Autyzm - materiały ze zbiorów biblioteki w Chełmie (publikacje książkowe i artykuły).doc

(134 KB) Pobierz
AUTYZM

BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA                                W  CHEŁMIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A U T Y Z M

 

 

Materiały ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     Wybór i opracowanie:

                                                       Grażyna Budzyńska

 

 

                                         

 

 

Chełm, luty 2006

 

 

AUTYZM

 

Autyzm to zaburzenie rozwojowe trwające całe życie. Zespół ten pojawia się w ciągu pierwszych 30 miesięcy życia dziecka i powoduje różnej głębokości zaburzenia w zakresie języka, komunikacji, umiejętności społecznych i wyobraźni. Objawom towarzyszą zwykle nieprawidłowe zachowania, takie jak powtarzane i stereotypowe zainteresowania                        i zachowania, kołysanie się i nietypowe obsesje, związane z pewnymi przedmiotami lub wydarzeniami.

Poziom inteligencji i zakres umiejętności osób z autyzmem znacznie się różnią, jednak większość (75%) osób z autyzmem jest również, w pewnym stopniu, upośledzona umysłowo. W niektórych jednak przypadkach osoby te mogą funkcjonować w pewnych aspektach normalnie lub nawet powyżej średniej. Z drugiej strony, część osób może przejawiać zachowania agresywne lub autoagresywne.

Bardzo niewiele osób z autyzmem jest w stanie funkcjonować niezależnie,                 a większość z nich wymaga znacznej pomocy przez całe życie.

Zaburzenia autystyczne występują średnio u 1 dziecka na 1000 i występują znacznie częściej u chłopców niż dziewcząt, w proporcji 4 do 1.

 

 

 

http://www.autismconsulting.com/on-linetrainautism/html/autyzm.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AUTYZM

 

Publikacje książkowe

 

   1. Ashton-Smith, Jacqui          

  Uczymy się jeść i pić / Jacqui Ashton-Smith,

  Kathy Cranmer ; il. Fiona Bleach ; tł. Anna Szostak

  Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja

  "Synapsis", [2005]. - 23 s.

 

2. Autyzm wyzwaniem naszych czasów                                                                                                                 

    / pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Joanny Kossewskiej

Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej,

2001. - 238 s.

 

3. Baron-Cohen, Simon                

Autyzm wczesnodziecięcy / Simon Baron-Cohen

//W: Psychopatologia / pod red. Arnolda A. Lazarusa

i Andrew M. Kolmana. - Poznań : "Zysk i S-ka", cop. 2001. - s. 63-77

 

4.Bąk, Dorota                   

Plan terapii indywidualnej dla ucznia autystycznego / Dorota Bąk,

Katarzyna Pelc //W: Praca w klasie integracyjnej : materiały

pomocnicze dla nauczycieli klas IV-VI i gimnazjum

    / Urszula Grygier. - Kraków : "Impuls", 2004. - s. 58-70

 

5. Błeszyński, Jacek             

  Jakościowa diagnoza autyzmu u dzieci - w kontekście wsparcia

środowiska rodzinnego / Jacek Błeszyński

  //W: Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia

  / red. nauk. Jarosław Bąbka. - Warszawa : Wydaw. Akademickie "Żak",

    2004. - s.34-53

 

6. Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna 

  Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii

  / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska

  Kraków : "Impuls", 2000. - 155, [1] s.

 

7. Borowska, Dorota            

  Studium przypadku dziecka z autyzmem

  wczesnodziecięcym  / oprac. Dorota Borowska

  Chełm : Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Chełmie,

  2003. - 12, [1] k.

 

8. Brauner, Alfred               

  Dziecko zagubione w rzeczywistości : historia autyzmu od czasów baśni

  o wróżkach : fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna

/ Alfred i Françoise Brauner ; tł. [z fr. ] Tadeusz Gałkowski. - Wyd. 2

  Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1993. - 267, [1] s.

 

 

9. Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych

  Gdańsk : GWP ; SPOA, 1994. – 277 s.

 

 

10. Diagnoza i terapia zaburzeń mowy / pod red. Tadeusza Gałkowskiego

Lublin : Wydawnictwo UMCS, 1993

 

 

11. Drugie opowieści terapeutów / koment. Hanna Olechnowicz

Warszawa : Wydawnictwa Szk. i Pedag., 2000. - 208 s.

 

Książka o postępowaniu z dziećmi, z którymi nie

można pracować zwykłymi metodami wychowawczymi.

 

12. Dziecko niepełnosprawne w bibliotece : materiały

z Seminarium w Gdańsku (14-15 XI 1994) oraz Krynicy Morskiej

(7-8 XII 1995) / [red. t. Janusz Nowicki, Mieczysław Szyszko]

Warszawa : Wydawnictwo SBP, 1996. - 79, [5] s.

 

13. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych : [praca zbiorowa]                                   / pod red. nauk. Czesława Kosakowskiego i Marzenny Zaorskiej

Toruń : "Akapit", 2000. - 222 s.

 

Twórcze poszukiwania w systemie opieki, kształcenia i rehabilitacji

osób z różnymi typami zaburzeń rozwojowych.

 

14. Gabony, Peter            

Uczymy się zasypiać / Peter Gabony, Fiona Glasson ; il. Fiona Bleach

Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja "Synapsis", [2005]. - 33 s.

 

 

15. Graham, Chris               

Uczymy się korzystać z toalety / Chris Graham ;

il. Fiona Bleach ; tł. Bożena Świeża i Olga Świeża

Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja "Synapsis", [2005]. - 15 s.

 

 

 

16. Grandin, Temple                

Byłam dzieckiem autystycznym / Temple Grandin,

Margaret M. Scariano ; [przekł. z ang. Ewa Zachara]

Warszawa ; Wrocław : Wydaw. Naukowe PWN, 1995. - 123, [1] s.

Ważniejsze pozycje o autyzmie w jęz. polskim s. [124]

 

Książka napisana przez wyleczonego autystę. Dowodzi, że człowiek potrafi

przełamać, a nawet wykorzystać własne słabości i ograniczenia.

 

17. Gray, Carol              

Ja i mój świat : historyjki społeczne / Carol Gray, Abbie Leigh White ;

przeł. z ang. Maciej Michalski ; il.Sean McAndrew

Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" ; Fundacja "Synapsis", 2005. - 141 s.

 

18. Grzesiuk, Anna                    

Zastosowanie metody Christophera Knilla w terapii dzieci autystycznych

/ Anna Grzesiuk //W: Wychowanie i nauczanie integracyjne : nowe

doświadczenia / Wybór tekstów i oprac. Jadwiga Bogucka

i Małgorzata Kościelska . - Wyd. 2 rozszerz.. - Warszawa : CMPP-P MEN, 1998. - s. 194-196

 

19. Hatton, Brenda            

Uczymy się myć / Brenda Hatton ; il. Fiona Bleach ; tł. Anna Szostak

Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja "Synapsis", [2005]. - 23 s.

 

20. Jackson, Luke            

Świry, dziwadła i Zespół Aspergera : przewodnik użytkownika dojrzewania

  / Luke Jackson ; przedm. Tony Attwood ; [tł. Ewa Niezgoda]

Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja Synapsis, 2005. - 151 s.

 

21. Jaklewicz, Hanna        

Autyzm wczesnodziecięcy : diagnoza, przebieg, leczenie / Hanna Jaklewicz

Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Pedagogiczne, 1993. - 102 s., [16] s.

 

22. Jarosz, Marek    

Lekarz psychiatra i jego pacjent / Marek Jarosz. - Wyd. 2 popr. i uzup.

Warszawa : Państ. Zakł. Wydaw. Lek., 1990. - 280 s.

 

23. Kaufman, Barry Neil  

Przebudzenie naszego syna : [zwycięstwo miłości

nad chorobą] / Barry Neil Kaufman. - [Wyd. 2]

Warszawa : Fundacja "Synapsis", 1994. - 180 s., [8] s.

 

 

 

24. Konstantareas, Mary M         

Autyzm / Mary M. Konstantareas, Edward B. Blackstock,

Christopher D. Webster ; [tł. z ang. Krzysztof Hipp]

Warszawa : Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 1992. - 176 s.

 

25. Kruk-Lasocka, Joanna      

Autyzm czy nie autyzm? : problemy diagnozy i terapii pedagogicznej

małych dzieci / Joanna Kruk-Lasocka ; [Dolnośląska Szkoła Wyższa  Edukacji].-

Wyd. 2. Wrocław : DSWE, 2003. - 128 s.

 

26. Maciarz, Aleksandra       

Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera : studium przypadku

/ Aleksandra Maciarz, Małgorzata Biadasiewicz

Kraków : "Impuls", 2000. - 69, [3] s.

 

27. Markiewicz, Katarzyna

Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych / Katarzyna Markiewicz

Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004. - 177 s.

 

28. Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi :

     praca zbiorowa / pod red. Marii Piszczek

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin