Szkol_Stan-koparko spycharka.pdf

(145 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 2/4.A.9.
2/4.A.9. Szkolenie w dziedzinie BHP
Program instrukta¿u stanowiskowego
Stanowisko pracy:
operator koparko-spycharki
Les³aw Zieliñski
2/4.A.9. Instrukta¿ stanowiskowy – operator koparko-spycharki
Spis treœci
1. Podstawy opracowania programu .............. 1
2. Cel szkolenia............................... 2
3. Uczestnicy szkolenia......................... 2
4. Sposób organizacji szkolenia................... 3
5. Plan instrukta¿u stanowiskowego operatora
koparko-spycharki .......................... 3
6. Treœæ instrukta¿u............................ 4
6.1. Warunki œrodowiska pracy ............... 4
6.2. Zagro¿enia wystêpuj¹ce podczas prac ...... 5
6.3. Sposoby ochrony przed zagro¿eniami....... 7
6.4. Pokaz przez instruktora sposobu wykonania
pracy ................................ 10
6.5. Próbne wykonania pracy przez pracownika
pod nadzorem instruktora................ 11
6.6. Samodzielne wykonanie pracy przez pracownika
pod nadzorem instruktora................ 11
6.7. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania
pracy przez pracownika ................. 12
1. Podstawy opracowania programu
Przy opracowaniu programu szkolenia uwzglêdniono nastêpuj¹ce rozporz¹dzenia
reguluj¹ce zasady bezpieczeñstwa i higieny pracy w trakcie wykonywania robót
koparko-spycharki:
MGiP z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp (Dz.U. Nr 180,
poz. 1860, ze zm.),
MPiPS z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (tj. Dz.U. z 2003 r.
Nr 169, poz. 1650),
MI z 6.2.2003 r. w sprawie bhp podczas wykonywania robót budowlanych
(Dz.U. Nr 47, poz. 401),
MG z 20.9.2001 r. w sprawie bhp podczas eksploatacji maszyn i innych urz¹dzeñ
technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz.U. Nr 118,
poz. 1263).
Uwzglêdniono tak¿e regulacje zawarte w ustawie z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane
(tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, ze zm.).
lipiec 2006
1
2. Szkolenia
Rozdzia³ 2/4.A.9.
lipiec 2006
88027078.004.png
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.A.9.
2. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika:
informacji o zmieniaj¹cych siê czynnikach w œrodowisku pracy, wystêpuj¹cych
w miejscu wykonywania robót przez operatora i w jego bezpoœrednim otocze-
niu oraz o ryzyku zawodowym zwi¹zanym z wykonywan¹ prac¹,
wiedzy i umiejêtnoœci dotycz¹cych sposobów ochrony przed urazami i choro-
bami w warunkach normalnej pracy i w przypadku awarii,
wiedzy i praktycznych umiejêtnoœci z zakresu bezpiecznego wykonywania
pracy,
informacji o zasadach postêpowania w razie wypadku, awarii lub innej niety-
powj sytuacji.
Instrukta¿ stanowiskowy powinien byæ przeprowadzony na ka¿dym nowym
– szczególnie nietypowym placu budowy, na którym mog¹ wyst¹piæ zagro¿e-
nia inne ni¿ spotykane na wczeœniejszych budowach, a tak¿e przy wprowadzeniu
nowego typu maszyny, osprzêtu lub innej organizacji prac. W przypadku ponow-
nych szkoleñ wystarczy uzupe³niæ podstawowy instrukta¿ o nowe elementy ma-
j¹ce wp³yw na bezpieczeñstwo pracy.
PRZYKŁAD
Ka¿da zmiana placu budowy powoduje koniecznoœæ odbycia instrukta¿u stanowiskowego, poniewa¿
zmieniaj¹ siê warunki œrodowiska pracy. Prace nietypowe nios¹ce ze sob¹ dodatkowe zagro¿enia, które
nale¿y szczególnie uwzglêdniæ w trakcie instrukta¿u operatora koparko-spycharki to np.:
roboty w s¹siedztwie linii energetycznych, czy gazowych,
prace w miejscach zwiêkszonego ruchu pojazdów i pieszych wzd³u¿ czynnych ci¹gów komunika-
cyjnych,
roboty przy zbiornikach wodnych.
3. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie jest przeznaczone dla:
nowo zatrudnianych operatorów;
pracowników przenoszonych na stanowiska operatora koparko-spycharki,
operatorów koparko-spycharki, jeœli:
wprowadzono do stosowania nowe maszyny lub technologie wykony-
wania prac.
PRZYKŁAD
Zmiana warunków techniczno-organizacyjnych na stanowiska pracy nast¹pi choæby w przypadku
zmiany robót ziemnych na zamkniêtym placu budowy na roboty drogowe.
PRZYKŁAD
Przy zmianie marki lub typu koparko-spycharki nale¿y uzupe³niæ instrukta¿ stanowiskowy o tematy-
kê zwi¹zan¹ z obs³ug¹ nowej maszyny z uwzglêdnieniem jej wymagañ i parametrów roboczych.
2
lipiec 2006
zmieniono warunki techniczno-organizacyjne na stanowisku pracy,
88027078.005.png
2/4.A.9. Instruktaż stanowiskowy – operator koparko-spycharki
OPINIE
Rozdział 2/4.A.9.
4. Sposób organizacji szkolenia
Szkolenie prowadzone jest w formie instrukta¿u – na stanowisku (stanowiskach),
na którym(ch) bêdzie zatrudniony instruowany operator koparko-spycharki (ró¿-
norodne rodzaje prac i wszystkie rodzaje maszyn, które pracownik bêdzie obs³ugi-
wa³), na podstawie programu szczegó³owego.
Sposób realizacji szkolenia i czas trwania poszczególnych jego czêœci nale¿y do-
stosowaæ do przygotowania zawodowego i dotychczasowego sta¿u pracy instru-
owanego operatora oraz rodzajów maszyn, które po szkoleniu bêdzie obs³ugiwa³.
5. Plan instrukta¿u stanowiskowego operatora
koparko-spycharki
Lp.
Temat szkolenia
Liczba
godzin
1
2
3
1. Przygotowanie operatora koparko-spycharki do wykonywania okreœlo-
nej pracy, w tym w szczególnoœci:
a) omówienie warunków pracy z uwzglêdnieniem elementów:
miejsc, w których bêd¹ wykonywane prace, maj¹cych wp³yw na
warunki pracy operatora, w tym:
przestrzeni, w której porusza siê maszyna,
warunków geologicznych i infrastruktury podziemnej,
innych pojazdów na placu budowy,
systemów ochronnych;
stanowiska roboczego maj¹cych wp³yw na bhp, w tym:
pozycji przy pracy,
oœwietlenia miejscowego,
narzêdzi i materia³ów eksploatacyjnych;
b) omówienie:
zagro¿eñ wystêpuj¹cych przy wykonywaniu prac i czynnoœci po-
mocniczych,
wyników oceny ryzyka zawodowego zwi¹zanego z wykonywan¹
prac¹;
c) omówienie:
sposobów ochrony przed zagro¿eniami wystêpuj¹cymi podczas
pracy w poszczególnych – typowych miejscach pracy,
przebiegu czynnoœci przed, w trakcie i po zmianie roboczej, a tak-
¿e po wykonaniu konkretnego zadania,
stosowanych znaków lub sygna³ów bezpieczeñstwa,
zasad postêpowania w razie wypadku lub awarii.
2
2. Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku
zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzglêdnieniem metod bez-
piecznego wykonywania poszczególnych czynnoœci i ze szczególnym
zwróceniem uwagi na czynnoœci trudne oraz niebezpieczne tak dla ope-
ratora, jak i osób postronnych.
0,5
lipiec 2006
3
88027078.006.png
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.A.9.
1
2
3
3. Próbne wykonanie zadania przez operatora pod kontrol¹ instruktora.
0,5
4. Samodzielna praca operatora pod nadzorem instruktora.
4
5. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.
1
Razem:
8
1 godzina instrukta¿u = 45 minut
Program opracowa³:
Po konsultacji z pracownikami zatwierdzi³:
...........................................
......................................................................
(imiê i nazwisko)
(data, imiê i nazwisko, funkcja, podpis)
6. Treœæ instrukta¿u
Instrukta¿ nale¿y prowadziæ tak, aby operator (bêd¹cy wszak pracownikiem samo-
dzielnym) uzyska³ komplet wiadomoœci i umiejêtnoœci istotnych dla zapewnienia
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie tylko sobie, ale równie¿ innym
osobom mog¹cym znaleŸæ siê w zasiêgu pracy maszyny.
6.1. Warunki œrodowiska pracy
Ważne
pomieszczenia
Pracownik powinien byæ zapoznany z typowymi miejscami wykonywania pracy
i miejscami zwi¹zanymi z zatrudnieniem oraz wyposa¿eniem technicznym. Po-
winien wiedzieæ:
gdzie siê znajduje i jak wygl¹da miejsce postoju maszyny,
gdzie jest biuro kierownictwa,
jakie s¹ magazyny i gdzie siê znajduj¹,
jaki jest rozk³ad pomieszczeñ higieniczno-sanitarnych.
PRZYKŁAD
Zapoznaj¹c pracownika z rozmieszczeniem pomieszczeñ higieniczno-sanitarnych na nowym placu
budowy nale¿y przede wszystkim pokazaæ, gdzie jest miejsce przechowywania odzie¿y w³asnej i robo-
czej, pomieszczenie przeznaczone do spo¿ywania posi³ków, toalety.
Materiały eks-
ploatacyjne
Ponadto po instrukta¿u pracownik powinien znaæ:
zasady pobierania i przechowywania narzêdzi oraz materia³ów eksploatacyjnych,
sposoby tankowania maszyny.
PRZYKŁAD
Czêstym sposobem tankowania koparko-spycharki w terenie jest pobieranie paliwa z beczki i nalewa-
nie go – przy pomocy lejka – wiadrem do zbiornika. Je¿eli taki lub temu podobny sposób tankowania
wystêpuje, to nale¿y go „przeæwiczyæ” w ramach instrukta¿u stanowiskowego w celu nabycia umie-
jêtnoœci bezpiecznego (zabezpieczaj¹cego przed po¿arem, wypadkiem) tankowania.
4
lipiec 2006
88027078.007.png 88027078.001.png
2/4.A.9. Instruktaż stanowiskowy – operator koparko-spycharki
OPINIE
Rozdział 2/4.A.9.
Kolejn¹ czêœci¹ instrukta¿u powinno byæ omówienie warunków pracy na bu-
dowach, które znajduj¹ siê aktualnie w harmonogramie zleceñ zak³adu zatrud-
niaj¹cego operatora. Niezale¿nie jednak od „portfela zamówieñ” wskazane
by³oby przygotowaæ konkretne programy szkolenia dla typów budów:
budowa zorganizowana na terenie ogrodzonym,
prace drogowe,
roboty w miejscach oddalonych bez ¿adnego zaplecza,
prace przy zbiornikach wodnych,
prace rozbiórkowe,
roboty w terenie trudnym pod wzglêdem geologicznym i gruntowym,
prace w miejscach z infrastruktur¹ podziemn¹ i naziemn¹
– z uwzglêdnieniem elementów stanowiska roboczego maj¹cych wp³yw na bhp.
Typy budów
Omawiaj¹c elementy stanowiska roboczego nale¿y skupiæ siê na pozycji przy pracy, zasadach
dzia³ania urz¹dzeñ zabezpieczaj¹cych, ostrzegawczych i sygnalizacyjnych, wykorzystywanych na-
rzêdziach i osprzêcie.
PRZYKŁAD
6.2. Zagro¿enia wystêpuj¹ce podczas wykonywania prac
Podstaw¹ do omówienia tematu jest ocena ryzyka zawodowego dla czynnoœci wy-
konywanych na stanowisku operatora dla typowych miejsc pracy. Istotne jest poka-
zanie mo¿liwych – maksymalnych skutków poszczególnych zagro¿eñ i ryzyka
pocz¹tkowego wystêpuj¹cego bez stosowania zalecanych zabezpieczeñ.
Zdarzenia wypadkowe i skutki, które koniecznie nale¿y omówiæ:
kolizje drogowe podczas przejazdu maszyn¹ po drogach publicznych – przy-
czyny tkwi¹ najczêœciej w nieprzestrzeganiu przepisów prawa o ruchu drogo-
wym – konsekwencj¹ jest ciê¿kie uszkodzenie cia³a lub œmieræ,
potr¹cenia, przygniecenia przez poruszaj¹ce siê pojazdy na placu budowy lub
podczas naprawy awaryjnej maszyny na drodze – przyczynami mog¹ byæ:
nieprzestrzeganie instrukcji poruszania siê po placu budowy, nieprzestrze-
ganie zasad i przepisów wynikaj¹cych z prawa o ruchu drogowym, niezacho-
wanie nale¿ytej ostro¿noœci, nieu¿ywanie kamizelki odblaskowej – skutek ,to
ciê¿kie uszkodzenie cia³a lub œmieræ,
przygniecenia spowodowane wpadniêciem maszyny do wykopu, rowu lub
spadniêciem maszyny z pochy³oœci terenu (nasypu), a tak¿e przewróceniem jej
na p³aszczyŸnie, w sytuacji : nieprzestrzegania ograniczeñ wynikaj¹cych z in-
strukcji obs³ugi maszyny, niezachowania bezpiecznej odleg³oœci od wykopu,
z³ego rozeznania warunków geologicznych i gruntowych w miejscu wykony-
wania prac, a tak¿e pracy w warunkach ulewnego deszczu na terenie glinia-
stym, jak równie¿ pracy maszyn¹ niesprawn¹ technicznie – skutek , to ciê¿kie
uszkodzenie cia³a lub œmieræ,
spadniêcia operatora na ni¿szy poziom – przyczyn¹ mog¹ byæ uszkodzone,
zab³ocone stopnie wejœcia do kabiny, a tak¿e wchodzenie na konstrukcjê ma-
szyny – skutki , to urazy cia³a (np. z³amania koñczyn, urazy g³owy),
poœlizgniêcia, upadki na tej samej p³aszczyŸnie – powód to nierówne, œliskie
pod³o¿e (b³oto) i porozrzucane materia³y lub odpady, co prowadzi do z³amañ,
zwichniêæ koñczyn, czy st³uczenia cia³a,
Zdarzenia
wypadkowe
i ich skutki
lipiec 2006
5
88027078.002.png 88027078.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin