
trwałość ma ukształtowanie rowka, w którym układa się lina. Niewłaściwy kształt wywołuje zbyt
duże naciski (które nie powinny przekraczać 9 MPa) oraz zjawisko pełzania ( zmiany sprężystego
wydłużenia liny) i wycierania jego powierzchni. Do napędu lin służą tarcze linowe cierne RYS 18.
Stosuje się je do napędzania wyciągów mechanizmów wodzenia w przeciągarkach oraz w
mechanizmach jazdy kolejek linowych. Sprzężenie cierne zależy od wartości konta opasania koła
przez linę, od współczynnika tarcia między kołem a liną oraz od profilu powierzchni koła.
Największe sprzężenie uzyskuje się przy zastosowaniu kół z rowkiem klinowym i półokrągłym. RYS
18c Współczynnik tarcia można zwiększyć stosując drewnianą lub skórzaną wykładzinę rowka.
4. BĘBNY LINOWE
Wykonuje się je w postaci odlewów żeliwnych lub staliwnych, albo zwija i spawa z blachy stalowej
lub rur stalowych. RYS 19 Powierzchnia walcowa bębna ograniczona z obu stron obrzeżami może
być gładka lub rowkowata w celu ułatwienia nawijania pierwszej liny stalowej i zapobiegnięcia jej
spłaszczeniu (wpływa na obniżenie wytrzymałości). Na jednym z obrzeży osadza się napędowe koło
zębate za pomocą śrub prasowanych. Bębny łożyskuje się ślizgowo na stałej osi lub osadza za
pomocą wpustów albo klinów na wałach łożyskowych z reguły toczenia. Koniec liny umieszcza się i
dociska wkładką za pomocą wkrętów i płaskich wkładek. Zamocowanie to powinno być pewne, a
jednocześnie umożliwiać szybką wymianę.
5. KOŁA ŁAŃCUCHOWE
Do prowadzenia lub zmiany kierunku ruch łańcucha albo do przenoszenia siły z łańcuch na inne
elementy ruchome stosuje się: krążki i koła łańcuchowe. Wykonuje się je z żeliwa z odpowiednio
ukształtowaną powierzchnią i osadza lużno na osiach. RYS 20 Mają one mniejszą średnice niż
krążki linowe. W przypadku występowania dużych sił stosuje się staliwne koła łańcuchowe
gniazdkowe o dużej średnicy lub stalowe koła łańcuchowe drabinowe. Bębny łańcuchowe stosuje
się rzadko. Wykonuje się je z żeliwa i tylko do łańcuchów ogniowych nie kalibrowanych.
6. HAMULCE
Najprostszym hamulcem jest zapadka, stosowana przy ręcznym mechaniżmie podnoszenia w celu
zabezpieczenia ładunku przed samoczynnym opuszczaniem się. RYS 21a W nowoczesnych
konstrukcjach dżwignicowych wymagane jest stosowanie pewnie działających hamulców,
przyjmujących energie opadających ładunków mechanizmów będących w ruchu. Najczęściej stosuje
się hamulce klockowe dwuszczękowe z luzownikami elektromagnetycznymi lub
elektrohydraulicznymi. RYS 21b i TAB 13 Tarcie hamulcowe wykonuje się z żeliwa lub staliwa,
szczęki zaś wykłada się ferrodofibryną, ferrodoazbestem lub sprasowaną masą metalowo –
kauczukową. Stosuje się również hamulce tarczowe, w których nacisk jest wywierany na tarczę
osiową RYS 21c oraz hamulce taśmowe RYS 21 działające na zasadzie sprzężenia ciernego między
powierzchnią tarczy hamulcowej a taśmą naciąganą dzwignią jedno – lub dwustronną.
7. SPRZĘGŁA
Najczęściej stosuje się sprężyste sprzęgła palcowe podatne skrętnie oraz jedno – i dwuwieńcowe
sprzęgła zębate niepodatne, samonastawne. RYS 22 Tarcie sprzęgieł wykonuje się z żeliwa lub
staliwa, przy czym tarczę napędową zwykle stosuje się do hamulca.
8. KOŁA JEZDNE
Plik z chomika:
wlkris
Inne pliki z tego folderu:
zaufanie.jpg
(47 KB)
zaklejanie kopert w biurze.avi
(1704 KB)
zagrożenie chemiczne.jpg
(102 KB)
zagrożenia - obróbka drewna.mpeg
(4823 KB)
wypadek w biurze1.avi
(691 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski MP3 - Mówiony Angielski ze słuchu
Budka Suflera - Gniezno Zakończenie lata
Cake Boss
Camera
Catering wesela
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin