Samouczek Geometry Expression PL.pdf

(2212 KB) Pobierz
Microsoft Word - Samouczek Geometry Expression PL .doc
TUTORIALS
Samouczki Geometry Expression
http://www.geometryexpressions.com/
Przekład:
Robert Wiśniewski
http://chomikuj.pl/bobwis
Samouczki te są przeznaczone jako pomoc w rozpoczęciu pracy z programem Geometry Expressions
Odnoszą się one do idei omawianych w podręczniku Solving Geometry Problems Using Geometry
Expressions i z dokumentacją programu, z którymi należy sie najpierw zapoznać.
SPIS TREŚCI
Samouczek 1. Definiowanie i rozwiązywanie problemu
Poznawanie interfejsu programu
Definiowanie problemu
Obliczanie wyniku
Rozwiązywanie konfliktów deklaracji i ograniczeń
Tworzenie własnych wyrażeń
Samouczek 2. Tworzenie i manipulowanie krzywą
Wstawianie miejsca zerowego
Blokowanie zmiennej
Animacja zmiennej
Obliczanie równań parametrycznych i jawnych
Tworzenie odbicie miejsca zerowego
Porównywanie odbić miejsc zerowych i równań
Badania we własnym zakresie
KONWENCJE DOKUMENTACJI
Widzisz
Znaczenie
RETURN
Klawisz ENTER
CTRL+ Z
Wcisnąć i przytrzymać klawisz CTRL oraz wcisnąć klawisz Z
Enter
Wpisać wartość lub kliknąć aby utworzyć obiekt i wcisnąć klawisz ENTER
File | New
Wykonuje polecenie New (nowy) zawarte w menu File (plik)
757596252.006.png 757596252.007.png 757596252.008.png
- 2 -
SAMOUCZEK 1.
Definiowanie i rozwiązywanie problemu
W samouczku tym poznamy poniższe zagadnienia:
Zaznajamianie się z narzędziami
Definiowanie prostego problemu
Obliczanie wyniku
Rozwiązywanie konfliktów ograniczeń i deklaracji
Wprowadzanie i obliczanie wyrażeń
Podczas pracy należy pamiętać o tym, że na początku nie trzeba rysować dokładnie – Geometry
Expressions poprawi rysunki podczas pracy na podstawie dodanych ograniczeń.
Nie należy się martwić popełnianymi błędami. Wielopoziomowe polecenie cofania Edit | Undo (skrót
klawiszowy CTRL + Z ) oraz ponawiania Edit | Redo (skrót klawiszowy CTRL + Y ) pozwalają na
powrót i przechodzenie w obie strony w sekwencji wykonywanych operacji, co pozwala na ich
eksplorację podczas pracy.
Poznawanie interfejsu programu
1. Uruchomić program Geometry Expressions jeśli
jeszcze nie jest to zrobione.
2. Wybrać polecenie menu File | New .
Otworzy się nowa, pusta strona zajmująca lewą i środkową
część okna.
Po prawej stronie od góry do dołu znajdują się palety
definiujące proces pracy przy rozwiązywaniu problemów
geometrycznych.
Narzędzia do tworzenia obiektów geometrycznych Draw
Wprowadzanie ograniczeń i deklaracji Constrain (Input)
Tworzenie konstrukcji Construct
Obliczanie wyników Calculate (Output)
Pod nimi znajdują się palety pozwalające na:
Wstawianie symboli Symbols
Sterowanie wartościami zmiennych Variables
757596252.009.png
- 3 -
Można powiększać rozmiar widoku ekranu jeśli niektóre palety są zasłonięte innymi.
3. Można ukrywać palety indywidualnie przez kliknięcie ikonki w górnym prawym r4ogu
okienka palety. W ten sposób można zamknąć paletę, która aktualnie jest zbędna. Samouczki
te nie będą korzystały z palety symboli Symbols , a więc można ją zamknąć. Aby wyświetlić
ukrytą paletę, wybrać polecenie menu View | Tool Panels . Po otworzeniu podmenu
zobaczymy listę głównego paska narzędzi oraz palet do wyboru. Opcje posiadające znaczniki
są wyświetlane, a opcje bez znacznika są ukrywane.
757596252.001.png
- 4 -
Można dostosowywać interfejs użytkownika w różny sposób. Służą do tego opcje dostępne w menu
widoku View takie jak: Zoom , Scale , Axes etc., oraz opcje dostępne w okienku dialogowym
otwieranym poleceniem menu Edit | Preferences w sekcjach Text & Pictures oraz Math .
Przykładowo, w okienku dialogowym właściwości, w sekcji Math , można znaleźć opcję złożoności
pośredniej zmiennej: Intermediate Variable Complexity , która może w pewnych przypadkach
wpływać na aktualnie obliczane wyrażenie. Niska wartość graniczna mówi aplikacji aby podstawiała
tylko możliwie jak najprostsze zmienne pośrednie. Wyższe wartości graniczne podstawiają bardziej
zliczone zmienne pośrednie.
4. W palecie wstawiania Draw , wybrać narzędzie rysowanie odcinka linii prostej.
5. Rozpoczynając od dolnego lewego rogu rysunku, kliknąć i przytrzymać klawisz myszki oraz
narysować odcinek przeciągając myszka do góry i w prawo. Program Geometry Expressions
wstawi pierwszy punkt w miejscu pierwszego kliknięcia i drugi punkt w miejscy zwolnienia
klawisza myszki. Zostaną również w tych punktach wstawione odpowiednio etykiety liter A i B .
757596252.002.png 757596252.003.png
- 5 -
6. Gdy narzędzie rysowania odcinka linii prostej jest jeszcze aktywne (zaznaczone), przesuwać
myszkę w obszarze rysowania aby nowy odcinek rozpoczynał się w jednym z tych punktów.
Geometry Expressions będzie śledził położenie rysującego kursora, przyciągając go do
istniejącej geometrii gdy kursor znajdzie się dostatecznie blisko niej.
7. Spróbujcie utworzyć inne obiekty geometryczne za pomocą tego samego lub innego
narzędzia rysowania. Gdy będziecie gotowi, cofnijcie ( Undo ) te polecenia aby usunąć wszytko
oprócz pierwotnie narysowanego odcinka AB .
8. Sekcja Output w okienku dialogowym właściwości wyświetlania Display Properties jest
miejscem, w którym możemy zobaczyć wiele opcji sterowania wyglądem wyników zadań
geometrycznych. Wyrażenie wynikowe powinno być podświetlone. W przeciwnym razie
polecenie menu Edit | Properties wyświetlające to okienko dialogowe będzie niedostępne.
Definiowanie problemu
Aby rozpocząć, skorzystamy najpierw z narysowanego wcześniej odcinka i dodamy do niego trzy
następne w sposób pokazany na poniższym rysunku:
1. Gdy narzędzie rysowania odcinka linii prostej jest jeszcze aktywne, umieścić kursor obok
punktu B i narysować trzy dalsze odcinki linii prostej (pamiętamy o tym, że nie musimy
rysować dokładnie). Aby upewnić się, że punkt D leży na odcinku AC , przesunąć kursor
w pobliże odcinka co zaznaczy go i punkt D zostanie dołączony do odcinka automatycznie.
757596252.004.png 757596252.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin