teatr.doc

(49 KB) Pobierz
TEMAT : TEATRALNE METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU

TEMAT :  TEATRALNE  METODY  PROWADZENIA  ZAJĘĆ  W  PRZEDSZKOLU

 

  

Teatr  to  rodzaj  sztuki,  który  poprzez  słowo,  ruch,  muzykę,  elementy  plastyczne  oddziałuje  na  widza  w  sposób  szczególny.  Jest  źródłem  przeżyć,  wrażeń,  kształtuje  wyobrażenia,  wzbogaca  doświadczenia.

Edukacja  teatralna  wkracza  w  życie  małego  dziecka  w  okresie,  w  którym  nie  odróżnia  ono  jeszcze  świata  subiektywnego  i  obiektywnego.  Dzieci,  podejmując  zabawy  o  charakterze  teatralnym,  robią  to,  ponieważ  sprawia  im  to  ogromną  radość  i  przyjemność.  Zabawy  teatralne  mają  więc  wielkie  znaczenie  dla  rozwoju  dziecka.  Uczestnicząc  w  nich,  poznają  podstawowe  role  i  sytuacje  społeczne,  uczą  się  obowiązujących  norm  oraz  przyswajają  sobie  umiejętności  interpretowania  zachowań  partnera.  Zabawy  w  teatr  dają  dzieciom  okazję  do  przebywania  w  upragnionym  świecie  fikcji  oraz  sposobność  budzenia  podziwu  i  zainteresowania  sobą.

Zaangażowanie  dziecka  w  zabawy  teatralne  sprzyja  rozwijaniu  mowy,  która  staje  się  wyrazista,  melodyjna,  właściwie  akcentowana  i logiczna.  Udział  dzieci  w  odtwarzaniu  treści  utworu  skłania  je  do  zapamiętywania  tekstu,  do  koncentrowania  uwagi,  do określonej  dyscypliny  i  kultury  mówienia,  do  właściwego  zachowania.

Zabawy  w  teatr   rozwijają  wyobraźnię,  pomysłowość  oraz  swobodną,  twórczą  aktywność.  Dają  duże  efekty  w  pracy  terapeutycznej  z  dziećmi  nadpobudliwymi  i  nieśmiałymi.  Pozwalają  wykazać  się,  wyzwolić  swoja  energię  w  ramach  twórczości  słownej  czy  ekspresji  ruchowej,  pobudzić  inicjatywę,  przyjąć  określone  role.   Dzieci  uczą  się  współdziałania,  rozwiązywania  konfliktów,  przezwyciężają  swój  strach,  aktywnie  uczestnicząc  w  zabawie,  zaspokajają  swoje  potrzeby  społeczne  tzn.  bycie  w  grupie.

Zajęcia  z   zakresu  edukacji  teatralnej  przeznaczone  dla  dzieci  w  wieku  przedszkolnym  powinny  być  prowadzone  przede  wszystkim  metodą  zabawy,  która  dostarcza  dzieciom   zadowolenia,  wielu  przeżyć,  emocji  i  doświadczeń.  Zadaniem  nauczyciela  jest  wykorzystanie  jej  na  zajęciach  tak,  aby  była  ona  atrakcyjna,  zaspokajała  potrzeby  wszystkich  uczestników  i  rozwijała  ich  wszechstronnie.

Zastosowanie  metod  zabawowych  podczas  zajęć  teatralnych  zależy  od  dynamizmu  konkretnej  grupy  i  aktywności  twórczej  poszczególnych  uczestników.  Należy  jednak  pamiętać  o  różnicowaniu,  uatrakcyjnianiu  i  fabularyzowaniu  zabaw. 

 

Zabawy  z  podziałem  na  role

Zabawy  te  uczą  dziecko,  jak  za  pomocą   słów  i  ruchu  zaimprowizować  określoną  scenkę  teatralną,  znaleźć  się  w  konkretnej  sytuacji  scenicznej  i  przeprowadzić  dialog  z  inną  postacią   np.  różne  sytuacje  :  u  dentysty,  rozmowa  telefoniczna  wnuczki  z  babcią,  dialog  między  konduktorem  a  pasażerem  nie  mającym  biletu.

 

 

Zabawy  z  tekstem

Mają  na  celu  wykształcić w  dzieciach  umiejętność  inscenizowania  fragmentów  znanych  utworów,  przysłów,  wymyślonych  opowieści.  Pobudzają  one  wyobraźnie  artystyczną  dzieci,  zachęcają  do  własnej  aktywności  twórczej,  zapoznają  z  literaturą  dziecięcą   np.  wybranie  przysłowia  i  zainscenizowanie  go,  śpiewanie  piosenki  i  przedstawianie  jej  ruchem.

 

 

 

Zabawy  z  rekwizytem

Zabawy  z  przedmiotem  uczą  dziecko  podstaw  gry  aktorskiej  z  rekwizytem  lub  lalką  na  scenie.  Rozwijają  wyobraźnię  twórczą  uczestników  zajęć,  gdyż  dają  im  możliwość  zaistnienia   w  konkretnej  sytuacji  scenicznej,  w  której  dowolny  przedmiot  również  „gra”  tzn.  jest  ożywiany  przez  dziecko  np.  ożywianie  dowolnego  przedmiotu  przez  dziecko, 

 

Zabawy  rozluźniające

Maja  na  celu  uatrakcyjnienie  zajęć,  wywołanie  w  dzieciach  uczucia  odprężenia  i  relaksu  np.  skały – jedna  osoba  zamyka  oczy,  druga  jest  jej  przewodnikiem,  pozostałe  dzieci  ustawiają  przeszkody,  przewodnik  za  pomocą  słów:  w  prawo,  w  lewo  itd.  Próbują  przeprowadzić  je na  druga  stronę.

 

Zabawy  pamięciowe

Zabawy  pamięciowe  kształcą  umiejętność  gromadzenia  informacji  w  celu  ich  późniejszego  odtworzenia,  np.  ładunek  statku – jedno  dziecko mówi” Statek  jest naładowany  bananami”,  drugie  dodaje” Statek  jest  naładowany  bananami  i  cytrynami”  itd.  Aż  się  ktoś  pomyli.

 

Zabawy  poprawiające  koncentrację

Nauczyciel  za  pomocą  zabaw  na  koncentrację  uczy  dziecko  skupienia  uwagi,  kształci  umiejętność  zaangażowania  uczestników  zajęć  w  jedno  konkretne  zadanie,  mobilizuje  do  poświęcania  danej  chwili  na  realizację  tylko  jednej  sprawy,  uczy  się  koncentrować  na  danym  problemie,  np.  zwierciadło – dzieci  dobierają  się parami,  jedno  jest lustrem  i  pokazuje  gesty,  ruchy,  miny – drugie  naśladuje.

 

Zabawy  integrujące

Sprzyjają  powstawaniu  przyjaznej  atmosfery  w  grupie,  tworzeniu  poczucia  bezpieczeństwa  i  zaufania,  ułatwiają  nawiązywanie  kontaktów  z  innymi  dziećmi,  np.  wesoły  wąż – dzieci  ustawią  się  jedno  za  drugim,  pierwsze  pokazuje  jakiś  ruch,  pozostałe  je  naśladują.

 

Zabawy  ułatwiające  poznanie  się

Celem  tych  zabaw  jest  poznanie  imion  wszystkich  dzieci  na  zajęciach,  np.  krążący  krasnoludek – dzieci  siedzą  w  kole,  przekazują  sobie  zabawkę  krasnoludka  mówiąc  „Oto  krasnoludek,  dostałem  go  od  Ali.  Ja  mam  na  imię  Ola”.

Zabawy  służące  budowaniu  scenografii

Wykonywanie  określonych  rzeczy  np.  z  tkanin,  pudełek,  gazet

Zabawy  z  elementami  kostiumu

Kostium  do  zabaw  nie  może  ograniczać  ruchów  dziecka,  ale  ma  pobudzać  jego  wyobraźnię  i  poszerzać  możliwości  interpretacyjne,  np.  buty,  kapelusz,  rękawiczki

 

Aby  stworzyć  podstawy  do  zajęć  teatralnych  i  przyszłych spektakli,  musimy  podczas  codziennych  zajęć  położyć  nacisk  na  następujące  formy  pracy:

  1. Wzbogacanie  słownictwa  dziecka  przez

·                rozmowy  o  codziennych  sprawach

·                omawianie  konkretnych  sytuacji,  ilustracji,  przedmiotów  czy  p9ozycji  literackich

·                poznanie  synonimów  wyrazów  podczas  zabaw  dydaktycznych,

·                układanie  krótkich  opowiadań  (  na  tematy  konkretne  i  fantastyczne )

  1. Inscenizowanie  sytuacji  z  użyciem  dialogu
  2. Ruch  i  muzyka
  3. Ćwiczenia  poprawnej  wymowy,  ćwiczenia  oddechowe

 

Podczas  zajęć  teatralnych  nauczyciel  musi  zwrócić  uwagę  na:

*               Tekst  dostosowany do  wieku  dziecka

*               Tekst  jednego  autora

*               Pozytywne  zakończenie  przedstawienia

*               Naturalny  ruch  dziecka,  ale  zaplanowany

*               Przedstawienie  nie  może  trwać  dłużej  niż  15  minut – dzieci  starsze ;  do  5  minut  dzieci  młodsze

*               Stosować  rekwizyty  wielofunkcyjne  lub  wcale,  żeby  pobudzać  wyobraźnię

*               Nie  wolno  zmieniać  płci

*               Nie  wolno  kreować  „gwiazd”- główne  role  proponować  dzieciom  z  problemami

*               Wprowadzać  ruch

 

Wprowadzenia  dziecka  w  świat  teatru  ma  na  celu  przede  wszystkim:

·                przyczynienie  się  do  rozwoju  fizycznego  i  uświadomienie  mu  własnych  możliwości  fizycznych  oraz  budowy  ciała.

·                sprzyjanie  rozwojowi  intelektualnego  i  kulturalnemu.

·                ułatwianie  przystosowania  społecznego,  relacji  międzyludzkich,  a  także  eliminowanie  egocentryzmu.

·                rozwijanie  uczuciowości,  wspomaganie  dojrzewania  i  afirmację  samego  siebie  ( kształtowanie  wrażliwości  własnej  i  innych ).

Zabawa  teatralna,  łącząc  te  cztery  postulaty,  jest  edukacją  dziecka,  gdyż  uczy  je:

  1. Dzięki  traktowaniu  gry  jako  potrzeby:

-       rozróżniania  dwóch  różnych  typów  przestrzeni:  realnej  i  fantastycznej

-       poznawanie  własnego  ciała

  1. Dzięki  traktowaniu  gry  jako  źródła  wyrazu:

-       Rozbudzania  wyobraźni

-       Słuchania, a  zatem  akceptacji  tworzenia  w  sobie  i  wokół  siebie  strefy  ciszy,  która  umożliwi  uważne  słuchanie  siebie  i  innych

-       Dyscypliny,  czyli  umiejętności  współdziałania  z  innymi

-       Wyrażania  własnych  odczuć  i  wzruszeń  oraz  dzielenia  się  nimi,  a  także  rozwijania  wrażliwości

 

Nauczyciele  powinni  wykorzystywać  w pracy  z  dziećmi  w  wieku  przedszkolnym  różne  teatralne  metody  zabawowe  z   uwagi  na  ich  niezastąpione  możliwości  w  edukacji  najmłodszych.  Wpływają  one  na :

*               Wychowanie  intelektualne – kształcą  pamięć,  spostrzegawczość,  myślenie,  uwagę,  rozszerzają  wiedzę  dziecka  o  świecie,  ludziach  i  sobie  samym

*               Wychowanie  estetyczne – rozwijają  wyobraźnię  artystyczną,  zachęcają  do  własnej  aktywności  twórczej

*               Wychowanie  społeczne – uczą  współpracy,  ułatwiają  wzajemne  poznanie  się  dzieci,  integrują  grupę

*               Wychowanie  moralne – kształcą  umiejętność  rozumienia  innych  ludzi,  szanowania  ich  pomysłów,  przestrzegania  w  zabawach  pleceń  nauczyciela.

 

                                                                

 

 

                                                                                                                                                               LITERATURA

„Wychowanie  w  przedszkolu”  10/1999

„Wychowanie  w  przedszkolu”  4/2000

„Wychowanie  w  przedszkolu”  5/2000

„Zabawa  w  teatr”, Zofia  Wójciecka

„Zabawy  teatralne  w  przedszkolu”,  D.Megrier

„Warsztaty  edukacji  teatralnej.  Teatr  dziecięcy”,  B.Broszkiwicz

„Teatr  w  przedszkolu”,  notatki  z  kursu  DODN  Wrocław

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin