Zastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacjacji internetowych.pdf

(921 KB) Pobierz
375975581 UNPDF
Zastosowanie metodyk
zarządzania projektami
w tworzeniu aplikacji
internetowych
Mirosław Prywata
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
375975581.021.png 375975581.022.png 375975581.023.png 375975581.024.png
 
375975581.001.png 375975581.002.png 375975581.003.png 375975581.004.png 375975581.005.png 375975581.006.png 375975581.007.png 375975581.008.png 375975581.009.png
 
375975581.010.png
 
 
 
375975581.011.png 375975581.012.png 375975581.013.png 375975581.014.png
 
Autor:
Mirosław Prywata
Infovide-Matrix
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
Skład:
Małgorzata Gałązka
Infovide-Matrix
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji inter-
netowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinansowanego ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2010, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
375975581.015.png
Spis treści
1. Wprowadzenie 4
2. Deinicje
4
3. Metodyki projektowe
4
3.1. PRINCE2 5
3.2. Project Management Body of Knowledge 6
4. Metodyki wytwórcze
7
5. Dostosowanie metodyk do małych projektów
8
6. Podsumowanie
9
7. Źródła
9
Zastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacji internetowych
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
375975581.016.png 375975581.017.png
1. Wprowadzenie
Jednym z istotnych aspektów działalności organizacji jest godzenie bieżącej działalności operacyjnej
z wyzwaniami ciągłej zmiany, doskonalenia i dostosowywanie się do warunków zewnętrznych.
Przedsięwzięcia te ze względu na swój charakter określane są zwykle mianem projektów. W niniejszym
e-booku przyjrzymy się sposobowi podejścia do realizacji takich przedsięwzięć, istniejącym praktykom
na rynku oraz przykładem wykorzystania takiej metody w odniesieniu do niedużego projektu.
2. Deinicje
Projekt deiniuje się jako wspólne przedsięwzięcie, uprzednio zaplanowane, realizowane aby osiągnąć
określony cel. W metodykach zarządzania projekt deiniuje się jako tymczasowe przedsięwzięcie mające
na celu dostarczenie produktu, usługę lub rezultat. Metodyki projektowe zwykle posiadają własne dei-
nicje projektu, które uwzględniają specyikę projektu oraz kładą nacisk na te elementy, które są istotne
z punktu widzenia danej metodyki.
Zarządzanie projektami to dyscyplina z obszaru zarządzania, zajmująca się wiedzą, umiejętnościami
i technikami związanymi z projektami.
Metodyka zarządzania projektami to zbiór metod stanowiący spójne pojęciowo podejście do zarządzania
projektem, zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy lub trybu postępowania pro-
wadzącego do określonego celu. W Polsce jedną z najpopularniejszych metodyk zarządzania projektami
jest PRINCE2 TM .
Kompendium Wiedzy – z ang. Body of Knowledge, to ogólne określenie na zbiór dobrych praktyk, technik,
terminów określających obszar dyscypliny zawodowej. Kompendia wiedzy zwykle tworzone są i publiko-
wane przez organizacje skupiające osoby zawodowo zajmujące się danym obszarem. W Polsce jednym
z najbardziej popularnych kompendiów wiedzy jest PMBoK.
Project Management Institute (PMI) to organizacja, która jest właścicielem PMBoK, zrzeszająca
ok. pół miliona członków.
3. Metodyki projektowe
Projekt jako przedsięwzięcie, charakteryzuje się kilkoma specyicznymi cechami 1
jest unikalny,
jest ograniczony w czasie,
ma określony koszt i czas trwania,
posiada cel.
Cechy te odróżniają projekty od działalności operacyjnej irmy (tzw. business as usual). Z tego też
względu przy zarządzaniu takim przedsięwzięciami nie sprawdzają się operacyjne metody zarządza-
nia. Jednocześnie cechy wspólne dla projektów powodują, że możemy mówić o pewnych aspektach
podobieństwa. To z kolei oznacza, że mimo różnorodności jest możliwe opracowanie metod wspólnych
dla zarządzania takimi przedsięwzięciami. Obszar ten zajmują metodyki zarządzania projektami.
Dla powodzenia projektu bardzo istotne jest to, aby jego cele zostały prawidłowo sformułowane. Często
do określenia dobrych celów projektu używa się mnemotechnicznej reguły S.M.A.R.T. (z ang. Bystry, inteli-
gentny, sprytny). Kolejne litery kodują charakterystykę celów.
S – speciic, szczegółowy,
M – measurable, mierzalny,
A – achievable, osiągalny,
R – realistic, realistyczny,
T – time bound, określony w czasie.
Powyższe rozszyfrowanie skrótu jest tylko jedną możliwością – można się spotkać w literaturze z różnymi
modyikacjami powyższych 2 .
Zwykle metodyki zarządzania projektami nie obejmują technicznych aspektów wytwarzania produktów.
Podejście takie umożliwia określenie wspólnych metod, technik, dobrych praktyk w zakresie zarządzania
1 Metodyki zarządzania projektami deiniują znacznie bardziej szczegółowo zestaw cech, które charaktery-
zuje projekt. Podane tutaj charakterystyki zostały wybrane i sformułowane na potrzeby niniejszego e-booka.
2 Przykłady innych rozwinięć są dostępne np. na stronach Wikipiedii http://en.wikipedia.org/wiki/SMART_cri-
Zastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacji internetowych
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
375975581.018.png 375975581.019.png
projektami, bez szczegółowego wnikania w zakres projektu oraz określanie specjalistycznych prac, które
trzeba wykonać aby osiągnąć cel projektu.
Bardzo istotną cechą projektu jest jego tymczasowość – projekt po osiągnięciu celu przestaje istnieć. Prace
są podsumowywane, wyniki projektu są przekazywane organizacji, która je przejmuje a zespół projek-
towy zostaje rozwiązany. Dobre określenie celów projektu pozwoli zakończyć go z sukcesem, przy jedno-
czesnym dostarczeniu organizacji produktów bądź usług, które umożliwią realizację korzyści. W zakresie
projektu mogłoby również znaleźć się przeprowadzenie kampanii informacyjnej adresowanej do poten-
cjalnych klientów. Zakończenie projektu oznacza, że od tej pory organizacja przejmuje aplikację interne-
tową, utrzymuje ją (formą utrzymania może być wykupienie usług outsourcingowych) oraz realizuje, przy
wykorzystaniu tej aplikacji działania operacyjne. Jeśli tą aplikacją byłby serwis internetowy, to działanie
operacyjne oznacza umieszczanie tam treści zgodnych z przeznaczeniem, udostępnianie usług, umiesz-
czanie reklam, organizowanie promocji, akcji informacyjnych. W przypadku serwisu informacyjnego prze-
jęcie przez organizację produktu będzie oznaczało wyznaczenie osób do publikowania treści, moderowa-
nia komentarzy (jeśli takie są przewidziane), poszukiwania reklamodawców (jeśli serwis zakładał sprze-
daż reklam).
W projekcie mamy do czynienia z różnymi obszarami działań – można podzielić je na działania zarządza-
nia, wytwarzania oraz działania wsparcia. Te ostatnie to wsparcie prawne, księgowe, rozliczenia, zarządza-
nie dokumentacją, prace organizacyjne (np. rezerwacja sal). W dużych projektach bądź w dużych orga-
nizacjach prace wsparcia są zwykle centralizowane w Biurach Projektów. Pozwala to efektywnie wyko-
rzystywać zasoby w wielu projektach jednocześnie – obciążenie pracami wsparcia jest różne zależnie
od momentu w cyklu życia projektu.
Rysunek 1. Typowy przebieg nakładów w projekcie - zaznaczona została faza wstępna z procesami
inicjowania i planowania, faza realizacji oraz faza końcowa (na podstawie PMBoK 3 ).
Kolejną istotną kwestią jest ogólny podział na rodzaje faz w projekcie oraz związana z tym intensywność
prac projektowych. Zwykle na początku projektu musimy zaplanować prace – plany te są później pod-
stawą do monitorowania postępów. Jednocześnie tworzony jest zespół projektowy wybierane są metody
działania, określane koszty i korzyści z projektu (w celu oceny zasadności realizacji). Właściwa praca wyko-
nywana jest w fazach pośrednich – to tutaj realizowane są prace wykonawcze, przeprowadzane testy oraz
dokonywane odbiory.
Istnieje wiele metodyk zarządzania projektami. Różnią się one podejściem do projektu, stopniem szcze-
gółowości, różnie rozłożone są w nich akcenty. Poniżej omówione zostaną krótko dwie najbardziej popu-
larne w Polsce - PRINCE2 i PMBoK.
3. 1. PRINCE2
PRINCE2 to metodyka zarządzania projektami, która prezentuje procesowe podejście do całego pro-
jektu. Właścicielem metodyki jest OGC (O ce of Government Commerce – brytyjska agenda rządowa).
Sama nazwa metodyki to skrótowiec – Projects IN Controled Environment (projekty w środowiskach stero-
walnych). Metodyka powstała w 1989r. na bazie metodyki PROMPTII. Posiada obecnie drugą wersję (stąd
nazwa PRINCE2) a ostanie wydanie to PRINCE2:2009. Metodyka została w tej wersji uzgodniona w zakresie
terminologii i sposobu podejście z innymi metodykami OGC.
3 A guide to Project Management Body of Knowledge (wydanie czwarte), 2008, PMI
Zastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacji internetowych
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
375975581.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin