Cele:- dydaktyczne: przypomnienie zasad pisania charakterystyki, bogacenia słownictwa, umiejętność komponowania dłuższej wypowiedzi ustnej, definiowanie i rozpoznawanie stereotypów; - wychowawcze: umiejętność dyskutowania, autocharakterystyki, uświadomienie uczniom roli stereotypów w postrzeganiu innych.Metody nauczania: elementy wykłady, dyskusja, ćwiczenia, praktyczne działanie. Formy pracy: forma lekcyjno-warsztatowa, redagowanie własnych tekstów
Pomoce dydaktyczne: komputer (strona: http://sciaga.szkola.net), papier kancelaryjny, tablica, fotografie.Czas: 90 minutPRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Rozmowa wstępna. Wprowadzenie nauczyciela:Codziennie stykamy się z wieloma osobami, poznajemy nowych ludzi, pogłębiamy przyjaźnie, znajomości, obracamy się w różnym towarzystwie. Każdy z nas na każdym kroku, niemal bezwiednie, dokonuje ocen innych, wydaje sądy. Ktoś nam się podoba, ktoś wzbudza naszą sympatię, ktoś inny wydaje nam się nieciekawy lub zbyt wyniosły.Pytanie nauczyciela:Na co zwracamy uwagę charakteryzując innych ludzi?Odpowiedzi uczniów: wygląd, ubiór, gestykulacja, sposób mówienia, zachowania itp. Wniosek: bardzo często oceniamy ludzi pobieżnie, powierzchownie. Ćwiczenie wprowadzające: Nauczyciel puszcza w obieg dwa zdjęcia kobiet. Jedno przedstawia piękną młodą kobietę, w eleganckim, kuszącym stroju; drugie kobietę w starszym wieku, idącą z siatkami w rękach, ubraną niedbale, niemodnie. Pytamy uczniów: Jak sądzicie, co każda z tych kobiet zje dzisiaj na obiad? Jak te kobiety spędzają wolny czas?
Pojawią się różne twierdzenia. Młoda kobieta zje wytworny obiad w ekskluzywnej restauracji, zapewne zamówi krewetki, kawior, szampana lub inne wykwintne dania.Czas wolny spędza najchętniej w teatrze, w kinie, na zabawie z przyjaciółmi. Starsza kobieta zje kotleta schabowego z ziemniakami i kapustą, a jej jedyną rozrywką jest zapewne oglądanie telewizji lub rozwiązywanie krzyżówek. Celem rozmowy i ćwiczenia jest uświadomienie uczniom, iż często w naszych ocenach, sądach na temat innych kierujemy się powierzchownością, że uciekamy się do stereotypów. Jak rozumiecie słowo stereotyp?
Padają różne propozycje uczniów. Przytaczamy także definicję słownikową:"stereotyp - funkcjonujący w świadomości społecznej skrótowy, uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości odnoszący się do rzeczy, pojęć, grup społecznych, instytucji itp.; często oparty na fałszywej lub niepełnej wiedzy o świecie; szablon". Nauczyciel zwraca uwagę na ostatnią część definicji.
ocenę postaci.
Krótkie przypomnienie:Charakterystyka - forma wypowiedzi pisemnej, pozwala nam bliżej się przyjrzeć postaciom, bohaterom naszych lektur. Również w życiu codziennym dokonujemy charakterystyki innych ludzi. Jednakże opisywać można nie tylko pojedyncze osoby, lecz także możemy dokonywać charakterystyki pewnych grup ludzi - nazywamy to charakterystyką zbiorową. Często także oceniamy nasze własne postępowanie, spoglądając w lustro każdego dnia, obserwując nasze zachowania, emocje, wady, zalety dokonujemy własnej charakterystyki - autocharakterystyki. Nie możemy oceniać innych, jeśli nie uświadomimy sobie sami, kim naprawdę jesteśmy. Dlatego też w pierwszej części zajęć zajmiemy się autocharakterystyką. 3. "Poznaj samego siebie." Napis widniejący przed wejściem do wyroczni pytyjskiej w Delfach niech będzie mottem tej części zajęć. Rozdajemy papier kancelaryjny i przygotowujemy rzutnik. Ćwiczenie: Wyświetlę zdjęcie Twojej klasy sprzed roku. Odnajdź siebie i dokonaj charakterystyki zewnętrznej. Pamiętaj, że powinieneś uwzględnić mniej i bardziej atrakcyjne strony swojej urody i że nikt nie ma większej wiedzy o Tobie niż Ty. Możesz to wykorzystać np. przez przedstawienie historii swetra albo chustki na szyi czy pierścionka. Wykorzystaj zestaw zwrotów ze strony: http://sciaga.szkola.net Praca uczniów. Uczniowie wpisują w odpowiednie ramki na stronie: http://sciaga.szkola.net Podsumowanie ćwiczenia:Czy łatwo pisać o sobie samym? Nie jest to zadanie łatwe, ponieważ często mamy problemy z nazwaniem naszych. Praca uczniów. Uczniowie wpisują w odpowiednie ramki na stronie: http://sciaga.szkola.net Podsumowanie ćwiczenia:Czy łatwo pisać o sobie samym? Nie jest to zadanie łatwe, ponieważ często mamy problemy z nazwaniem naszych wad i zalet, wydobyciem dobrych i mniej ciekawych stron naszej osobowości. Nauczyciel zwraca uwagę na to, iż często pytania o słabe i mocne strony charakteru kandydata padają podczas rekrutacji nowych pracowników w firmach. Warto być przygotowanym! 4. Zauważyłeś, że nie łatwo jest oceniać siebie. Spróbujemy przyjrzeć się teraz innym osobom. Ćwiczenie1:Zgodnie z podanym schematem sporządź konspekt charakterystyki osoby, którą podziwiasz, która budzi Twoje uznanie. Nie unikaj jednak ukazania również słabych stron swojego idola. Pamiętaj: unikaj stereotypowych twierdzeń, formułek, pustych frazesów! (korzystamy ze słowniczka pomocniczych zwrotów ze strony: http://sciaga.szkola.net )Ćwiczenie 2:Prosimy kilka osób o przedstawienie w formie wypowiedzi ustnej na podstawie sporządzonego konspektu, wybranej osoby. Ćwiczenie 3:Twój przyjaciel prosi Cię o referencje (opinię, rekomendację), ponieważ chciałby zgłosić swoją kandydaturę do Sejmiku Młodzieży. Napisz w kilkunastu słowach, dlaczego uważasz, iż może być on godnym przedstawicielem Twojego środowiska. Skup się w tej ocenie na opisie jego cech wewnętrznych.Tekst uczniowie wpisują w odpowiednie ramki na stronie: http://sciaga.szkola.net . Odczytanie kilku charakterystyk. 5. Charakterystyka zbiorowa. Komentarz nauczyciela:To jeszcze inny rodzaj charakterystyki. Opisujemy w niej pewną zbiorowość, szukamy cech wspólnych jej członków, zastanawiamy się nad wspólnymi ideałami, dążeniami, określamy stosunki panujące w grupie. Analizujemy także zwartość, spójność jako grupy, umiejętności interpersonalne poszczególnych jej członków. Charakterystyka zbiorowa może dotyczyć np. pokolenia, grupy społecznej, klasy, obywateli danego kraju, członków partii itp. Ćwiczenie:Dokonaj charakterystyki Twojej klasy jako zespołu. Zastanów się, czy jesteście grupą zgraną; czy macie wspólne dążenia i cele; co Was łączy, a co dzieli. Praca uczniów. Uczniowie wpisują tekst w odpowiednie ramki na stronie: http://sciaga.szkola.net Odczytanie kilku przykładów. Ta część zajęć może być pretekstem do ciekawej dyskusji na temat klasy, problemów w niej istniejących, próby ich rozwiązania.6. Zadanie domowe:Napisz charakterystykę idealnego nauczyciela; może to być postać prawdziwa lub fantastyczna. Tekst należy wpisać do ramek na stronie: www.sciaga.szkola.net.
prosze