Indywidualny program wspomagania rozwoju w ramach zajęć rewalidacyjno.doc

(28 KB) Pobierz
Indywidualny program wspomagania rozwoju w ramach zajęć rewalidacyjno - wychowawczych

Indywidualny program wspomagania rozwoju w ramach zajęć rewalidacyjno - wychowawczych

Przystępując do konstruowania indywidualnego programu edukacyjnego należy uwzględnić poziom rozwoju wszystkich sfer rozwojowych ucznia. Właściwy program jest procesem ciągłym, gdyż uczeń wykazuje postępy w nauce i potrzebuje bardziej skomplikowanych zadań. Tworząc program dla osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim trzeba podążać za nią, nauczyciel musi wykazać się dużą wiedzą, intuicją i cierpliwością.
Ważne jest, aby program zawierał w sobie naukę przede wszystkim tych umiejętności, z których uczeń będzie mógł korzystać w życiu codziennym.
Proponowany program indywidualny dotyczy osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim w wieku dorosłym, uczestniczącej w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych

Pierwszą proponowaną metodą w pracy jest stymulacja polisensoryczna, czyli wielozmysłowa obejmująca swym zasięgiem dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Tak zwane zajęcia „Porannego kręgu”, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku. Poza dostarczaniem określonej liczby bodźców o pewnej jakości najważniejszym celem jest spotkanie, gdzie budowane jest zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia te stymulują, ale i dążą do komunikacji terapeuta – uczeń, uczeń – terapeuta. Na zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych generalną zasadą powinna być zasada uczenia osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim polisensorycznego poznawania zjawisk i przedmiotów.
Kolejną proponowaną metodą w indywidualnym programie edukacyjnym na zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych jest Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne . Zajęcia te przyjmują formę indywidualnej pracy z dzieckiem na tle grupy. Celem zajęć jest wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka, tj. harmonijnego funkcjonowania sfer: poznawczej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej. Głównym założeniem tej metody jest rozwijanie za pomocą ruchu świadomości własnego ciała, otaczającej nas przestrzeni, usprawnianie ruchowe, nawiązanie kontaktu z innymi osobami za pomocą ruchu i dotyku.
W tym programie indywidualnym propozycją aktywności są ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schematu ciała i przestrzeni oraz świadomość innych osób i kontakt z nimi:
­ kołysanie,
­ przewracanie się,
­ przetaczanie się,
­ poklepywanie,
­ wzajemne uściski,
­ obejmowanie,
­ wskazywanie części ciała,
­ spacerowanie,
­ masowanie (opukiwanie, głaskanie, uciskanie, klepanie itp.),
­ ciągnięcie,
­ aktywność z rekwizytem.
Zabawy proponowane przez W. Sherborne zapewniają optymalne warunki do nawiązania kontaktu.

Trzecią proponowaną metodą pracy terapeutycznej na zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych jest dogoterapia. Dogoterapia wyzwala spontaniczną aktywność człowieka wobec psa, wpływa na przełamanie lęku i pogłębienie kontaktu z otoczeniem. Stymuluje rozwój zmysłów, tj. wzrok, słuch, dotyk i węch. Działanie tego rodzaju terapii polega głównie na kontakcie fizycznym (głaskanie, przytulanie się do psa, ujęcie podanej łapy).
Głównym zadaniem w terapii chłopca podczas tego typu zajęć jest kontakt emocjonalny ze zwierzęciem, jego wpływ na samopoczucie chłopca oraz dostarczanie jak najwięcej radości i satysfakcji z obcowania z psem.
Następną metodą jest choreoterapia, która jest ulubioną formą spędzania czasu dla chłopca. Poprzez muzykę i taniec metoda ta pozytywnie oddziaływuje i stymuluje rozwój uczniów. Cele szczegółowe wypływają z konkretnej sytuacji psychofizycznej uczestników zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
W przypadku tego wychowanka celem metody jest:
­ ożywienie emocjonalne,
­ uczenie współdziałania z drugą osobą,
­ uczenie kierowania uwagi na kolegę z grupy,
­ likwidowanie napięcia mięśniowego.

Piątą proponowaną metodą w ramach programu indywidualnego jest kinezjologia edukacyjna P. Dennisona. Metoda ta polega na wykonywaniu ćwiczeń fizycznych dobranych w taki sposób, aby aktywizowały do pracy dwie półkule mózgowe. Ćwiczenia wymyślone przez P. Dennisona angażują między innymi obie strony ciała i ruchy skoordynowane gałek ocznych, rąk oraz nóg, co równomiernie uaktywnia obie półkule.
Proponowane ćwiczenia :
­ „ćwiczenia naprzemienne” – ćwiczenia motoryki dużej, koordynacja,
­ „leniwe ósemki” – koordynacja wzroku,
­ „pozycja Dennisona” – wzrost koncentracji,
­ „kapturek myśliciela” – masaż małżowiny usznej, ćwiczenia koncentracji uwagi.

Ze względu na występowanie u chłopca ataków padaczki, w programie indywidualnym zawarta jest również propozycja relaksacji, która opiera się na masażach relaksacyjnych, muzyce terapeutycznej oraz słuchaniu wybranych tekstów odpowiednio modulowanych głosem nauczyciela (ulubiona forma relaksacji).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin