promocja_zdrowia_modul_6.pdf
(
502 KB
)
Pobierz
Modu³ VI
Metody kształtowania zachowań zdrowotnych
Metody kształtowania zachowań zdrowotnych
Wstęp
1. Profilaktyka zdrowotna (metody utrwalania i ulepszania zdrowia)
1.1. Realizacja programu profilaktyki
1.2. Sposoby działań profilaktycznych
2. Relacje między środowiskiem a zdrowiem człowieka
3. Rola cytokin w naturalnej obronie przeciwnowotworowej organizmu
4. Wpływ środowiska na rozwój ludzkich postaw
Bibliografia
Literatura podstawowa
1
Metody kształtowania zachowań zdrowotnych
Wstęp
Kształtowanie zachowań zdrowotnych dotyczy ważkiego problemu edukacji zdrowotnej
pojmowanej jako sposób osiągania zmian ludzkich zachowań. Cel tych zmian polega na
zmniejszeniu wpływu szeroko rozumianych czynników ryzyka. Wymagana jest przy tym
umiejętność czerpania z wzorców — wiedzy, postaw i wiary — tzw. KAB (ang
. knowledge,
attitudes, and beliefs
). Edukacja zdrowotna ma uświadamiać decydentom wpływ
warunków socjoekonomicznych i środowiskowych na zdrowie społeczeństwa. Dysponują
oni możliwością uchwalania aktów prawnych poprawiających bezpieczeństwo. Mogą także
przedsięwziąć kroki zapobiegające chorobom — np. zorganizować akcję szczepień
ochronnych czy badań przesiewowych (Karski, 1999).
Obowiązkiem każdego, kto mieni się obywatelem cywilizowanego świata, jest zdobywanie
wiedzy, a co za tym idzie poszerzanie swej świadomości. Z rozmysłem pomijamy tu
zagadnienia związane z instytucjonalnymi działaniami profilaktycznymi, takimi jak
działania higieniczno-sanitarne (higiena osobista, higiena mieszkania, żywienia
i żywności, wody, usuwanie i utylizacja odpadów czy ochrona powietrza), i działania
epidemiczno-sanitarne (nadzór nad przestrzeganiem przepisów epidemiologiczno-
sanitarnych w zakładach wytwórczych, gospodarstwach rolnych i hodowlanych czy
likwidowanie źródeł zakażeń — usługi DDD: dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja).
Główne zasady odgrywające rolę w kształtowaniu zachowań zdrowotnych będą skupiały
się wokół trzech problemów:
1. Wiedzy i wychowania sanitarnego. Chodzi tu o wpajane od wczesnego dzieciństwa
zasady dotyczące np. miejsca i sposobu jedzenia, higieny osobistej. Należą tu także
działania wymuszające właściwe zachowanie higieniczne — wyrabianie nawyków.
2. Oświaty zdrowotnej, czyli wiedzy przekazywanej dzieciom i młodzieży w domach
i szkołach. Wiedza ta obejmuje fizjologię człowieka oraz sposoby utrzymania dobrego
zdrowia (sposób odżywiania, aktywności fizycznej itd.). Wskazuje się na rolę rodziny
i miejsca pracy w zachowaniu zdrowia człowieka. Uświadamia się też zależności
między oddziaływaniem środowiska zewnętrznego a zdrowiem. Podkreśla się wreszcie
konieczność korzystnego dostosowywania się do otaczających warunków, zabiegania
o zachowanie naturalnych warunków środowiska oraz o jego ochronę.
3. Promocji zdrowia — adresowanej do młodzieży (od 13 roku życia) i osób dorosłych
(Jabłoński, 1996).
2
Metody kształtowania zachowań zdrowotnych
Niewątpliwie najistotniejszym problemem, także w zachowaniach dotyczących promocji
zdrowia, stanowi świadomość — zarówno decydentów, jak i każdego z nas.
3
Metody kształtowania zachowań zdrowotnych
1. Profilaktyka zdrowotna
(metody utrwalania i ulepszania zdrowia)
Do przyczyn pogarszania się sytuacji zdrowotnej przy równoczesnym rozwoju nauk,
zwłaszcza medycznych, zaliczyć możemy nastawienie medycyny na rozpoznanie
i leczenie za pomocą drogich technik, np. komputerowych, rezonansu magnetycznego,
przeszczepów czy mikrochirurgii.
Badania ekspertów WHO wskazują, że ochrona zdrowia zależy głównie, bo w 75%, od
wiedzy i postępowania pro- lub antyzdrowotnego, w 15% od oddziaływania środowiska
życia, a tylko w 10% od leczenia. Wyniki tych badań powinny skłonić nas do
zachowywania zdrowego rozsądku, ponieważ są to prawdy od dawna już znane.
Jeszcze z czasów starożytnego Egiptu (ok. 1850 roku p.n.e.) pochodzą trzy z 42 zwojów
papirusowych poświęcone wiedzy o zdrowiu i chorobach. Jest tam mowa m.in. o tym, że:
po kontakcie z chorym człowiekiem lub zwłokami należy bardzo dokładnie się umyć,
zmienić okrycie, a czasem przebywać w odosobnieniu,
należy używać filtrowanej wody, przy czym rolę filtra ma spełniać warstwa piasku
o grubości 1 cm.
Już wówczas istniały przepisy o szkodliwych warunkach pracy wynikające z obserwacji,
że np. pracownicy kopalń rud miedzi, cynku, ołowiu częściej chorowali i umierali.
W Starym Testamencie zamieszczonych jest kilkadziesiąt przepisów dotyczących
profilaktyki w domu i w czasie dalekich wędrówek. Na bazie medycyny staroegipskiej,
grecki lekarz — Hipokrates — tworzy kodeks lekarski z pierwszą, stosowaną do dziś
zasadą:
Primum — non nocere
(
Przede wszystkim nie szkodzić
) oraz pisze dzieła, m.in.
O powietrzu, wodach i miejscach
, z których jasno wynika, że lepiej jest zapobiegać niż
leczyć. I pomyśleć, że ta wiedza znana już była 2500 lat temu!
W średniowieczu, gdy uwaga zarówno uczonych, jak i prostych ludzi skupiała się na życiu
pośmiertnym, zaniedbywano potrzeby cielesne i higieniczne. Chorobę traktowano jako
przysłowiową karę bożą.
W końcu XVIII w. Napoleon oficjalnie powołuje pierwszą Katedrę Higieny. Kieruje nią
lekarz Jan Halle (1754–1822), który uważał, że higiena i profilaktyka są kluczem
4
Metody kształtowania zachowań zdrowotnych
wszelkiej działalności ogólnomedycznej. W XIX w. powstają w Europie pierwsze instytucje
promujące zdrowie publiczne.
W Polsce w 1918 roku powołano Ministerstwo Zdrowia Publicznego, którego ministrem
był Witold Chodźko (1875–1954). Aktualnie profilaktyką zdrowia publicznego zajmuje się
Departament Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia.
Nasz obecny poziom wiedzy dowodzi, że zdrowie warunkowane jest przez aparat
genetyczny oraz przez szeroko rozumiane środowisko (materialne, przyrodnicze,
socjologiczne i psychologiczne). Ponieważ uwarunkowania zdrowotne kształtowały się
przez długie okresy ewolucji człowieka, wszelkie szybkie zmiany i nowe czynniki typu
przyrodniczego (np. zanieczyszczenie środowiska) i psychologicznego (np. rozmaite
kategorie informacji płynących z mediów) często bardzo niekorzystnie oddziałują na
zdrowie.
Obecnie wiadomo, że długość życia zależy m.in. od genu warunkującego zarówno
procesy odbudowy, jak i naprawy nici kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA). Program
genetyczny naszych komórek zezwala na ściśle określoną liczbę podziałów. Program ten
jest przenoszony z jednej komórki do drugiej i stanowi cechę właściwą dla każdego z nas.
Mimo szeroko rozpowszechnionego poglądu, że proces starzenia się organizmów zależy
od genów, można stwierdzić, że czynniki dziedziczne odpowiadają za ten proces ledwie
w 30%. W znacznie większym stopniu ważą o tym, co dzieje się w organizmie, czynniki
pozagenetyczne. Wiodącą rolę odgrywają tu wolne rodniki (WR), są one pośrednim i
końcowym produktem wielu reakcji enzymatycznych i nieenzymatycznych, a zarazem
inicjują procesy destrukcyjne. Wolne rodniki to niebywale trwałe atomy tlenu, czas ich
życia mierzy się w tysięcznych sekundy, gdyż wiążą się błyskawicznie z otaczającymi je
molekułami. W trakcie przemiany materii, w której bierze udział życiodajny tlen, komórki
wyzwalają miliony wolnych rodników. Jako przykład można podać udział wolnych
rodników w procesie odkładania się cholesterolu, który jest zasadniczym składnikiem
błony komórkowej.
Dwie trzecie cholesterolu obecnego w naszym organizmie pochodzi z wątroby, a nie ze
spożywanych pokarmów. Gdy jednak dojdzie do utlenienia go w reakcji z wolnymi
rodnikami, komórki natychmiast go wchłaniają.
5
Plik z chomika:
studia_piel
Inne pliki z tego folderu:
promocja_zdrowia_modul_6.pdf
(502 KB)
promocja_zdrowia_modul_5.pdf
(613 KB)
promocja_zdrowia_modul_4.pdf
(340 KB)
promocja_zdrowia_modul_3.pdf
(381 KB)
promocja_zdrowia_modul_2.pdf
(517 KB)
Inne foldery tego chomika:
anestezjologia i pielęgniarstwo anestezjologiczne
badanie fizykalne
chirurgia i pielegnarstwo chirurgiczne
dietetyka
etyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin