Co to jest bezpieczenstwo bierne.doc

(1561 KB) Pobierz
Co to jest bezpieczeństwo bierne

Co to jest bezpieczeństwo bierne ?

Bezpieczeństwo bierne to wszystkie systemy i urządzenia samochodowe, które chronią kierowcę i pasażerów przed skutkami nieuniknionej kolizji.

Elementami bezpieczeństwa biernego są poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa wraz z ich napinaczami i ogranicznikami napięcia, miękkie obicia deski rozdzielczej, drzwi i dachu.

Ważnym elementem jest też sama struktura karoserii, obejmująca wzmocnienia boczne, dachowe i strefy kontrolowanego zgniotu.

Więcej informacji znajduje się w innych zakładkach rozdziału "Bezpieczeństwo bierne".

Program "10 sekund, które mogą uratować Ci życie..."

 

Program "10 sekund, które mogą uratować Ci życie..." został opracowany przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) i Komisję Transportu Unii Europejskiej. Polega na wykonywaniu 4 prostych czynności przed każdą jazdą samochodem. Chodzi tu o:

1. prawidłowe zapięcie pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów

2. prawidłowe ustawienie zagłówków dostosowane do wzrostu pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach

3. umieszczenie dzieci w fotelikach i przypięcie ich pasami

4. umieszczenie bagażu w bagażniku


Program nosi nazwę "10 sekund", ponieważ wykonanie wymienionych czynności naprawdę nie zajmuje wiele czasu, ani nakładów finansowych. Za to bardzo podnosi poziom ochrony pasażerów w momencie wypadku. Samo zapięcie pasów zwiększa szansę przeżycia o 50 %.


W kolejnych rozdziałach tej witryny zostaną dokładniej omówione wszystkie 4 czynności.





Proszę kliknąć na obrazek, aby wyświetlić go w nowym oknie.
Aby go jeszcze powiększyć proszę kliknąć na przycisk, który pojawi się w prawym dolnym rogu obrazka

         

Pasy bezpieczeństwa


Pasy bezpieczeństwa mają za zadanie utrzymać pasażerów w samochodzie i nie dopuścić do uderzenia przez nich o twarde elementy wyposażenia wnętrza.
Istnieje na ich temat wiele mitów. Proponuję zapoznać się z poniższymi filmami, aby rozwiać wszystkie wątpliwości na ich temat.


Filmy na temat pasów bezpieczeństwa:

Skąd wiadomo, że poniższe testy przeprowadzono przy prędkości ok. 50 - 70 km/h, a nie np. 150 km/h ?
Można to stwierdzić po uszkodzeniach samochodów. Ponieważ kabina pasażerska nie uległa deformacji można przypuszczać, że samochód nie jechał szybciej niż 50 - 60 km/h.
W zakładce "Crash-testy" znajdują się filmy z testami organizacji Euro-NCAP, które odbywają się przy prędkości 64 km/h. Testowane tam samochody były bardziej zniszczone niż te, które rozbijane są poniżej.

- film pokazuje co dzieje się z pasażerami nie przypiętymi pasami przy prędkości ok. 50km/h.   Źródło: program "Jutro weekend"-TVP1 (rozmiar 2,05 MB)

 

- film pokazuje co dzieje się z pasażerem nie przypiętym pasami siedzącym na przednim siedzeniu.   (wersja bez dźwięku)   Źródło: TVP1 "Wypadki samochodowe" (rozmiar 0,96 MB)

 

- film pokazuje co dzieje się przy prędkości ok.50 - 70 km/h, gdy pasażerowie na tylnym siedzeniu nie zapina pasów.   Źródło: TV Puls "Real-autoklub" (rozmiar 12,2 MB)

 

- film pokazuje co dzieje się w sytuacji, gdy na tylnym siedzeniu siedzi nie przypięty pasażer.   (wersja bez dźwięku)  Źródło: TV VOX "Auto-motor und sport" (rozmiar 0,65 MB)

 

- film pokazuje co dzieje się przy prędkości ok.50 km/h, gdy wszyscy pasażerowie mają zapięte pasy.   (wersja bez dźwięku)  Źródło: TV Discovery (rozmiar 0,4 MB)

 

- film pokazuje test skuteczności pasów z udziałem żywego człowieka przypiętego pasami (kierowca) i manekina bez pasów na fotelu pasażera. Zderzenie przy prędkości ok. 20km/h.   (wersja bez dźwięku)  Źródło: SAT1 (rozmiar 5,56 MB)

 

- film pokazuje test skuteczności pasów przy niewielkiej prędkości z udziałem żywego człowieka przypiętego pasami (kierowca).   (wersja bez dźwięku)  Źródło: SAT1 (rozmiar 1,38 MB)




 

- 3 kolizje: bez pasów, w pasach-bez poduszki i w pasach-z poduszką   (wersja bez dźwięku)   Źródło: TV4 "V-max" i TVP1 "Wypadki samochodowe" (rozmiar 0,85 MB)





Może wypowiedzi ekspertów dostarczą wiarygodnych informacji:

- film omawiający aktualną sytuację dotyczącą używania pasów w Polsce   Źródło: TVP1 program "Motoexpress" (rozmiar 13,3 MB)

 

- wypowiedź kierowcy rajdowego-Krzysztofa Hołowczyca   Źródło: TV Puls "Real-autoklub" (rozmiar 3,4 MB)




Poniższe filmy przedstawiają rzeczywiste przykłady dotyczące pasów:

- film omawiający wypadek księżnej Diany   Źródło: TVP1 "Wypadki samochodowe" (rozmiar 3,85 MB)

 

- fragment programu "Drogówka"   Źródło: TV4 "Drogówka" (rozmiar 7,52 MB)

 

- fragment programu "Drogówka" - wypowiedź policjanta   Źródło: TV4 "Drogówka" (rozmiar 5,13 MB)

 

- rzeczywisty wypadek, w którym kierująca nie zapięła pasów  Źródło: TVP3 "Kurier warszawski" (rozmiar 3,06 MB)






A jaka będzie przyszłość pasów bezpieczeństwa ?

- prototyp samochodu Volvo SCC, w którym zastosowano nowy rodzaj pasów bezpieczeństwa: 4-punktowe zamiast powszechnie dziś używanych 3-punktowych   Źródło: TVN 24 "Automaniak" (rozmiar 3,83 MB)

Zagłówki

 

Zagłówki są często niedocenianym i niezauważanym elementem samochodu. Tymczasem mają ogromne znaczenie jeśli chodzi o ochronę głowy i kręgosłupa szyjnego pasażerów. Niewiele osób wie, że jest to obowiązkowy element wyposażenia samochodu w Polsce (podobnie jak np. pasy bezpieczeństwa), a demontaż zagłówków karany jest mandatem ! Od 1996 roku musi je mieć każdy nowy samochód zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach.

Niestety zagłówki nie spełnią swojej roli, jeśli będą nieprawidłowo ustawione. Prawidłowo, czyli: górna część równo z czubkiem głowy, a odległość od głowy nie powinna przekraczać 3 cm.
Jeśli komuś trudno to określić, najlepiej wysunąć zagłówek jak najwyżej (nie wypadnie z szyn, ponieważ ma blokadę), a oparcie fotela ustawić jak najbardziej pionowo.

- tak wygląda prawidłowo ustawiony zagłówek




Filmy na temat zagłówków:

- film pokazuje co dzieje się z kierowcą przy lekkim uderzeniu w tył samochodu i jak ważną rolę odgrywa tu zagłówek.   (wersja bez dźwięku)    Źródło: SAT1 (rozmiar 1,44 MB)

 

- film pokazuje jak bardzo pomocny w ochronie kręgosłupa szyjnego jest zagłówek.   (wersja bez dźwięku)  Źródło: VOX "Auto-motor und sport" (rozmiar 0,71 MB)

 

- film pokazuje różnice w ochronie kręgosłupa przy różnych ustawieniach zagłówków:
1. za nisko i za daleko od głowy
2. wysokość prawidłowa, ale za duża odległość
3. prawidłowa wysokość i odległość zagłówka od głowy
(wersja bez dźwięku)  Źródło: VOX "Auto-motor und sport" (rozmiar 2,14 MB)

 

- film pokazuje, że zagłówki są ważne również przy zderzeniach czołowych. Proszę zwrócić uwagę na głowy pasażerów, które nawet po czołowym zderzeniu są odrzucane do tyłu.   (wersja bez dźwięku)  Źródło: SAT1 (rozmiar 0,75 MB)

Przewożenie bagażu i zwierząt

Większość kierowców zazwyczaj nie zwraca uwagi na przedmioty przewożone w samochodzie. Po prostu kładą rzecz wewnątrz kabiny. Co jednak stanie się gdy dojdzie do wypadku lub przynajmniej do gwałtownego hamowania ? Niegroźny na co dzień przedmiot zmieni się w niebezpieczny pocisk, który przemieszczając się we wnętrzu pojazdu może poważnie zagrozić pasażerom.

Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczenie bagażu. Najlepiej wozić wszystko w bagażniku, lub zabezpieczać przedmioty np. pasami bezpieczeństwa, ewentualnie zamykać je w schowkach. Dotyczy to także pozornie niegroźnych rzeczy jak apteczka, czy plecak.

Te same zasady powinniśmy stosować przewożąc psa, kota lub inne zwierzę tej wielkości. Przecież nikt nie chciałby, aby jego zwierzak rozbił się o wnętrze samochodu. Zabezpieczenie zwierząt jest również w interesie pasażerów, ponieważ kilkunastokilogramowy pies może spowodować poważne obrażenia u człowieka, w którego uderzy.





Filmy na temat bagażu i zwierząt:

- film omawiający skutki przewożenia niezabezpieczonych przedmiotów na tylnej półce samochodu   Źródło: TV4 "Drogówka" (rozmiar 3,86 MB)

 

- film prezentujący sposoby przewożenia zwierząt   Źródło: TVP1 "Motoexpress" (rozmiar 5,77 MB)

 

- film przedstawiający skuteczność różnych sposobów przewożenia zwierząt, a także skutki uderzenia psa w siedzących z przodu pasażerów. (wersja bez dźwięku)  Źródło: VOX "Auto-motor und sport" (rozmiar 5,51 MB)

Przewożenie dzieci

Przewożenie dzieci w samochodzie dozwolone jest tylko na specjalnych siedziskach lub w fotelikach. Muszą być one też prawidłowo zamocowane (fotelik przypięty do siedzenia, a dziecko do fotelika). Ważne jest wyłączenie (dezaktywowanie) poduszki powietrznej, która dzieciom może zaszkodzić. Należy ją odłączyć (jeśli jest taka możliwość) gdy instalujemy fotelik dla dziecka na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy. W najnowocześniejszych samochodach można też odłączyć boczne poduszki na tylnym siedzeniu.





Filmy na temat przewożenia dzieci:

- film przedstawiający co dzieje się z dzieckiem nie przypiętym pasami przy zderzeniu z prędkością zaledwie ok.50km/h.  Źródło: National Geographic (rozmiar 1,31 MB)

 

- film przedstawiający co dzieje się z dzieckiem nie przypiętym pasami przy zderzeniu z prędkością zaledwie ok.50km/h.   (wersja bez dźwięku)   Źródło: TVN "Uwaga" (rozmiar 1,10 MB)

 

- film przedstawia często spotykany (i bardzo zły) sposób przewożenia dzieci - stojące między fotelami.  Źródło: TVP1 "Jutro Weekend" (rozmiar 1,46 MB)

Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne stają się coraz popularniejszym wyposażeniem współczesnych samochodów. Najnowocześniejsze modele mogą mieć ich nawet 10. Oczywiście nieustannie trwają prace nad wynalezieniem kolejnych airbagów.

Ale jak właściwie działa taka poduszka ? Otóż jest to po prostu balon, który w momencie wypadku napełnia się w ułamku sekundy sprężonym gazem. Poduszka ma za zadanie osłonić twarde miejsca kabiny pasażerskiej, aby zredukować obrażenia pasażerów.

Niestety, poduszka powietrzna może stać się poważnym zagrożeniem. Aby do tego nie doprowadzić wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad. W końcu nawet widelcem można sobie zrobić krzywdę, chociaż bez niego trudno było by w życiu codziennym.




Filmy dotyczące poduszek powietrznych:

(część podobnych tematycznie filmów znajduje się także w zakładce "pasy bezpieczeństwa")

- uderzenie boczne bez bocznych poduszek powietrznych jest zawsze bardzo groźne. Dobrej ochrony zazwyczaj nie gwarantują wzmocnienia boczne w drzwiach.  (wersja bez dźwięku)  Źródło: SAT1 (rozmiar 1,68 MB)

 

- film pokazuje jak wielkie znaczenie mają boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.  Źródło: TV4 "V-max" (rozmiar 4,66 MB)


 

Jak widać airbagi zapewniają nieocenioną ochronę. Jednak nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa może spowodować, że poduszka zamiast pomóc - zaszkodzi. Prezentują to poniższe filmy:

- film pokazuje, że odpalona poduszka może nawet złamać kręgosłup, jeśli kierowca lub pasażer siedzi zbyt blisko niej (nie wolno siadać bliżej niż 30 cm od airbagu!). Problem ten szczególnie dotyczy nieprawidłowo (bez podstawek i fotelików) przewożonych dzieci.   (wersja bez dźwięku)   Źródło: TVP1 "Wypadki samochodowe" (rozmiar 3,90 MB)

 

- posiadanie samochodu wyposażonego w poduszkę powietrzną nie zwalnia z obowiązku zapinania pasów !   (wersja bez dźwięku) Źródło: National Geographic (rozmiar 2,65 MB)

 

- film przedstawiający prawdziwy wypadek, w którym poduszka zamiast pomóc - zaszkodziła. Gdyby kierowca zapiął pasy nie doszło by do tego.  Źródło: TV4 "Drogówka" (rozmiar 5,14 MB)



 

Powyższe filmy nie miały na celu straszyć, a jedynie ostrzec przed nieprawidłowym używaniem poduszek. Przy zachowywaniu zasad zdrowego rozsądku nie trzeba bać się tych urządzeń, a tym bardziej rezygnować z ich zakupu.

- film przedstawiający skutki prawdziwego wypadku. W Daewoo Nexii nie było airbagu po stronie pasażera. Czy naprawdę warto zaoszczędzić ok.1000 zł kupując samochód bez poduszki dla pasażera ?.  Źródło: TVP3 (WOT) (rozmiar 3,82 MB)



 

Poduszki powietrzne i inne pirotechniczne urządzenia chroniące w momencie wypadku (napinacze pasów), w polskich warunkach mają jeszcze jedną zaletę - pozwalają rozpoznać czy samochód brał udział w kolizji.

O co chodzi ? Przede wszystkim o używane samochody sprowadzane z zagranicy. Jak powszechnie wiadomo większość z nich to egzemplarze powypadkowe. Co gorsze, niedbale naprawione. Nieuczciwi sprzedawcy chcąc ponieść jak najniższe koszty naprawy nie wymieniają "zużytych" po wypadku urządzeń, a jedynie maskują ich brak.
Pod pokrywą poduszki mogą znajdować się tylko zwinięte gazety. "Odpalone" napinacze pasów są nienaturalnie nisko osadzone, co objawia się np. utrudnionym zapinaniem pasów. W niektórych samochodach (np. w Oplach) zużyty napinacz można rozpoznać po żółtym patyczku z wykrzyknikiem (zdjęcie poniżej).

Należy dodać, że naprawa tych elementów jest bardzo droga. Może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych!

Tak wygląda napinacz pasów bezpieczeństwa w powypadkowych modelach Opla.

 

Crash-testy

Crash-testy mają na celu zbadanie poziomu bezpieczeństwa biernego samochodu. Przeprowadza je w warunkach laboratoryjnych każdy producent. Istnieją też niezależne organizacje, które przeprowadzają takie testy zderzeniowe. Wyniki tych badań są potem publikowane w prasie motoryzacyjnej i są doskonałym źródłem wiedzy na temat bezpieczeństwa poszczególnych modeli samochodów. Czasem okazuje się, że to co w reklamach przedstawiał producent wcale nie jest prawdą.

Istnieje kilka organizacji przeprowadzających crash-testy. W Europie najpopularniejszą jest Euro-NCAP. Często wyniki jej testów można zauważyć w reklamach samochodów. Niestety także w przypadku tych organizacji brakuje standaryzacji. Różne ośrodki mają różne kryteria ocen. W efekcie ten sam samochód może otrzymać w USA 5 gwiazdek, a w Europie tylko 2 (był już taki przypadek). Jednakże trudno jest jednoznacznie stwierdzić, wyniki której organizacji są bardziej wiarygodne, ponieważ modele samochodów przeznaczone na rynek amerykański i europejski mają różne konstrukcje i inne wyposażenie seryjne.

WAŻNE !
Podczas testów zderzeniowych prowadzonych przez Euro-NCAP ZAWSZE przestrzegane są wszystkie cztery wymienione wcześniej czynności dotyczące bezpieczeństwa (odnośnie pasów, zagłówków, dzieci i bagażu).

Jeśli nie przestrzega się tych zasad, to nawet najbezpieczniejszy samochód nie zagwarantuje pasażerom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, np. 5-gwiazdkowy model bez zapiętych pasów może gwarantować ochronę na poziomie 2 gwiazdek !



Więcej informacji na ten temat znajduje się w załączonych filmach:



Testy Euro-NCAP niektórych popularnych w Polsce samochodów (wszystkie przy prędkości tylko 64 km/h):

- test zderzeniowy Fiata Seicento   Źródło: TVP1 "Moc"  (rozmiar 2,38 MB)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin