lekarze naukowcy szarlatani - Ben Goldacre.pdf

(665 KB) Pobierz
LEKARZE, NAUKOWCY,
SZARLATANI. OD PRZERAŻONEGO
PACJENTA DO ŚWIADOMEGO
KONSUMENTA
Autor: Ben Goldacre
ISBN: 978-83-246-2716-5
Tytuł oryginału: Bad Science
Format: 158x235, stron: 368
Spis treści
Przykładowy rozdział
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Książka nominowana do nagrody Samuel Johnson Prize BBC w kategorii literatury faktu
Bestseller z listy Top 10 „The Sunday Times”
Goldacre rozdaje razy na lewo i prawo, daje do wiwatu hochsztaplerom i różnym
wciskaczom kitu, którzy nadużywają słowa »nauka«. Niewielu skryje się przed jego
gniewem — autor uderza w firmy farmaceutyczne, samozwańczych dietetyków,
udawanych naukowców i nieprofesjonalnych dziennikarzy.
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
„The Times”, Książka Roku
Uœmiejesz się do łez, a potem wyrzucisz do œmieci wszystkie te drogie i „zdrowe”
produkty przemysłu nastawionego na robienie Cię w balona.
Fragmenty książek
online
„The Observer”
Œwietna lekcja poglądowa, zawierająca opis metod spuszczania po ostrzu noża
logiki wrogów zdrowego rozsądku oraz demaskowania tych, którzy sprzedają nam
bzdury i półprawdy.
do przechowalni
do koszyka
„The Economist”
Krzyżowiec na krucjacie przeciwko szarlatanerii w swojej szczytowej formie. Rapier
logiki Goldacre’a pozwala mu osadzać w miejscu potężne koncerny farmaceutyczne,
przyszpilać media i przygważdżać wszystkich tych, którzy dopuszczają się manipulacji,
wykorzystując do swoich marnych zagrywek pseudonaukę.
„The Guardian”
Uwielbiamy medycynę. Z zapartym tchem oglądamy seriale o lekarzach, gładko
połykamy dziesiątki reklam cudownych leków, pomagających na każdą dolegliwoœć
— dostępnych oczywiœcie bez recepty. Nawet nie przychodzi nam do głowy, że rynek
leków i udających je substancji to wielomiliardowy, międzynarodowy biznes. Leczenie
ludzi to tylko jego skutek uboczny, celem podstawowym zaœ jest drenowanie naszych
kieszeni (okazjonalnie również mózgów). Tubą tego biznesu są media, nieustannie
goniące za najdrobniejszą sensacją, informujące o wynikach najnowszych badań
w tonie hurraoptymizmu lub paniki. A w samym œrodku tej idealniej maszynki do
robienia pieniędzy znajdujemy się my — konsumenci regularnie robieni w bambuko!
Wydawnictwo Helion
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: septem@septem.pl
redakcja: redakcjawww@septem.pl
informacje: o księgarni septem.pl
818320235.004.png 818320235.005.png 818320235.006.png 818320235.007.png 818320235.001.png
 
818320235.002.png
5
Spis treści
Spis treści
Wprowadzenie ................................................................7
Rozdział 1.
Podejrzana substancja ..................................................13
Rozdział 2.
Gimnastyka mózgu .......................................................25
Rozdział 3.
Progenium XY ...............................................................33
Rozdział 4.
Homeopatia ..................................................................41
Rozdział 5.
Efekt placebo ................................................................75
Rozdział 6.
Un non-sens du jour .....................................................97
Rozdział 7.
Doktor Gillian McKeith ..............................................121
Rozdział 8.
„Tabletka rozwiązuje złożony problem społeczny” .....145
Rozdział 9.
Profesor Patrick Holford ............................................169
Rozdział 10. Doktor pozwie Cię teraz do sądu ...............................189
Rozdział 11. Czy klasyczna medycyna jest złem? ...........................205
818320235.003.png
6
Lekarze, naukowcy, szarlatani. Od przerażonego pacjenta do świadomego konsumenta
Rozdział 12. Jak media lansują opaczne rozumienie nauki
przez społeczeństwo? .................................................229
Rozdział 13. Dlaczego mądrzy ludzie wierzą w bzdury? ................247
Rozdział 14. Zła statystyka ..............................................................261
Rozdział 15. Medyczne strachy .......................................................281
Rozdział 16. Medialna bzdura — afera ze szczepionką MMR ........293
I jeszcze jedna sprawa… .............................................333
Interesujące pozycje książkowe
oraz podziękowania ....................................................341
Przypisy do rozdziałów ...............................................345
Rozdział 5.
Efekt placebo
Z
e wszystkich zagrożeń związanych z medycyną alternatywną i komple-
mentarną największym jest moim zdaniem wypaczenie pojmowania
funkcjonowania naszych organizmów. Tak jak teoria Wielkiego Wybuchu jest
bardziej interesująca niż opowieść o stworzeniu świata z Księgi Rodzaju,
wiedza na temat świata natury, którą możemy zdobyć dzięki nauce, jest
o wiele ciekawsza niż bajki o magicznych kapsułkach przepisywanych przez
terapeutów medycyny alternatywnej. Z myślą o przywróceniu równowagi
pomiędzy niedorzecznościami pseudonauki i ekscytującą nauką zabiorę Cię
teraz na zapierającą dech w piersiach eskapadę do świata najdziwniejszych
i najbardziej oświecających badań medycznych, podczas której poznasz zwią-
zek pomiędzy naszymi ciałami i umysłami, rolę znaczenia procesu leczenia
oraz dowiesz się, na czym polega „efekt placebo”.
Od kiedy wykształceni lekarze zaczęli uzyskiwać pierwsze pozytywne
i namacalne efekty stosowania biomedycznego modelu medycyny, placebo
stało się niepopularne, podobnie jak wszelkie symptomy szarlatanerii. W arty-
kule wprowadzającym redakcji, opublikowanym w 1890 roku w pewnym
czasopiśmie medycznym, odtrąbiono rychły koniec kuracji na bazie placebo,
opisując przypadek lekarza, który wstrzyknął swojej pacjentce wodę zamiast
morfiny. Kobieta pokonała chorobę, ale po odkryciu oszustwa pozwała nie-
uczciwego lekarza do sądu, kwestionując wysokość wystawionego przez
niego rachunku. I sprawę wygrała. Artykuł redakcyjny utrzymany był w dość
rozpaczliwym tonie, ponieważ środowisko lekarskie zdawało sobie sprawę
z tego, że pokrzepianie pacjenta, dodawanie mu otuchy niezależnie od jego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin