HISTORIA PSYCHOLOGII.pdf

(167 KB) Pobierz
1.PSYCHOLOGIA PRZEDNAUKOWA I. KONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE W
STARO Ż YTNEJ MY Ś LI GRECKIEJ.
Człowiek jest przede wszystkim materią i jako taka jest częścią świata materialnego.
Przejawia jednak sposoby działania, które przynajmniej niekiedy –incjowane są od wewnątrz.
Dzieli z innymi istotami ożywionym szczególną jakość życia.
Platon: Opis stworzenia ciała człowieka (Timaios); Mózg, jako część najdoskonalsza i
przeznaczona do otrzymania boskiego nasienia, otrzymał kształt kulisty. Mózg i rdzeń są
czynnikami przewodzącymi siłę życiową. Ciało jest tylko tylko środkiem przenoszącym
impresje zewnętrzne do świadomego centrum.
Arystoteles: Fizyka bada wszystkie rodzaje bytów znajdujących się w świecie, a więc bytów
nieożywionych, bytów ożywionych nie posiadających rozumu i bytów ożywionych
posiadających rozum. Pamięć- jest pewnym stanem, w którym o jakimś obrazie znajdującym
się w umyśle wiemy, że jest on kopią jakiegoś przedmiotu. Sztuka przypominania sobie
czegoś polega na puszczeniu w ruch ciągu wyobrażeń. Prawa kojarzenia (asocjacji): 1.prawo
podobieństwa 2.prawo różnicy 3.prawo styczności. Rozum jest czymś bardzo różnym od
zmysłów, nie jest też tym samym co świadomość. Arystoteles dzieli rozum na praktyczny i
teoretyczny. Rozum praktyczny zakłada działanie. Rozum teoretyczny przyjmuje postawę
bierną.
-powstanie i ewolucja poj ę cia duszy
PLATON: Dusza jest cząstką boską w człowieku. Platon mówił, że ciało jest grobem duszy.
Dusza może przechodzić z ciała do ciała. Platon był zwolennikiem reinkarnacji
Dusza jednak jest, zdaniem greckiego filozofa, wewnętrznie podzielona.
Dusza ludzka : dusza rozumna i irracjonalna. Ta dwoistość duszy przejawia się w tym, że
inny podział to: boska część racjonalna i ziemska irracjonalna. Dusza irracjonalna dzieli się
na część lepszą i gorszą. Pierwsza z nich-okolice serca, funkcjonuje w takich przejawach
życia jak: energia, odwaga, ambicja itp. Druga umieszczona jest poniżej przepony, jej
działanie wyraża się w pragnieniu, pożądaniu, odżywianiu. Anamneza-idee, dla których nie
ma odpowiednika w świecie zmysłowym.
ARYSTOTELES: stała się najdoskonalszą z form; jedyną, która posiadła zdolność
rozumienia świata zewnętrznego i świadomość samej siebie. Jako najdoskonalsza jest też
najbliższa połączenia się z Bogiem. Dusza jest jednak tylko formą materii, nierozerwalnie z
nią związaną. Dusza i ciało człowieka tworzą więc swoistą całość, a nie dwa oddzielne byty.
Byt ożywiony różni się od nieożywionego tym, że ma duszę! Zjawiska życiowe zakładają
określone, stałe działania. Dusza, która jest zasadą życia ma zdolność kierowania tymi
działaniami i je reguluje. Podział duszy: Wegetatywna, zmysłowa, intelektualna(rozum).
Dusza wegetatywna:jest najbardziej podstawową zasadą życia, kieruje takimi procesami jak
rodzenie, odżywianie, wzrost. Dusza zmysłowa: wrażenia, ruch, pożądania. Dusza rozumna:
wybór, namysł. Są różne poziomy duszy, które tworzą pewnego rodzaju hierarchię, przy
czym poziom niższy stanowi niezbędny warunek wyższego, ale wyższy przeobraża niższy.
Muzyka jest czynnikiem kształtujacym duszę.
-koncepcje zmysłów w filozofii starożytnej
Arystoteles: funkcje zmysłowo-motoryczne np. postrzeganie zmysłowe, poruszanie się;
mamy duszę zmysłową. Zmysły-są zdolnością do odbioru wrażeń. Są one podobne do czegoś
palnego, do tego co się pali w zetknięciu z tym co spala. Zmysł posiada zdolność
przyjmowania form zmysłowych bez ich materii. Metafora odbitego znaku sygnetu w wosku.
Arystoteles wyróżnił 5 podstawowych zmysłów. Każdy zmysł ujmuję właściwy dla siebie
przedmiot. Dotyk-zmysł najważniejszy. Odpowiada temu co jest dotykalne. Obejmuje 1.to, co
jest gorące, i to, co jest zimne. 2. to, co ciekłe i to, co stałe. Smak-jest zmysłem, którego organ
823453258.047.png 823453258.048.png 823453258.049.png 823453258.050.png 823453258.001.png 823453258.002.png 823453258.003.png 823453258.004.png 823453258.005.png 823453258.006.png
 
pośredniczący i organ odbierajacy wrażenia jest ten sam-język. Węch-są różne gatunki
zapachów, niektóre są przyjemne w sposób przypadkowy, takie np.ktore staja się przyjemne
w skutek głodu. Słuch-1.przez zderzenie się dwóch ciał zdolnych do wydawania dźwięków
2.przez celowe wyrzucanie powietrza przez krtań. Słuch ma tą właściwość, że jest zmysłem
pośredniczącym między umysłami. Wzrok-należy wyjaśnić 2 rzeczy:to, jak widzimy i to,
dlaczego nie widzimy chociać patrzymy, czyli Arystoteles musial wyjaśnić znaczenie światła
i ciemności.
-etyka i psychologia (zoon politikon) Człowiek zoon politikon
animal sociale
Arystoteles : „ Wszelka sztuka i wszelkie badania naukowe, podobnie też wszelkie zarówno
działania jak i postanowienia, zdają się dążyć do jakiegoś dobra i dlatego trafnie określone
dobro jako cel wszelkiego dążenia” Etyka Nikomachejska. Dobro człowieka jest więc
specyficznym działaniem człowieka. Jest to rozum i działanie duszy według rozumu. Cnota
etyczna-polega na opanowaniu dążeń i impulsów. Cnota wymaga zawsze słusznych proporcji-
złotego środka. Cnota etyczna jest słuszną miarą, która rozum nakłada uczuciom lub
działaniom bądź tez postawom, które bez kontroli rozumu dążyłby do jednej lub drugiej
skrajności. Wola-formowanie charakteru. Jest to proces powstrzymywania się od działań
impulsywnych i rozwijanie zdolności dokonywania wyboru. Zagadnienia psychologiczne-to
problem jedności i koordynacji impulsów. Wola jest w ostateczności rozumem. Życie
uczuciowe jest niższym istnieniem, do którego człowiek się zniża, gdy nie potrafi zachować
godności swej rozumnej natury. Rozum teoretyczny-myślenie jest aktualizacja idei, które
istnieją potencjalnie. Pierwsze zasady wiedzy-nie zawdzięczają swego pochodzenia
doznaniom. Rozum- nie ma wyjaśnienia, przychodzi z zewnątrz.
CYNICY: Według cyników jedynym prawdziwym dobrem i celem życia jest sama cnota, a
wszystko inne powinno być dla człowieka całkowicie obojętne. Prowadziło to do wniosku, że
wszystko poza cnotą jest całkowicie niepotrzebne, bo ona sama całkowicie wystarcza do
osiągnięcia pełni szczęścia. Wszystko inne odciąga człowieka od prób osiągnięcia i
zrozumienia prawdziwej cnoty i dlatego jest w istocie złem. Aby osiągnąć stan cnoty należy
wobec tego całkowicie zobojętnieć na wszystko inne. Ostateczną konsekwencją takiego
rozumowania stało się przyjęcie zasady, że stan doskonałej obojętności jest równoważny
prawdziwej cnocie.
EPIKUREIZM : hedonizm, ludzie dążą do szczęścia, szczęście powinno być najwyższą
wartością, należy pozbyć się lęków,należy wiedzieć, jak osiągnąć szczęście. Epikur zauważył
też, że w odczuwaniu przez ludzi ich naturalnej radości życia przeszkadzają rozmaite lęki,
które dzisiaj określilibyśmy jako egzystencjalne. Lęki te to: strach przed śmiercią, lęk przed
gniewem bogów, lęk przed cierpieniem, obawa przed niemożnością osiągnięcia szczęścia.
STOICYZM: Etyka stoicka, która większości ludzi kojarzy się ze słowem "stoicyzm", opiera
się na zasadzie osiągania szczęścia przez wewnętrzną dyscyplinę moralną, sumienne
spełnianie tych obowiązków, które spadają na nas naturalną koleją rzeczy, oraz odcięcia
swoich emocji od zdarzeń zewnętrznych, czyli utrzymywania stanu spokojnego szczęścia
niezależnie od zewnętrznych warunków.
2. PSYCHOLOGIA PRZEDNAUKOWA II. KONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE
RACJONALIZMU I EMPIRYZMU.
-problem psychofizyczny i warianty jego rozwi ą zania: Kartezjusz, Spinoza, Leibniz
KARTEZJUSZ: dualizm kartezjusza: ciało i umysł. Substancja rozciągła-ciało. Zachodzące
zmiany w ciele polegają na przemieszczaniu się trwałych cząsteczek, czyli na pewnej formie
ruchu mechanicznego . Wniosek: ciało jest częścią świata materii i należy je traktować w
823453258.007.png 823453258.008.png 823453258.009.png 823453258.010.png 823453258.011.png 823453258.012.png
sposób mechanistyczny. Dusza nie jest zasadą życia –nie porusza ciałem. Zmysły-poddział na
zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne- 5 zmysłów ( za Arystotelesem) Jedynie odnośnie
wzroku podaję nowe wyjaśnienie wsparte odkryciem przewodzenia nerwowego. UMYSŁ-
substancja nierozciągła, rzecz myśląca. Idee-operację umysłu, gdy ten myśli. Idee wrodzone-
nie zależą od świat zewnętrznego, nie powstają z przyczyn w stosunku do nas zewnętrznych,
pojawiają się w formie przypomnień, a doświadczenie jest tylko okazją do ich
uświadomienia. Wiara w oczywistość świadomości, uczucie pewności, pojęcie Boga i pojęcie
„ja”. Idee wrodzone –są ostateczne, niewyprowdzalne z czegoś innego, wiecznie prawdziwe.
Aksjomaty matematyczne, pojęcie przestrzeni, ruch-należą do idei wrodzonych( należą do
umysłu, nie są nam dane w doświadczeniu). Umysł zawiera również idee nabyte-zależą one
od warunków zewnętrznych oraz idee wytworzone przez umysł. „Namiętności duszy”-1649.
Dwa czynniki ciało i dusza zostały potraktowane jako odrębne, natomiast namiętności
oznaczają część psychofizyczną. Namiętność –wszystkie aspekty życia świadomego, które
zależą od czynników w stosunku do duszy zewnętrznych. Są to wszystkie formy poznania(
spostrzeżenia) procesy indukcji, rozumowania oraz emocje i uczucia. Kartezjusz uznał, że
siedliskiem namiętności jest mózg. Namiętność-oznacza to, co nam się zdarza, jej
przeciwieństwem są działania, których sami jesteśmy przyczyną. Namiętności mogą podlegać
kontroli i umysł ma zdolność zmieniania ich natury(interakcjonizm). Część psychofizyczna
umiejscowiona jest w szyszynce. Kartezjusz wyróżnił 6 emocji podstawowych:
zaciekawienie, pożądanie, radość, miłość, nienawiść i smutek (są nieredukowalne ). Emocje
pierwotne łączą się tworząc emocje złożone np. pogardę, dumę, nadzieję, zawiść itp..
LEIBNIZ: Wszystkie byty są rodzajem substancji. Monady-są to zamknięte całości, nie
oddziałowują na siebie, różnicuje je stopień świadomości. Organizmy składają się z monad o
różnych stopniach świadomości. To co nazywamy materia martwą jest względnie
Nieświadome. Ma najmniejszy stopień świadomości. Natura monad wyznacza miejsce
organizmu w obrębie skali życia. Rozumna istota ludzka zajmuje miejsce
najwyższe(pomijając naturę Boga) i obejmuje nieskończony szereg monad niższych.
Harmonia wprzód ustanowiona. oznaczająca stan jednozgodności doświadczenia wszystkich
podmiotów (monad), będący następstwem działania monady najwyższej (Boga), która taką
harmonię pośród wszystkich bytów (monad) stworzonych z góry, w samym dziele stworzenia
świata, ustanowiła. Dlatego, zdaniem Leibniza, wszyscy żyjemy w tym samym świecie, choć
tak naprawdę, jako zamknięte w sobie monady, mające jedynie stronę wewnętrzną, nie
komunikujemy się ze sobą.
SPINOZA: Panteizm- jedna substancja. Umysł i ciało są aspektami podstawowej jedności.
Każde zdarzenie cielesne współistnieje z jakimś zdarzeniem myślowym i jest z nim
współrzędne. Natura ciała jest przyczyna afektów, natura umysłu jest przyczyną idei tych
afektów cielesnych. Uczucia są więc stanami zarówno umysłu i ciała. Podstawowe uczucia to
:radość, smutek i pożądanie. Pożądanie- to świadome pragnienie. Klasyfikacja emocji:
Podstawowy afekt +idea przyczyny (zewnętrzna lub wewnętrzna). Radość+idea przyczyny
zewnętrznej=miłość Smutek +idea przyczyny zewnętrznej=nienawiść. Zawiść jest to
nienawiść, pobudza ona człowieka tak, że smuci się z czyjegoś szczęścia i przeciwnie cieszy
się z czyjegoś nieszczęścia. „ O niewoli ludzkiej” r. Etyki (1675)-”człowiek poddający się
afektom nie jest panem siebie, lecz włada nim los”. Zrozumieć nasze emocje i ich źródła
oznacza wyzwolić się z niewoli. Wolny człowiek to taki, który nie podlega żadnym innym
ograniczeniom, poza tymi, które sam na siebie nałożył. Spinozizm zaznaczał, iż celem
człowieka, jest on sam. Człowiek nie jest pozostawiony samemu sobie, współżyje on z
innymi. Jego system stał się inspiracją dla nowożytnych humanistów.
823453258.013.png 823453258.014.png 823453258.015.png 823453258.016.png 823453258.017.png 823453258.018.png 823453258.019.png 823453258.020.png 823453258.021.png 823453258.022.png 823453258.023.png 823453258.024.png 823453258.025.png 823453258.026.png
-empiryzm brytyjski- Locke, Berkeley.
LOCKE: Nie ma wiedzy bez doświadczenia, wszelka wiedza, wszelkie wyobrażenia,
wszelkie sądy wytwarzają się na drodze doświadczenia, innej drogi nie ma, umysł jest
niezapisaną kartą człowiek to TABULA RASA, którą jedynie doświadczenie może zapisać.
Wszystko, cokolwiek znajdujemy w umyśle, zarówno postrzeżenia zewnętrzne i
doświadczenia wewnętrzne, jak i kopie ich powstające w umyśle, a także abstrakcyjne pojęcia
i wyobrażenia fantazji, wszystko to Locke obejmuje wspólną nazwą „idei”. Znamy
bezpośrednio tylko idee, a nie rzeczy. One też, a nie rzeczy są jedynym punktem wyjścia
wiedzy. Nasze idee wywodzą się z dwu źródeł: (a) z doznań zmysłowych, (b) ze spostrzeżeń
ukazujących nam czynności naszego umysłu, co można nazwać „zmysłem wewnętrznym”.
Skoro myśleć możemy jedynie za pomocą idei, a wszystkie idee pochodzą z doświadczenia,
to oczywiste jest, że żadne nasze poznanie nie może wyprzedzać doświadczenia. pierwotnie i
wtórne własności zmysłowe. Idee proste i złożone.
BERKELEY: Berkeley uznał, że sama idea bytu obiektywnego jest błędna, bo nie można
stwierdzić istnienia czegokolwiek w sposób obiektywny. Stworzył więc on pojęcie "bytu
obserwowanego", a ściślej mówiąc uznał, że coś istnieje dla nas wtedy i tylko wtedy, kiedy to
możemy obserwować, natomiast gdy nie obserwujemy, nie możemy mieć pewności, czy to
coś nadal istnieje. Jednym słowem: byĆ oznacza byĆ (przez kogoŚ) postrzeganym . Bóg jest
gwarantem ciągłości świata, Bóg „patrzy” cały czas na świat.
Model dedukcyjny (ogólna zasada tłumaczy nam poszczególne zasady tworzące ten
ogólny schemat (schemat metafizyczny)  model indukcyjny (od zasad podstawowych
tworzymy zasady ogólne)
3.TENDENCJE DOPROWADZAJĄCE DO UKSZTAŁTOWANIA SIĘ
PSYCHOLOGII JAKO SAMODZIELNEJ NAUKI.
-psychologizm w filozofii ( Brentano,Wundt).
w wieku XIX metafizykę zastępuje psychologia takie stanowisko to PSYCHOLOGIZM.
Psychologizm – centralna nauka dla nauk filozoficznych. Kształtują się pierwsze ogólne
teorie psychologiczne, których celem było: ustalenie przedmiotu badań psychologii
ustalenie metod badawczych Te impulsy wiązały się z tym, że jak nigdy przedtem i potem
psychologia przyjęła rolę nauki łączącej wszystkie inne nauki. Stała się nauką pomostową
między filozofią a naukami przyrodniczymi. Skoro psychologia jest nauką łączącą
podstawowe działy filozofii oraz korzysta z doświadczenia, to tylko ona tworzy pomost
między filozofią a naukami przyrodniczymi. Jest nauką bazową.
psychologia – nauka, która umożliwi rehabilitację 2.dlatego, że ma takie możliwości
korzystania z wiedzy jest podstawową nauką pomocniczą. 3.psychologia jako podstawowa
nauka humanistyczna Najbardziej wyrazisty w dziełach W. Wundta, który akcentował rolę
psychologii, jako jedynej nauki, która kontaktuje się z filozofią, naukami przyrodniczymi i
humanistycznymi – jest naturalnym pomostem między tymi naukami.
4.psychologia stanowiła klucz do rozwoju filozofii Tendencja rehabilitacji filozofii jako
nauki. Nurt widoczny w dziełach Bretano i Wundta, mówiący o tym, że filozofia została
załamana, a jej odbudowa może odbyć się tylko przez psychologię. 5.psychologia jest
podstawą filozofii widoczne w teoriach Bretany, Marbego czy Wundta filozofia jako nauka
może istnieć jedynie wtedy, gdy będzie miała za podstawę psychologię. Wszystkie te
znaczenia psychologii związane był z psychologizmem.
BRENTANO: głównym zamiarem Bretany było
określenie i rozdzielenie dwóch sfer: sfery zjawisk fizycznych i sfery zjawisk psychicznych.
823453258.027.png 823453258.028.png 823453258.029.png 823453258.030.png 823453258.031.png 823453258.032.png 823453258.033.png 823453258.034.png 823453258.035.png 823453258.036.png 823453258.037.png 823453258.038.png
 
Była to bezpośrednia odpowiedź na próby wchłonięcia przedmiotu psychologii w dziedzinę
nauk przyrodniczych. Wszystkie metody, którymi ma posługiwać się psychologia było
podrzędne względem najistotniejszego celu – rehabilitacji filozofii. Bretano ustanowił nowy
przedmiot, czyli to, że psychologia jest nauką o zjawiskach psychicznych. Dopóki nie
zerwano z kanonem metafizycznym określającym pewne zasady, tak długo nauka ta nie
mogła się rozwijać, bo duszy nie da się badać. Ale ustanowienie tego terminu, że psychologia
jest nauką o zjawiskach psychicznych, umożliwia patrzenie na psychikę z punktu widzenia
empirycznego, doświadczalnego. Bretano używa terminu „przedstawienie”. Wszystkie treści
ze świata zewnętrznego, które pojawią się w naszym umyśle, jako pewien rodzaj
przedstawienia, czyli obrazu, są zjawiskami psychicznymi. To nie muszą być tylko
przedstawienia dotyczące rzeczywistych elementów, ale też uczuć, sądów myśli. Bretano
precyzuje dalej ten aspekt, mówiący o tym, że przedmiotem są te zjawiska psychiczne, są
tym, co pojawi się w naszej świadomości. Precyzując używa terminu intencjonalności, który
oznacza, że pomiędzy naszą świadomością, a światem zewnętrznym istnieje specjalne
powiązanie. Nasza świadomość jest zawsze intencją, czyli odnoszeniem się do treści pewnych
obiektywnych przedmiotów, zdarzeń, a także ukierunkowaniem, na nie mające swojej
wewnętrznej egzystencji treści przedstawień, jak np. uczucia, sądy. Podstawowym kryterium
odróżniającym zjawiska fizyczne od psychicznych jest to, że te ostatnie charakteryzuje
intencjonalna inegzystencja. Zjawiska psychiczne zawsze zawierają swój przedmiot, bo
zawsze myślimy o czymś, postrzegamy coś. Żadne zjawisko fizyczne nie wykazuje czegoś
podobnego. Istnienie zjawisk psychicznych jest całkowicie odmienne od sposobu istnienia
zjawisk fizycznych. Zjawiska psychiczne mogą istnieć tylko, gdy są częścią naszego
wewnętrznego doświadczenia. Zjawiska fizyczne istnieją niezależnie od naszego
wewnętrznego doświadczenia. Bretano ustanawia przedmiot dla psychologii – nauka, która
bada zjawiska psychiczne i te zjawiska są treścią naszej świadomości, rozumiejąc pod tym
względem o, że świadomość zawsze jest intencjonalna. W jaki sposób, wg Bretany, można
sklasyfikować zjawiska psychiczne? Trzy zasadnicze rodzaje:
przedstawienia, sądy, akty emocji i woli. Z tym, że Bretano uznał, że przedstawienia są
podstawowym aktem woli. Każde zjawisko sychiczne oparte jest na przedstawieniu.
Kategorię przedstawienia dzielimy na dwie klasy: naoczne – wyobrażenia; pochodzą wprost z
danych zmysłowych; nienaoczne – pojęcia; wywodzą się z relacji intencjonalnych, czyli z
podmiotowego odnoszenia się do tego, co jest przedmiotowe; są treściami naszej
świadomości, ale wynikającymi z pewnego ukierunkowania się świadomości na te istniejące
przedmioty Przedstawienia są terminem obejmującym sferę wrażeń zmysłowych.
Przedstawienie nienaoczne tworzą podstawę sądu. Sąd jest takim zjawiskiem psychicznym,
które wiąże się z aktem psychicznym, polegającym na uznaniu, stwierdzeniu, odrzuceniu lub
zaprzeczeniu. Sądy to połączenie kategorii przedstawień nienaocznych z aktem
Psychicznym. Uczucia (akty emocji) to połączenie sądu z nastawieniem emocjonalnym.
Bretano uważał, że te nastawienia emocjonalne zgrupowane są w dwóch kategoriach:
w aktach miłości i nienawiści, w aktach upodobań i niechęci W akcie sądzenia możemy coś
przyjąć lub odrzucić. Natomiast w aktach związanych z wolą i emocjonalnych odczuwamy
miłość lub nienawiść, upodobanie lub niechęć. One są powiązane specyficznym związkiem,
bo od tego, gdy coś przyjmujemy lub odrzucamy zależy również następny fakt, czy
przypisujemy mu miłość i upodobanie czy nienawiść i niechęć. Program Bretany jest
PROGRAMEM, tzw. PSYCHOLOGII CZYSTEJ, zawierającym ogólną
idee dla samego poznania. Tu nie interesuje nas człowiek, lecz umysł.
Bretano jest przedstawicielem ogólnego nurtu psychologicznego, mówiącego, że nie ma
prawd obiektywnych, wiecznych, wszystko jest prawdą pochodzącą z naszego umysłu. Nasze
doświadczenie wewnętrzne Bretano wiąże z podstawowymi kategoriami, jak słuszność i
pewność. Świadomość nigdy się nie myli. Naczelnym założeniem programu psychologii
823453258.039.png 823453258.040.png 823453258.041.png 823453258.042.png 823453258.043.png 823453258.044.png 823453258.045.png 823453258.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin