Podróż -1b-spis treści.doc

(49 KB) Pobierz
Konspekt z pracy magisterskiej:

 

SPIS TREŚCI

Zamiast wstępu – Piąty wymiar, czyli taoizm i buddyzm na Jowiszu .....................7

1.      Jowisz jako metafora rzeczywistości.

2.      Czym jest taoizm? –  Zasada „wu wei”; teoria yin-yang; o nie-wartościowaniu.

3.      Buddyzm, czyli nauka „Przebudzonego” – Podstawowe założenia; znaczenie mądrości i współczucia; proces współzależnego powstawania; nietrwałość; iluzoryczność rzeczywistości. 

4.      Zrozumieć Wschód – Zachodni sposób myślenia a Wschód; pojęcie prawdy, czasu; „jedność ze wszystkim”.

5.      Taoizm i buddyzm na Jowiszu.

 

CZĘŚĆ I – POSZUKIWANIE DUCHOWYCH KORZENI

SZTUKI WALKI KARATE

 

1.      Europejki i Europejczycy..................................................................................... 18

Archetypiczne cechy społeczeństwa europejskiego: nastawienie na świat zewnętrzny, kultura materializmu, technicyzacja, upadek wewnętrznego świata duchowości   · Zjawisko „eurouwielbienia” i niedoceniania wartości kultur Wschodu.

2.      Zasada niedualistycznego widzenia świata.

Poszukiwanie wehikułu czasu ............................................................................. 21

O konieczności przekroczenia dualistycznego widzenia świata   ·   Podróż szlakiem sztuki walki karate, z zewnętrznego świata materii do wewnętrznego świata duchowości i głębin umysłu   ·   Wehikuł czasu.

3.      Bruce Lee i Hollywood a rozpowszechnienie

      sztuki karate na Zachodzie ................................................................................. 24

O wpływie Hollywood w upowszechnieniu sztuki karate.

4.      Wyspa Okinawa – miejsce uformowania się karate ......................................... 26

Pytanie o adekwatność obrazu okinawskiej sztuki karate w społeczeństwie Zachodu   ·

Tło historyczne Okinawy (związki z Chinami i Japonią) a uwarunkowania przyczyniające się do powstania sztuki karate   ·   Wprowadzenie Podróżnika w „żywe odczucie” atmosfery formowania się sztuki karate   ·    Historia powstawania karate na Okinawie.

5.      Legendarni okinawscy mistrzowie – prekursorzy karate ................................ 31

O Jedni tradycyjnej sztuki walki karate   ·   Historia wybranych prekursorów karate: Kanryo Higaonna, Chojun Miyagi, An’ich Miyagi   ·   Symboliczne przedstawienie Drogi Życia (tao) i zasady „nie-dążenia” (wu-wei) w ujęciu filozofii taoistycznej   · Zasygnalizowanie zjawiska siły wewnętrznej karate.

6.      Gichin Funakoshi i przeszczepienie karate do Japonii.

Powstanie Shotokanu............................................................................................ 38

Dzieje Gichin Funakoshi i przeszczepiania karate do Japonii. Styl Shotokan   ·    Zasygnalizowanie znaczenia kata w treningu karate – docieranie do głębokich nieświadomych warstw psychiki, osiąganie pełni Tao, formowanie Natury Umysłu Buddy   ·   Krótki przekrój poprzez historię, geografie i religie Japonii   ·   Japońscy samuraje  ·   Początki degeneracji okinawskiej sztuki karate na gruncie japońskimi.

7.      Przeprawa przez Ocean Spokojny i Atlantycki.

Usportowienie i degeneracja sztuki karate ................................................................... 50

Zachodni indywidualizm i materializm, a różnice i antagonizmy międzystylowe   ·   Wpływ paradygmatu kartezjańsko-newtonowskiego na formę asymilacji karate na Zachodzie   ·  Metafora łodzi obrazująca pełnie karate (duchowość, wartości, ćwiczenia wewnętrzne, ćwiczenia fizyczne) i jego przeprawę do świata Zachodu   ·   Metafora Zachodniopolis ukazująca świat Zachodu i recepcje karate: rozłam pełni karate, zasymilowanie jedynie ćwiczeń fizycznych i odrzucenie pozostałych elementów tworzących sztuke karate, usportowienie   ·   Konsekwencje redukcji karate do sportu  ·   Metafora Wschodniopolis – czym jest karate w swej pełnej wschodniej formie?   ·   Motywacja do praktyki karate – tradycyjnego i sportowego   ·   Kwestie sportu i tradycji, oraz Zachodu i Wschodu, w kontekstcie zasady niedualistycznego patrzenia na świat i teorii yin-yang.

8.      Masutatsu Oyama i organizacja Kyokushinkai ................................................ 60

Dzieje Masutatsu Oyamy i jednej z najbardziej popularnych na Zachodzie szkół japońskiego karate. Organizacja Kyokushinkai   ·  Wprowadzenie Podróżnika w doświadczenie walki. Uświadomienie jej brutalnych konsekwencji. Przełamanie błędnego wyobrażenia o walce wręcz, kształtowanego przez gry komputerowe i filmy sensacyjne  ·  Ukazanie, z perspektywy walczącego, agresywnych nieuświadamianych impulsów publiczności oglądającej walkę   ·  Konflikt między Kyokushin a Shotokanem   ·   Demonstracje siły, krwawe pojedynki, zabijanie byków – pytanie o sens i prawdziwość pokazowego wydania karate.

9.      Morio Higaonna – Droga karate współczesnego okinawskiego mistrza ......... 72

Dzieje Morio Higaonny współczesnego okinawskiego mistrza karate. Federacja Goju-Ryu   ·   Globalizacja nauczania karate – zjawisko tworzenia się organizacji karate i jego niebezpieczeństwa   · Wymogi etyczne stawiane adeptom jako remedium na zagrożenie deformacji i zubożenia sztuki karate. Kodeks etyczny „Dojokun”   ·   „Filozofia paradoksalnego postrzegania”, czyli o postrzeganiu przeszkód  jako ułatwień.

10.   Jednia sztuki karate i teoria dwóch prawd, w ujęciu filozofii buddyjskiej ..77

O Jedni sztuki karate w kontekście buddyjskiej teorii dwóch prawd – względnej i ostatecznej; dwa sposoby postrzegania karate – samsaryczne i nirwanistyczne   · Przeszkody w rozumieniu Jedni, uwarunkowane kulturą Zachodu: dążenie do wytyczania granic i szukania różnic, akcentowanie indywidualizmu, odmienności i unikatowości, pojęciowanie i definicjonowanie.

11. Style sztuki walki karate ................................................................................................ 82

Pojęcie stylu i szkoły karate   ·   Charakterystyka styli pochodzących z Okinawy, Japonii, Korei, Chin, Birmy, Wietnamu, Filipin, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Mongolii, Tybetu i Indii.

12. Korzenie sztuki walki ........................................................................................ 112

O korzeniach sztuki walki – samsarycznych i duchowych.

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ II – DOCIERANIE DO ESENCJI DUCHOWYCH KORZENI

SZTUKI WALKI KARATE

 

13. Buddyzm – duchowy korzeń sztuki walki karate .......................................... 115

Jednia buddyzmu i taoizmu   ·   Buddyzm jako „nie-buddyzm” – czyli o esencji buddyjskiej duchowości   ·   Trzy poziomy zrozumienia buddyjskiego (hinajana, mahajana, wadżrajana) i rola buddyzmu tybetańskiego (wadżrajany) w rozumieniu duchowej sfery sztuki walki   ·   „Szalona mądrość” z punktu widzenia buddyzmu wadżrajany   ·   Niebezpieczeństwo błędnego zrozumienia buddyzmu wadżrajany   ·   O błędzie wartościowania trzech poziomów buddyzmu   ·   Duchowe cele praktyki sztuki walki (poszerzenie świadomości, przemiana ego, Stan Buddy) i metody ich osiągania (kata, kumite, kultywacja mądrości i bodhicitty, joga, Qigong, medytacja).

14. Świadomości – nieświadomość ......................................................................... 127

Topograficzna teoria aparatu psychicznego S. Freuda – świadomość, przedświadomość, nieświadomość   ·   Nieświadomość według C.G. Junga – nieświadomość zbiorowa, archetypy   ·   Poziomy świadomości według wadżrajany   ·  Buddyjska interpretacja kwestii świadomości-nieświadomości w odniesieniu do zagadnienia mądrości, niewiedzy i pustki.

15. Kata ..................................................................................................................... 133

Zewnętrzne znaczenie kata – droga skutecznej samoobrony   ·   Wewnętrzne znaczenie kata – droga poszerzania świadomości i osiągania Stanu Umysłu Buddy   ·   Praktyka kata a przemiana ego   ·   Przemiana psychiki obserwatora a pokaz kata – interpretacja z punktu widzenia teorii energii Qi   ·   „Duchowe obrysowanie” form kata   ·   O niezrozumieniu znaczenia kata na Zachodzie   ·   Kata a rozpuszczanie dualistycznego spojrzenia na świat.

16. Kumite ................................................................................................................. 139

Czym jest kumite?  ·   Zewnętrzny aspekt kumite. Rodzaje kumite. Walka sportowa w kontekscie teorii yin-yang. Walka realna   ·   Psychologiczne uwarunkowania walki   ·   Kumite a liczba przeciwników   ·   Wewnętrzny duchowy aspekt kumite   ·   Wzrost świadomości życia i śmierci   ·   Nirwanistyczne postrzeganie napastników a     iluzoryczność dualistycznego odbioru świata. Zjawisko doznania nagłego olśnienia w walce   ·   Kumite tradycyjne a kumite sportowe, w odniesieniu do trzech aspektów walki.

17. Bodhicitta i sztuka uprzejmości ........................................................................ 149

Czym jest bodhicitta?   ·   Bodhicitta a dualizm   ·   Sztuka uprzejmości w kontekście karate – widzenie wadżrajanistyczne. Dwie formy uprzejmości – łagodna i gniewna

18. Koncepcja ego .................................................................................................... 154

Ego w koncepcji S.Freuda. Id, superego   ·   Ego w koncepcji C.G.Junga. Persona, Jaźń   ·   Ego w ujęciu buddyjskim   ·   Przekształcanie widzenia ego – z samsarycznego na nirwanistyczne    ·    Postawa egoistyczna a postawa oświeceniowa (bodhicitta)   ·   Buddyjski obraz świata i demony ego – oczyszczanie i opanowywanie przeszkód ego.

19. Most Budo, prowadzący adepta ze świata samsary do krainy nirwany ....... 162

O konieczności utrzymywania równowagi między yin i yang na drodze sztuki walki   ·   Demon ego czychający na moście budo   ·   Konsekwencje przegranej bitwy z demonem ego.

20. Prawdziwy Wojownik i Duchowe Męstwo ...................................................... 166

Kim    jest    Prawdziwy    Wojownik?      ·      Czym    jest    Duchowe   Męstwo?      ·   

O uniwersalności  Duchowego Męstwa i pozaazjatyckich Prawdziwych Wojownikach.

21. Wewnętrzny wymiar treningu – Qigong i joga .............................................. 175

Trening zewnętrzny – płaszczyzna fizyczna   ·   Trening wewnętrzny – płaszczyzna energetyczna i głębsza płaszczyzna duchowa   ·   Płaszczyzny praktyki i poziomy buddyzmu, a sytuacja człowieka   ·   Energia Qi w nawiązaniu do teorii psychoanalitycznej. Trzy poziomy energii – fizyczny, psychologiczny i duchowy. Uniwersalność Qi   ·   Qigong – wytrwała i czasochłonna praca z energią Qi   ·   O Jedni Qigongu i jogi   ·   Joga – droga osiągania Stanu Buddy   ·   Czas w ujęciu buddyzmu wadżrajany   ·   Linia przekazu nauk jogi   ·   Przenikanie się treningu wewnętrznego i zewnętrznego   ·   „Bycie karate” i „ćwiczenie poprzez nie-ćwiczenie”   ·   Wykorzystywanie energii Qi (seksualnej i tkwiącej w emocjach ) w wewnętrznym treningu karate   ·   O niebezpieczeństwach treningu wewnętrznego i konieczności związku z urzeczywistnionym nauczycielem.

22. Bodhidharma i nauka o emocjonalnych demonach ego ................................ 193

Bodhidharma i klasztor Shaolin    ·   Bodhidharma, a zen i wadżrajana   ·   Jaskinia Bodhidharmy   ·   O przebiegu zmagań z demonami ego i trzech stylach walki: hinajana, mahajana i wadżrajana.

23.  Terma i nauka o medytacji ............................................................................... 201

Czym jest terma?  Przykłady historycznych term i odkrywców   ·   Rulon z nauką o medytacji   ·   Zwierciadło-pustki jako natura rzeczywistości   ·   Czasy współczesne a postrzeganie medytacji   ·   Czym jest medytacja?   ·   Medytacja siamathy i wipasiany   ·   Postawa medytacyjna   ·   Pięć kluczowych kwestii   ·   Obiekty medytacji   ·   Medytacja, a pojawiające się uczucia i myśli   ·   Efekty medytacji, „sensacje” i „nadnaturalne” doświadczenia pojawiające się w jej trakcie.

Zakończenie ............................................................................................................. 210

Bibliografia ............................................................................................................... 214

 

 

SPIS TABEL I RYSUNKÓW

Tabela 1 – Dwa sposoby postrzegania zjawisk (na przykładzie karate) ..................... 79

Tabela 2 – Korzenie sztuki walki – samsaryczne i duchowe .................................... 113

Tabela 3 – Poziomy buddyzmu – hinajana, mahajana, wadżrajana .......................... 121

Tabela 4 – Cele sztuki walki i metody ich realizowania ........................................... 126

Tabela 5 – Ego (w ujęciu buddyjskim) ...................................................................... 159

Tabela 6 – Trening zewnętrzny i wewnętrzny .......................................................... 177 Rysunek 1 – Poziomy buddyzmu – hinajana, mahajana, wadżrajana ....................... 121

Rysunek 2 – Poziomy świadomości (w ujęciu buddyjskim) ..................................... 130

Rysunek 3 – Poziomy energii Qi – fizyczny, psychiczny i duchowy ....................... 180

 

 

 

 

4

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin