Tematyka zajęć została opracowana według poszczególnych sfer aktywności życiowej. Na początku zajęcia będą polegały na obserwacji i poznawaniu dziecka.Sfera aktywności: KOMUNIKOWANIE SIĘCele terapeutyczne· Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych. · Rozwijanie komunikacji.Ćwiczenia rewalidacyjne· Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy. · Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku. · Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów. · Toczenie hałasujących przedmiotów. · Rozpoznawanie hałasujących zabawek i pomocy dydaktycznych. · Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami. · Odbijanie gumowych zabawek. · Przelewanie wody. · Przesuwanie przedmiotów. · Drapanie po powierzchni szklanej, papierowej, metalowej. · Rozpoznawanie głosu, szmeru. · Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku i odległości. · Różnicowanie głośności. · Naśladowanie dźwięków dziecka. · Wokalizacja dźwięków przez dziecko. · Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imięŚrodki dydaktyczne· Pędzelki · Pałeczki drewniane, szklane, metalowe, plastikowe · Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane · Piłki, balony, kasztany, kamyki · Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe · Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki., szyszki. · Piłki gumowe i skórzane, balony · Papier, karton, folia · Płytki metalowe, szklane, plastikowe, magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotkiSfera aktywności: SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA· Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej motoryki : - postawa - lokomocja - koordynacja ruchów· Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe małej motoryki: - koordynacja ruchów rąk - koordynacja wzrokowo-ruchowa - manipulacjaĆwiczenia rewalidacyjneWyczuwanie brzucha, pleców i pośladków: · Leżenie na plecach. · Leżenie na brzuchu. · Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach. · Siedząc – przyciąganie kolejno nóg. · Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach. · Siedząc – przewrót na plecy. · Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy. · Czołganie się na brzuchu. · Masaże brzucha, pleców i pośladków.Wyczuwanie rąk i nóg: · Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego. · Pchanie kolan do siadu prostego. · W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan. · Stanie z podtrzymywaniem. · Chodzenie z podtrzymywaniem. · Chodzenie na kolanach. · Siedząc na krześle – dotykanie podłogi palcami stóp. · Uderzanie o podłogę piętami. · Uderzanie całą stopą. · Dotykanie łokciami kolan. · Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.Wyczuwanie całego ciała: · Leżenie na plecach i brzuchu. · Turlanie się. · Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach. · Ciąganie za kostki nóg ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub plecach. · Kołysanie w pozycji siedzącej. · Kołysanie w pozycji leżącej. · Huśtanie.· Badanie otoczenia dotykiem. · Zabawy manipulacyjne. · Chwytanie drobnych przedmiotów. · Zabawy paluszkowe np. - Sroczka - Idzie rak nieborak - Idzie, idzie czapla po drewnianej desce· Zabawy z piłką lub balonem. - łapanie piłki - rzucanie piłki - turlanie· Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów. · Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek.Środki dydaktyczne· Materac, mata do ćwiczeń · Materace do ćwiczeń, fotel bujany, hamak, huśtawka ogrodowa· Kulki, piłeczki, · Fasola, groch, kasza, ryż, makaron · Szyszki, kasztany, żołędzie · Piłki gumowe, skórzane, balony · Piramidki · Foremki · Telefony, pozytywkiSfera aktywności: SAMOOBSŁUGA- Zwiększanie aktywności własnejĆwiczenia rewalidacyjne· Zdejmowanie butów. · Ściąganie części garderoby. · Wkładanie i wyjmowanie rąk z rękawów. · Nalewanie płynów z dzbanka do kubka. · Jedzenie łyżeczką. · Nabijanie jedzenia na widelec. · Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę. · Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy. · Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych. · Siedzenie z podparciem i bez podparcia. · Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem. · Chodzenie z pomocą. · Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie.Środki dydaktyczne· Buty · Różne części ubrania · Dzbanek · Kubek · Sztućce · Chustki, opaskiSfera aktywności: ZACHOWANIA SPOŁECZNEo Rozwijanie zainteresowania otoczeniem. · Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu. · Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.Ćwiczenia rewalidacyjne· Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie. · Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem. · Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie. · Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa: - przytulanie - głaskanie - obejmowanie - delikatne masaże· Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń. · Reagowanie na polecenia: daj, puść, rzuć, weź. · Właściwe reagowanie na głos opiekuna. · Podawanie ręki na powitanie i pożegnanie. · Samodzielne sięganie po zabawki, przedmioty za pomocą obu rąk. · Samodzielny wybór zabawki. · Rozrzucanie zabawek. · Wkładanie przedmiotów do pudełka. · Przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego. · Burzenie wieży z klocków. · Wprowadzanie w ruch wiszących tasiemek, wstążek, łańcuchów. · Wprowadzanie w ruch zabawek poruszających się wahadłowo lub obrotowo.Środki dydaktyczne· Kwiaty, liście, gałązki, nasiona różnych roślin · Miski z wodą · Pojemniki z lodem · Suszarki, wentylatory · Pojemniki z piaskiem · Świeczki, zapałki · Zwierzęta · Różne przedmioty, zabawki · Pozytywki, telefony, grzechotki · Zapachy · Latarki · Radio, magnetofon · Tasiemki, wstążeczki, sznurki · OpakowaniaSfera aktywności: FUNKCJE POZNAWCZE· Wspomaganie rozwoju spostrzegania. · Wielozmysłowe poznawanie otoczenia. · Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.Ćwiczenia rewalidacyjne· Podążanie wzrokiem za przedmiotami. · Badanie otoczenia dotykiem. · Ćwiczenia słuchowe z przedmiotami wydającymi dźwięk. · Ćwiczenia w różnicowaniu smaków i zapachów. · Badanie powierzchni dotykiem. · Reagowanie na zmiany natężenia: o światła o hałasu o temperatury· Zabawy z lustrem. · Dotykanie przesypywanie ugniatanie rozcieranie na ręce i na innych częściach ciała piasku, ryżu, kaszy. · Przelewanie, chlapanie, reagowanie na temperaturę wody. · Dmuchanie strumieniem powietrza-zimnym, ciepłym-na różne części ciała. · Słuchanie piosenek, melodii, czytanych przez nauczyciela treści. · Wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: głosy ludzi, śpiew ptaków, głosy zwierząt, odgłosy dochodzące z ulicy, hałasy bawiących się dzieci. · Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze. · Picie artykułów płynnych o zróżnicowanej temperaturze. · Wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych. · Wystukiwanie rytmów. · Badanie otoczenia dotykiem. · Stukanie palcami o blat stołu. · Uderzanie nogami o podłogę.Środki dydaktyczne· Różne przedmioty, zabawki · Radio, magnetofon, kasety · Zabawki grające · Pożywienie, napoje · Kubeczki zapachowe, świece zapachowe · Pojemniki z różną zawartością np. z wodą, grochem itp. · Latarka · Suszarka · Gąbki, szczoteczki, materiały, piórka, wata, pumeks, bańki mydlane · Książeczki dla dzieci · Lustro · Instrumenty perkusyjne · Stół. Krzesło, fotel.
kanaolka