bauman1.doc

(52 KB) Pobierz
ZYGMUNT BAUMAN „SEN O CZYSTOŚCIE”

ZYGMUNT BAUMAN „SEN O CZYSTOŚCIE”

 

Idea czystości – wierni wyznawcy nie mogą jej bronić bez użycia środków przemocy (kły, katowskie topory)

 

Niemiecki Eudeosung według Cyntii Ozick – gest artysty, który miał usunąć skazę – tzw. Zabieg wymazania czegoś niezgodnego z harmonią obrazu.

 

Michael Faucoult

·         Mieszczanie w rządach nazistowskich chcieli rozwiązać problem zanieczyszczenia świata przez likwidację sąsiadów, którzy psuli obraz i nie nadawali się na sąsiadów

·         Statki głupców wysyłane w morze z zakazem zawijania do jakiegokolwiek portu. Za głupców uznawano ludzi umysłowo chorych
- ludzie którzy postradali zmysły oznaczali „mroczny nieład, niesforny chaos”
- morze, woda – symbol oczyszczenia, oddalenia (pozbycia się problemu)

 

IDEA CZYSTOŚCI = WIZJA DOSKONAŁEGO STANU RZECZY

·         Stan taki trzeba stworzyć a potem chronić przed zagrożeniami, takimi które można sobie wyobrazić ale też takimi których nie można sobie wyobrazić

·         Przyroda, natura – nie można wprowadzić rozróżnienia na rzeczy czyste i nieczyste, chybaże pojawi się interwencja człowieka np. zaśmiecanie

·         Kultura – wytwór człowieka

·         Potrzebna jest również ingerencja człowieka w ogóle aby można było mówić o czystości i nieczystości w przyrodzie

 

Czystość:

1.      przebywanie rzeczy gdzieś indziej niż zagnieździłyby się one same, bez interwencji ludzkiej (ciągania, przepychania, zachęty, przemocy)

2.      wizja ładu – rzeczy są tak rozmieszczone, że każda z nich znajduje się na właściwym, wyznaczonym jej miejscu
- dla każdej rzeczy istnieje miejsce
- bez pomocy z zewnątrz rzeczy nie zajęłyby swojego miejsca

 

czystość => przeciwieństwa: skaza, zmaza, nieczystość, zanieczyszczenie, plama, brud

·         nie cechy własne rzeczy czyniące brudem, lecz miejsce niewłaściwe, które one zajmują w schemacie wyobrażonego ładu

·         są rzeczy dla których nie ma prawowitego miejsca w ładzie, „nic czystymi ich nie uczyni”. Są to:
- byty same przez się ruchliwe – zdolność dowolnego przemieszczania się

- drwią z barier granicznych i wcale nie czekająca zaproszenie czy wizy wjazdowe

- obracają w niwecz wysiłki lądotwórcze

- obnażają nietrwałość, kruchość i chybotliwość ładu

- np. muchy, karaluchy, pająki, myszy i inne „robactwo”

- nie można ich wmontować w żaden schemat ładu ponieważ ład to stan kontrolowany, wolny od niespodzianek

- byty bardziej niebezpieczne dla ładu niż „robactwo” – wędrują ukradkiem

- niezauważalne

- nadzorcy ładu czasem nie wiedzą, że wtargnęły one na obszar przez nich chroniony

- stróże porządku mogą zaniechać czujności bo będą uważać, że porządkom nic nie grozi

- kwestionują pomysł ładotwórstwa, rozwiewają nadzieje, że obszar poddany zabiegom lądotwórczym uda się ochronić przed intruzami

- zarazki, bakterie, wirusy

- przed nimi niczego nie da się zabezpieczyć, nawet pogoni za bezpieczeństwem (dążeniem do zapewnienia bezpieczeństwa)

 

Istnieje związek między czystością jako przestrzeganiem higieny a kruchością ustanowionego ładu.

Czystość rodzi się z podejrzenia że:

-        porządek rzeczy sam się o siebie zatroszczy

-        nie potrwa dłużej niż my go będziemy dostrzegać

-        nie wyżyje jeśli nie będziemy o niego dbali

 

Ład jak tlen

-        przestrzeń uporządkowana

-        hierarchiczny, obliczony rozkład prawdopodobieństwa zdarzeń

-        wiemy jak się zachować

-        możemy postępować adekwatnie – nadzieja, że osiągniemy pożądane skutki

 

Wyuczone umiejętności, zapamiętane reakcje mogą prowadzić do zguby, jeśli zdarzenia wymkną się rutynie i nie będzie uzasadnionych przez procedury oczekiwań.

 

Wg Mary Douglas brud jest występkiem przeciw ładowi, istnieje tylko w oku widza. Nieczystość, brud to przedmiot, który trzeba usunąć jeśli chce się zachować określony układ rzeczy.

Wg Sartre w oślizgłej lepkiej substancji czai się groźba. Śliskolepka substancja ujarzmia jednostkę, pozbawia wolności i dlatego budzi lęk i wstręt.

-        Kąpiel w wodzie – w każdej chwili można wyjść wytrzeć się do sucha

-        Kąpiel w beczce żywicy, smoły – nie ustalilibyśmy reguł gry i nie decydowalibyśmy kiedy kąpiel zakończyć

 

CECHY POWSZECHNE KONDYCJI LUDZKIEJ

-        Zafascynowanie czystością

-        Obsesyjna walka z brudem

 

Każda kultura i każda epokami i mieć musi jakiś wzór czystości i jakieś sposoby przestrzegania go

 

Zróżnicowanie funkcji i następstw społecznych „pędu do czystości” w zależności od tego co lub kto jest jego ofiarą

-        W przypadku gdy rola brudu zakłócającego harmonię ładu przypada istotom ludzkim to wtedy warunkiem utrzymania ładu jest izolacja bądź usunięcie pewnej kategorii ludzi


Alfred Schiitz – cechy ludzkiej egzystencji

-        Wytwory preselekcji i reinterpretacji składają się na wiedzę potoczną, którą każdy z nas posługuje się w toku życia bez zastanowienia (wszyscy wkraczamy do świata niejako prefabrykowanego)

 

Olbrzymia liczba przedmiotów i zajść jest dla nas na tyle oczywista, że nazywany ją rzeczywistością.

Założenia „wiedzy potocznej – wzajemność perspektyw:

-        Nasze doznania są typowe

-        „wymienialność punktów widzenia” – jeśli staniemy w miejscu drugiej osoby, zobaczymy i przeżyjemy dokładnie to, co ona i owa druga osoba pięknym za nadobne nam się odwzajemni

-        Moralne konsekwencje – przyjmując implikuje się zarodnicze podobieństwo wszystkich istot ludzkich, a drugiemu człowiekowi przypisuje się podmiotowość o tym samym co własna charakterze – ten drugi godzi się na to, że perspektywą się odwzajemnia i zachowuje się zgodnie z tą wiarą

-        Przepisy dostarczają dostatecznych i godnych zaufania wskazówek, gdy jest się w nie wyposażonym to czuje się bezpiecznie

Każdy ład ma swoje odmiany nieładu

-        Ład trwały – usuwanie zanieczyszczeń odbywa się nawykowo, w sposób niemal mechaniczny, bez zastanawiania (wyłom – zaniechanie sprzątania)

 

Problem zachowania czystości

1.      Usuwanie brudu właściwego

2.      „Meta-zanieczyszczenia” – obrona przed zaniedbaniem lub osłabieniem monotonnych zabiegów o utrzymanie rzeczy w raz na zawsze ustalonej kondycji

 

Modele czystości wspierają jeden drugi i dewaluują w tempie na tyle zawrotnym, że kwalifikacjom sprzątających trudna za coraz to nowymi wymaganiami nadążyć.

 

Ładotwórstwo polega na wykrywaniu i ogłaszaniu coraz to nowych anomalii.

Świat doskonały to utopia:

-        Mądrość dziś zdobyta pozostanie mądrością jutro i pojutrze

-        Raz nabyte kwalifikacje życiowe zachowają na zawsze użyteczność

-        Nowoczesny świat doskonały to świat bez obcych

 

Tendencja do deregulacji i prywatyzacji czynności związanych z utrzymaniem czystości

-        Władze państwowe nie interesują się propagowaniem jednego modelu ładu, obojętność wobec sprzecznych skłóconych ze sobą modeli

-        Coraz więcej sił na świecie zainteresowanych trwaniem i pogłębianiem zróżnicowania, niedookreślenia, zagmatwania i nieuporządkowania warunków życia ludzkiego

-        Zmianę nastrojów wspomaga rynek – siły operujące na rynku są żywotnie zainteresowane popytem wiecznie przerastającym podaż, marzeniami rosnącymi szybciej niż możliwości ich zaspokojenia, pragnieniami pęczniejącymi w tempie uniemożliwiającym ich spełnienie, tylko w takich warunkach można liczyć na to, że żadnemu z kolejno rodzących się pożądań nie starczy czasu na skostnienie we wzór konsumpcyjny i na przeobrażenie się z siły napędowej w hamulec tworzonego obrotu.

 

Gdy miernikiem czystości staje się zdolność uczestnictwa w konsumpcyjnej zabawie, to ci którzy w niej nie uczestniczą stają się nieczystością której należy się pozbyć.

Wolność mierzy się wachlarzem konsumpcyjnych wyborów.

 

Żądania czystości konsumpcyjnego życia kierowane pod adresem władz państwowych:

  1. aby powiększało wolność wolnych konsumentów (prywatyzacja zasobów, ograniczenie ingerencji w sprawy jednostkowe, zniesienie politycznie narzuconych ograniczeń, obniżenie podatków i wydatków publicznych)
  2. aby energiczniej wzięło się za spełnienie pierwszego żądania (nałożenie kagańca ofiarom deregulacji i prywatyzacji czyli, wszystkim których kwalifikacje konsumenckie, ekspansja wolności konsumenckiej zdewaluowała, pozbawiając ich siły nabywczej)

Jeśli wyłączenie nieudolnych konsumentów ze społeczeństwa obywatelskiego da się osiągnąć mniejszy kosztem niż ich sprowadzenie z wygnania to lepiej przystać na banicję niż starać się przywrócić im rangę pełnoprawnych obywateli

 

Należy wystrzegać się nadmiernie wiernych, którzy bez zastrzeżeń przyjęli konstytucyjne założenia nowego, konsumpcyjnego ładu

-        nie przyjmują żadnych ograniczeń dla zaspokojenia jednostkowych pragnień (złodzieje, włamywacze)

-        samozwańczy stróże porządku i orędownicy czystego ładu (antyprzestępcze bojówki i terroryści)

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin