SPIS TREŚCI
Zamiast wstępu – Piąty wymiar, czyli taoizm i buddyzm na Jowiszu .....................7
1. Jowisz jako metafora rzeczywistości.
2. Czym jest taoizm? – Zasada „wu wei”; teoria yin-yang; o nie-wartościowaniu.
3. Buddyzm, czyli nauka „Przebudzonego” – Podstawowe założenia; znaczenie mądrości i współczucia; proces współzależnego powstawania; nietrwałość; iluzoryczność rzeczywistości.
4. Zrozumieć Wschód – Zachodni sposób myślenia a Wschód; pojęcie prawdy, czasu; „jedność ze wszystkim”.
5. Taoizm i buddyzm na Jowiszu.
CZĘŚĆ I – POSZUKIWANIE DUCHOWYCH KORZENI
SZTUKI WALKI KARATE
1. Europejki i Europejczycy..................................................................................... 18
Archetypiczne cechy społeczeństwa europejskiego: nastawienie na świat zewnętrzny, kultura materializmu, technicyzacja, upadek wewnętrznego świata duchowości · Zjawisko „eurouwielbienia” i niedoceniania wartości kultur Wschodu.
2. Zasada niedualistycznego widzenia świata.
Poszukiwanie wehikułu czasu ............................................................................. 21
O konieczności przekroczenia dualistycznego widzenia świata · Podróż szlakiem sztuki walki karate, z zewnętrznego świata materii do wewnętrznego świata duchowości i głębin umysłu · Wehikuł czasu.
O wpływie Hollywood w upowszechnieniu sztuki karate.
4. Wyspa Okinawa – miejsce uformowania się karate ......................................... 26
Tło historyczne Okinawy (związki z Chinami i Japonią) a uwarunkowania przyczyniające się do powstania sztuki karate · Wprowadzenie Podróżnika w „żywe odczucie” atmosfery formowania się sztuki karate · Historia powstawania karate na Okinawie.
5. Legendarni okinawscy mistrzowie – prekursorzy karate ................................ 31
O Jedni tradycyjnej sztuki walki karate · Historia wybranych prekursorów karate: Kanryo Higaonna, Chojun Miyagi, An’ich Miyagi · Symboliczne przedstawienie Drogi Życia (tao) i zasady „nie-dążenia” (wu-wei) w ujęciu filozofii taoistycznej · Zasygnalizowanie zjawiska siły wewnętrznej karate.
6. Gichin Funakoshi i przeszczepienie karate do Japonii.
Powstanie Shotokanu............................................................................................ 38
Dzieje Gichin Funakoshi i przeszczepiania karate do Japonii. Styl Shotokan · Zasygnalizowanie znaczenia kata w treningu karate – docieranie do głębokich nieświadomych warstw psychiki, osiąganie pełni Tao, formowanie Natury Umysłu Buddy · Krótki przekrój poprzez historię, geografie i religie Japonii · Japońscy samuraje · Początki degeneracji okinawskiej sztuki karate na gruncie japońskimi.
7. Przeprawa przez Ocean Spokojny i Atlantycki.
Usportowienie i degeneracja sztuki karate ................................................................... 50
Zachodni indywidualizm i materializm, a różnice i antagonizmy międzystylowe · Wpływ paradygmatu kartezjańsko-newtonowskiego na formę asymilacji karate na Zachodzie · Metafora łodzi obrazująca pełnie karate (duchowość, wartości, ćwiczenia wewnętrzne, ćwiczenia fizyczne) i jego przeprawę do świata Zachodu · Metafora Zachodniopolis ukazująca świat Zachodu i recepcje karate: rozłam pełni karate, zasymilowanie jedynie ćwiczeń fizycznych i odrzucenie pozostałych elementów tworzących sztuke karate, usportowienie · Konsekwencje redukcji karate do sportu · Metafora Wschodniopolis – czym jest karate w swej pełnej wschodniej formie? · Motywacja do praktyki karate – tradycyjnego i sportowego · Kwestie sportu i tradycji, oraz Zachodu i Wschodu, w kontekstcie zasady niedualistycznego patrzenia na świat i teorii yin-yang.
8. Masutatsu Oyama i organizacja Kyokushinkai ................................................ 60
Dzieje Masutatsu Oyamy i jednej z najbardziej popularnych na Zachodzie szkół japońskiego karate. Organizacja Kyokushinkai · Wprowadzenie Podróżnika w doświadczenie walki. Uświadomienie jej brutalnych konsekwencji. Przełamanie błędnego wyobrażenia o walce wręcz, kształtowanego przez gry komputerowe i filmy sensacyjne · Ukazanie, z perspektywy walczącego, agresywnych nieuświadamianych impulsów publiczności oglądającej walkę · Konflikt między Kyokushin a Shotokanem · Demonstracje siły, krwawe pojedynki, zabijanie byków – pytanie o sens i prawdziwość pokazowego wydania karate.
9. Morio Higaonna – Droga karate współczesnego okinawskiego mistrza ......... 72
Dzieje Morio Higaonny współczesnego okinawskiego mistrza karate. Federacja Goju-Ryu · Globalizacja nauczania karate – zjawisko tworzenia się organizacji karate i jego niebezpieczeństwa · Wymogi etyczne stawiane adeptom jako remedium na zagrożenie deformacji i zubożenia sztuki karate. Kodeks etyczny „Dojokun” · „Filozofia paradoksalnego postrzegania”, czyli o postrzeganiu przeszkód jako ułatwień.
10. Jednia sztuki karate i teoria dwóch prawd, w ujęciu filozofii buddyjskiej ..77
O Jedni sztuki karate w kontekście buddyjskiej teorii dwóch prawd – względnej i ostatecznej; dwa sposoby postrzegania karate – samsaryczne i nirwanistyczne · Przeszkody w rozumieniu Jedni, uwarunkowane kulturą Zachodu: dążenie do wytyczania granic i szukania różnic, akcentowanie indywidualizmu, odmienności i unikatowości, pojęciowanie i definicjonowanie.
11. Style sztuki walki karate ................................................................................................ 82
Pojęcie stylu i szkoły karate · Charakterystyka styli pochodzących z Okinawy, Japonii, Korei, Chin, Birmy, Wietnamu, Filipin, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Mongolii, Tybetu i Indii.
12. Korzenie sztuki walki ........................................................................................ 112
O korzeniach sztuki walki – samsarycznych i duchowych.
CZĘŚĆ II – DOCIERANIE DO ESENCJI DUCHOWYCH KORZENI
13. Buddyzm – duchowy korzeń sztuki walki karate .......................................... 115
Jednia buddyzmu i taoizmu · Buddyzm jako „nie-buddyzm” – czyli o esencji buddyjskiej duchowości · Trzy poziomy zrozumienia buddyjskiego (hinajana, mahajana, wadżrajana) i rola buddyzmu tybetańskiego (wadżrajany) w rozumieniu duchowej sfery sztuki walki · „Szalona mądrość” z punktu widzenia buddyzmu wadżrajany · Niebezpieczeństwo błędnego zrozumienia buddyzmu wadżrajany · O błędzie wartościowania trzech poziomów buddyzmu · Duchowe cele praktyki sztuki walki (poszerzenie świadomości, przemiana ego, Stan Buddy) i metody ich osiągania (kata, kumite, kultywacja mądrości i bodhicitty, joga, Qigong, medytacja).
14. Świadomości – nieświadomość ......................................................................... 127
Topograficzna teoria aparatu psychicznego S. Freuda – świadomość, przedświadomość, nieświadomość · Nieświadomość według C.G. Junga – nieświadomość zbiorowa, archetypy · Poziomy świadomości według wadżrajany · Buddyjska interpretacja kwestii świadomości-nieświadomości w odniesieniu do zagadnienia mądrości, niewiedzy i pustki.
15. Kata ..................................................................................................................... 133
Zewnętrzne znaczenie kata – droga skutecznej samoobrony · Wewnętrzne znaczenie kata – droga poszerzania świadomości i osiągania Stanu Umysłu Buddy · Praktyka kata a przemiana ego · Przemiana psychiki obserwatora a pokaz kata – interpretacja z punktu widzenia teorii energii Qi · „Duchowe obrysowanie” form kata · O niezrozumieniu znaczenia kata na Zachodzie · Kata a rozpuszczanie dualistycznego spojrzenia na świat.
16. Kumite ................................................................................................................. 139
Czym jest kumite? · Zewnętrzny aspekt kumite. Rodzaje kumite. Walka sportowa w kontekscie teorii yin-yang. Walka realna · Psychologiczne uwarunkowania walki · Kumite a liczba przeciwników · Wewnętrzny duchowy aspekt kumite · Wzrost świadomości życia i śmierci · Nirwanistyczne postrzeganie napastników a iluzoryczność dualistycznego odbioru świata. Zjawisko doznania nagłego olśnienia w walce · Kumite tradycyjne a kumite sportowe, w odniesieniu do trzech aspektów walki.
17. Bodhicitta i sztuka uprzejmości ........................................................................ 149
Czym jest bodhicitta? · Bodhicitta a dualizm · Sztuka uprzejmości w kontekście karate – widzenie wadżrajanistyczne. Dwie formy uprzejmości – łagodna i gniewna
18. Koncepcja ego .................................................................................................... 154
Ego w koncepcji S.Freuda. Id, superego · Ego w koncepcji C.G.Junga. Persona, Jaźń · Ego w ujęciu buddyjskim · Przekształcanie widzenia ego – z samsarycznego na nirwanistyczne · Postawa egoistyczna a postawa oświeceniowa (bodhicitta) · Buddyjski obraz świata i demony ego – oczyszczanie i opanowywanie przeszkód ego.
19. Most Budo, prowadzący adepta ze świata samsary do krainy nirwany ....... 162
O konieczności utrzymywania równowagi między yin i yang na drodze sztuki walki · Demon ego czychający na moście budo · Konsekwencje przegranej bitwy z demonem ego.
20. Prawdziwy Wojownik i Duchowe Męstwo ...................................................... 166
Kim jest Prawdziwy Wojownik? · Czym jest Duchowe Męstwo? ·
O uniwersalności Duchowego Męstwa i pozaazjatyckich Prawdziwych Wojownikach.
21. Wewnętrzny wymiar treningu – Qigong i joga .............................................. 175
Trening zewnętrzny – płaszczyzna fizyczna · Trening wewnętrzny – płaszczyzna energetyczna i głębsza płaszczyzna duchowa · Płaszczyzny praktyki i poziomy buddyzmu, a sytuacja człowieka · Energia Qi w nawiązaniu do teorii psychoanalitycznej. Trzy poziomy energii – fizyczny, psychologiczny i duchowy. Uniwersalność Qi · Qigong – wytrwała i czasochłonna praca z energią Qi · O Jedni Qigongu i jogi · Joga – droga osiągania Stanu Buddy · Czas w ujęciu buddyzmu wadżrajany · Linia przekazu nauk jogi · Przenikanie się treningu wewnętrznego i zewnętrznego · „Bycie karate” i „ćwiczenie poprzez nie-ćwiczenie” · Wykorzystywanie energii Qi (seksualnej i tkwiącej w emocjach ) w wewnętrznym treningu karate · O niebezpieczeństwach treningu wewnętrznego i konieczności związku z urzeczywistnionym nauczycielem.
22. Bodhidharma i nauka o emocjonalnych demonach ego ................................ 193
Bodhidharma i klasztor Shaolin · Bodhidharma, a zen i wadżrajana · Jaskinia Bodhidharmy · O przebiegu zmagań z demonami ego i trzech stylach walki: hinajana, mahajana i wadżrajana.
23. Terma i nauka o medytacji ............................................................................... 201
Czym jest terma? Przykłady historycznych term i odkrywców · Rulon z nauką o medytacji · Zwierciadło-pustki jako natura rzeczywistości · Czasy współczesne a postrzeganie medytacji · Czym jest medytacja? · Medytacja siamathy i wipasiany · Postawa medytacyjna · Pięć kluczowych kwestii · Obiekty medytacji · Medytacja, a pojawiające się uczucia i myśli · Efekty medytacji, „sensacje” i „nadnaturalne” doświadczenia pojawiające się w jej trakcie.
Zakończenie ............................................................................................................. 210
Bibliografia ............................................................................................................... 214
Tabela 2 – Korzenie sztuki walki – samsaryczne i duchowe .................................... 113
Tabela 3 – Poziomy buddyzmu – hinajana, mahajana, wadżrajana .......................... 121
Tabela 4 – Cele sztuki walki i metody ich realizowania ........................................... 126
Tabela 5 – Ego (w ujęciu buddyjskim) ...................................................................... 159
Tabela 6 – Trening zewnętrzny i wewnętrzny .......................................................... 177 Rysunek 1 – Poziomy buddyzmu – hinajana, mahajana, wadżrajana ....................... 121
Rysunek 3 – Poziomy energii Qi – fizyczny, psychiczny i duchowy ....................... 180
4
Ardzej16