Mitologia grecka.pdf

(1312 KB) Pobierz
(anonymous)
Mitologia grecka
1
Mitologia grecka
Mitologia grecka zbiór mit ów przekazywanych przez starożytną tradycję grecką opowieści o bogach , boginiach ,
herosa ch, wyjaśniających miejsce człowieka w świecie, oraz samo funkcjonowanie świata, jego stworzenie i historię.
Z mitologii czerpano wiedzę na temat świata i rozwijano na tej podstawie normy etyczne wyznaczające miejsce
człowieka w ustalonym porządku świata. Wiedza płynąca z mitów nie stanowiła jednak nigdy "prawdy objawionej" i
otwarta była na dyskurs, polemikę i krytykę. Sama zaś starożytna religia grecka , chociaż nie sposób o niej mówić w
oderwaniu od mitologii będącej jej elementarną częścią składową, opierała się w znacznym stopniu na ortopraksji
(jedności praktyk religijnych), nie zaś ortodoksji ( jedności poglądów).
Najstarszymi źródłami wiedzy o mitologii greckiej są dzieła Homer a i Hezjod a. Mitologia s tymulowała twórczość
artystyczną do tego stopnia, że ciągle pojawiały się nowe wątki, odzwierciedlające relacje zachodzące między
człowiekiem i bogami, służyły one głównie do określenia granic, których śmiertelnikom nie było wolno przekraczać.
Mitologia grecka, poprzez mitologię rzymską, która z niej wiele zaczerpnęła, weszła do dziedzictwa kultury
europejskiej i jest w dalszym ciągu obecna w różnych przejawach życia społecznego, czerpią z niej na przykład New
Age, astrologia , horoskop y, kult i współczesne religijne ruchy rekonstrukcjonistyczne .
Znaczenie i źródła mitologii greckiej
Istnieje wiele materiałów źródłowych umożliwiających poznanie
mitologii greckiej:
1. poezja okresu archaicznego i klasycznego t worzona przede
wszystkim na użytek uświetnienia uroczystości religijnych lub uczt
arystokratów. Należy tu wymienić:
• lirykę chóralną Pindar a i Bakchylides a
2. prace historyków (np. Herodota , Diodora Sycylijskiego ) i
geografów (np. Pauzaniasza , Strabon a), którzy w trakcie swoich
podróży spisywali zasłyszane opowiadania i historie.
3. traktaty mitograf ów próbujących w sposób naukowy opisać i
pogodzić ze sobą często sprzeczne poetyckie wersje mitów. Jako
przykład może posłużyć dzieło Apollodorosa z Aten , Bibliotheke .
4. poezja hellenistyczna o raz rzymska pozbawiona znaczenia
religijnego, mająca charakter czysto literacki, zawierająca jednak
wiele istotnych informacji. Do tej kategorii należy zaliczyć:
Homer niewidomy aojda , autor eposów Iliada i
Odyseja
• poetów hellenistycznych Apolloniosa z Rodos , Kallimacha
• późnoantycznych poetów greckich Nonnosa, Kwintusa ze Smyrny
430458533.005.png 430458533.006.png 430458533.007.png 430458533.008.png
 
Mitologia grecka
2
Mity greckie
Mity greckie są niezwykle zróżnicowane i urozmaicone. Opisano tam historie od potwornych morderstw wczesnych
bogów, krwawej wojny tebańskiej i trojańskiej , poprzez młodzieńcze wybryki Hermesa , aż do poruszającego żalu
Demeter po stracie Persefony . Niezliczony jest również zastęp bogów , bóstw, herosó w, potworów, demon ów, nimf ,
satyrów i centaurów zasiedlających świat mitów.
Sprzeczności w materiałach źródłowych wykluczają możliwość bezspornego ustalenia czasu wydarzeń w nich
opisanych, jednak mity posiadają pewną chronologię, gdzie można wyróżnić następujące po sobie okresy:
1. okres panowania bogów
2. okres bliskiego współistnienia bogów i ludzi
3. okres herosów, gdzie aktywność bogów jest ograniczona
Chociaż okres, w którym bogowie niepodzielnie panowali na ziemi, wydaje się najbardziej interesujący dla
współczesnego badacza mitów greckich, jednak dla starożytnych Greków bardziej zajmujący był okres herosów.
Świadczyć o tym może mnogość utworów opisujących losy półbogów Iliada i Odyseja przewyższały Teogonię i
Hymny homeryckie zarówno obszernością treści jak i popularnością.
Okres bogów
Podobnie jak inne sąsiadujące z nimi
ludy, Grecy posiadali panteon b ogów i
bóstw, z których każdy odpowiadał za
pewien aspekt rzeczywistości. Na
przykład Afrodyta była boginią
miłosnego pożądania, podczas gdy
Ares b ył bogiem wojny a Hade s
bogiem śmierci. Niektóre bóstwa jak
Apollo, czy Dionizos miały bardzo
skomplikowaną osobowość i pełniły
wielorakie funkcje. Istniały również
bóstwa przypisane do miejsc: bogowie
rzek, nimfy opiekujące się źródłami i
jaskiniami, a także bóstwa troszczące
się o groby zmarłych herosów.
Najpotężniejsi według Greków
bogowie przypisywani byli do
największych części świata: Posejdon b ył władcą wód, Zeus jako król bogów rządził całym lądem i niebem, zaś
Hades światem podziemnym. Wszyscy trzej byli braćmi.
Bogowie olimpijscy Hermes, Zeus i Atena
Oprócz tego istniały również setki innych bytów, których nie można zaliczyć do grona bogów ani herosów. Niektóre
z nich istniały jedynie w świadomości lokalnych społeczności lub były czczone w określonych miejscach (np.
Trofonios ) lub podczas określonych uroczystości (np. Adonis ). Wielkie miejsca kultu, świątynie , były poświęcane
jedynie grupie najważniejszych bogów i na nich przede wszystkim skupiały się wierzenia świata helleńskiego.
Jednakże wiele regionów i mniejszych miejscowości posiadało własne miejsca kultu lokalnych bóstw, nimf czy
herosów. Również duże miasta oddawały cześć bogom z uwzględnieniem lokalnych tradycji.
430458533.001.png
 
Mitologia grecka
3
Pierwsi bogowie
Mity odnoszące się do tego okresu opisują historię narodzin i konfliktów pierwszych bogów: Chaosu , Nyks ( Nocy),
Uranosa (Nieba), Gai ( Ziemi), tytanów bogów o imionach: Okeanos, Hyperion, Kojos, Krios , Japet ( Japetos),
Kronos , tytani d bogiń o imionach: Teja , Rea, Temida, Mnemosyne , Fojbe (Febe), Tetyda (Tetys) oraz zwycięstwo
Zeus a i bogów olimpijskich. Mity te stały się tematem Teogonii Hezjod a oraz wielu innych, obecnie zaginionych,
poematów (również tych, których autorstwo przypisuje się Orfeuszo wi, Musajosowi, Epimenidesowi , Abarisowi i
innym legendarnym poetom) używanych podczas rytuałów oczyszczeń czy religijnych misteriów. Wiele z tych
mitów dotrwało do naszych czasów dzięki cytatom w dziełach filozofów neoplatońskich oraz dzięki fragmentom
zapisanym na zwojach papirus u.
Najwcześniejsi Grecy, poezję teogoniczną oraz pieśni o narodzinach bogów, pojmowali jako prototyp twórczości
poetyckiej i przypisywali jej moc magiczną. Orfeusz, archetyp poety, był również archetypem śpiewaka
teogonicznego , który w Argonautice używa pieśni do okiełznania morza i sztormu oraz porusza serca bogów świata
podziemnego w czasie pobytu w Hades ie. Również Hermes , wg homeryckiego Hymnu do Hermesa , zaraz po
wynalezieniu liry ś piewa pieśń o narodzinach bogów.
Nowi bogowie
Inna grupa mitów przedstawia historię narodzin, wyczynów, kłótni i zatargów oraz panowania na Olimpi e młodszej
generacji bogów, do której zalicza się Apollina, Hermesa , Atenę , Afrodytę , Artemidę, Hefajstosa , Aresa . Żoną Zeusa
była Hera , braćmi Posejdon o raz Hades . Reszta bogów była dziećmi Zeus a. Najstarszym źródłem tych mitów są
Hymny homeryckie , często nawiązujące w swej treści do ośrodków kultu danego boga np.: Hymn do Apollo
nawiązuje do mitu o narodzinach boga w Delos oraz innego mitu o założeniu wyroczni w Delfach . Z kolei Hymn do
Demeter z opisem uprowadzenia Persefony p rzez Hades a, opisuje wydarzenia, które stały się motywem przewodnim
Okres bogów i ludzi
Okresem łączącym czasy, w których bogowie samotnie
zamieszkiwali świat oraz okres kiedy ich interwencja w
sprawy ludzkie stała się ograniczona, występuje epoka
bliskiej koegzystencji bogów i ludzi.
Najbardziej popularnym typem opowiadań
nawiązujących do tych czasów są mity opisujące
uwodzenie śmiertelnych kobiet przez bogów
(najczęściej Zeus a) skutkujące narodzinami heros ów.
Nierzadko również boginie wiązały się ze
śmiertelnikami wydając z takich związków potomków
(np. w homeryckim Hymnie do Afrodyty opisano
związek Afrodyty i Anchizes a, ojca Eneasza) .
Kolejna grupa mitów opisuje okoliczności
przyswojenia lub odkrycia ważnych zjawisk lub
przedmiotów związanych z kulturą starożytnych
Greków: wykradzenie bogom ognia przez Prometeusza ,
wykradzenie bogom przez Tantala ambrozji i nektaru i
obdarowywanie nim swoich poddanych oraz
ujawnienie
przez
niego
boskich
tajemnic,
Prometeusz, dobroczyńca ludzkości, został skazany przez bogów na
wieczne męczarnie Rubens (1611-1612)
430458533.002.png
 
Mitologia grecka
4
zapoczątkowanie składania ofiar bogom przez Prometeusza lub Likaona, nauczenie ludzi rolnictwa przez Demeter ,
zapoczątkowanie misteriów przez Triptolemos a, wynalezienie aulosu przez Marsjasza i jego uczestnictwo w
muzycznych zawodach z Apollinem.
Jeszcze inne mity odnoszą się do Dionizos a boga, którego kult przywędrował do Grecji z zewnątrz. Kultowi boga
sprzeciwiali się królowie Likurg i Penteusz, zostali jednak przez niego surowo ukarani.
Okres herosów
Pierwsi herosi
Wśród herosów najbardziej znany i poważany był Herakles znany głównie z wykonania dwunastu prac . Jego
bohaterskie czyny stały się tematem wielu lokalnych podań j ak i powszechnie znanych legend. Przez swoje
obżarstwo i rubaszny charakter stał się tematem wielu komedii, jednocześnie w tragediac h przedstawiano
dramatyczne okoliczności jego śmierci.
Inni herosi tej generacji, Perseusz i Bellerofont, mieli wiele cech wspólnych z Heraklesem. Podobnie jak on, swoich
nadludzkich czynów dokonywali samotnie, a zabicie Meduzy i Chimery p odobnie jak zabicie Hydry lernejskiej ma
cechy opisu baśniowego. Dokonania pierwszych herosów nie były popularnym tematem dzieł poetów, znane są
dzięki opisom mitografów i późniejszym wzmiankom w utworach prozai ków. Były one jednakże częstym tematem
dzieł rzeźbiarzy i malarzy.
Pokolenie Argonautów
Kolejne pokolenie herosów, ale również Herakles, wzięło
udział, pod wodzą Jazona, w wyprawie po złote runo. Oprócz
Argonautów do tego pokolenia zalicza się również: heroinę
Atalantę, Meleagra o raz Tezeusza , który wyruszył na Kretę ,
by zabić Minotaur a.
Królewskie zbrodnie
Okres między wyprawą Argonautów a wojną trojańską
uchodzi za czas przerażających zbrodni i morderstw, wśród
których należy wymienić historię Atreusa i Tiestesa w Argos
oraz Lajosa i Edypa w Tebach , która doprowadziła do
splądrowania miasta podczas wyprawy siedmiu przeciw
Tebom o raz późniejszej Epigonów . Mity z tego okresu były
częstym tematem ateńskich tragedii.
Wojna trojańska i jej następstwa
Nadludzkie czyny Heraklesa były popularnym motywem w
sztuce starożytnej Grecji
Wojna trojańska jest punktem zwrotnym, gdyż oznaczała przejście od epoki herosów (czasów mitycznych) do
czasów, które Grecy uważali już za okres historyczny . Okres trojański w mitologii greckiej przebiega wg
scenariusza, w którym można wyodrębnić następujące etapy: - zdarzenia prowadzące do wybuchu wojny: sąd
Parysa , uprowadzenie Heleny , ofiarowanie Ifigenii w Aulidzie - zdarzenia opisane w Iliadzie , kłótnia Achillesa z
Agamemnonem, śmierć Patroklosa i Hektora - fortel z użyciem konia trojańskiego i zniszczenie Troi - powrót
bohaterów spod Troi, tułaczka Odysa, śmierć Agamemnona - dzieje potomków bohaterów trojańskich m.in. Orestesa
i Telemach a
430458533.003.png
 
Mitologia grecka
5
Teorie o pochodzeniu mitów
Autorzy starożytni, np. Herodot, głosili teorię, że Grecy całość swoich wierzeń zapożyczyli od Egipcjan. Pisarze
chrześcijańscy t wierdzili z kolei, że helleński poganizm o pierał się na Biblii w mocno zniekształconej formie. W
XIX i XX w., w wyniku badań archeologów i lingwistów , poglądy na temat pochodzenia mitów greckich zostały
zweryfikowane.
Z jednej strony językoznawcy wskazują, że część bóstw,
podobnie jak język grecki , wywodzi się od ludów
indoeuropejskich. Grecki Zeus , jest utożsamiany z
Tyrem, z kolei Uranos z sanskryckim Warunem . W innych
przypadkach bliskie podobieństwo w charakterze i
funkcjach poszczególnych bóstw wskazuje na wspólne
pochodzenie, jednak brak lingwistycznych analogii nie
pozwala tego jednoznacznie stwierdzić (np. Mojry i
Z drugiej strony archeolodzy udowadniają, że duża część
zapożyczeń ma swoje źródło w cywilizacjach Az ji
przykładem zapożyczenia z kultury Anatolii, zaś Afrodyta
swoją rolę w greckim panteoni e oraz wizerunek w
ikonografii z awdzięcza bóstwom ludów semickich: Isztar i
Kult Dionizosa przywędrował do Grecji prawdopodobnie z
Tracji terakotowa maska Dionizosa, I II w. p.n.e.
Badania materiałów źródłowych ujawniają wiele warstw,
np. w wątku pobocznym mitu o dwunastu pracach Heraklesa występuje Tezeusz. Podobnie jak opowiadania
odnoszące się do plemiennych eponim ów pokazują one proces wchłaniania mitologii jednej tradycji przez drugą
oraz przenikania się różnych kultur.
Część naukowców, oprócz źródeł indoeuropejskich i bliskowschodnich, podejrzewa, że część zapożyczeń pochodzi
z kultury i wierzeń wciąż słabo znanych ludów prehelleńskich: minojczyków o raz pelazgów . Teorie te wydają się
być zasadne szczególnie w odniesieniu do bóstw chtonicznych oraz bogiń matek. Inni naukowcy, w trzech
generacjach bogów wymienionych w Teogonii Hezjoda ( Uranos, Gaja itd.; tytani; bogowie olimpijscy ), dostrzegają
odległe echo konfliktów między społeczeństwami trzech głównych kultur greckiej cywilizacji: Minojczykami,
Znaczące podobieństwa pomiędzy utworem Hezjoda a mitologią Hurytów i ich bóstwami Anu, Kumarbi i Teszub em
uprawdopodobniają tezę, że Teogonia jest raczej adaptacją mitów huryckich niż uporządkowanym opisem wydarzeń
historycznych. Widoczne są również podobieństwa między generacją wczesnych bogów (Chaosem i jego
potomstwem) i Tiamat , bohaterką eposu Enuma Elisz .
Zwolennicy psychologii Junga ( np. Karl Kerényi ) są zdania, że źródłem mitów (jak i marzeń sennych) są
uniwersalne archetypy. Pomimo że nie wszyscy zgadzają się z interpretacją mitów w oparciu o psychologię Carla
Gustava Junga , jak czynią to Karl Kerényi c zy Campbell , nie sposób jednak nie zgodzić się z poglądem, że mity
wykazują podobieństwo do snów w dwóch aspektach: nie są spójne (przynajmniej w szczegółach) oraz, podobnie
jak sen składający się z sekwencji wydarzeń, są często odbiciem chwilowego doświadczenia obecności bóstwa,
rodzajem epifanii, które musi zostać przełożone na opowieść.
430458533.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin