analiza_i_ocena_programu_nauczania.doc

(52 KB) Pobierz
ANALIZA I OCENA PROGRAMU NAUCZANIA



Analiza i ocena programu nauczania                            Strona 1 z 2

 

Analiza i ocena programu nauczania[1]

 

 

Wstępny przegląd programu:

-         Jaka jest nazwa i przeznaczenie programu?

-         Jaki jest stosunek do podstawy programowej?

-         Jak jest zbudowany, części składowe i jego elastyczność?

-         Jakie warunki muszą spełnić uczniowie, nauczyciele i szkoła by program wdrożyć?

-         Przeczytaj recenzje i opinie na temat programu.

 

Analiza celów nauczania

-         Określ podstawy teoretyczne programu w zakresie celów, materiału i wymagań programowych.

-         Jakie cele motywacyjne, poznawcze i praktyczne są zaakcentowane?

-         W jakim stopniu cele są zoperacjonalizowane i możliwe do osiągnięcia?

 

Analiza materiału nauczania:

-         Wg jakich kryteriów dobrano materiał: łatwość opanowania, związek z życiem, przydatność, naukowość, wartość kulturowa, społeczna.

-         Jakie są składniki materiału nauczania: fakty, teorie, strategie, przekazy.

-         W jakim stopniu trafnie dobrano materiał?

-         Jaka wiedza ucznia i motywacja uczenia się są przewidywane jako wynik nauczania?

 

Analiza wymagań programowych

-         Jakie wymagania muszą spełnić uczniowie, by zacząć pracować wg programu?

-         Czy uwzględniono oficjalne standardy edukacyjne?

-         Czy wymagania są ustopniowane, opisane poziomami: K – P – R – D – W.

-         Jaki jest (średni) poziom trudności programu?

 

Analiza metod nauczania:

-         Jakie metody nauczania i środki dydaktyczne są zalecane w programie? Jakie metody byłyby najbardziej skuteczne?

-         Jakie są możliwości indywidualizacji kształcenia? Jaka jest niezbędna liczba godzin pracy ucznia i nauczyciela?

-         Jaka skuteczność uczenia się i nauczania jest spodziewana wg programu?

Ewaluacja osiągnięć uczniów:

-         Jakie metody ewaluacji osiągnięć uczniów są zalecane: ustne, pisemne, praktyczne?

-         Jakie metody byłyby najbardziej skuteczne?

-         Jaka jest możliwość zastosowania pomiaru dydaktycznego?

-         Czy są podane arkusze ewaluacyjne dla programu? Czy są przykładowe narzędzia sprawdzające?

 

Warunki wdrożenia programu:

-         Jaki poziom dojrzałości (poznawczej, emocjonalnej, psychomotorycznej) uczniów jest niezbędny do uczenia się wg tego programu?

-         Jakie kompetencje nauczyciela są niezbędne (merytoryczne, metodyczne, emocjonalne) do nauczania wg tego programu?

-         Jakie warunki (kadrowe, lokalowe, finansowe, organizacyjne) musi spełnić szkoła?

 

Wyniki wdrożeń programu:

-         Czy program już jest realizowany? Czy są dostępne sprawozdania i wyniki ewaluacji?

-         Jakie były osiągnięcia uczniów oraz opinie nauczycieli, dyrektora szkoły, uczniów i ich rodziców o programie?

-         Jakie ulepszenia programu zostały zaproponowane przez realizatorów?

 

Ocena własnych kompetencji:

-         Oceń własne kompetencje do wdrażania i opiniowania programu.

-         Określ i oceń, na ile możesz zaufać zebranym materiałom i swoim opiniom o programie.

-         Zdecyduj, czy możesz podjąć się jego wdrożenia. Przedstaw program uczniom i rodzicom, pozyskaj ich akceptację.

 


[1] Na podstawie B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, 1997.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin