zbudowanym w sposób dający możliwość jednoczesnego respektowania i prawa, i ustaleń polityki (szerzej w rozdziale o działaniach).
Zatem możemy już wyznaczyć pole, na którym administrację można oglądać, wydzielać i badać w kontekście analizy politycznej. Polem tym jest:
I Obszar wszystkich stosunków przedwyborczych obejmujących ustalenia zmierzające do osobowej obsady stanowisk w administracji publicznej (wszystkich jednoosobowych i kolegialnych organów administracji
samorządowej pochodzących z wyborów), a także ustalenia zmierzające do formowania programów wyborczych.
II. Pole stosunków i sytuacji w zakresie wyszukiwania, obsadzania i odwoływania ze stanowisk publicznych w państwie w zakresie, w którym nie jest to uregulowane, expressis verbis w prawie.
III. Pole sposobów i treści wpływów, jakie mogą być wywierane na organy publiczne i na pracowników ich urzędów w zakresie, w którym nie
jest to uregulowane prawem lub w którym to nie jest z prawem sprzeczne, i w granicach prawa mieszczące się.
IV. Pole merytorycznego wpływu na działania regulujące zadania administracji publicznej w zakresie, w którym nie jest to uregulowane
prawem lub w którym to nie jest z prawem sprzeczne, a w granicach prawa się mieści.
V. Pole wszystkich nie uregulowanych prawem zachowań zmierzających łącznie do ustanowienia aktu normatywnego lub aktu prawa wewnętrznego.
Trzeb tu pamiętać, iż to właśnie parlament jest polem prawdziwej walki politycznej.
VI. Pole sposobów, dróg i procedur przekształcania cząstkowych i całościowych celów uważanych przez grupy społeczne czy lud za ważne czy też niezbędne w budowaniu koncepcji przekształceń i postępu w strukturze i funkcjonowaniu państwa i wszystkich w jego obrębie działających urządzeń publicznych łącznie z wszelkimi rodzajami samorządów.
VII. Pole sposobów wyrażania, motywowania i propagowania wyodrębnionych i uznanych za ważne celów publicznych.
VIII. Pole ustaleń decyzyjnych opartych na nieobowiązujących bezwzględnie formach kolektywnego wyrazu społecznego (zwłaszcza referendum i konsultacji).
IX. Pole ustaleń decyzyjnych w zakresie przyśpieszania lub opóźniania procesów mających swe podstawy w obowiązującym prawie, a także pole ustalania priorytetów w sytuacjach, w których mogą być realizowane tylko niektóre zadania.
X. Pole ustaleń, co do bliskich i dalszych reform w państwie.
Prawie w ogóle w Polsce nie obserwujemy form ruchów zbiorowości lokalnych zmierzających do obywatelskiego oddziaływania na administrację publiczną. Zdarzające się drobne wyrazy drobnych grup mają charakter protestu.
A już zupełnym nieporozumieniem jest sądowe ustalenie, iż nazwę ulicy może ustalić wbrew woli jej mieszkańców tylko rada gminy; czyli że obywatele tam mieszkający nie mają nic do powiedzenia. Tymczasem Europejska Karta Samorządu Lokalnego wskazuje tu na konsultacje, a jej unormowania jako sprzeczne z ustawą o samorządzie gminnym obowiązują w Polsce przed prawem ustawowym.
C. Kontekst językowy
„Etymologicznie rzecz ujmując - wyrażenia «administracja», «administrować», «administrator», «administracyjny» i inne od nich pochodne niewątpliwie nawiązują do języka łacińskiego. Język ten posługiwał się określeniem ministrare dla oznaczenia działalności służebnej wykonawczej w celu spełnienia cudzej woli albo przynajmniej według wcześniej przyjętych założeń lub dyrektyw. Gdy starożytni Rzymianie chcieli określić działalność wykonawczą w celu spełnienia własnej woli, używali czasowników: dominare - dla zaakcentowania pozycji pana domu, któremu podporządkowani byli członkowie rodziny, a także niewolnicy, imperare - dla uwypuklenia władzy wojskowej
13
chomixus