zarządzanie podmiotami ekonomi społecznej.pdf

(3435 KB) Pobierz
230317635 UNPDF
2
Zarz È dzanie podmiotami
ekonomii spo ï ecznej
pod redakcj È
Jerzego Hausnera
230317635.004.png 230317635.005.png 230317635.006.png
2 skrypt
Zarządzanie podmiotami
ekonomii społecznej
autorzy:
Marek Ćwiklicki
Anna Giza-Poleszczuk
Hubert Guz
Jerzy Hausner (red.)
Norbert Laurisz
Stanisław Mazur
Adam Nalepka
Urban Pauli
Romana Paszkowska
Jolanta Perek-Białas
Aleksy Pocztowski
Barbara Worek
Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja
230317635.007.png
Publikacja została wydana w ramach projektu „W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej”
realizowanego przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego (PIW EQUAL).
Wydawca:
Małopolska Szkoła Administracji Publicznej
Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ul. Szewska 20/3, 31-009 Kraków
tel. +48 12 421 76 68, +48 12 292 68 98
e-mail: msap@ae.krakow.pl
www.msap.ae.krakow.pl
Recenzenci:
Prof. dr hab. Jarosław Górniak
Prof. dr hab. Marek Zirk-Sadowski
Opracowanie graficzne:
Olison’s Project
www.olisons.pl
Skład i korekta typograficzna:
Studio F, tel.: 512 09 44 37
www.studio-f.malopolska.pl
Druk:
POLIGRAFIA
Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego
ul. Konfederacka 6, 30-306 Kraków
tel.: +48 12 266 40 00
ISBN: 978-83-89410-26-9
Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja
230317635.001.png
Spis treści
Jerzy Hausner, Norbert Laurisz, Stanisław Mazur
Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja
1. Istota przedsiębiorstwa społecznego ................................................................. 9
2. Cechy przedsiębiorstwa społecznego ................................................................ 11
3. Formy przedsiębiorstwa społecznego ................................................................ 12
4. Deinicja przedsiębiorstwa społecznego .............................................................. 13
5. Instytucjonalne usytuowanie przedsiębiorstwa społecznego ............................................. 14
6. Prawne uregulowanie działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce ................................. 15
Literatura ......................................................................................... 19
Marek Ćwiklicki
Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej
Wstęp ............................................................................................ 23
1. Zarządzanie strategiczne – terminologia ............................................................. 23
2. Geneza metody BSC .............................................................................. 25
3. BSC w organizacjach nie nastawionych na zysk ....................................................... 27
4. Mapa strategii – narzędzie pomocnicze w BSC ........................................................ 30
5. Przykład strategicznej karty wyników i mapy strategii dla organizacji ekonomii społecznej .................... 34
Podsumowanie .................................................................................... 36
Literatura ......................................................................................... 36
Adam Nalepka
Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej
1. Organizacja jako przedmiot zarządzania ............................................................. 39
1.1. Istota i funkcjonowanie organizacji ................................................................ 39
1.2. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw ....................................................... 40
2. Istota procesu zarządzania ........................................................................ 42
2.1. Pojęcie zarządzania ........................................................................... 42
Spis treści
230317635.002.png
2.2. Funkcje zarządzania .......................................................................... 42
2.3. System zarządzania ........................................................................... 44
3. Organizacja pracy kierowniczej ..................................................................... 45
3.1. Istota i cechy pracy kierowniczej ................................................................ 45
3.2. Symptomy złej organizacji pracy kierownika ....................................................... 46
3.3. Kierunki i zasady doskonalenia organizacji pracy kierownika ......................................... 47
4. Style zarządzania ................................................................................. 48
4.1. Istota stylu kierowania ......................................................................... 48
4.2. Charakterystyka podstawowych stylów kierowania ................................................. 49
4.3. Uwarunkowania stosowanego stylu kierowania .................................................... 49
5. Techniki zarządzania .............................................................................. 50
5.1. Pojęcie i klasyikacja technik zarządzania ......................................................... 50
5.2. Zarządzanie w oparciu o zasadę wyjątków ........................................................ 51
5.3. Zarządzanie przez cele ........................................................................ 51
5.4. Zarządzanie przez zespoły zadaniowe ............................................................ 52
5.5. Inne szczegółowe techniki zarządzania ........................................................... 52
6. Struktura organizacyjna jako narzędzie zarządzania .................................................... 54
6.1. Deinicja struktury organizacyjnej ............................................................... 54
6.2. Typowe rozwiązania strukturalne ................................................................ 56
6.3. Uwarunkowania rozwiązań strukturalnych ........................................................ 59
Literatura ......................................................................................... 60
Urban Pauli, Aleksy Pocztowski
Zarządzanie personelem w organizacjach sektora ekonomii społecznej
1. Uwarunkowania zarządzania personelem w sektorze ekonomii społecznej ................................. 63
2. Kapitał ludzki jako czynnik determinujący osiąganie celów społecznych ................................... 65
3. Ogólny model zarządzania personelem .............................................................. 66
4. Modele kompetencyjne w zarządzaniu personelem .................................................... 68
4.1. Pojęcie kompetencji .......................................................................... 68
4.2. Proces deiniowania kompetencji ............................................................... 69
4.3. Wykorzystanie modeli kompetencyjnych w zarządzaniu personelem ................................... 70
5. Rekrutacja i selekcja ............................................................................. 71
5.1. Adaptacja do pracy ........................................................................... 73
6. Ocenianie pracowników ........................................................................... 74
6.1. Cele oceniania ............................................................................... 74
6.2. Organizacja procesu oceniania ................................................................. 75
6.3. Kryteria oceniania ............................................................................ 76
7. Wynagradzanie pracowników ...................................................................... 77
7.1. Pojęcie i funkcje wynagrodzeń .................................................................. 77
7.2. Składniki wynagrodzenia ...................................................................... 78
7.3. Strategie wynagradzania ....................................................................... 79
8. Rozwój pracowników ............................................................................. 80
Literatura ......................................................................................... 82
Romana Paszkowska
Negocjacje – wprowadzenie
1. Negocjacje – pojęcia i deinicje .................................................................... 85
2. Negocjacje jako forma komunikowania się ........................................................... 86
2.1. Komunikacja werbalna ........................................................................ 86
2.2. Komunikacja niewerbalna ..................................................................... 87
Spis treści
230317635.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin