KJS art253_15.01.2006.pdf

(185 KB) Pobierz
art253_15.01.2006
Zał cznik J. Art. 253 – Wyposa enie bezpiecze stwa
Art. 253 – WYPOSA ENIE BEZPIECZE STWA
(GRUPY N, A, B, SP)
Art. 1:
Samochód, którego konstrukcja pozwala sdzi, e mogłaby zagraa
bezpieczestwu, moe by wykluczony przez Zespół Sdziów Sportowych.
Art. 2:
Jeeli stosowane jest urzdzenie nieobowizkowe, musi by ono
zamontowane zgodnie z przepisami.
Art. 3: PRZEWODY I POMPY
3.1 Zabezpieczenie
Na zewntrz samochodu musi by zastosowana ochrona przewodów
paliwowych, olejowych i hamulcowych przed moliwoci uszkodzenia (przez
kamienie, korozj, uszkodzenia mechaniczne, itd.), a wewntrz samochodu -
od wszelkiej moliwoci poaru oraz uszkodzenia.
Zastosowanie: nieobowizkowo dla samochodów produkcyjnych (Gr. N),
jeeli rozwizanie seryjne zostało zachowane.
Obowizkowo dla wszystkich grup, jeli nie zachowane zostało rozwizanie
stosowane w produkcji seryjnej lub jeeli przewody przeprowadzone s
wewntrz pojazdu i okładziny, które je chroni zostały usunite.
W przypadku przewodów paliwowych, czci metalowe, które s odizolowane
od nadwozia samochodu czciami nieprzewodzcymi prdu musz by
elektrycznie połczone z mas.
Zastosowanie: wszystkie grupy jeeli nie zachowane zostało rozwizanie
stosowane w produkcji seryjnej.
3.2 Specyfikacje i instalacja
Obowizkowe gdy rozwizanie seryjne nie zostało zachowane.
Przewody wody chłodzcej lub olejowe musz znajdowa si na zewntrz
pojazdu.
Instalacje przewodów paliwowych, olejowych i płynu hydraulicznego pod
cinieniem musz by wyprodukowane zgodnie z nastpujcymi
specyfikacjami:
- Jeeli s gitkie, przewody te musz posiada połczenia gwintowane,
zaciskane lub samozamykajce oraz zewntrzny oplot odporny na cieranie i
płomienie (niepodtrzymujcy ognia);
- Minimalne cinienie rozrywania mierzone w minimalnej temperaturze
działania:
1
Zał cznik J. Art. 253 – Wyposa enie bezpiecze stwa
- Przewody paliwowe (z wyj tkiem poł cze przy wtryskiwaczach) :
Musz by odporne na działanie cinienia 70 bar (1000 psi) oraz temperatury
minimum 135 o C (250 o F),
- Przewody olejowe:
Musz by odporne na działanie cinienia 70 bar (1000 psi) oraz temperatury
minimum 232 o C (450 o F).
- Przewody zawierajce płyn hydrauliczny pod cinieniem:
Musz by odporne na działanie cinienia 280 bar (4000 psi) lub wyszego
oraz temperatury minimum 232 o C (450 o F).
Jeeli cinienie robocze układu hydraulicznego jest wiksze ni 140 bar
(2000 psi), cinienie rozrywania musi by co najmniej dwukrotnie wiksze.
Przewody zawierajce paliwo lub płyn hydrauliczny mog przechodzi przez
kabin, ale nie mog mie adnych połcze wewntrz, z wyjtkiem połcze
na przedniej i tylnej przegrodzie, zgodnie z rysunkami 253-1 i 253-2
i z wyjtkiem układu hamulcowego i obiegu płynu sprzgła.
3.3 Automatyczne odci cie paliwa
Zalecane dla wszystkich grup:
Wszystkie przewody paliwowe prowadzce do silnika musz posiada
automatyczny zawór odcinajcy, znajdujcy si bezporednio za zbiornikiem
paliwa oraz zamykajcy automatycznie wszystkie przewody paliwowe
znajdujce si pod cinieniem w razie uszkodzenia jednego z przewodów
systemu paliwowego lub wycieku.
Obowizkowo:
Wszystkie pompy paliwowe mog działa wyłcznie gdy silnik pracuje.
Wyjtkiem jest uruchamianie silnika.
3.4 Odpowietrzenie zbiornika paliwa
Przewody odpowietrzajce zbiornik paliwa a do niej opisanych zaworów
musz posiada tak sam specyfikacj jak przewody paliwowe (artykuł 3.2)
i musz by wyposaone system zawierajcy nastpujce elementy:
- zawór odcinajcy w razie wywrócenia samochodu, uruchamiany
grawitacyjnie
- zawór odpowietrzajcy pływakowy
- zawór redukcyjny (nadcinienia), wytarowany na maksymalne cinienie
200 bar, funkcjonujcy gdy zawór pływakowy jest zamknity
Art. 4: BEZPIECZNY UKŁAD HAMOWANIA
Dwuobwodowy układ uruchamiany tym samym pedałem: nacinicie pedału
musi działa na wszystkie koła; w przypadku wycieku w którymkolwiek
punkcie przewodów lub jakiegokolwiek uszkodzenia układu hamulcowego,
nacinicie pedału musi powodowa nadal hamowanie co najmniej dwóch
2
Zał cznik J. Art. 253 – Wyposa enie bezpiecze stwa
kół.
Zastosowanie: Jeeli taki system jest stosowany w produkcji seryjnej, nie jest
konieczna adna modyfikacja.
Art. 5: DODATKOWE ZAMOCOWANIA
Musz by zastosowane co najmniej dwa dodatkowe zamocowania pokrywy
silnika i pokrywy baganika.
Oryginalne zamki tych pokryw powinny by odłczone mechanicznie lub
wymontowane.
Due przedmioty przewoone w samochodzie (takie jak koło zapasowe,
zestaw narzdzi, itp.) musz by solidnie umocowane.
Zastosowanie: nieobowizkowo w samochodach produkcyjnych (Gr. N),
obowizkowo dla innych grup.
Art. 6: PASY BEZPIECZE STWA
6.1 Pasy
Stosowanie dwóch pasów ramieniowych i jednego biodrowego; 2 punkty
mocowania do nadwozia dla pasa biodrowego, 2 lub 1 symetrycznie w
stosunku do fotela - dla pasa ramieniowego.
Pasy musz by homologowane przez FIA i odpowiada normom 8854/98
lub 8853/98.
Ponadto pasy uywane w wycigach torowych powinny by wyposaone
w system rozłczajcy poprzez gałk obrotow.
Natomiast, zaleca si dla wszystkich zawodów na drogach otwartych system
rozłczajcy poprzez przycisk.
ASN-y mog homologowa punkty zamocowa znajdujce si na klatce
podczas jej homologacji (patrz art. 253.8.4) pod warunkiem, e zostały one
przetestowane.
6.2 Monta
Zabronione jest mocowanie pasów bezpieczestwa do foteli lub ich
wsporników.
- Pasy bezpieczestwa mog by zamontowane w punktach montau
seryjnych pasów.
Zalecane rozmieszczenie punktów montau pokazano na rys. 253-42.
Pasy ramieniowe powinny by skierowane do tyłu w dół i zamontowane w taki
sposób, aby kt utworzony z lini poziom wyprowadzon z górnej krawdzi
oparcia wyniósł nie wicej ni 45 o . Zaleca si nie przekraczanie 10 o .
Maksymalny kt odchylenia wzgldem osi fotela wynosi +/- 20 o .
W miar moliwoci powinny by wykorzystane oryginalne punkty do
montau pasów, wykonane przez producenta w belkach o przekroju
3
Zał cznik J. Art. 253 – Wyposa enie bezpiecze stwa
celownikowym.
Punkty montau tworzce wikszy kt odchylenia w stosunku do linii
poziomej nie mog by wykorzystane, chyba e fotel odpowiada
wymaganiom normy FIA.
W takim przypadku 4-punktowe pasy mog by zamontowane w punktach,
w których oryginalnie montowane s przez producenta samochodu pasy
biodrowe tylnego siedzenia.
Dla pasów 4-punktowych, pasy ramieniowe musz by zamontowane
krzyowo, symetrycznie wzgldem osi centralnej przednich foteli.
Pasy bezpieczestwa nie mog by instalowane w przypadku fotela bez
zagłówka lub wyposaonego w zagłówek zintegrowany z oparciem fotela
(bez otworów pomidzy oparciem i zagłówkiem).
Pasy biodrowe i kroczowe nie mog obejmowa krawdzi fotela, lecz musz
przechodzi przez fotel tak, aby obejmowały i trzymały okolice miednicy na
moliwie jak najwikszej powierzchni.
Pasy biodrowe musz by cile dopasowane do zgicia pomidzy doln
czci miednicy, a górn czci uda.
W adnym wypadku pas biodrowy nie moe by zamontowany tak, e prze-
biegałby przez okolice brzucha.
Aby tego unikn, dozwolone jest w razie koniecznoci wykonanie otworów
dla pasa w seryjnym fotelu. Naley zwróci uwag, aby pasy nie były
uszkodzone na skutek tarcia o ostre krawdzie.
- Jeeli zamocowanie pasów ramieniowych i/lub kroczowych w seryjnych
punktach nie jest moliwe, naley wykona w nadwoziu lub podwoziu nowe
punkty zamocowania; dla pasów ramieniowych powinny one by
umieszczone jak najbliej osi tylnych kół. Jeeli i to bdzie niemoliwe, pasy
ramieniowe mog by zamocowane do poprzecznej rury osadzonej na klatce
bezpieczestwa lub do górnych punktów mocowania pasów tylnych. Mog
by te zamocowane do klatki bezpieczestwa lub do poprzeczki
wzmacniajcej. W tym przypadku uycie wzmocnienia poprzeczne poddane
jest nastpujcym warunkom:
- Wzmocnieniem poprzecznym jest rura o min. wymiarach 38 mm x 2,5 mm
lub 40 mm x 2 mm ze stali cignionej na zimno o min. wytrzymałoci 350
N/mm 2 .
- Wysoko tego wzmocnienia musi by taka jak pasy ramieniowe tzn. do
tyłu, skierowane w dół pod ktem zawartym pomidzy 10° i 45° w stosunku
do poziomu, od górnej krawdzi oparcia fotela. Zaleca si kt 10°.
- Zezwala si na mocowanie przy pomocy klamry jak równie przez
przykrcanie, ale w tym ostatnim przypadku naley przyspawa wkładk dla
kadego punktu mocowania (patrz wymiary rys. 253-17C i 253-53). Wkładki
bd znajdowa si we wzmocnieniach, a pasy bd przymocowane rubami
M12 8.8 lub 7/16 UNF.
- Kady punkt zamocowania pasów powinien wytrzyma obcienie 1470
4
Zał cznik J. Art. 253 – Wyposa enie bezpiecze stwa
daN lub 720 daN dla pasa kroczowego. W przypadku jednego punktu
zamocowania dla dwóch pasów przyjmowane do oblicze obcienie bdzie
równe sumie wymaganych obcie.
- W kadym z nowo wykonanych punktów zamocowania dla pasów, naley
zastosowa stalow płyt wzmacniajc o powierzchni minimum 40 cm²
i gruboci minimum 3 mm.
- Zasady montau do nadwozia / kadłuba:
1) Ogólny system montau (patrz rys. 253-43)
2) Monta pasa ramieniowego (patrz rys. 253-44)
3) Monta pasa kroczowego (patrz rys. 253 - 45)
6.3 Eksploatacja
Pasy bezpieczestwa musz by uywane w konfiguracji przewidzianej
homologacj, bez adnych modyfikacji lub usuwania czci oraz zgodnie
z instrukcj producenta.
Skuteczno i ywotno pasów jest cile zwizana ze sposobem ich
zamontowania, uywania i konserwacji.
Pasy musz by wymienione na nowe po kadym powaniejszym wypadku,
a take w razie jakiegokolwiek uszkodzenia, przetarcia lub osłabienia tamy
pasa, np. wskutek działania rodków chemicznych lub wiatła słonecznego.
Musz by wymienione take wtedy, gdy metalowe czci uległy wygiciu,
deformacji lub korozji.
W kadym przypadku, gdy pasy nie funkcjonuj w sposób idealny musz by
wymienione.
Art. 7: GA NICE - SYSTEMY GA NICZE
Zabronione jest uywanie nastpujcych produktów: BCF, NAF.
7.1
W rajdach:
Obowizuj artykuły 7.2 i 7.3.
W zawodach na torach, slalomach, wycigach górskich:
Obowi zuj artykuły 7.2 lub 7.3.
7.2 Systemy ga nicze
7.2.1) Wszystkie samochody musz by wyposaone w system ganiczy podany
w licie technicznej nr 16: "Systemy ganicze homologowane przez FIA".
7.2.2) Kada butla ganicy musi by właciwie zabezpieczona i by
umieszczona w kabinie.
Jej zamocowania musz wytrzyma opónienie 25 g.
Wyposaenie ganicze musi by w całoci ognioodporne.
Zabronione s przewody plastikowe i obowizkowe s metalowe.
7.2.3) Kierowca siedzcy normalnie za kierownic z zapitymi pasami
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin