Zofia Sękowska - Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.doc

(3309 KB) Pobierz

Zofia Sękowska

WPROWADZENIE

DO PEDAGOGIKI

SPECJALNEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej

im. Marii Grzegorzewskiej

Warszawa 1998

SPIS TREŚCI

OD WYDAWCY                           

WSTĘP                              

Rozdział I. EWOLUCJA TEORII I PRAKTYKI PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

1. Uwagi terminologiczne                              

2. Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej                           

3. Ewolucja pedagogiki specjalnej                           

4. Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej                              

5. Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym                           

6. Trendy rozwojowe we współczesnej pedagogice specjalnej                               

Przedmiot zainteresowań i zakres pedagogiki specjalnej                           

Systemy kształcenia specjalnego                           

7.              Kształcenie specjalne w polskim systemie edukacyjnym                              

Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce                              

Założenia współczesnego systemu kształcenia specjalnego w Polsce  . .                           

Kształcenie pedagogów specjalnych dla systemu integracyjnego                           

8.              Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce (Wiestawa
Szczepaniak-Maleszka)                           

Rozdział II. RESOCJALIZACJA MŁODZIEŻY NIEDOSTOSOWANEJ SPOŁECZNIE

1. Pojęcie resocjalizacji                             

2. Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich                              

3. Wykolejenie społeczne                           

4. Objawy wykolejenia społecznego młodzieży                           

5. Przyczyny przestępczości                           

6. Przestępczość nieletnich i formy jej zwalczania                              

7. Cele i zasady wychowania resocjalizującego                           

8. Resocjalizacja w środowisku otwartym                              

9. Resocjalizacja w zakładach poprawczych             

 

10.   Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych                           

11.   Współczesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej                               

12.   System opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie                           

Rozdział III. REHABILITACJA DZIECI NIEWIDOMYCH I SŁABOW1DZACYCH

1. Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narządu wzroku                           

2. Dysfunkcje narządu wzroku                              

3. Osoby niewidome i słabowidzące                              

4. Stopień inwalidztwa wzroku a możliwości rehabilitacji pedagogicznej                           

5. Przyczyny inwalidztwa wzroku                           

6. Ewolucja sytuacji społecznej i kształcenia niewidomych                              

  7. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka                                                                     

   8.   Przegląd badań nad dziećmi słabowidzącymi                           

9   Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i słabowidzących                           

10. Stres i frustracja w życiu dziecka z inwalidztwem wzroku                           

11. Elementy specjalne kształcenia niewidomych i słabowidzących                           

Pismo punktowe L. Braille'a                               

Zasada poglądowości w nauczaniu niewidomych                           

Wskazówki metodyczne                           

Ćwiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kształceniu niewidomych                           

12. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów niewidomych                           

13. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów słabowidzących                           

14. Problemy integracyjnego kształcenia uczniów niewidomych i słabowidzących                              

15. Rehabilitacja zawodowa niewidomych i słabowidzących                              

Rozdział IV. REHABILITACJA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZACYCH

1.               Pojęcie głuchoty                             

2.               Głuchota a rozwój psychiczny dziecka                           

3.               Specyfika procesów poznawczych u dziecka z uszkodzonym słuchem                           

4.               Specyficzne warunki kształtowania mowy dzieci niesłyszących                           

5.               Problematyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących                           

6.               Rozwój szkolnictwa dla dzieci niesłyszących                              

7.               Wychowanie dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym                              

8.               Metody nauczania mowy dzieci niesłyszących                              

9.               Współczesne tendencje w rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących                           

 

10.  System fonogestów jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci niesłyszące

.                           

11.  Perspektywy rehabilitacji niesłyszących                           

Rozdział V. REHABILITACJA DZIECI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

1. Definicja upośledzenia umysłowego                              

2. Profilaktyka w zakresie upośledzenia umysłowego                              

3. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo                              

4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo                              

5. Realizacja zadań szkoły specjalnej                           

6. Kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych                              

7. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo                              

8. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzonych umysłowo   . . .             

9. Nauczanie całościowe (globalne) przez stosowanie metody ośrodków pracy                               

10.              Realizacja metody ośrodków pracy                              

Zajęcia wstępne                               

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin