Mitologia grecka.pdf
(
1312 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Mitologia grecka
1
Mitologia grecka
Mitologia grecka
–
zbiór
mit
ów przekazywanych przez starożytną
tradycję
grecką opowieści o
bogach
,
boginiach
,
herosa
ch, wyjaśniających miejsce człowieka w świecie, oraz samo funkcjonowanie świata, jego stworzenie i historię.
Z mitologii czerpano wiedzę na temat świata i rozwijano na tej podstawie normy etyczne wyznaczające miejsce
człowieka w ustalonym porządku świata. Wiedza płynąca z mitów nie stanowiła jednak nigdy "prawdy objawionej" i
otwarta była na dyskurs, polemikę i krytykę. Sama zaś
starożytna religia grecka
, chociaż nie sposób o niej mówić w
oderwaniu od mitologii będącej jej elementarną częścią składową, opierała się w znacznym stopniu na
ortopraksji
(jedności praktyk religijnych), nie zaś
ortodoksji (
jedności poglądów).
Najstarszymi źródłami wiedzy o mitologii greckiej są dzieła
Homer
a i
Hezjod
a.
Mitologia s
tymulowała twórczość
artystyczną do tego stopnia, że ciągle pojawiały się nowe wątki, odzwierciedlające relacje zachodzące między
człowiekiem i bogami, służyły one głównie do określenia granic, których śmiertelnikom nie było wolno przekraczać.
Mitologia grecka, poprzez
mitologię rzymską,
która z niej wiele zaczerpnęła, weszła do dziedzictwa kultury
europejskiej
i jest w dalszym ciągu obecna w różnych przejawach życia społecznego, czerpią z niej na przykład
New
Age,
astrologia
,
horoskop
y, kult i współczesne religijne ruchy
rekonstrukcjonistyczne
.
Znaczenie i źródła mitologii greckiej
Istnieje wiele materiałów źródłowych umożliwiających poznanie
mitologii greckiej:
1. poezja
okresu archaicznego i klasycznego t
worzona przede
wszystkim na użytek uświetnienia uroczystości religijnych lub uczt
arystokratów. Należy tu wymienić:
•
Iliadę
i
Odyseję
Homera
, a także
Hymny homeryckie
•
Theogonię
Hezjod
a
• dramaty
Ajschylosa
,
Sofokles
a,
Eurypidesa
i
Arystofanesa
• lirykę chóralną
Pindar
a i
Bakchylides
a
2. prace historyków (np.
Herodota
,
Diodora Sycylijskiego
) i
geografów (np.
Pauzaniasza
,
Strabon
a), którzy w trakcie swoich
podróży spisywali zasłyszane opowiadania i historie.
3. traktaty
mitograf
ów próbujących w sposób naukowy opisać i
pogodzić ze sobą często sprzeczne poetyckie wersje mitów. Jako
przykład może posłużyć dzieło
Apollodorosa z Aten
,
Bibliotheke
.
4. poezja
hellenistyczna o
raz
rzymska
pozbawiona znaczenia
religijnego, mająca charakter czysto literacki, zawierająca jednak
wiele istotnych informacji. Do tej kategorii należy zaliczyć:
Homer
–
niewidomy
aojda
, autor eposów
Iliada
i
Odyseja
• poetów hellenistycznych
Apolloniosa z Rodos
,
Kallimacha
• poetów rzymskich
Hyginusa
,
Owidiusz
a,
Stacjusza,
Valeriusa Flaccusa,
Wergiliusz
a
• późnoantycznych poetów greckich
Nonnosa,
Kwintusa ze Smyrny
5. powieści
Apulejusza
,
Gajusza Petroniusza
,
Lollianusa
i
Heliodora z Emesy
Mitologia grecka
2
Mity greckie
Mity greckie są niezwykle zróżnicowane i urozmaicone. Opisano tam historie od potwornych morderstw
wczesnych
bogów,
krwawej wojny
tebańskiej i
trojańskiej
, poprzez młodzieńcze wybryki
Hermesa
, aż do poruszającego żalu
Demeter
po stracie
Persefony
. Niezliczony jest również zastęp
bogów
,
bóstw,
herosó
w,
potworów,
demon
ów,
nimf
,
satyrów i
centaurów
zasiedlających świat mitów.
Sprzeczności w materiałach źródłowych wykluczają możliwość bezspornego ustalenia czasu wydarzeń w nich
opisanych, jednak mity posiadają pewną chronologię, gdzie można wyróżnić następujące po sobie okresy:
1. okres panowania bogów
2. okres bliskiego współistnienia bogów i ludzi
3. okres herosów, gdzie aktywność bogów jest ograniczona
Chociaż okres, w którym bogowie niepodzielnie panowali na ziemi, wydaje się najbardziej interesujący dla
współczesnego badacza mitów greckich, jednak dla starożytnych Greków bardziej zajmujący był okres herosów.
Świadczyć o tym może mnogość utworów opisujących losy półbogów
–
Iliada
i
Odyseja
przewyższały
Teogonię
i
Hymny homeryckie
zarówno obszernością treści jak i popularnością.
Okres bogów
Podobnie jak inne sąsiadujące z nimi
ludy, Grecy posiadali
panteon b
ogów i
bóstw, z których każdy odpowiadał za
pewien aspekt rzeczywistości. Na
przykład
Afrodyta
była boginią
miłosnego pożądania, podczas gdy
Ares b
ył bogiem wojny a
Hade
s
bogiem śmierci. Niektóre bóstwa jak
Apollo,
czy
Dionizos
miały bardzo
skomplikowaną osobowość i pełniły
wielorakie funkcje. Istniały również
bóstwa przypisane do miejsc: bogowie
rzek, nimfy opiekujące się źródłami i
jaskiniami, a także bóstwa troszczące
się o groby zmarłych herosów.
Najpotężniejsi według Greków
bogowie przypisywani byli do
największych części świata:
Posejdon b
ył władcą wód,
Zeus
jako król bogów rządził całym lądem i niebem, zaś
Hades
światem podziemnym. Wszyscy trzej byli braćmi.
Bogowie olimpijscy
–
Hermes, Zeus i Atena
Oprócz tego istniały również setki innych bytów, których nie można zaliczyć do grona bogów ani herosów. Niektóre
z nich istniały jedynie w świadomości lokalnych społeczności lub były czczone w określonych miejscach (np.
Trofonios
) lub podczas określonych uroczystości (np.
Adonis
). Wielkie miejsca kultu,
świątynie
, były poświęcane
jedynie grupie najważniejszych bogów i na nich przede wszystkim skupiały się wierzenia świata
helleńskiego.
Jednakże wiele regionów i mniejszych miejscowości posiadało własne miejsca kultu lokalnych bóstw, nimf czy
herosów. Również duże miasta oddawały cześć bogom z uwzględnieniem lokalnych tradycji.
Mitologia grecka
3
Pierwsi bogowie
Mity odnoszące się do tego okresu opisują historię narodzin i konfliktów pierwszych bogów:
Chaosu
,
Nyks (
Nocy),
Uranosa
(Nieba),
Gai (
Ziemi),
tytanów
–
bogów o imionach:
Okeanos,
Hyperion,
Kojos,
Krios
,
Japet (
Japetos),
Kronos
,
tytani
d
–
bogiń o imionach:
Teja
,
Rea,
Temida,
Mnemosyne
,
Fojbe
(Febe),
Tetyda
(Tetys) oraz zwycięstwo
Zeus
a i
bogów olimpijskich.
Mity te stały się tematem
Teogonii
Hezjod
a oraz wielu innych, obecnie zaginionych,
poematów (również tych, których autorstwo przypisuje się
Orfeuszo
wi,
Musajosowi,
Epimenidesowi
,
Abarisowi
i
innym legendarnym poetom) używanych podczas rytuałów oczyszczeń czy
religijnych misteriów.
Wiele z tych
mitów dotrwało do naszych czasów dzięki cytatom w dziełach filozofów
neoplatońskich
oraz dzięki fragmentom
zapisanym na zwojach
papirus
u.
Najwcześniejsi Grecy, poezję
teogoniczną
oraz pieśni o narodzinach bogów, pojmowali jako prototyp twórczości
poetyckiej i przypisywali jej moc magiczną. Orfeusz, archetyp poety, był również archetypem śpiewaka
teogonicznego
, który w
Argonautice
używa pieśni do okiełznania morza i sztormu oraz porusza serca bogów świata
podziemnego w czasie pobytu w
Hades
ie. Również
Hermes
, wg homeryckiego
Hymnu do Hermesa
, zaraz po
wynalezieniu
liry ś
piewa pieśń o narodzinach bogów.
Nowi bogowie
Inna grupa mitów przedstawia historię narodzin, wyczynów, kłótni i zatargów oraz panowania na
Olimpi
e młodszej
generacji bogów, do której zalicza się
Apollina,
Hermesa
,
Atenę
,
Afrodytę
,
Artemidę,
Hefajstosa
,
Aresa
. Żoną Zeusa
była
Hera
, braćmi
Posejdon o
raz
Hades
. Reszta bogów była dziećmi
Zeus
a. Najstarszym źródłem tych mitów są
Hymny homeryckie
,
często nawiązujące w swej treści do ośrodków kultu danego boga np.:
Hymn do Apollo
nawiązuje do mitu o narodzinach boga w
Delos
oraz innego mitu o założeniu
wyroczni w Delfach
. Z kolei
Hymn do
Demeter
z opisem uprowadzenia
Persefony p
rzez
Hades
a, opisuje wydarzenia, które stały się motywem przewodnim
misteriów eleuzyjskich
.
Okres bogów i ludzi
Okresem łączącym czasy, w których bogowie samotnie
zamieszkiwali świat oraz okres kiedy ich interwencja w
sprawy ludzkie stała się ograniczona, występuje epoka
bliskiej koegzystencji bogów i ludzi.
Najbardziej popularnym typem opowiadań
nawiązujących do tych czasów są mity opisujące
uwodzenie śmiertelnych kobiet przez bogów
(najczęściej
Zeus
a) skutkujące narodzinami
heros
ów.
Nierzadko również boginie wiązały się ze
śmiertelnikami wydając z takich związków potomków
(np. w homeryckim
Hymnie do Afrodyty
opisano
związek
Afrodyty
i
Anchizes
a, ojca
Eneasza)
.
Kolejna grupa mitów opisuje okoliczności
przyswojenia lub odkrycia ważnych zjawisk lub
przedmiotów związanych z kulturą starożytnych
Greków: wykradzenie bogom ognia przez
Prometeusza
,
wykradzenie bogom przez
Tantala
ambrozji i
nektaru
i
obdarowywanie nim swoich poddanych oraz
ujawnienie
przez
niego
boskich
tajemnic,
Prometeusz, dobroczyńca ludzkości, został skazany przez bogów na
wieczne męczarnie
–
Rubens
(1611-1612)
Mitologia grecka
4
zapoczątkowanie składania ofiar bogom przez Prometeusza lub
Likaona,
nauczenie ludzi rolnictwa przez
Demeter
,
zapoczątkowanie
misteriów
przez
Triptolemos
a, wynalezienie
aulosu
przez
Marsjasza
i jego uczestnictwo w
muzycznych zawodach z
Apollinem.
Jeszcze inne mity odnoszą się do
Dionizos
a
–
boga, którego kult przywędrował do Grecji z zewnątrz. Kultowi boga
sprzeciwiali się królowie
Likurg i
Penteusz,
zostali jednak przez niego surowo ukarani.
Okres herosów
Pierwsi herosi
Wśród herosów najbardziej znany i poważany był
Herakles
znany głównie z wykonania
dwunastu prac
. Jego
bohaterskie czyny stały się tematem wielu
lokalnych podań j
ak i powszechnie znanych legend. Przez swoje
obżarstwo i rubaszny charakter stał się tematem wielu
komedii,
jednocześnie w
tragediac
h przedstawiano
dramatyczne okoliczności jego śmierci.
Inni herosi tej generacji,
Perseusz i
Bellerofont,
mieli wiele cech wspólnych z Heraklesem. Podobnie jak on, swoich
nadludzkich czynów dokonywali samotnie, a zabicie
Meduzy i
Chimery p
odobnie jak zabicie
Hydry lernejskiej
ma
cechy opisu
baśniowego.
Dokonania pierwszych herosów nie były popularnym tematem dzieł poetów, znane są
dzięki opisom mitografów i późniejszym wzmiankom w utworach
prozai
ków. Były one jednakże częstym tematem
dzieł rzeźbiarzy i malarzy.
Pokolenie Argonautów
Kolejne pokolenie herosów, ale również Herakles, wzięło
udział, pod wodzą
Jazona,
w wyprawie po
złote runo.
Oprócz
Argonautów do tego pokolenia zalicza się również: heroinę
Atalantę,
Meleagra o
raz
Tezeusza
, który wyruszył na
Kretę
,
by zabić
Minotaur
a.
Królewskie zbrodnie
Okres między wyprawą Argonautów a wojną trojańską
uchodzi za czas przerażających zbrodni i morderstw, wśród
których należy wymienić historię
Atreusa
i
Tiestesa
w
Argos
oraz
Lajosa
i
Edypa
w
Tebach
, która doprowadziła do
splądrowania miasta podczas wyprawy
siedmiu przeciw
Tebom o
raz późniejszej
Epigonów
. Mity z tego okresu były
częstym tematem
ateńskich
tragedii.
Wojna trojańska i jej następstwa
Nadludzkie czyny Heraklesa były popularnym motywem w
sztuce starożytnej Grecji
Wojna trojańska jest punktem zwrotnym, gdyż oznaczała przejście od epoki herosów (czasów mitycznych) do
czasów, które Grecy uważali już za okres
historyczny
. Okres trojański w mitologii greckiej przebiega wg
scenariusza, w którym można wyodrębnić następujące etapy: - zdarzenia prowadzące do wybuchu wojny: sąd
Parysa
, uprowadzenie
Heleny
, ofiarowanie
Ifigenii
w
Aulidzie
- zdarzenia opisane w
Iliadzie
,
kłótnia
Achillesa
z
Agamemnonem,
śmierć
Patroklosa
i
Hektora -
fortel z użyciem
konia trojańskiego i
zniszczenie
Troi -
powrót
bohaterów spod Troi, tułaczka
Odysa,
śmierć Agamemnona - dzieje potomków bohaterów trojańskich m.in.
Orestesa
i
Telemach
a
Mitologia grecka
5
Teorie o pochodzeniu mitów
Autorzy starożytni, np.
Herodot,
głosili teorię, że Grecy całość swoich wierzeń zapożyczyli od
Egipcjan.
Pisarze
chrześcijańscy t
wierdzili z kolei, że helleński
poganizm o
pierał się na
Biblii
w mocno zniekształconej formie. W
XIX
i
XX
w., w wyniku badań
archeologów
i
lingwistów
, poglądy na temat pochodzenia mitów greckich zostały
zweryfikowane.
Z jednej strony językoznawcy wskazują, że część bóstw,
podobnie jak
język grecki
, wywodzi się od ludów
indoeuropejskich.
Grecki
Zeus
, jest utożsamiany z
łacińskim
Jupiterem
,
sanskryckim
Djaus
em,
germańskim
Tyrem,
z kolei
Uranos
z sanskryckim
Warunem
. W innych
przypadkach bliskie podobieństwo w charakterze i
funkcjach poszczególnych bóstw wskazuje na wspólne
pochodzenie, jednak brak lingwistycznych analogii nie
pozwala tego jednoznacznie stwierdzić (np.
Mojry i
nordyckie
Norny)
.
Z drugiej strony archeolodzy udowadniają, że duża część
zapożyczeń ma swoje źródło w cywilizacjach
Az
ji
Mniejszej
i
Bliskiego Wschodu.
Kybele j
est doskonałym
przykładem zapożyczenia z kultury
Anatolii,
zaś
Afrodyta
swoją rolę w greckim
panteoni
e oraz wizerunek w
ikonografii z
awdzięcza bóstwom ludów
semickich:
Isztar i
Astarte.
Kult
Dionizosa
przywędrował do Grecji prawdopodobnie z
Tracji
–
terakotowa maska Dionizosa, I
–
II w. p.n.e.
Badania materiałów źródłowych ujawniają wiele warstw,
np. w wątku pobocznym mitu o
dwunastu pracach Heraklesa
występuje
Tezeusz.
Podobnie jak opowiadania
odnoszące się do plemiennych
eponim
ów pokazują one proces wchłaniania mitologii jednej tradycji przez drugą
oraz przenikania się różnych kultur.
Część naukowców, oprócz źródeł indoeuropejskich i bliskowschodnich, podejrzewa, że część zapożyczeń pochodzi
z kultury i wierzeń wciąż słabo znanych ludów prehelleńskich:
minojczyków o
raz
pelazgów
. Teorie te wydają się
być zasadne szczególnie w odniesieniu do
bóstw chtonicznych
oraz bogiń matek. Inni naukowcy, w trzech
generacjach bogów wymienionych w
Teogonii
Hezjoda
(
Uranos,
Gaja
itd.;
tytani;
bogowie olimpijscy
), dostrzegają
odległe echo konfliktów między społeczeństwami trzech głównych kultur greckiej cywilizacji: Minojczykami,
Mykeńczykami i
Hellenami.
Znaczące podobieństwa pomiędzy utworem Hezjoda a mitologią
Hurytów i
ich bóstwami
Anu,
Kumarbi
i
Teszub
em
uprawdopodobniają tezę, że
Teogonia
jest raczej adaptacją mitów huryckich niż uporządkowanym opisem wydarzeń
historycznych. Widoczne są również podobieństwa między generacją wczesnych bogów (Chaosem i jego
potomstwem) i
Tiamat
, bohaterką eposu
Enuma Elisz
.
Zwolennicy psychologii
Junga (
np.
Karl Kerényi
) są zdania, że źródłem mitów (jak i marzeń sennych) są
uniwersalne
archetypy.
Pomimo że nie wszyscy zgadzają się z interpretacją mitów w oparciu o psychologię Carla
Gustava
Junga
, jak czynią to
Karl Kerényi c
zy
Campbell
, nie sposób jednak nie zgodzić się z poglądem, że mity
wykazują podobieństwo do snów w dwóch aspektach: nie są spójne (przynajmniej w szczegółach) oraz, podobnie
jak sen składający się z sekwencji wydarzeń, są często odbiciem chwilowego doświadczenia obecności bóstwa,
rodzajem
epifanii,
które musi zostać przełożone na opowieść.
Plik z chomika:
SOL1983
Inne pliki z tego folderu:
PORZĄDKI ARCHITEKTONICZNE.pdf
(86 KB)
Mitologia grecka.pdf
(1312 KB)
notatki #5 porządki architektoniczne.odt
(25 KB)
barbarzyncy.docx
(16 KB)
Do koła.doc
(30 KB)
Inne foldery tego chomika:
= NAJPIEKNIEJSZE I NAJLEPSZE HARLEQINY-CZYTAJCIE-POLECAM
01.Piękne istoty (vampika)
17 000 KSIAZEK
Adam Mickiewicz
Angielski dla leniwych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin