Administracja publiczna governance i nowe publiczne zarzadzanie.pdf

(100 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Administracja publiczna, governance i nowe publiczne zarz\271dzanie.doc)
Jerzy Supernat
Instytut Nauk Administracyjnych
Uniwersytet Wrocławski
Administracja publiczna, governance i nowe publiczne zarządzanie
W znakomitej syntetycznej pracy Introduction to Public Administration and
Administrative Law H. Izdebski istotę administracji publicznej sprowadza do słuŜby
społeczeństwu przez dostarczanie usług publicznych i charakteryzuje ją jako jeden z
elementów systemu organizacji społecznej liberalnego państwa demokratycznego, którego
pozostałymi elementami są: system polityczny, prawo, gospodarka rynkowa i społeczeństwo
obywatelskie 1 . Korzystając z przyjętego modelu i analizując najnowszą zachodnią literaturę
przedmiotu, Autor wskazuje, Ŝe termin „administracja publiczna” przestał juŜ być jedynym
terminem opisującym słuŜbę społeczeństwu przez świadczenie usług publicznych. Termin ten
pojawił się i jest właściwy do opisania relacji administracji publicznej z systemem
politycznym i prawem. Jednak wówczas, kiedy odnosimy administrację publiczną do
gospodarki rynkowej i społeczeństwa obywatelskiego, bardziej trafne są inne pojęcia. W
pierwszym przypadku jest to pojęcie zarządzania publicznego z jego sztandarową koncepcją
nowego publicznego zarządzania ( New Public Management – NPM), kładącą nacisk na
obywatela jako konsumenta usług publicznych, outsourcing, instrumenty prawa prywatnego,
wyniki, jakość itd. W drugim przypadku, czyli administracji publicznej postrzeganej z punktu
widzenia społeczeństwa obywatelskiego, coraz częściej stosowanym pojęciem na jej opisanie
jest trudne do przetłumaczenia na język polski, a takŜe do zdefiniowania pojęcie governance
czy – raczej – public governance . W kaŜdym razie public governance to nie struktury
administracyjne czy rządowe ( government ), ale proces zarządzania złoŜonym społeczeństwem
z udziałem podmiotów sektora publicznego i prywatnego, często w postaci sieci, w której
miejsce centralne wcale nie musi naleŜeć do organu administracji publicznej. Public
governance widzi obywateli i ich grupy jako podmioty Ŝywotnie zainteresowane decyzjami
władz publicznych i termin „interesariusze” ( nota bene angielski pierwowzór stakeholders
został odnotowany juŜ w roku 1708) stał się jednym z jego znaków rozpoznawczych. H.
Izdebski podkreśla związki idei public governance z zasadami liberalnej demokracji
(administracja publiczna ujmowana jako governance jest elementem demokracji
2
uczestniczącej, czyli demokracji opierającej się w największym moŜliwym stopniu na
uczestnictwie obywateli w systemie decyzyjnym – participatory democracy , interactive
democracy , deliberative democracy , partnership democracy ) oraz z zasadą subsydiarności,
której jeden z później sformułowanych aspektów prowadzi do specyficznej deregulacji w
postaci powierzania licznych zadań publicznych instytucjom społeczeństwa obywatelskiego
bez pomniejszania publicznej odpowiedzialności za prawidłową realizację tych zadań.
W pracach poświęconych teorii administracji publicznej obok poglądów wskazujących
na odrębność koncepcji governance i NPM formułowane są takŜe poglądy wskazujące na ich
zbieŜność czy nawet toŜsamość. Nie przesadzając ostatecznie trafności spotykanych w
literaturze stanowisk, warto przedstawić najbardziej reprezentatywne spośród nich w celu
bliŜszego wyjaśnienia kluczowych dla dzisiejszego rozumienia administracji publicznej pojęć
governance i NPM.
MoŜliwość postawienia znaku równości pomiędzy pojęciem governance i pojęciem
NPM dopuszcza w szczególności D.F. Kettl 2 . Dla Autora wielkie debaty lat
siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku poświęcone governance 3 , czyli – w
jego ujęciu – formalnym i nieformalnym relacjom pomiędzy rządem (władzą wykonawczą) i
społeczeństwem ( core issues of the relationship between government and society ),
doprowadziły do wyłonienia się koncepcji NPM. Albo inaczej, zdaniem tego Autora, NPM
ma za swój główny przedmiot governance , jako Ŝe stara się odpowiedzieć na takie pytania
jak: Co stanowi misję i jakie zadania naleŜą do rządu? Jak najlepiej moŜe je zrealizować?
Jakimi moŜliwościami i zasobami powinien w tym celu dysponować? Stwierdza przy tym, Ŝe
good governance (czyli sorting out of mission, role, capacity, and relationships ), nie będąc
warunkiem wystarczającym, jest warunkiem koniecznym gospodarczej koniunktury i
społecznej stabilizacji. Dokonując natomiast szeroko zakrojonego przeglądu róŜnych nurtów i
odmian NPM (moŜna je znaleźć nie tylko między państwami, ale i w obrębie danego
państwa), Autor stwierdza, Ŝe NPM ma za przedmiot sześć podstawowych kwestii. Po
pierwsze, efektywność czy wydajność ( productivity ): NPM stara się wskazać, jak rząd moŜe
zrobić więcej za mniej ( more with less ), czyli jak moŜe utrzymać czy nawet poszerzyć zakres
usług publicznych, inwestując mniej zasobów. Po drugie, urynkowienie ( marketization ):
NPM zakłada korzystanie przez rząd z mechanizmów rynkowych w celu zwalczenia patologii
tradycyjnej biurokracji. Po trzecie, orientacja na usługi ( service orientation ): do
najwaŜniejszych celów NPM naleŜy lepsze powiązanie rządu i obywateli oraz poprawa
zadowolenia obywateli-klientów z usług publicznych. Po czwarte, decentralizacja
( decentralizatio n): nie chodzi tutaj jedynie o czasami bezrefleksyjną dewolucję uprawnień
3
decyzyjnych na niŜsze szczeble w politycznej czy biurokratycznej hierarchii, ale takŜe o
świadomy wysiłek na rzecz usytuowania podmiotów podejmujących decyzje jak najbliŜej
tych, których te decyzje dotyczą. NPM chce, aby rząd był bliŜej obywateli i aby lepiej
rozumiał ich oczekiwania i preferencje. Po piąte, polityka ( policy ): NPM dąŜy do zwiększenia
rządowych moŜliwości kształtowania i realizacji programów społecznych ( public policy ).
Wreszcie po szóste, odpowiedzialność ( accountability ): NPM chce spowodować, aby rząd
dotrzymywał swoich obietnic.
Warto zauwaŜyć, Ŝe pomimo wielości nurtów i odmian NPM większość z nich moŜna
zaliczyć do jednego z dwóch modeli. Pierwszy z nich to zapoczątkowany w Nowej Zelandii
pod koniec lat siedemdziesiątych XX w. model westminsterski ( the Westminster model ) 4 ,
który szybko znalazł naśladowców w innych parlamentarnych demokracjach, w szczególności
w Australii, Kanadzie i – przede wszystkim – Wielkiej Brytanii. Drugi to model nowego
rządzenia ( the reinventing government model ), który pojawił się później i jest właściwy
Stanom Zjednoczonym. Obydwa modele wyrastają z jednej podstawowej filozofii (obydwa
odnoszą się do wskazanych powyŜej sześciu kwestii), ale jednocześnie kaŜdy z nich ma
właściwą sobie specyfikę, której źródłem są historyczne, instytucjonalne i polityczne róŜnice
pomiędzy demokracją westminsterską ( Westminster-style democracy ) oraz federalnym
systemem Stanów Zjednoczonych. Na przykład Nowa Zelandia i Wielka Brytania mają silny
scentralizowany rząd, który w latach siedemdziesiątych bezpośrednio kontrolował kluczowe
części gospodarki, w tym transport i telekomunikację. Stąd dla modelu westminsterskiego
charakterystyczna jest rozległa prywatyzacja kontrolowanych przez państwo sektorów,
podział rządowej domeny na funkcjonalne jednostki i delegowanie uprawnień decyzyjnych
podmiotom w obrębie tych funkcjonalnych obszarów 5 . Z kolei w Stanach Zjednoczonych,
które nigdy nie przejawiały entuzjazmu dla nacjonalizacji duŜych sektorów swojej
gospodarki, prywatyzacja siłą rzeczy nie moŜe być znaczna. A poniewaŜ kompetencje w
większości dziedzin politycznych są rozdzielone między władze federalną, stanowe i lokalne,
nota bene o róŜnych politycznych motywacjach, nie ma w Stanach Zjednoczonych jednego
wystarczająco mocnego podmiotu zdolnego do wymuszenia funkcjonalnej reorganizacji na
skalę właściwą modelowi westminsterskiemu 6 . W następstwie istniejących róŜnic model
westminsterski charakteryzuje bardziej fundamentalne i systematyczne dąŜenie do delimitacji
zadań, za które rząd powinien ponosić odpowiedzialność, i zadań, które juŜ do niego nie
naleŜą, wyzbycia się przez rząd tych dziedzin działalności, którymi lepiej zajmie się sektor
prywatny oraz koncentracji na poszukiwaniu lepszych sposobów wykonywania działań, które
wydają się właściwe dla sektora publicznego. Jednocześnie nie moŜna powiedzieć, Ŝe model
4
nowego rządzenia jest słabszą odmianą modelu westminsterskiego. Pod niektórymi
względami stanowi nawet bardziej radykalną próbę reformy rządu. Tak więc chociaŜ reformy
właściwe modelowi westminsterskiemu zachowały silną rolę administracji w sektorze
publicznym (niektóre organy otrzymały bardzo znaczące uprawnienia władcze), to jednak w
sumie były skierowane bardziej na stworzenie kooperacyjnych rozwiązań, a w szczególności
sieci świadczących usługi publiczne 7 . Z kolei model nowego rządzenia kładzie większy
nacisk na konkurencję i dąŜy do fundamentalnej zmiany regulacyjnej roli rządu.
Pomimo istniejących róŜnic między modelami, nurtami i odmianami NPM ich
wspólne załoŜenia i istniejące między nimi podstawowe podobieństwa, i oczywiście
przedmiot, którym są relacje pomiędzy rządem i społeczeństwem (które to relacje nota bene
opisuje termin governance ), pozwalają – jak przyjął D.F. Kettl – traktować NPM jako spójny
model governance . Niewątpliwą zaletą takiego stanowiska jest to, Ŝe trudne do zdefiniowania
pojęcie governance uzyskuje w miarę wyraźne granice i orientację w postaci stosunkowo
dobrze juŜ znanego modelu publicznego zarządzania 8 . Jednak inni autorzy, nie kwestionując
„nachodzenia na siebie” koncepcji governance i NPM, podnoszą istnienie pomiędzy nimi
fundamentalnych róŜnic. NaleŜą do nich w szczególności B. Guy Peters i J. Pierre. W
napisanych razem pracach 9 wskazują na zmiany w pozycji rządu jako najwaŜniejszego
„gracza” w polityce społecznej, jakie zaszły w ostatnich dwu dekadach, które przyspieszyły
fundamentalne przesunięcie w stosunkach pomiędzy sektorem publicznym i sektorem
prywatnym (oraz rolę tych sektorów w świadczeniu usług publicznych). A właśnie te stosunki
– przypomnijmy – znajdują się w centrum debaty poświęconej governance .
B. Guy Peters i J. Pierre wskazują, Ŝe dyskusja nad governance pozwala wyróŜnić w
tej koncepcji cztery podstawowe cechy charakterystyczne. Po pierwsze, dominację sieci ( the
dominance of networks ) 10 . W governance dominują nie formalne instytucje ( policymaking
institutions ), lecz amorficzny zbiór aktorów posiadających wpływ na to, jakie i jak publiczne
dobra i usługi będą świadczone. Po drugie, malejąca zdolność państwa do sprawowania
bezpośredniej kontroli ( the state’s declining capacity for direct control ). Rząd nie kontroluje
juŜ polityki społecznej w scentralizowany sposób, chociaŜ nadal dysponuje władzą
pozwalającą mu na nią wpływać. Ale władza ta jest dzisiaj powiązana z rządowymi
umiejętnościami prowadzenia negocjacji i zawierania umów z uczestnikami sieci. Przy czym
uczestnicy ci są w coraz wyŜszym stopniu traktowani jako równoprawni partnerzy
politycznych procesów. Po trzecie, łączenie zasobów publicznych i prywatnych ( the blending
of public and private resources ). Współpraca aktorów publicznych i prywatnych pozwala im
uzyskać zasoby, do których indywidualnie nie mają dostępu. Na przykład włączenie
5
prywatnych spółek do realizacji programów społecznych pozwala rządowi ominąć niektóre
drogie czy czasochłonne procedury. Z kolei prywatne spółki mogą nakłonić rząd do
sfinansowania programów promujących interes publiczny, w które raczej nie będzie
inwestował sektor prywatny. Wreszcie po czwarte, korzystanie z róŜnorodnych instrumentów
( use of multiply instruments ). Governance charakteryzuje rosnąca gotowość proponowania i
wykorzystywania nowych metod przygotowywania i realizacji polityki społecznej. Dość
często są to instrumenty pośrednie, takie jak wpływanie na decyzje i działania przez
korzystanie z zachęt podatkowych 11 , a nie władcze nakazy i zakazy.
JeŜeli powyŜsze cechy charakteryzują governance , to moŜna w konsekwencji
zauwaŜyć, co zresztą czynią B. Guy Peters i J. Pierre, Ŝe koncepcje governance i NPM mają
ze sobą niewątpliwie wiele wspólnego. Przede wszystkim, zarówno governance jak i NPM
zalecają przesunięcie władzy z biurokratycznych struktur ( public office or legal mandates ) do
sieci z ich przedsiębiorczymi działaniami ( entrepreneurial activity in policy networks ). Nota
bene to charakterystyczne dla governance i NPM przesunięcie władzy rodzi wspólny dla obu
koncepcji problem odpowiedzialności 12 . Mianowicie, jeŜeli rząd (i administracja) dysponuje
mniejszą władzą i mniejszymi moŜliwościami, to czy jest rzeczą słuszną, a nawet moŜliwą,
obciąŜanie go odpowiedzialnością za politykę społeczną? W przypadku odpowiedzi
negatywnej pojawia się pytanie, kto powinien być odpowiedzialny za politykę społeczną?
(NPM wskazuje tutaj na prawo podaŜy i popytu oraz konkurencję między podmiotami
świadczącymi usługi publiczne). Kolejne podobieństwo pomiędzy governance i NPM naleŜy
widzieć w tym, Ŝe obydwie koncepcje wyraŜają niepokój, iŜ rząd jest zbyt odległy od
obywateli i społeczeństwa, a jego organy i pracownicy nieefektywni i nieodpowiednio
zachowujący się. Dla obydwu koncepcji nieefektywność wrodzona jest tradycyjnemu
modelowi biurokratycznemu i obydwie starają się ją zwalczyć przez wprowadzenie
konkurencji i wymuszenie większej odpowiedzialności wobec obywateli od podmiotów
świadczących im usługi publiczne. Dalej, zarówno governance , jak i NPM są zorientowane na
rezultaty: w przeciwieństwie do tradycyjnych modeli administracji publicznej są one –
mówiąc językiem teorii systemów czy teorii komunikacji – zorientowane raczej na kontrolę
wyjść (efektywność i zadowolenie obywateli-klientów) niŜ na wejścia (zasoby w dyspozycji
organów administracyjnych). Wreszcie zarówno governance , jak i NPM akceptują ideę
sterowania ( the concept of steering ), zgodnie z którą rząd powinien „raczej sterować niŜ
wiosłować” ( steer rather than row ) 13 , czyli powinien raczej ustalać ogólne cele polityczne niŜ
angaŜować się w bezpośrednie działania słuŜące ich realizacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin