TECHNIKA ŚCIGANKA.doc

(126 KB) Pobierz
TECHNIKA ŚCIGANKA*

TECHNIKA ŚCIGANKA*

(7 - 9 lat)

Gra-ściganka  (opowiadanie)  polega na tworzeniu opowiadania do wytyczonej trasy, po której ścigają się zwierzęta, osoby, pojazdy itp. Przygody w każdej grze są inne, chociaż wszystkie mają cechy pułapek i premii.
Gry-opowiadania (ściganki) należą do planszowych. Plansza to zapis opowiadania, ważną rolę pełnią figurki przedstawiające ścigających się. Gdy planszę zastąpi podłoga, pionkami mogą być dzieci.
Do gier potrzebna jest kostka. Plansze opracowuje się na dużych arkuszach papieru.
W pierwszym etapie grę-opowiadanie tworzy nauczyciel. Następnie dziecko jest autorem opowiadania i planszy. Dziecko uczy się przez to kodowania informacji, skupia się na określonym temacie, rozwija mowę. W trakcie gier jest sporo liczenia. Należy przeliczyć płytki chodniczka, po którym ścigają się np. zwierzęta. Pionki przesuwają się zgodnie z liczbą wyrzuconych na kostce kropek. Tyle płytek do przodu, ile kropek na kostce. Przygody mają wartość liczbową: premia - przesuniecie do przodu, pułapka - cofnięcie lub zrezygnowanie z rzutu kostką. Dzieci odczytują liczbę kropek globalnie, co pomaga im przejść do rachowania w pamięci. Zawodnicy uczą się ustalania i przestrzegania reguł gry.

TEMAT Dbamy o swoje zdrowie
 
Materiały

·         4 duże kostki do gry

·         Skakanki, szarfy i laski do ułożenia wspólnej ściganki na podłodze

·         4 plansze do gry (tekturowe arkusze) - ściganki o tematyce Dbamy o swoje zdrowie

·         Ilustracje, rekwizyty dotyczące zdrowia

Przebieg

A. Wspólna zabawa

  1. Zaproszenie dzieci do zabawy-ściganki.
  2. Omówienie fabuły.
  3. Omówienie reguł gry.
  4. Podział dzieci na 2 zespoły, np. 1 - dziewczynki, 2 - chłopcy.
  5. Wybór przedstawicieli grup.
  6. Kolejne rzuty kostką, wykonywanie zadań, przemieszczanie się w kierunku mety.
  7. Przeliczanie i dopingowanie przez dziecięce zespoły swoich zawodników.



B. Zabawy grupowe

  1. Podział dzieci na 4 grupy.
  2. Zajęcie miejsc przy planszach do gry (Załącznik nr 1).
  3. Kolejne rzuty kostką, przeliczanie, przemieszczanie pionków na planszy.
  4. Dotarcie do mety - zdobycie nagród, np. dyplomu, zadania plastycznego do wykonania itp.
  5. Rozmowa podsumowująca - podzielenie się wrażeniami z przebiegu gry.


    Uwagi  i  sugestie
    Dzieci mogą wymieniać się planszami oraz mogą przygotowywać je samodzielnie.



    *E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska Dziecięca matematyka. Książka dla  rodziców i nauczycieli



    Załącznik nr 1 - Propozycje plansz do gier- ściganek

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin