ROZDZIAŁ XV
Różnice płci
jako różnice społeczne
1. Kobiety jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych 347
2. Społeczne różnice płci 349
3. Feminizm i ruchy kobiece 357
W społeczeństwach nowoczesnych ujawnił się i nabrał znaczenia podział społeczny, którego podstawą jest różnica płci. Zauważono związane z nim upośledzenie kobiet w wielu wymiarach życia społecznego. Problematyka zróżnicowania społecznego płci znalazła się w obszarze zainteresowania nauk społecznych.
1. Kobiety jako przedmiot zainteresowania
nauk społecznych
Przez długi czas nauki społeczne nie dostrzegały kobiet jako specyficznej kategorii społecznej, która może, a nawet powinna być autonomicznym przedmiotem badań. W przypadku socjologii, konstytuującej się jako odrębna nauka w XIX wieku, spowodowane to było zarówno charakterem mieszczańskiej kultury dziewiętnastowiecznej Europy, jak i ówczesnym wyobrażeniem o tym, jakimi problemami powinna zajmować się nauka, której przedmiotem jest społeczeństwo.
Socjologia, której u zarania przyświecał wzór nauk przyrodniczych, pojmowała społeczeństwo jako obiektywnie istniejący, ponadjednostkowy twór i koncentrowała uwagę na wykrywaniu prawidłowości rządzących jego funkcjonowaniem i rozwojem. W obszarze tak ukierunkowanych zainteresowań nie było miejsca na problemy wykraczające poza perspektywę makrospołeczną. Z tej natomiast perspektywy dostrzegalne były wyłącznie zjawiska społeczne w sferze publicznej. Tymczasem kobiety związane z gospodarstwem domowym sytuowane były w sferze prywatnej, która nie interesowała ówczesnej socjologii.
Miało to dalekosiężny wpływ na kształtujące się w toku rozwoju socjologii obszary i sposoby badań oraz pola teoretycznych dociekań. Powszechną praktyką stało się wypowiadanie sądów ogólnych o procesach i zjawiskach społecznych na podstawie badań ograniczonych do samych mężczyzn. W przypadku niektórych kwestii jest to zresztą praktyka uzasadniona (zob. Mężczyźni i kobiety w procesie ruchliwości społecznej, s. 328), w przypadku innych wynika z konieczności. Socjolodzy bowiem, nawet jeżeli doceniają znaczenie nierówności związanych z płcią, napotykają na
348 Część czwarta. Podziały społeczne
ogromne trudności połączenia wiedzy o nich z wiedzą o „tradycyjnych płaszczyznach nierówności" uzyskiwaną za pomocą dotychczas stosowanych, dobrze teoretycznie ugruntowanych i wypróbowanych procedur badawczych. Różnice między mężczyznami a kobietami są bowiem „płaszczyzną zróżnicowania społecznego, jakościowo różną od podziałów zawodowych i barier klasowo-warstwowych określanych przez stosunki własności i kierowania przedsiębiorstwami" (Domański 1992: 18) (podobnie jak jakościowo różne są zróżnicowania etniczne).
Dodatkową trudnością bywa niechęć samych kobiet do wychodzenia poza dobrze znany i swojski świat mikrospołeczny sfery prywatnej i wypowiadania się o rzeczywistości makrospołecznej. W jednym z pierwszych badań dotyczących postrzegania zróżnicowania społecznego, przeprowadzonych w latach sześćdziesiątych XX wieku przez Stefana Nowaka (Nowak 1966), trudność ta okazała się nie do przezwyciężenia i badacz wbrew swoim pierwotnym zamiarom ograniczył się do próby złożonej z samych mężczyzn. (Jak opowiadał, jedna z kobiet, uzasadniając odmowę odpowiedzi, ujęła rzecz dosadnie: „Bo ja jestem od garów, a od klasów to są chłopy").
Wszystkie te trudności powodują „niewidoczność" kobiet, która co najmniej utrudnia, a w istocie uniemożliwia uzyskanie pełnej wiedzy o badanych społeczeństwach. Jest to problem, z którym boryka się nie tylko socjologia. Ekonomiści na przykład zwracają uwagę, że w krajach Trzeciego Świata praca kobiet, wykonywana głównie w rodzinnych gospodarstwach rolnych oraz w domu, a więc poza publiczną sferą pracy wynagradzanej pieniężnie, nie znajduje odbicia w obrazujących poziom życia statystykach, które są oparte na powszechnie przyjętych procedurach obliczeń dostosowanych do uwzględniania jedynie prac zarobkowych. W rezultacie pomijane jest gospodarcze znaczenie pracy kobiet związanej głównie z produkcją i przetwarzaniem żywności. Powoduje to zaniżoną ocenę aktywności gospodarczej krajów Trzeciego Świata przez międzynarodowe organizacje, takie na przykład jak Bank Światowy (Sklair 1991: 13).
W końcu lat sześćdziesiątych zaczęły następować zmiany. Po pierwsze, zmieniać się zaczęła sama socjologia. Jej scjentystyczny model począł tracić popularność, natomiast zyskiwały ją orientacje teoretyczne związane z perspektywą interakcjonistyczną, a wraz z nimi nabierała znaczenia problematyka mikrospołeczna (zob. Socjologia współczesna, s. 36). Po drugie, pojawiły się ideologie i ruchy feministyczne, które nie tylko podjęły kwestię społecznych nierówności związanych z płcią, ale również zaczęły głosić potrzebę przebudowy socjologii (Maynard 1990) i dopominać się o uwzględnianie w niej feministycznej perspektywy i feministycznych metod badań społecznych (Reinharz 1992).
Rozdział XV. Różnice płci jako różnice społeczne 349
Począwszy od lat siedemdziesiątych kobiety i ich sytuacja społeczna zaczęły być ważnym przedmiotem badań nauk społecznych. W ogromnym tempie przybywa prac podejmujących problematykę miejsca kobiet w społeczeństwie. Tak jest w historii, historii nauki, biografistyce, filozofii. Wychodzi wiele czasopism poświęconych tej problematyce. W socjologii mnożą się prace teoretyczne i empiryczne poświęcone zróżnicowaniom społecznym związanym z płcią. Problematyka ta wkracza do podręczników i programów studiów socjologicznych. Na wielu uniwersytetach powstają samodzielne kierunki i specjalizacje określane jako Gender Studies bądź Women Studies.
Fala tych zainteresowań nie ominęła Polski. I u nas coraz liczniej pojawiają się prace historyczne i socjologiczne poświęcone miejscu kobiet w różnych społeczeństwach. Począwszy od 1986 roku, kiedy to powstały na Uniwersytecie Warszawskim pierwsze Podyplomowe Studia nad Kulturową i Społeczną Tożsamością Płci Gender Studies, następuje coraz intensywniejsza instytucjonalizacja tego kierunku zainteresowań w poszczególnych ośrodkach akademickich.
2. Społeczne różnice płci
Nierówności społeczne związane z różnicami płci nie są szczególną cechą rozwiniętych społeczeństw nowoczesnych, ale większości, jeśli nie wszystkich społeczeństw ludzkich. Co więcej, można zasadnie bronić poglądu, że w społeczeństwach nowoczesnych z kręgu kultury zachodniej upośledzenie kobiet związane z ich niższą pozycją jest mniejsze, a jego formy mniej dotkliwe niż w wielu społeczeństwach z kręgu innych kultur i na innych poziomach rozwoju gospodarczego. Niemniej jednak to właśnie w nowoczesnych społeczeństwach zachodnich pojawiła się w ostatnich dziesięcioleciach świadomość nierówności społecznych związanych z płcią. Rozwojowi tej świadomości sprzyjają trzy cechy tych społeczeństw:
• Są to społeczeństwa o pozycjach osiąganych, w których istnieje ideał merytokracji oraz wiara w możliwość jego realizacji. Istnienie pozycji przypisanych związanych z płcią jest z nimi sprzeczne.
• W społeczeństwach tych kobiety uzyskały prawa wyborcze i tym samym stały się mniej więcej połową elektoratu. Wszystkie partie zaczęły interesować się zdobywaniem ich głosów i zwracać uwagę na ich położenie oraz na zgłaszane przez nie postulaty.
• W społeczeństwach tych zrodziła się ideologia praw człowieka będąca wyrazem świadomości, że wszyscy ludzie zasługują na jednakowe
350 Część czwarta. Podziały społeczne
traktowanie i nikt nie może być dyskryminowany ze względu na takie lub inne cechy przypisane.
Wszystko to razem, wyczulając na społeczne różnice płci, pozwalało je dostrzegać w poszczególnych wymiarach życia społecznego.
Od zarania dziejów człowieka w społecznościach ludzkich występuje podział pracy związany z płcią. W pierwotnych społeczeństwach zbieracko--myśliwskich kobiety zajmowały się zbieractwem, mężczyźni zaś polowaniem. We wszystkich badanych przez antropologów społeczeństwach przedprzemysłowych istnieje podział na czynności męskie, których wykonywanie należy do mężczyzn, oraz kobiece, które są domeną kobiet. Jednak nie w każdym społeczeństwie te same czynności uważane są za męskie i kobiece. Można jednak dostrzec pewne ogólne reguły rządzące tym podziałem. Mężczyźni najczęściej wykonują prace, które wymagają większej siły fizycznej i oddalania się od domu, kobiety te, które można wykonywać przy mniejszym wysiłku fizycznym i w pobliżu domu. Inną regułą jest, że niezależnie od tego, jakie to są czynności, te, które są uznawane za męskie, traktowane są jako ważniejsze niż te, które są uznawane za kobiece.
Można w tym, oczywiście, widzieć przejaw dyskryminacji pracy kobiet. Jednak w społeczeństwach przedprzemysłowych była to bardziej dyskryminacja w sferze kulturowej niż ekonomicznej. W społeczeństwach tych jednostką produkcyjną była rodzina. O wynikach jej działalności gospodarczej decydowała praca wszystkich członków łącznie z dziećmi. Ekonomiczne efekty pracy kobiet były równie ważne jak pracy mężczyzn, chociaż czynności przez nie wykonywane mogły cieszyć się mniejszym prestiżem i żaden szanujący się mężczyzna za skarby świata nie siadłby przy kołowrotku i nie zaczął prząść, jeśli akurat przędzenie było w danym społeczeństwie uznawane za czynność kobiecą. W społeczeństwach o gospodarce przedprzemysłowej nie było też wyraźnego uzależnienia ekonomicznego kobiet od mężczyzn, ponieważ zależność ta była obustronna. Praca kobiet na równi z pracą mężczyzn decydowała o bycie rodziny (zob. Europejska rodzina w epoce przedprzemysłowej, s. 377).
Uprzemysłowienie, wraz z którym zaczyna się podział na społeczną sferę pracy najemnej i prywatną sferę pracy domowej, przynosi znaczące zmiany w tych relacjach. Tradycyjna skłonność do niższej oceny pracy kobiet zaczyna znajdować wyraz nie tylko w sferze kultury, ale także na rynku pracy.
Rozdział XV. Różnice płci jako różnice społeczne 351
W dziewiętnastowiecznej Europie wraz z rewolucją przemysłową kobiety zaczęły być zatrudniane na dużą skalę jako najemna siła robocza. Dla pracodawców było oczywiste, że kobietom i dzieciom (które też ówcześnie pracowały w fabrykach) płaci się mniej. Chętnie więc przyjmowali je do pracy jako potulniejszą i tańszą siłę roboczą wszędzie tam, gdzie proces produkcyjny nie wymagał zbyt wielkiej siły fizycznej.
W sferze pracy najemnej robotnicza solidarność klasowa nie obejmowała kobiet. Długo, bo jeszcze w XX wieku, związki zawodowe zrzeszające robotników o wysokich kwalifikacjach rzemieślniczych zabraniały swoim członkom szkolenia kobiet i pracowania z kobietami, grożąc wydaleniem za złamanie tych zakazów (Reszke 1991: 48). Badacze zauważyli, że „tam, gdzie proporcja kobiet jest mała, robotnicy dążą do wykluczenia kobiet lub do ich dyskryminowania w zatrudnieniu. Tam, gdzie proporcja kobiet jest duża, robotnicy popierają żądania równych płac dla obu płci, bojąc się, że zostaną zastąpieni niżej opłacanymi kobietami" (Reszke 1991: 58).
Wiele badań pokazuje przejawy współczesnej dyskryminacji kobiet w sferze pracy najemnej:
• są niżej opłacane niż mężczyźni,
• są częściej zatrudniane w niepełnym wymiarze godzin,
• w zawodach, w których pracują, zajmują głównie niskie pozycje,
• pracują najczęściej w zawodach o niskim prestiżu.
„Kobiety pracujące zawodowo dominują liczebnie w zawodach związanych ze świadczeniem usług zbliżonych do prac wykonywanych przez gospodynie domowe we własnym gospodarstwie, takich jak sprzątanie (pomoce domowe), szycie (krawcowe, szwaczki), przygotowywanie posiłków (kucharki, pracownice gastronomii), opieka nad chorymi i dziećmi (pielęgniarki, wychowawczynie w przedszkolach, nauczy...
spodpowieki